Varmeudnyttelse ved fyr i serieforbindelse
Fra : Lars Svane

Dato : 03-05-04 08:34

Jeg vil lige høre om nogen kan komme med det korrekte svar på et
varmespørgsmål.

Problem:

Et oliefyr og et fastbrændselsfyr sat i serieforbindelse til
opvarmning af huset. Hvis oliefyret leverer mere varme vil det så være
rent spild at fyre med brænde? Hvis man tænker sig at oliefyret står
på 70 grader og det andet fyr kun leverer 50 grader, hvordan er
varmeudnyttelsen så.

Løsning1:

Oliefyret varmer faktisk bare kammeret op på brændselsfyret og derfor
er den rent spild at fyre med brænde så længe temperaturen er så lav.

Løsning2:

Selvom temperaturen er lavere i brændselsfyret bidrager det alligevel
med en mængde varmeenergi som oliefyret så slipper for at lave.

Hvilken løsning er mon den rigtige? Eller er der helt andre fakturerer
som spiller ind?

(Den praktiske løsning blev at sætte et tænd og sluk ur på oliefyret
så der stadig er dejligt varmt vand om morgenen og resten af tiden
kører systemet på brænde, virker dog ikke så godt hvis ilden går ud)

Mvh
Lars

Fra : Christian S

Dato : 04-05-04 21:08

"Lars Svane" <ccc30994@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> så der stadig er dejligt varmt vand om morgenen og resten af tiden
> kører systemet på brænde, virker dog ikke så godt hvis ilden går ud)

Hej.
Det kommer jo lidt an på hvordan det er sat sammen, men det burde
være lavet sådan at der er en motorventil, som lukker af for
fastbrændselskredsen
må denne bliver for kold.
Så vil oliefyret hele tiden køre efter dennes termostat = varme hele tiden.
Når du så fyrer op for brændselen igen, så vil oliefyret føle der er varmt
nok
og selv lukke ned.
Hvor grænsen for hvad der er mest økonomisk for lige dit anlæg skal du ha en
energi-montør ud og kigge på, men man kan jo sige alt over returtempraturen
vil hjælpe oliefyret.
Har du ikke en accumoleringstank ?
Hvis der bliver for koldt (under 16-17) grader, så kan du få fugt problemer
og økonomien går i vasken. Oliefyret skal simpelhen fyre ekstra meget for at
indhente den varme som er forsvundet.
Grænsen går ved ca 3-4 graders natsænkning så kan det ikke betale sig.

Mvh
Christian S

Fra : Lars Svane

Dato : 05-05-04 18:59

> [...]
>indhente den varme som er forsvundet.
>Grænsen går ved ca 3-4 graders natsænkning så kan det ikke betale sig.

Mange tak for svaret.

Systemet er bare sat i serie uden nogen for for ventiler eller
akkumoleringstank. Så det er nok ikke optimalt.

Returtemperaturen er kun ca 5 grader koldere en fremførslen og det er
også et af problemerne i huset. Tror varmen bare kører rundt i
varmtvandsbeholderen og ekapansionen. Kun en lille del ryger ud i
radiatorene.

Men efter dit svar er det mest sandsynlige nok at det er spild af
brænde når returen er varmere end fastbrændselsfyret.

Mvh
Lars