Beholder med et givent tryk - hvor mange l~
Fra : Fly

Dato : 02-05-04 23:34

Hejsa!

Jeg skal lige have frisket noget op - sikkert fra folkeskolen:

Hvis jeg har en beholder med et rumfang på f.eks. 5 liter og påfylder luft
med f.eks. 5 bar (eller en anden tryk-skala). Hvordan er det så lige jeg
regner ud hvor mange liter luft det svarer til.

Uden tvivl et helt simpelt spørgsmål, så det giver jo nok bare et hurtigt
svar

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : LR

Dato : 03-05-04 01:20

> Hvis jeg har en beholder med et rumfang på f.eks. 5 liter og påfylder luft
> med f.eks. 5 bar (eller en anden tryk-skala). Hvordan er det så lige jeg
> regner ud hvor mange liter luft det svarer til.

Det er lettest, hvis du bruger atmosfærer. Ved 1 atm. indeholder beholderen
5 liter. Ved 2 atm. indeholder den 10 liter. Ved 3 atm. indeholder den 15
liter, osv.

- Lasse

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-05-04 03:14

Scripsit "LR" <lar@pqFJERNDETTE.dk>

> Det er lettest, hvis du bruger atmosfærer.

Men 1 bar = 1 atmosfære. (Ikke eksakt, men rigeligt til udregninger
med ét betydende ciffer).

--
Henning Makholm "Take a sad song, and make it bitter."

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-05-04 11:11

"LR" <lar@pqFJERNDETTE.dk> wrote in message news:<4095903d$0$254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Det er lettest, hvis du bruger atmosfærer. Ved 1 atm. indeholder beholderen
> 5 liter. Ved 2 atm. indeholder den 10 liter. Ved 3 atm. indeholder den 15
> liter, osv.

Hvilket naturligvis er en idealiseret sammenhæng. I virkeligheden er
sammenhængen ikke præcis lineær. Afvigelsen fra den lineær sammenhæng
begynder for almindelig atmosfærisk luft at blive markant ved 200-300
bars tryk. Hvilket er det tryk der bruges ved fyldning af trykflasker
til almindelig sportsdykning.
Eksempelvis vil en trykøgning fra 200 til 300 bar kun give 70% af den
luftmængde man ville forvente ud fra en lineær sammenhæng.

Jens Olsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-05-04 11:19

Fly wrote:

> Jeg skal lige have frisket noget op - sikkert fra folkeskolen:

Det er i hvert fald pensum i gymnasiet.

> Hvis jeg har en beholder med et rumfang på f.eks. 5 liter og påfylder luft
> med f.eks. 5 bar (eller en anden tryk-skala). Hvordan er det så lige jeg
> regner ud hvor mange liter luft det svarer til.

Der gælder at tryk og rumfang er omvendt proportionale. Dette resultat
(der er et specialtilfælde af idealgasligningen) går under forskellige
navne, bl.a. Boyles lov eller Mariottes lov.

Som ligning: p·V = konstant

Med dit taleksempel er konstanten 25 liter*bar . Så hvis trykket var
en femtedel, altså 1 bar, ville rumfanget skulle være femdobbelt, altså
25 liter, for at produktet kan give være samme konstant.

Det er altså så simpelt som man overhovedet kan forstille sig.

Advarsel: Hvis gassen i beholderen fordråbes (bliver en væske), kan man
slet ikke bruge denne simple beregning. Den gælder kun for (ideale)
gasser.

PS! 25 liter*bar = 2500 kubikmeter*pascal = 2500 joule er det arbejde
der skal udføres for at komprimere gassen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-05-04 11:46

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> PS! 25 liter*bar = 2500 kubikmeter*pascal = 2500 joule er det arbejde
> der skal udføres for at komprimere gassen.

Øh, det er måske ikke helt rigtigt (hvad mener jeg med det?). I hvert
fald er det rigtigt at 25 liter*bar = 2500 joule.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)