Gudhjem.
Fra : Thomas Nyberg

Dato : 14-05-04 21:52

Hej gruppe.

I år går sommer ferien til Gudhjem. vi har lejet hus lige ved
havnen"lystbådehavnen" og der skal fiskes skal der, men for ikke at spilde
formeget tid, ville jeg gerne om nogle her kunne hjælpe, med gode pladser
omkring Gudhjem. Jeg fisker bedst med flue, men har også kastestangen med
her er jeg faldet for ABU kyst wobler den gennemsigtige " kan ikke lige
huske hvad det hedder" den har jeg taget både hornfisk, rimte, og havørrede
på så det er nok den jeg tager med, vi flue fisker er ikke gode til at bruge
tunge blink.......................... kan jeg wadde i området? eller skal
jeg blive på stenene, kan jeg overhovedet bruge fluestangen i det område?.
da det er en familie ferie kan jeg kun fiske om aftnen, ikke noget med
heldagsture.

Og husk så aldrig har skrive hvornår i tager på ferie, prøv selv hvor ment
det er at få fat i min adresse, ved at søge på min mail adresse.

venligst Thomas Nyberg.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 15-05-04 12:59

"Thomas Nyberg" <thomas.nyberg@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg blive på stenene, kan jeg overhovedet bruge fluestangen i det område?.
> da det er en familie ferie kan jeg kun fiske om aftnen, ikke noget med

Du skal da helt sikkert tage til Salene bugten lige nord for byen. Der kan
du sagtens fiske med flue og waders. Syd for byen ved Melsted havn er der
også et rev hvor der vadefiskes fra. Et par km længere syd på ligger
"Hønsehusene". Det er strækket lige fra åen, (som jeg ikke lige kan huske
navnet på), og sydefter. Her er det fiskeri på klipper, men waders er en god
ting da man kan vade ud til nogle skær som ligger lidt ude i vandet.

Alle 3 steder er gode steder til både flue og spinnefiskeri.

MVH Niels

Fra : Ivar Holm

Dato : 15-05-04 14:19

http://www.destinationen.dk/db/?Mainlevel=98&Id=236

På ovenstående link kan du se "Lystfiskerguide 1999". Den kan købes hos
Velkomstcentret i Rønne. Adresse og åbningstider fremgår af siden.
Velkomstcentret ligger dog tæt på færgelejet, og det er måske en fordel,
hvis du køber den inden du kører til Gudhjem.

Denne publikation beskriver på udmærket vis lystfiskeriet langs de
bornholmske kyster.

Knæk og bræk.

Ivar Holm

Fra : David Konrad

Dato : 17-05-04 10:22

"Thomas Nyberg" <thomas.nyberg@email.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og husk så aldrig har skrive hvornår i tager på ferie, prøv selv hvor ment
> det er at få fat i min adresse, ved at søge på min mail adresse.

Jeg er opvokset på Bornholm og har fisket samtligt vande/kyster tynde - også
omkring Gudhjem, hvor jeg i sin tid fik min første havørred omkring
Kobbeåens udløb. Siden familien er med, og der er tale om hyggefiskeri med
flue er mit råd, at du kan fiske overalt. Langs hele østkysten kan der ved
klipperne fanges ørreder om sommeren - naturligvis i de sene aftentimer, men
allerbedst tidligt om morgenen - dvs fra 3-tiden. Der er ørrederne virkelig
i hopla. En anden nævner Salene bugt, og det er skam også er godt råd,
særligt om foråret er der godt i Salene, men der er et pænt stykke fra
Gudhjem. Du kan sådan set stille dig op ved de små moler i Gudhjem og fange
ørred. Prøv i øvrigt også med regnorm - jeg har fanget utallige ørred slet
og ret ved at gå og affiske sten tidligt om morgenen med ganske almindelig
prop - ørrederne går helt tæt ind under land - naturligvis ved østkysten,
men også ved de mere konventionelle "leopardbundstrande" på sydkysten. Orm
kan bruges som en god indikator på, om der er ørred eller ej - hvis de da
ikke springer kontinuerligt om ørerne på dig i aftenskumringen Jeg ville
glemme dine waders hvis der alligevel er meget oppakning - fisker du fra
klipperne er de ubrugelige, og mange steder (pånær et sted som Salene) er
det ganske enkelt farligt. Samtidig går ørrederne så tæt ind, at de dybest
set er unødvendige - du skræmmer antageligvis ikke ørrederne væk, men du
kunne i og for sig lige så godt fiske hvor du står i dine waders, istedet
for at nå disse 25 meter længere ud - mao ikke særlig nødvendigt...

Fra : Fam. Olsen

Dato : 17-05-04 20:36

"David Konrad" <david_konrad_FJERN_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

En anden nævner Salene bugt, og det er skam også er godt råd,
> særligt om foråret er der godt i Salene, men der er et pænt stykke fra
> Gudhjem.

Alt er jo relativt. Salene bugten ligger ca. 2 km nord for gudhjem by. Om
det så skal defineres som et pænt stykke vil jeg lade være op til Thomas.

fisker du fra
> klipperne er de ubrugelige, og mange steder (pånær et sted som Salene) er
> det ganske enkelt farligt.

De er da ikke ubrugelige på klipperne. I mange tilfælde kan du med waders
komme ud på de mange små skær der ligger i "vandkanten".

Mht. om det er farligt, så igen: Alt er jo relativt. Det er også farligt i
trafikken. Bærer man sig fornuftigt ad er det imho ikke specielt farligt at
fiske i waders. Heller ikke fra klipperne. Men de er da selvfølgelig ikke en
nødvendighed.

Ellers synes jeg du har skrevet en mægtig fin og god beskrivelse af
fiskeriet herovre om sommeren. Især det med orm. Det er en rimelig overset,
men effektiv fiskeform.

MVH Niels

Fra : David Konrad

Dato : 18-05-04 10:52

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in message

> [...]
> det så skal defineres som et pænt stykke vil jeg lade være op til Thomas.

Well. Man plejer at sige, at 5 km på Bornholm er det samme som 25 km i
resten af Danmark Hvis man er på cykel og skal løbe fra familien er det
da en udflugt, trods alt-

> fisker du fra
er

> De er da ikke ubrugelige på klipperne. I mange tilfælde kan du med waders
> komme ud på de mange små skær der ligger i "vandkanten".

Ja - men hvis man falder i det ikke rart, og altså imho ikke strengt
nødvendigt. Ørrederne står 5 meter foran dig alligevel.

> [...]
>
> Ellers synes jeg du har skrevet en mægtig fin og god beskrivelse af
> fiskeriet herovre om sommeren. Især det med orm. Det er en rimelig

Ufattelig effektiv Skrev engang en artikel til Sportfiskeren om denne
"ukendte" fiskemetode, men jeg aner ikke om det nogensinde kom i. Personligt
synes jeg det er mere afslappende sådan en sommeraften, måske med et par
stænger ude i forskellige dybder/ved forskellige sten, end at stå og kaste
en "Luffe" ud...Og så kan der komme en stor rimte eller andre spændende
sager på....I øvrigt er her et fif, altså frit efter hukommelsen : "Vipper"
proppen/bobleflåddet og begynder at spæne derudaf, måske først lidt sløvt,
så er der typisk tale om en ordentlig fisk. Går flådet derimod under
øjeblikkeligt er der typisk tale om en mindre fisk (én af de smukke
sommerørreder på 35-45 cm). Store fisk skal man give god tid før tilslaget
kommer, mindre fisk skal man straks give tilslag på, da de har en kedelig
vane med at sluge det hele råt øjeblikkeligt, hvorved de kan være svære at
afkroge og genudsætte. Ak - gid jeg var på Bornholm!!! ;-((

Fra : Fam. Olsen

Dato : 18-05-04 20:50

> Well. Man plejer at sige, at 5 km på Bornholm er det samme som 25 km i
> resten af Danmark Hvis man er på cykel og skal løbe fra familien er
det
> da en udflugt, trods alt-

Jow jow, det har du så ganske ret i. Men nu kommer Thomas jo ovre fra såe...

Rønneboerne tager foriøvrigt også pas med hvis de skal ovenfor Snorrebakken

> Ja - men hvis man falder i det ikke rart, og altså imho ikke strengt
> nødvendigt. Ørrederne står 5 meter foran dig alligevel.

Jeg forstår hvad du mener. Men jeg ville ikke undvære mine waders alligevel.

> [...]
> stænger ude i forskellige dybder/ved forskellige sten, end at stå og kaste

Så sandt som det er sagt Det bedste synes jeg dog er det at ungerne kan
også være med næsten uanset deres alder.
Uha, hvor har jeg råhygget på denne måde sammen med knægten igennem tiderne.

MVH Niels

Fra : mikkel paulsen

Dato : 17-05-04 20:30

bornholm har en lystfisker spot side under www.bornholm.dk

Fra : Thomas Nyberg

Dato : 19-05-04 22:58

Tak for de mange gode informationer.
Jeg har købt en selv oppustlig flyde vest, med dem på vil jeg vurderer
risikoen ved waddning
Knæk og Bræk
Thomas.