Cylindriske skruefjedre beregning
Fra : Gismo

Dato : 03-05-04 09:24

Jeg skal udlede udtryk for fjederkonstant, fjedervej, antal vindinger,
vinkelforhold, støst forekommende torsionsspænding, nødvendig
tråddiameter, fjederens bloklængde, sikkerhedsafstand Sa, mindste
tilladelige længde for en trykfkeder Lmin og længde af fjederkroppen
Lk. Jeg har er nogle formler for de forskellige udtryk. Hvordan er de
blevet udledt?

Fjederkonstant: R=c = dF/ds = (G * d^4) / (8 * D^3 * n)

Vinkleforhold w = D/d

stærst forekommende torsionsspænding Tk = k * (8 * D * F) / (pi *
d^3);
K ca= (w + 0,5) / (w- 0,75)

Fjederens bloklængde Lc = Kn * d, Kn = nt +- ... for
vamt/koldtdeformerede fjedre

Antal vindinger:
Koldt deformerede fjedre nt = n+2
varmt deformerede fjedre nt = n+1,5

Sa,kold = (0,0015 * D^2/d + 0,1 * d) * n
Sa,varm = 0,02 (D + d) * n

Lmin = Lc * Sa

Lk = (nt + a) * d

Håber ikke det virker alt for uoverskueligt

--
Gismo

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-05-04 21:05

Gismo wrote:

> [...]
> tilladelige længde for en trykfkeder Lmin og længde af fjederkroppen
> Lk. Jeg har er nogle formler for de forskellige udtryk. Hvordan er de

Prøv at kigge i Decker's Maschinelemente... Maschinenelemente. Funktion,
Gestaltung Und Berechnung. Jeg tror nok at der en del om den slags deri...
Ellers må i andre lige rette mig.

mvh.
Martin Jørgensen