Udregning af punkter på en graf (en formel~
Fra : Burns

Dato : 05-05-04 23:01

Jeg har følgende data (bestående af en tid og en værdi. Værdien er i det her
tilfælde vist i millisek. ved måling af responstid til en webside.

Nummer, Tidspunkt, Millisek.
1, 13:11:00, 102
2, 13:11:10, 98
3, 13:12:03, 12
4, 13:12:08, 250
5, 23:35:22, 221
6, 23:36:27, 20

På grafen sætter jeg X start til 13:11:00 og X stop til 23:36:27 og derefter
plotter jeg de enkelte punkter på grafen. Y minimum er 0 og Y maks er 300.

Mit problem er, at eftersom der ingen målinger er imellem pkt. 4 og 5, ser
det ud som om, at grafen for det meste har en høj værdi, da den går i en
lige linie fra værdi 250 til en værdi 221, men det er jo reelt set ikke
korrekt., da værdien ikke er kendt i den største del af tiden.

Hvordan får jeg udregnet den mest korrekte graf? Helst med så få punkter som
muligt, da det jo tager tid at tegne hvert punkt. Nogen idéer?

Fra : Mathness

Dato : 06-05-04 04:15

"Burns" <nowhere@invalid.xyz> writes:

> Hvordan får jeg udregnet den mest korrekte graf? Helst med så få punkter som
> muligt, da det jo tager tid at tegne hvert punkt. Nogen idéer?

Til lige den type data kunne søjler være en bedre løsning, især fordi
data mellem de punkter du bruger er ukendt.

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Burns

Dato : 06-05-04 08:18

> Til lige den type data kunne søjler være en bedre løsning, især fordi
> data mellem de punkter du bruger er ukendt.

Det var selvfølgelig en mulighed som jeg vil overveje, men kan det ikke lade
sig gøre på en anden måde, så jeg kan bruge den nuværende graftype? Grafen
skulle jo helst være ens fra nu, set ud fra brugerens synspunkt.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 06-05-04 10:27

"Burns" <invalid@nowhere.xyz> writes:

> [...]
> sig gøre på en anden måde, så jeg kan bruge den nuværende graftype? Grafen
> skulle jo helst være ens fra nu, set ud fra brugerens synspunkt.

Når du har diskrete (dvs. ikke-kontinuerte) målinger, kan du ikke
tegne nogen kurve mellem dine målinger uden at gøre det klart hvilke
antagelser du har om hvordan værdierne ændrer sig over tid. Hvis du
har loft over intervallet af værdier og over hvor hurtigt de kan ændre
sig, kan du tegne øvre og nedre grænse for værdier mellem
målepunkterne, men det giver næppe mening at tegne kun en enkelt
kurve. Hvis du endvidere kan sige at små værdier eller ændringer er
mere sandsynlige end store, så kan du tegne den mest sandsynlige kurve
mellem målepunkterne, evt. suppleret med kurver, der afgrænser et
område, hvor man med f.eks. 75% chance befinder sig.

Men uden sådanne (helst begrundede) antagelser, vil ethvert forsøg på
at tegne værdier mellem målingerne være ren vildledning.

   Torben