Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aldi kamera - jeg har foto eksempler.
Fra : Ole

Dato : 14-05-04 18:49

Hej

Jeg kan se der var en som har købt kamera og lagt nogle billeder ud på en
side.

Jeg har også købt dette kamera og har taget nogle billeder.

Jeg har ikke haft ret meget tid endnu, og har taget billederne under auto
med den indstilling der var sat ind på kameraet. Jeg har taget billeder af
blomster og have torsdag aften kl. ca. 19,00 og billeder fra Skjern Enge i
dag fredag kl. ca. 15,00. Vejret var noget overskyet i dag.

Billederne er tage i størrelse 1280x960 men det program Xara Webstyle som
jeg bruger til at lave fotoalbum til hjemmesiden laver automatisk billederne
mindre til størrelse 640x480 tror jeg det er.

Om der så sker en ændring af kvaliteten ved jeg ikke.

Men kig på www.6900.skjern-net.dk og kig under "Foto" og under "Traveler
DC3010 kamera"

Mvh.
Ole

Fra : Peter T.

Dato : 14-05-04 20:06

Ole wrote:

> Jeg kan se der var en som har købt kamera og lagt nogle billeder ud på
> en side.

Hvorfor lagde du så ikke dit indlæg ind under en af de tre andre tråde
omhandlende Aldis kamera, fremfor at oprette en ny?

--
Rigtige samfundstabere kører Harley

Fra : Ole

Dato : 14-05-04 20:17

Snip

> Hvorfor lagde du så ikke dit indlæg ind under en af de tre andre tråde
> omhandlende Aldis kamera, fremfor at oprette en ny?
>
> --
> Rigtige samfundstabere kører Harley

Lad mig gætte ..du køre Harley
Ole

Fra : Peter T.

Dato : 14-05-04 21:26

Ole wrote:

> Lad mig gætte ..du køre Harley

Ja.

Fut dk.fritid.motorcykel

--
Rigtige samfundstabere kører Harley

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-05-04 20:22

"Peter T."

> Hvorfor lagde du så ikke dit indlæg ind under en af de tre andre tråde
> omhandlende Aldis kamera, fremfor at oprette en ny?

Ja hva faen er det for noget - Kan vi ikke osse få alle indlæg
omhandlende Canon i een enkelt tråd, hahahaha..
Bortset fra det lille sidespor, er det en flot hjemmeside, billederne
må kæmpe deres egen kamp.. -max-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-05-04 20:51

-max- wrote:

> Ja hva faen er det for noget - Kan vi ikke osse få alle indlæg
> omhandlende Canon i een enkelt tråd, hahahaha..

Jeg synes godt nok det lidt træls, at hver tredie måned, er ugens
slagtilbud i Aldi et eller andet billigt digicam.

Men det værste er godt nok, at det er lige så sikkert som amen i
kirken, at det mefører en 4-6 tråde, hvor folk spørger til om
kameraet er værd at købe.

Og efterfølgende kommer der så en 3-4 tråde, hvor folk annoncerer at
de har købt kameraet, og nogen er meget glade og tilfredse, og andre
er meget skuffede.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-05-04 20:56

> [...]
>
> Og efterfølgende kommer der så en 3-4 tråde, hvor folk annoncerer at
> de har købt kameraet, og nogen er meget glade og tilfredse, og andre

Årh Niels, så slemt er det da heller ikke, det drukner jo i
mængden af spændende og vedkommende tråde.. )-max-

Fra : Ole

Dato : 14-05-04 21:15

> [...]
>
> Og efterfølgende kommer der så en 3-4 tråde, hvor folk annoncerer at
> de har købt kameraet, og nogen er meget glade og tilfredse, og andre

Jeg syntes da godt nok du er noget sart. Hvis du er så træt af at andre
kommer på banen her i forum med spørgsmål så kunne det måske være en god idé
at du bare sprang over de indlæg som ikke har din interesse.

Det kan da ikke passe, du bliver forvirret af at der oprettes forskellige
tråde her i gruppen.

Nu har jeg skrevet Aldi som overskrift, og så var DU advaret om hvad
indlægget handlede om, hvorfor skulle du så alligevel ind og læse med, når
du er så træt af det og har så meget imod det.

Det skulle vel ikke være fordi du alligevel er nysgerrig og ikke kan lade
være.

Nogen er tilfredse og andre er meget skuffede, ja sikkert, og sådan vil du
da altid opleve det om det så er et billigt kamera eller et dyrt til 6000
kr.

Mvh
Ole

Fra : Jan Borgen

Dato : 14-05-04 21:15

Niels Ebbesen wrote:
> [...]
>
> Og efterfølgende kommer der så en 3-4 tråde, hvor folk annoncerer at de
> har købt kameraet, og nogen er meget glade og tilfredse, og andre er
Niels, man behøver altså ikke deltage i en tråd som man finder træls.
Dette fif har jeg selv benyttet et par gange i løbet af de sidste par
dage

--
Jan Borgen

Fjern det sidste domæne fra min mail adresse ved svar.
To mail me please remove the last domain from my e-mail address.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-05-04 21:43

Jan Borgen wrote:

> Niels, man behøver altså ikke deltage i en tråd som man finder træls.
> Dette fif har jeg selv benyttet et par gange i løbet af de sidste par
> dage

Jeg er for så vidt enig, og jeg springer også let henover alle de
tråde, som handler om indkøb af fotoudstyr.

Men lige nu er foreløbig vi oppe på hele 5 tråde om Aldi-kameraet,
og det synes jeg godt nok er lige i overkanten.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole C

Dato : 14-05-04 22:43

> [...]
>
> Men lige nu er foreløbig vi oppe på hele 5 tråde om Aldi-kameraet,
> og det synes jeg godt nok er lige i overkanten.

"Would You like some bread with that whine, Mr. Ebbesen?"

Ole C

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-05-04 00:09

> Jeg er for så vidt enig, og jeg springer også let henover alle de
> tråde, som handler om indkøb af fotoudstyr.

Der var jo dem, som ville være seriøse, og gerne ville øse af deres viden,
til de uindviede. Det kan da godt være de øser, men det sker da når de er
alene. Så hvad er værst... En der spørger om et kamera er værd at
købe.....Eller dem der brokker sig over, at han spørger.

> Men lige nu er foreløbig vi oppe på hele 5 tråde om Aldi-kameraet,
> og det synes jeg godt nok er lige i overkanten.

Er det i overkanten....??... Her har vi, for en gangs skyld, flere personer,
som rent faktisk har købt det pågældende kamera.
Hvis man så skal resummere, så ser det vist nogenlunde således ud. 1 er
positivt overrasket. Altså må kameraet have overgået hans forventninger. 1
Forholder sig nogenlunde passiv, han er egentligt ikke utilfreds, men heller
ikke helt tilfreds. Eller hvordan var det han skrev, det var vist
nogenlunde således, at det vist egentligt var godt nok til prisen, men han
troede godt nok ikke, han havde det endnu om 30 dage.
Den tredie har vist ikke meldt klart ud endnu, men sjovt nok, er der ingen
af dem, som har købt kameraet, der har været helt afvisende. En holdt det
op mod var det 3 andre mærkevare kameraer, og det faldt ikke til jorden med
et brag. Så umiddelbart må min vurdering lyde, selvom jeg ikke har set
kameraet, at det tilsyneladende godt kan gå an til prisen. Det vinder måske
ingen guldmedaljer, men har tilsyneladende heller ingen grund til at skamme
sig.

Lad nu være, med at opfatte dette negativt, for en gangs skyld har vi jo
netop chancen, for at kunne drage en konklusion.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ole

Dato : 15-05-04 07:21

> [...]
>
> Lad nu være, med at opfatte dette negativt, for en gangs skyld har vi jo
> netop chancen, for at kunne drage en konklusion.

Se Benny det var da en af de mest seriøse indlæg og tak for det.

Jeg forstår heller ikke at de personer som brokker sig over der kommer
indlæg om reelle foto spørgsmål i en gruppe der hedder dk.fritid.foto selv
poster masser af brok og indlæg som ikke har meget med emnet at gøre men
bare er en gang ævl.

mvh
Ole

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-05-04 19:48

Benny Mortensen wrote:

> Lad nu være, med at opfatte dette negativt, for en gangs skyld har vi jo
> netop chancen, for at kunne drage en konklusion.

Så vidt jeg kan se, så er der ikke noget nyt under sole, de tråde
der p.t. kører om Aldi-kameraet, er i store træk gentagelser af de
tråde, der tidligere har været her i gruppen, når Aldi har haft et
digicam som ugens slagtilbud...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-05-04 14:58

> [...]
> der p.t. kører om Aldi-kameraet, er i store træk gentagelser af de
> tråde, der tidligere har været her i gruppen, når Aldi har haft et

Hej Niels

Så må det da være fordi du har taget bind for øjnene. Faktisk syntes jeg de
tråde fortæller en pokkers masse.
Så helt ærligt. Hatten af for dem som afprøvede det, og det ser ud til, at
de er nogenlunde enige. Til prisen, er det et godt køb.

Men skulle du have ret, så passer det jo også meget godt på dit eget indlæg.
Der er jo heller ikke meget nyt under sole, som du siger. Har du sommetider
tænkt på, at du bruger 82 muskler for at se sur ud, men kun 2 for at
smile.... Så hvorfor overanstrenge sig.

M.V.H.....Benny..

Fra : Olesen

Dato : 15-05-04 01:35

> Men lige nu er foreløbig vi oppe på hele 5 tråde om Aldi-kameraet,
> og det synes jeg godt nok er lige i overkanten.

Det ser ellers ud til, apparatet tar' nogle fine billeder til prisen....
Så sådan et tilbud fortjener lidt omtale.

Fra : Deaster

Dato : 15-05-04 09:06

Olesen wrote:

> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Det ser ellers ud til, apparatet tar' nogle fine billeder til
> prisen.... Så sådan et tilbud fortjener lidt omtale.

Lol.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-05-04 19:56

Olesen wrote:

> Det ser ellers ud til, apparatet tar' nogle fine billeder til prisen....
> Så sådan et tilbud fortjener lidt omtale.

Er du ansat hos Aldi...?

De billeder vi ind til vidre har set, er da ikke noget at råbe hurra
for, og der har ikke været et eneste billede med huse og bygninger,
så vi har kunnet se, om objektivet fortegner helt vildt, når det
skal gengi lige linier.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Olesen

Dato : 15-05-04 21:02

> Er du ansat hos Aldi...?

Nej. Handler iøvrigt i Netto.

> [...]
> for, og der har ikke været et eneste billede med huse og bygninger,
> så vi har kunnet se, om objektivet fortegner helt vildt, når det

Jeg synes fortsat, billederne ser helt gode ud,
når prisen tages i betragtning.
Modsat Canon, så lider aldiapparatet vidst
ikke af skrøbelige plasthuse som revner
eller andre grundlæggende fejl.

Det hele går een vej. De billige 'noname'
apparater blir' så meget bedre, de ægte
mærkevare apparater virkelig skal ha'
noget exceptionelt at byde på, hvis
de fortsat vil kunne sælges til de priser
man ofte ser.

Argument: Profferne køber hverken Ixus eller Aldi'cam,
men hvermand kunne sagtens fristes når de først ser,
at kvaliteten så absolut er værd at holde op mod væsentlig
dyrere apparater. At der så mangler funktioner i manuel-mode
er en anden sag, men de fleste knipser mig bekendt også
bare af når situationen opstår, og gider ikke rode i menuer mv.

Så jo, disse apparater har sin begrundelse til at være iblandt os..

Fra : Deaster

Dato : 15-05-04 21:29

Olesen wrote:

> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Nej. Handler iøvrigt i Netto.

> Jeg synes fortsat, billederne ser helt gode ud,
> når prisen tages i betragtning.

Høhø, så du evt. de billeder der var taget med Povl's Nikon til under
1K ?

> Modsat Canon, så lider aldiapparatet vidst
> ikke af skrøbelige plasthuse som revner
> eller andre grundlæggende fejl.

Er det noget som du kan underbygge ?

> [...]
> mærkevare apparater virkelig skal ha'
> noget exceptionelt at byde på, hvis
> de fortsat vil kunne sælges til de priser

Lol, indtil videre har vi da kun set skrammel kameraer fra den kant,
som de "etablerede" kameramærker spiser til morgenmad.

> Argument: Profferne køber hverken Ixus eller Aldi'cam,
> men hvermand kunne sagtens fristes når de først ser,
> at kvaliteten så absolut er værd at holde op mod væsentlig
> dyrere apparater.

Hvilke kvalitet snakker du om her ?

> At der så mangler funktioner i manuel-mode
> er en anden sag, men de fleste knipser mig bekendt også
> bare af når situationen opstår, og gider ikke rode i menuer mv.

Det er jo så hvad det er, men at de tager umanerligt ringe billeder i
automode er en anden ting.

> Så jo, disse apparater har sin begrundelse til at være iblandt os..

Sikkert, der findes jo masser af mennesker uden den mindste
kvalitetssans for hverken det ene eller det andet.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-05-04 02:13

"Deaster"
> Sikkert, der findes jo masser af mennesker uden den mindste
> kvalitetssans for hverken det ene eller det andet.
> [...]

Interessant filosofisk udsagn..
Er det noget som du kan underbygge ? )-max-

Fra : Deaster

Dato : 16-05-04 09:39

-max- wrote:

> "Deaster"
>
> Interessant filosofisk udsagn..
> Er det noget som du kan underbygge ? )-max-

Du kan da bare se hvor mange der f.eks. køber Aldi, Medion, MagiPix,
Yamahalabala kameraer

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Olesen

Dato : 16-05-04 08:26

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Høhø, så du evt. de billeder der var taget med Povl's Nikon til under
> 1K ?

Nej. Men handlede det mere om omhu end apparat ?

> Er det noget som du kan underbygge ?

Flere indlæg i gruppen nævnte noget med
revnede plastdele, husker ikke hvilken model.

> Lol, indtil videre har vi da kun set skrammel kameraer fra den kant,
> som de "etablerede" kameramærker spiser til morgenmad.

De blir' ikke mætte....

> Hvilke kvalitet snakker du om her ?

Billedkvaliteten som vil tilfredsstille
de fleste non-pro'er.

> Det er jo så hvad det er, men at de tager umanerligt ringe billeder i
> automode er en anden ting.

Det er jo så det de ikke gør,og det er du jo også klar over,
og dêt ærgrer dig, de er kommet så fandens langt trods alt...

> Sikkert, der findes jo masser af mennesker uden den mindste
> kvalitetssans for hverken det ene eller det andet.

Ja, det samme gælder kvaliteten af indholdet i indlæggene,
som er blottet for snusfornuft og mest baserer
sig på 'mærkeloyalitet', istedet for at indse,
konkurrencen ER hård og blir hårdere med årene
-til en langt lavere pris.

Fra : Deaster

Dato : 16-05-04 09:43

Olesen wrote:

> Nej. Men handlede det mere om omhu end apparat ?

Næppe, foreløbigt har alle de billedeksempler fra Aldi kameraet været
temmeligt ringe.

> Flere indlæg i gruppen nævnte noget med
> revnede plastdele, husker ikke hvilken model.

Det erindrer jeg slet ikke at have læst, google ?

> De blir' ikke mætte....

Sikkert ikke, der er jo som sagt masser af mennesker uden den store
kvalitetssans.

> Billedkvaliteten som vil tilfredsstille
> de fleste non-pro'er.

Jeg er da ihvertfald ikke pro, og det er vist de færreste f.eks.
herinde som er pro, og mange af dem synes at kameraet tager nogle
jammerlige billeder.

> Det er jo så det de ikke gør,og det er du jo også klar over,
>og dêt ærgrer dig, de er kommet så fandens langt trods alt...

Langt, hehe, hold kæft hvor latterligt, men ok hvis man er halvblind
eller lign. er det da muligt man synes at kameraet tager gode billeder.

> [...]
> som er blottet for snusfornuft og mest baserer
> sig på 'mærkeloyalitet', istedet for at indse,
> konkurrencen ER hård og blir hårdere med årene

Præcis.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Olesen

Dato : 16-05-04 16:58

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Næppe, foreløbigt har alle de billedeksempler fra Aldi kameraet været
> temmeligt ringe.

Det Deaster mener er blot, at de apparater Aldi apparatet
er sammenlignet med, har været for ringe.

> Det erindrer jeg slet ikke at have læst, google ?

> Sikkert ikke, der er jo som sagt masser af mennesker uden den store
> kvalitetssans.

Heldigvis lader de fornuften råde, istedet for
dårlige argumenter.

> Jeg er da ihvertfald ikke pro, og det er vist de færreste f.eks.
> herinde som er pro, og mange af dem synes at kameraet tager nogle
> jammerlige billeder.

Forkellen på dêt apparat KUNNE være lige så stor/lille,
som havde du sammenlignet med hvilken som helst
'mærkevare' apprat. Så dit argument er meget tyndt.

> Langt, hehe, hold kæft hvor latterligt, men ok hvis man er halvblind
> eller lign. er det da muligt man synes at kameraet tager gode billeder.

Du bander, dvs. du er på herrens mark, og
dine tynde argumenter hjælper dig på vej derud.

> Præcis.

Så er vi jo enige. Din fornuft lod du blive hjemme.

Fra : Deaster

Dato : 16-05-04 17:27

Olesen wrote:

> Det Deaster mener er blot, at de apparater Aldi apparatet
> er sammenlignet med, har været for ringe.

Vil du godt lade være med at lægge ord i munden på mig, tak.

> Heldigvis lader de fornuften råde, istedet for
> dårlige argumenter.

Eller også ved folk bare ikke bedre.

> Forkellen på dêt apparat KUNNE være lige så stor/lille,
> som havde du sammenlignet med hvilken som helst
> 'mærkevare' apprat. Så dit argument er meget tyndt.

Nope.

> Du bander, dvs. du er på herrens mark, og
> dine tynde argumenter hjælper dig på vej derud.

Uha ja, det et noget grimmer noget sådaN at bande. Men ok, du er altså
halvblind og/eller har ikke den store forstand på foto, muligvis
samtidig med at du ikke har det store behov for nogenlunde kvalitet,
jojo.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-05-04 11:52

In article <40a717a3$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Olesen wrote:

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Men handlede det mere om omhu end apparat ?

Nej. Det var hurtige snapshots ud af vinduet, hvor også Nikon
brændte ud. Og det hele i fuld auto (hvilket jeg aldrig kører
med selv). Man bør anvende kameraet korrekt.

> Flere indlæg i gruppen nævnte noget med
> revnede plastdele, husker ikke hvilken model.

Polycarbonat er en sej plastic der ikke revner, derfor erstattes
højderor på F/A-18 jagerflyet med polycarbonat i stedet for en
titanium og/eller magnesiumlegering. Cockpit på jagerfly er også
polycarbonat. Så plastic kan være godt (Polycarbonat) eller noget
skrammel (ABS)

Er også helt enig. Selv mærkevarerne har et problem med optikken.
Specielt da sensoren er så lille, så er det svært at lave optik der
har en passende opløsning. Derudover kommer den meget oversete ting:
Nemlig databehandlingen. De RAW data der findes på sensoren skal
fortolkes, og konverteres til et farvebillede der skal komprimeres.
Hvis man bare skyder i RAW, så kan det gøres på computeren.
Hvis det gøres i kameraet, såskal der løbende softwareudvikling til.

> De blir' ikke mætte....

Ikke lige med det samme, men jeg tror vi ender op med 3-4 lag.
Et skodsumer marked, hvor også mærkevarerne er nødt til at være
prismæssigt, evt med gamle modeller, et prosumer som er lidt bedre,
her vil kun enkelte no-name findes. Og så 2 niveauer i dSLR enden.

> [...]
> som er blottet for snusfornuft og mest baserer
> sig på 'mærkeloyalitet', istedet for at indse,
> konkurrencen ER hård og blir hårdere med årene

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 16-05-04 13:24

meddelelse news:slrncaehtn.rk.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]

> Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
> Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Hej Povl
Du skal lige have lidt ros for at argumentere sagligt og godt for dine
indlæg -
det er også en slags kvalitet!

/Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-04 07:17

Uheldigvis faldt Niels Ebbesen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Men lige nu er foreløbig vi oppe på hele 5 tråde om Aldi-kameraet,
> og det synes jeg godt nok er lige i overkanten.

Og hvad så?

Om der så var ti eller tyve tråde, så er det flintrende ligegyldigt
hvad *du* mener!

Kan du ikke tåle lugten, så fis dog af...

Usenet er et tilbud, ikke et påbud, og der er *ingen* i dette eller
andre fora, som skal spørge dig om love til at ytre sig!

Claus

Fra : Lars

Dato : 15-05-04 11:46

> [...]
>
> Usenet er et tilbud, ikke et påbud, og der er *ingen* i dette eller
> andre fora, som skal spørge dig om love til at ytre sig!

Kære C.T:
Du har ind imellem ytringer jeg kan tilslutte mig men kunne du dog for
fanden bare lære lidt pli.

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-04 15:26

Uheldigvis faldt Lars over tastaturet og skrev derved følgende:

> Du har ind imellem ytringer jeg kan tilslutte mig men kunne du dog
for
> fanden bare lære lidt pli.

Ikke når det gælder Ebbesen's selvhøjtidelige og ophøjede
ligegyldigheder!

Claus

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-05-04 23:54

> [...]
>
> Og efterfølgende kommer der så en 3-4 tråde, hvor folk annoncerer at
> de har købt kameraet, og nogen er meget glade og tilfredse, og andre

Helt ærligt Niels

Er det værre, end at hver gang Canon kommer med en ny model, så er der altid
nogle lalleglade hoveder, som fortæller hvor mange modeller Canon har lavet,
siden sidste Nikon model, og nærmest udråber det, som et tegn på kvalitet,
at man udsender en masse modeller.

Hvad der er mere tankevækkende er, at nogle roser Aldi's kameraer. Andre
giver dem, skal vi kalde det, en middelmådig kritik, ( Den som jeg antager,
er den mest rigtige ), og endnu flere rakker det ned i det sorteste helvede.

Så sammenlignes det med en eller anden Canon model, og selv om det
sommetider er svært helt at beslutte, hvilket kamera, der har taget hvilket
billede, så vinder Canon altid.
Så jeg sidder faktisk og glæder mig til, en eller anden, kommer til at
afsløre, at han er kommet til at bytte om på kamera navnene. Det kunne godt
nok være sjovt ))

M.V.H.....Benny..

Fra : Ole

Dato : 15-05-04 07:25

"Benny Mortensen" <adx250bzpb@pluno.com> skrev i en meddelelse

> Så jeg sidder faktisk og glæder mig til, en eller anden, kommer til at
> afsløre, at han er kommet til at bytte om på kamera navnene. Det kunne
> [...]

Folk herinde tør sikkert ikke at udtale sig om et foto, hvis ikke de ved
hvilket kamera der har taget billedet, hvilke må siges at være en stor skam,
hvis det er tilfældet.

Får man ikke det mest seriøse, oprigtige og neutrale vurdering af et
billede, hvis det vurderes ud fra det billede man ser, uden kamera fabrikat
kendes ?

Mvh
Ole

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-05-04 08:40

On Sat, 15 May 2004 08:24:39 +0200, "Ole" <ole-har-ingenl@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Får man ikke det mest seriøse, oprigtige og neutrale vurdering af et
>billede, hvis det vurderes ud fra det billede man ser, uden kamera fabrikat

Er du i tvivl ??
se på kunst, det dyreste kan meget vel være den plade,
hvor kunstneren har tørret sin pensel af.
sikke en farvekombination, nam nam
mvh Ebbe

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-05-04 14:07

"Ole" <ole-har-ingenl@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Ole

Vælger at svare dig i et. Se du er inde på noget. Man skal jo passe på
ikke at få ridser i lakken. Så er det bedst at være konstant pissenegativ,
det får jo en til at lyde meget bedre end man er. Jo jeg har taget Kanon
billeder, med alle mine kameraer, og jo, jeg har taget rigtigt usle
billeder, med alle mine kameraer. Så derfor har det for den sags skyld,
ikke en skid med kameraets navn at gøre. Alle kameraer kan tage nogle
elendige billeder, og alle kameraer kan tage gode billeder. Det er kun
fotografen der gør forskellen. Hvis man fotograferer med noget nær
wide-angle, så kan man for den sags skyld, glemme alt om at stille skarpt,
og billedet vil være rimeligt godt. Står du med en kraftig tele, vil selv
den mindste fejl i afstands justeringen blive afsløret, og der skal helst
være højt og klart solskin.
Så blev der nævnt, at ved 10 * zoom, var det utydeligt i
hjørnerne.....)))).....Var det kun i hjørnerne, så skal jeg hen og have
mig et Aldi kamera, ingen tvivl om det.

M.V.H.....Benny..

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-04 07:14

Uheldigvis faldt Niels Ebbesen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg synes godt nok det lidt træls, at hver tredie måned, er ugens
> slagtilbud i Aldi et eller andet billigt digicam.

Hvad rager dine humørsvingninger folk i dk.FRITID.foto ?

Mon ikke, det er noget du bør tage om med Aldi International? Eller
din læge, hvis Aldi ikke gider at høre på dig..

> Men det værste er godt nok, at det er lige så sikkert som amen i
> kirken, at det mefører en 4-6 tråde, hvor folk spørger til om
> kameraet er værd at købe.

Heldigvis er der ingen i dette forum, som skal have din velsignelse
for at skrive noget!

Tænk, du er da virkelig observant!

Claus

Fra : NIL

Dato : 15-05-04 09:23

> Uheldigvis faldt Niels Ebbesen over tastaturet og skrev derved
> følgende:

Claus...

Har du overvejet hvad din 'hilsen' til den du svarer egentlig signalerer?
(Se ovenfor: "Uheldigvis faldt xxx over tastaturet.." osv.]
I bygyndelsen troede jeg, at det bare var et udslag af en sær infantil
humor...
Nu ved jeg, at du mener det helt alvorligt.

NIL

Fra : Peter T.

Dato : 14-05-04 21:34

-max- wrote:

> Ja hva faen er det for noget - Kan vi ikke osse få alle indlæg
> omhandlende Canon i een enkelt tråd, hahahaha..

Knoldesparker. Der har været oprettet 3 tråde omkring Aldis kamera her i
gruppen indenfor de sidste 3-4 dage. Hvad er problemet i at kigge blot en
smule tilbage i gruppen inden der oprettes en ny tråd omkring det samme
emne?

Der er lidt ca. samme mønster som hver gang Aldi har et obskurt digicam på
tilbud... Der oprettes konsekvent 4-5 tråde med emnet "er dette digicam
fra Aldi værd at købe?" i blandt alle de andre "hvilket digicam er godt at
købe (jeg har 1500 kr at gøre med)?".
Hvorfor er det forbudt at fortælle, at fister#4 lige skal kigge tilbage i
gruppen inden fister#4 opretter et nyt emne med "jeg har købt aldi-kameraet
- se mine fotos"?

--
Rigtige samfundstabere kører Harley

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-05-04 21:52

"Peter T."

> [...]
> gruppen inden fister#4 opretter et nyt emne med "jeg har købt aldi-kameraet

Jeg bukker og ber ydmygst om undskyld for at have en anden menning
end dig du ohh store Peter T, lad os bruge spalteplads på at kalde hinanden
knoldesparker i stedet for det er så sjovt og underholdende og bestemt mere
vedrørende end at et par fyre udtrykker deres glæde eller skuffelse over deres
ny indkøbte digitale fotoapparat..
Jeg har fulgt aldi kameraerne med interesse og syns det er friskt at folk gør
sig den umage at poste billeder så vi selv kan danne vores mening om det
er godt eller skod.. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-04 22:03

> [...]
gør
> sig den umage at poste billeder så vi selv kan danne vores mening om det

Enig.

--
-Jens B.

Fra : Peter T.

Dato : 14-05-04 22:37

Jens Bruun wrote:

> gør
>
> Enig.

Her er jeg også enig. Men skal der virkelig oprettes en ny tråd hver gang
folk poster en række fotos fra det samme kamera? Nej, vel?

--
Rigtige samfundstabere kører Harley

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-04 22:44

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> Nej, vel?

Stiller du et reelt spørgsmål herover, eller forsøger du bare at få os andre
til at fremstå som idioter, hvis vi ikke lige deler din mening?

--
-Jens B.

Fra : Peter T.

Dato : 14-05-04 23:09

Jens Bruun wrote:

> Stiller du et reelt spørgsmål herover, eller forsøger du bare at få os
> andre til at fremstå som idioter, hvis vi ikke lige deler din mening?

Det kommer såmænd an på hvilket lys du selv stiller mit spørgsmål. Det er
dit subjektive valg. For du gør det ikke selv klart hvordan du forholder
dig til problemstillingen fra mit oprindelige indlæg.

--
Rigtige samfundstabere kører Harley

Fra : Peter T.

Dato : 14-05-04 22:31

-max- wrote:

> Jeg bukker og ber ydmygst om undskyld for at have en anden menning
> end dig du ohh store Peter T,

Det er straks en tone, som jeg kan lide

"hahahaha..."

--
Rigtige samfundstabere kører Harley

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-04 20:19

> Men kig på www.6900.skjern-net.dk og kig under "Foto" og under "Traveler
> DC3010 kamera"

Ikke ét eneste af dem er rigtig skarpt. Ved brug af zoom er hjørnerne
tydeligt mørke. Der mangler dynamik i farverne. Højlysene blokker.

Jeg bliver mere og mere skuffet over det kamera, jo flere billeder, jeg
præsenteres for

Normalt påstår jeg, at man får, hvad man betaler for. Det mener jeg ikke,
man får i dette tilfælde, selv når det medfølgende tilbehør tages med i
betragtning.

--
-Jens B.

Fra : Jan Borgen

Dato : 14-05-04 21:12

Jens Bruun wrote:
> Ikke ét eneste af dem er rigtig skarpt. Ved brug af zoom er hjørnerne
> tydeligt mørke. Der mangler dynamik i farverne. Højlysene blokker.
Du har muligvis helt ret i dine betragtninger. Det med højlyset har jeg
også bemærket (ligesom på mine Canon "mærkevare" kameraer); det er
derfor jeg benytter eksponeringskompensation til udendørs billeder med
mit Canon A80 (som jeg er godt tilfreds med alligevel)

Men måske kan du (inden du bliver alt for skuffet svare på om der
sker kvalitetstab (f.eks. i farvernes dynamik) når man nedskalerer (og
gen-komprimerer) et jpeg billede fra ca. 1.200 kB til ca 80 kB sådan som
det er sket med de billeder du konkluderer ud fra?

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 14-05-04 21:16

> "Ole" <ole-har-ingenl@hotmail.com> skrev i en meddelelse

klip
> Højlysene blokker.
klip
> -Jens B.

Af ren nysgerrighed, hvad betyder det?
- du kan f.eks. eksemplificere det på et af billederne fra min side.

Vh.
Jens
http://www.sitecenter.dk/jensjohansen/review/

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-04 21:28

"Jens@dtext.news.tele.dk" <Skriv_i_gruppen_så@andre_kan_læse_med.dk> skrev i
en meddelelse news:40a528d3$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Af ren nysgerrighed, hvad betyder det?

At der mangler detaljer i de lyse omåder, der blot fremstår hvide.

> - du kan f.eks. eksemplificere det på et af billederne fra min side.

Aldi-x: Kig på de lyse område på kuplerne samt de lyse områder på bygningen
bagved. Aldi-a: Kig på de lyse områder på blomsten samt de lyse områder i
baggrunden. Osv.

--
-Jens B.

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 14-05-04 21:46

> [...]

bygningen
> bagved. Aldi-a: Kig på de lyse områder på blomsten samt de lyse områder i

Hej Jens

!! Mange tak for dit svar - så lærte jeg et nyt begreb at kende

Hvis jeg skal vurdere kvaliteten med hensyn til højtoner ... skal billedet
så tages med høj blænde (F8-11)?

Kan man sige at billederne brænder ud i højtonerne på f.eks. Aldi-x
(det med kuplerne) når der mangler dybdeskarphed som følge af en lav blænde
(5,6)?
-altså baggrunden vil jo aldrig stå skarpt med lav/mellem blænde.

På billederne af tulipanerne reflekteres solen lige på kanten af dæk-bladene
(området der er meget lyst)
Jeg tror derfor det er svært at få informationer ud af det område.

Vh.
Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-04 22:14

"Jens@dtext.news.tele.dk" <Skriv_i_gruppen_så@andre_kan_læse_med.dk> skrev i
en meddelelse news:40a52fd3$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvis jeg skal vurdere kvaliteten med hensyn til højtoner ... skal billedet
> så tages med høj blænde (F8-11)?

Det er altid en god idé at blænde to-tre trin ned, da de fleste objektiver
fungerer mest optimalt en smule nedblændet.

> Kan man sige at billederne brænder ud i højtonerne på f.eks. Aldi-x
> (det med kuplerne) når der mangler dybdeskarphed som følge af en lav
blænde
> (5,6)?

Nope.

> -altså baggrunden vil jo aldrig stå skarpt med lav/mellem blænde.

Selvom baggrunden ikke står skarpt, bør højlysene ikke brænde helt ud.

> På billederne af tulipanerne reflekteres solen lige på kanten af
dæk-bladene
> (området der er meget lyst)

Jeps. Solen reflekteres på et mørkelilla dæksblad og skaber et område med
højlys uden detaljer - det er ikke just et kvalitetstegn.

> Jeg tror derfor det er svært at få informationer ud af det område.

Ja, men med et andet kamera havde du ikke oplevet samme problemer med at få
yderligere information ud af det område.

Det ser ud til, at kameraet har meget begrænset spillerum mellem lys og
mørke - dynamikområdet er simpelhen for ringe.

--
-Jens B.

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 14-05-04 22:22

> "Jens@dtext.news.tele.dk" <Skriv_i_gruppen_så@andre_kan_læse_med.dk> skrev
> en meddelelse news:40a52fd3$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
- - -klip---

> Det ser ud til, at kameraet har meget begrænset spillerum mellem lys og
> mørke - dynamikområdet er simpelhen for ringe.
> -Jens B.

Tak for det gode og konstruktive svar - det er helt sikkert noget jeg kan
bruge!
Vh. Jens

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-05-04 23:05

In article <40a52fd3$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Jens@dtext.news.tele.dk wrote:
> Hvis jeg skal vurdere kvaliteten med hensyn til højtoner ... skal billedet
> så tages med høj blænde (F8-11)?

Blænde har alene betydning for dybdeskarphed og lys.

> Kan man sige at billederne brænder ud i højtonerne på f.eks. Aldi-x
> (det med kuplerne) når der mangler dybdeskarphed som følge af en lav blænde
> (5,6)?

Nej. Når ting brænder ud er det ofte fordi sensoren er overloaded.
Se eksempelvis de 2 sidste billeder her: http://home.terminal.dk/test2500/
Det første taget med Nikon CP2500. Der er brændt en del væk i det
lyse, den røde farve er overmættet i tuborg logoet. Ofte betyder det,
at den primære farve er 100%, men bliver mat/farrveforskudt af nabopixels
der også får lys.

Det sidste billede er taget med Canon 300D, som har en stor sensor,
og en bedre billedprocessor. Den henter mere ud af tuborg logoet,
og plakatrammen under Cult logoet.

> -altså baggrunden vil jo aldrig stå skarpt med lav/mellem blænde.

Det er ikek det der er problemet.

> På billederne af tulipanerne reflekteres solen lige på kanten af dæk-bladene
> (området der er meget lyst)
> Jeg tror derfor det er svært at få informationer ud af det område.

Små digicams har ofte problemer, men hvis du underbelyser billedet,
så kan du hente mere.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 14-05-04 23:52

meddelelse news:slrncaagku.o5.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]

> lyse, den røde farve er overmættet i tuborg logoet. Ofte betyder det,
> at den primære farve er 100%, men bliver mat/farrveforskudt af nabopixels

OK, det tror jeg godt jeg forstår.
Det ser jvf. exif ud til at udbrænding bliver lettere at se ved langsomme
lukketider:
(DSCN0125.jpg ExposureTime : 1/33,4Sec --- sammenlignet med DSCN0122.jpg
ExposureTime : 1/114,5Sec)
som du jo også skriver herunder ...

> Små digicams har ofte problemer, men hvis du underbelyser billedet,
> så kan du hente mere.
> Povl H. Pedersen

Tak for din forklaring - jeg prøve at kikke mere kritisk efter den slags
defekter fremover.
Når man køber digicams og læser test af disse - er der så en parameter som
beskriver ovenstående følsomhed/evne til at gengive brede farvespektre?
~ et eller andet som kan give en et hint om kvaliteten på sensoren?

Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-04 07:19

Uheldigvis faldt Jens Bruun over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg bliver mere og mere skuffet over det kamera, jo flere billeder,
> jeg præsenteres for

Så er det da heldigt, at du ikke har købt et!

Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-05-04 11:03

> Så er det da heldigt, at du ikke har købt et!

Ja, ik'?

--
-Jens B.

Fra : Jan Borgen

Dato : 14-05-04 21:03

Ole wrote:
> Jeg har ikke haft ret meget tid endnu, og har taget billederne under auto
> med den indstilling der var sat ind på kameraet. Jeg har taget billeder af
Jeg tror godt at det kan betale sig at fravige standardindstillingerne.
Det har (i parantes bemærket) også været nødvendigt på flere af de
"mærkevare" Canon-kameraer, som jeg har haft.
Hvis du er helt tilfreds med standardindstillingerne, så er det fint med
mig. Men hvis du har lyst til at eksperimentere lidt, så prøv evt. at
læse nogle af de reviews der har været henvist til. Benyt f.eks.
eksponeringskompesentation for at undgå at højlyset brænder ud
(udendørs), kør på laveste mulig iso (udendørs) for at minimere støj,
benyt laveste jpeg komprimeringsgrad og leg lidt med "sharpness".

> [...]
> mindre til størrelse 640x480 tror jeg det er.
>
> Om der så sker en ændring af kvaliteten ved jeg ikke.
Det kan ske kvalitetstab når billedets størrelse ændres og det gemmes
som et nyt jpeg billede, der igen komprimeres (endnu mere kvalitetstab).

Det er fedt at du har haft tid til at snuppe nogle billeder og at du har
publiceret dem, men med baggrund i ovenstående tror jeg ikke rigtigt
at man kan konkludere noget om billedkvaliteten.

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 14-05-04 22:04

> [...]

> Jeg har ikke haft ret meget tid endnu, og har taget billederne under auto
> med den indstilling der var sat ind på kameraet.

Hej Ole

Tak fordi du gider poste dine billeder!

Prøv om du på en eller anden måde kan undgå at komprimere billederne til
30-40 kb.
det er pokkers svært at konkludere noget ud fra dette.
(I hvert tilfælde med hensyn til teknisk kvalitet)

Jer er enig i at nogle af billederne fra "engene" lider af mørke hjørner -
specielt billedet af Skjern Å med broen i baggrunden - men det ser mærkeligt
nok ud til at det er værst på den lille tumbnail?

Vh.
Jens

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-05-04 07:34

[snip]
> Her er jeg også enig. Men skal der virkelig oprettes en ny tråd hver
> gang folk poster en række fotos fra det samme kamera? Nej, vel?

kan ærligt taget ikke se forskellen på dette og så når I/De
"professionelle" poster se mit billede af fugl x - kig dog tilbage i
gruppen og find en tråd hvor andre har taget et billede af en fugl og så
post det i den tråd! Hvad med potræt fotos? hvad med bryllupsfotos? det
må være nok med en tråd om hver. Hvad med at vi nøjes med en tråd om
canon kamera'er eller nikon kameraer? nåååe nej de kan jo begge være
digitale kameraer, så lad os holde os til en enkelt tråd om digital
kameraer - ohh shit hvad med almindelige kameraer - nåja de er alle
kameraer så lad så bare have en lang tråd om dette.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 15-05-04 20:11

http://www.sitecenter.dk/jensjohansen/review/

Kameraet er nu pakket pænt ned i æsken igen, klar til at returnere til ALDI.
Det har været sjovt (og lærerigt) at lege med kameraet - og det har
ligeledes skabt et par lange og "rimelig saglige" debatter i nyhedsgruppen.
Debatter som ikke kun har været ført på fordomme og personlige præferencer,
men i højere grad på objektivt selvsyn.

Det fedeste ved Traveler kameraet er de 10X zoom, 128 Mb SD, batterier og
lader til en pris der ikke lader sig matche.
Kvaliteten overraskede mig positivt i forhold til hvad jeg har set fra andre
"ikke mærkevarer", og jeg vil ikke fraråde andre at købe kameraet - blot
gøre opmærksom på at det har nogle svagheder der står i forhold til
prisen. - Bl.a. har det svært ved at gengive detaljer i billeder som
indeholder store kontrast forskelle, samt svært ved at fokusere ved svagt
lys. (som de mest udtalte)

Næste gang vil jeg prøve et Olympus C-770, det koster ca. 4.700 kr. i DK
(uden batterier, men inkl. 128 Mb XD) så det bør yde markant bedre - det kan
vi så diskutere på et senere tidspunkt.

God sommer og tak for diskussionen
/Jens

Fra : Deaster

Dato : 15-05-04 20:38

> [...]

> DK (uden batterier, men inkl. 128 Mb XD) så det bør yde markant bedre
> - det kan vi så diskutere på et senere tidspunkt.

Du kunne også tage et kig på Canon S1 IS, det ser ret lækkert ud. Er
også med 10x men har tillige Image Stabilizer, som er rart ved ved lang
zoom og ved lange lukketider.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ole Helms

Dato : 15-05-04 20:43

On Sat, 15 May 2004 21:11:19 +0200, "Jens@dtext.news.tele.dk"
<Skriv_i_gruppen_så@andre_kan_læse_med.dk> skrev:

>God sommer og tak for diskussionen

Tak for lån af din tid og dit engagement.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Jan Borgen

Dato : 16-05-04 22:25

Jens@dtext.news.tele.dk wrote:
> http://www.sitecenter.dk/jensjohansen/review/
>
> Kameraet er nu pakket pænt ned i æsken igen, klar til at returnere til ALDI.
Jens (til orientering): du spurgte i en tidligere tråd om Toshiba M700
firmware v. 1.10a virkede på Traveler. Det kunne jeg ikke verificere
100% (turde ikke selv), men der er andre som har mere mod:
http://www.itzonen.dk/forum/topic.asp?C_ID=2&F_ID=15&T_ID=1413

Vigtigste tilføjelse (IMHO) er manuel fokus. Det burde især hjælpe i
svag belysning samt gøre kameraet hurtigere i situationer hvor man ikke
har tid til at vente på "fokus-lag". Jeg kører selv med en fast-fokus
indstilling på Custom1 på mit Canon A80; det er sammen med "continous
mode" (som også findes på Traveler) meget anvendeligt til fotografering
af børn m.v. som flytter sig hurtigt og uforudsigeligt

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 16-05-04 23:31

"Jan Borgen" <no_spam@tele2adsl.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> firmware v. 1.10a virkede på Traveler. Det kunne jeg ikke verificere
> 100% (turde ikke selv), men der er andre som har mere mod:

Mange tak for dit link!

- Jeg tænkte nok det var identisk med Toshibas 700 model
Spørgsmålet er så blot om garantien går fløjten ved en opdatering...?
Retur retten mener jeg i hvert tilfælde ikke kan benyttes herefter - hvilket
er fair nok.

Men manuel fokus er jo nærmest et must ved svag belysning med et 10XZoom
(uden AF assist lampe)
/Jens

Fra : Jan Borgen

Dato : 16-05-04 14:58

*Langt indlæg*

Efter at have leget lidt med mit Aldi Traveler DC 3010 og sammenlignet
med mit Canon A80 har jeg noteret mig følgende:

*Canon A80, 4 MPix*

*Fordele:*
Mindre støj (større billedsensor, 1/1.8").
Rimelig fokusering i svag belysning (grundet AF-assist lys).
Vip-bar skærm (kanon til komponering af levende billeder i baby-højde).
Rigtigt pæne farver.

*Bagdele:*
Meget lille display (1.5" LCD) med elendig opløsning.
Blokker ofte totalt ud i højlyset.
Ikke "live" histogram.
Kun 3x optisk zoom.
Gevind af plast til tripod.
Minimalt tilbehør (og kun 32 MB kort).

*Traveler DC3010, 3 MPix*

*Fordele:*
10x optisk zoom.
"Live" histogram.
Elektronisk søger (dog begrænset anvendlig i svag belysning).
Rimeligt pæne farver.
Stort og klart display (2.5" TFT).
Meget tilbehør.

*Bagdele:*
Mindre sensor (1/2.7" som på Canon A70).
Blokker ofte totalt ud i højlyset.
Dårlig fokusering i svag belysning (intet AF-assist lys).
Autofokusering ved 10x zoom er upålidelig (manuel ok).
Ved fuld 10x zoom er hjørnerne uskarpe.
Ej vip-bar skærm.
Gevind af plast til tripod.

Jeg har taget nogle testbilleder, som jeg p.t. kæmper med at
offentligtgøre (min udbyder har f.eks. skrappe begrænsninger på både
diskplads såvel som trafik, mens gratis sites som frac.dk ikke kan
oprette nye brugere i weekenden).

Min konklusion er at DC-3010 tager udmærkede billeder og er et ganske
*fint kamera* til sin målgruppe (og her tænker jeg ikke på
reklamefotografer ).
Kameraet har nogle problemer omkring f.eks. autofokuseringen, udbrændte
områder i højlys og uskarphed i hjørnerne ved 10x zoom. Dette er ikke
overraskende, og afviger da heller ikke fra andre kameraer i
prisklassen. Selv lidt dyrere kameraer og linser kan såmænd fremkalde
skuffelse; se f.eks.
http://www.fredmiranda.com/1Ds_review/index_fullframe.html, 4.
afsnit, sidste sætning (uden sammenligning i øvrigt ).

Nogle af problemerne kan man forsøge at imødegå (det har i andre tråde
været foreslået at blænde ned i visse situationer, bruge manuel zoom
indendørs etc.). Men jeg tvivler dog på om den typiske bruger i
målgruppen har lyst til/forstand på at lave de nødvendige indstillinger
hver gang kameraet tages op af tasken; jeg tror (ud fra egne erfaringer
i vennekredsen og famillien) at kameraet oftest vil blive benyttet på
fuld auto som et point-and-shoot kamera.

Aldi's Traveler DC3010 har været et sjovt og positivt bekendtskab. Til
gengæld har diskussionerne her i dk.fritid.foto gjort mig opmærksom på
mangler ved mit Canon PowerShot A80 som jeg ikke synes at jeg kan leve
med (f.eks. hyppig udbrændthed i højlyset).

Den personlige konklusion jeg vil drage bekendtskabet med Traveler DC
3010 er *formentligt* at det ryger tilbage til Aldi *og* at jeg forsøger
at sælge mit 1½ måned gamle Canon PowerShot A80.

I stedet skal jeg på jagt efter et 8x/10x/12x zoom-kamera med IS (gerne
optisk) og bedre fokusering ved svagt lys. Nu da jeg har prøvet den
kraftige tele kan jeg ikke leve uden; der åbner sig lige pludselig en ny
verden af motiver.

Jeg er ikke bange for at prøve et kamera, selv om der ikke står Canon,
Nikon eller Olympus på fronten (hvilket vel fremgår af mit Aldi køb).
Jeg har overvejet et Panasonic Lumix DMC-FZ10 (12x Leica objektiv,
optisk IS, fåes i sort). Dette kamera får pæne anmeldelser, men det er
lige en gang for dyrt, da jeg prismæssigt gerne vil holde prisen under
kr. 4.500.

Slutteligt stor tak til dem der over de seneste par dage har gjort sig
den ulejlighed at (på saglig vis) kritisere Aldi-kameraet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-05-04 15:45

Uheldigvis faldt Jan Borgen over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> offentligtgøre (min udbyder har f.eks. skrappe begrænsninger på både
> diskplads såvel som trafik, mens gratis sites som frac.dk ikke kan

Du er velkommen til at maile dem til mig, så lægger jeg gerne
plad/trafik til. Du skal ikke rette i min adresse!

Claus

Fra : Jan Borgen

Dato : 16-05-04 21:39

Claus Tersgov wrote:

> Du er velkommen til at maile dem til mig, så lægger jeg gerne
> plad/trafik til. Du skal ikke rette i min adresse!
>
> Claus

Tak for tilbuddet; men i mellemtiden er det lykkedes at oprette mig på
frac.dk (der var bare stor forsinkelse på modtagelse af aktiveringsmail'en).

Fra : Jan Borgen

Dato : 16-05-04 21:37

Jan Borgen wrote:
> [...]
> offentligtgøre (min udbyder har f.eks. skrappe begrænsninger på både
> diskplads såvel som trafik, mens gratis sites som frac.dk ikke kan
Jeg havde et par timers tid til at tage billeder i dag (dvs. den reelle
tid til rådighed for fotografering er væsentligt mindre når man har sin
glade 2 årige søn med på tur).

Jeg har oprettet billederne på adressen http://www.zaphod.frac.dk/index.html

Jeg har kun lagt et par af det bedste billeder fra Canon A80 op. Det er
bemærkelsesværdigt at så mange billeder det lykkes mig at få
overeksponeret på mit Canon A80 (selv med automatik) på en dejlig
solskinsdag som i dag. Især mange af ansigterne (pande/isse) brænder
totalt ud i højlyset...

Jeg kan ikke undvære de 10x zoom som Traveler tilbyder. Spørgsmålet er
så om jeg skal beholde Traveler DC3010 og lære at foretage de
indstillinger der er nødvendigt for at betjene kameraet korrekt (jvf.
Povl H. Pedersens kommentar andetsteds i denne tråd), eller om jeg kan
finde et andet kamera med 10x zoom (til rimelige penge) som yder
væsentligt bedre end Aldi's Traveler (såfremt sidstnævnte betjenes korrekt)?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-05-04 21:57

"Jan Borgen"
> [...]
> finde et andet kamera med 10x zoom (til rimelige penge) som yder
> væsentligt bedre end Aldi's Traveler (såfremt sidstnævnte betjenes korrekt)?

Spørgsmålet er der kun een der kan svare på, og det er dig selv.
I forhold til det du har betalt for de to kameraer syns jeg resultaterne
er glimrende. Jeg har brugt mange gange det beløb på mit udstyr og
helt ærligt så er forskellen ikke så stor, men den er der og jeg er villig
til at betale for det. Imo er det fuldt ud respektable billeder du præsenterer
her fra begge kameraer. Et godt set og skudt billede fra et billigt kamera
er altid meget bedre end et fantasiløst knips fra et state or the arts kamera.
Så luk ørene for al den mopning du sikkert vil blive udsat for her i ng og lav
billeder med hovedet og hjertet, så kan det ikke gå helt galt, hehehe -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-05-04 22:21

In article <ohQpc.2552$q15.1497@news.get2net.dk>, Jan Borgen wrote:

> [...]
> finde et andet kamera med 10x zoom (til rimelige penge) som yder
> væsentligt bedre end Aldi's Traveler (såfremt sidstnævnte betjenes korrekt)?

Det er ikke mig der havde tricks til at få et digicam til ikke
at brænde højlys af. Men jeg så også at en altid undereksponerer
udendørsbilleder for at undgå udbrænding.

Jeg bruger i stedet mit 300D til næsten det hele. Det har ikke
problemerne.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-05-04 22:25

"Povl H. Pedersen"
> [...]
> udendørsbilleder for at undgå udbrænding.
>
> Jeg bruger i stedet mit 300D til næsten det hele. Det har ikke

Øv Povl - du er en heldig mand, både mit s2 og d1x
laver udbrændte højlys, jeg må ha mig et 300d, hehe-max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-04 20:05

In article <S_Qpc.164435$jf4.8489028@news000.worldonline.dk>, -max- wrote:
> "Povl H. Pedersen"

> Øv Povl - du er en heldig mand, både mit s2 og d1x
> laver udbrændte højlys, jeg må ha mig et 300d, hehe-max-

Det laver det ihvertfald i mindre grad. Og de fleste mener at
300D måske belyser lige i underkanten, så det kan være det
er en featire for at redde højlys :)

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 17-05-04 00:05

> Jeg har oprettet billederne på adressen
http://www.zaphod.frac.dk/index.html

Alletiders Jan
- mit næste projekt skal vist være, at få stablet en hæderlig hjemmeside på
benene

> [...]
> totalt ud i højlyset...

> Jeg kan ikke undvære de 10x zoom som Traveler tilbyder.

Jeg hænger også på den nu!
- det gik rigtig galt da jeg prøvede et Canon S1 IS med 10X optisk zoom
(point of no return)
Selvom det er et rigtig lækkert kamera, så kan jeg ikke leve med den lille
1.5" TFT
Jeg vil hellere undvære EVF og så have en bedre TFT på minimum 1.8"
Det er en af de fede ting ved Traveler >>> 2,5" TFT

> [...]
> indstillinger der er nødvendigt for at betjene kameraet korrekt
> (jvf. Povl H. Pedersens kommentar andetsteds i denne tråd)

Jeg har heller ikke afleveret mit endnu ... haha...
Jeg kan godt se at det ikke er verdens bedste digicam! (fair nok)
Men jeg synes ærligt talt det er et godt "trade off" mellem billedkvalitet,
funktioner og pris.
Ud fra en økonomisk betragtning: kan man sige at scrapværdien på et Olympus
købt til 4.000 kr. vel er ca. 2.000 kr. efter 2-3 år.
Skulle Traveler kameraet være 0 kr. værd efter 2-3 år. ja så har det faktisk
været et lige dyrt / billigt bekendtskab.
(faktisk falder det ud til Travelers fordel, da man har mindre kapital
bundet herved...)
never mind, det er sku nok lidt Off topic her i gruppen

En anden ting er, at det kamera må altså være sjovt at have med til stranden
en dejlig sommer dag OO

> finde et andet kamera med 10x zoom (til rimelige penge) som yder
> væsentligt bedre end Aldi's Traveler (såfremt sidstnævnte betjenes
korrekt)?
> Jan Borgen

Se det er lige netop det spørgsmål, jeg finder svært at svare på - jeg endda
taget mere + 2.000 billeder med Olympus kameraet og jeg har umiddelbart
svært ved at svare overbevisende "JA" til, at Olympus kameraet tager "så
meget" bedre billeder, at det retfærdiggør til den (næsten) dobbelte pris -
og så har det jo ikke de 10xZoom.

Jeg tror jeg vil invitere min kammerat med på fotosafari omkring Århus
bugten, han har et 1S IS (heldige asen)
Så kan vi lave lidt sammenligning på den front.
/Jens

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-05-04 18:00

On Mon, 17 May 2004 15:36:46 +0200
[snip]
> [...]
> fugl, en blomst, eller måske et landskabsfoto, et situations billede,
> de har alle været her. Portræt fotos har der også været nogle af, og
> bare for at det skal være helt komplet, så er det da ikke så længe
> siden, at der var et bryllupsbillede, temmeligt gammelt ganske vist,
> og mange var behjælpelige med at restaurere dette foto, men det var et
> bryllupsbillede, så de har været her. Hvorfor sidde og lade sig gå
> på, af sådan noget, syntes du der mangler noget, så kan det jo være
> fordi, du ikke har sendt det ind. Du er jo også selv med til at forme

øhhhh???
læs lige mit indlæg igen og se om dit svar ikke er lidt malplaceret
(husk at der i denne verdens findes ord som ironi).

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-05-04 19:22

On Mon, 17 May 2004 19:19:07 +0200
"Benny Mortensen" <adx250bzpb@pluno.com> wrote:

> [...]
> [snip]
>
> øhhhh???
> læs lige mit indlæg igen og se om dit svar ikke er lidt malplaceret
> (husk at der i denne verdens findes ord som ironi).
>

> Hej Kim
>
> Det prøvede jeg så, men fandt ikke rigtigt den før bemeldte ironi.
> Det kan da selvfølgelig skyldes, at jeg er lidt fatsvag idag, det skal
> jeg ikke kunne sige. Jo i den sidste del, kunne man måske forveksle
> det med ironi, men det dækkede jo ligesom ikke din utilfredshed med de
> mange tråde. Det lød mere, som om du var i tvivl om, hvad der kunne

min post omskrevet:
lad være med at tud over at der er et par tråde om aldi kameraer eller
jeg begynder at tude over at alle indlæg ikke holdes i en og samme tråd
med emnet foto.

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Ole

Dato : 18-05-04 19:10

Til de seriøse som giver positiv såvel negativ kritik er her en gratis
hosted side jeg har oprettet og lagt nogle billeder ind.

De er i fuld størrelse 1280x960 og taget med AUTO.

http://traveler.1go.dk

Hvis der er interesse kan jeg godt skifte billederne ud her i kommende
weekend med andre billeder som jeg vil forsøge at tage.

Skriv lige her i nyhedsgruppen, hvis der er interesse for dette.

Mvh.
Ole

Fra : Jan Borgen

Dato : 18-05-04 20:27

Ole wrote:
> Til de seriøse som giver positiv såvel negativ kritik er her en gratis
> hosted side jeg har oprettet og lagt nogle billeder ind.
Flotte billeder; har du brugt stativ eller har du en meget rolig hånd?

Fra : Olesen

Dato : 18-05-04 21:04

> Flotte billeder; har du brugt stativ eller har du en meget rolig hånd?

Ja, de ser pæne ud.
Samme motiv ku' være sjov at se med et apparat fra
de 'kendte'...

Fra : Ole

Dato : 18-05-04 21:44

> Flotte billeder; har du brugt stativ eller har du en meget rolig hånd?
>
> --
> Jan Borgen

Nej jeg har ikke brugt stativ da jeg ikke ejer et. Jeg har ikke specielt
rolig hånd. Jeg kunne da også se i display især da jeg zoomede at jeg ikke
var særlig rolig, så jeg var da også spændt på at se hvordan det var. Men
der var da ikke rigtig noget at se.

Jeg har aldrig haft et zoom kamera før, og har allerede fundet ud af, at det
er SÅ fedt at kunne zoome.

Jeg er faktisk den glade, grønne amatør på foto området og har ikke megen
forstand på hvad der ellers bliver skrevet om forskellige lys og andet jeg
har set her, så jeg forsøger mig bare frem.

Jeg tror det tager lidt tid at lære et nyt apparat at kende. Jeg har faktisk
allerede lært en del her i aften ved at forsøge inden døre i mørke og så
lige ændre fokuseringen til f.eks 1m eller 2m istedet for auto focus. Så
bliver det bedre, og kameraet fortæller jo også inden om auto focus fejl
inden. Så kan det være blitz man skal tænde, eller ændre til 1m eller 2m
eller infinity.

Så lidt ny erfaring kommer stille og rolig. Samtidig er der 1 måneds
fortrydelses ret fra købsdato.

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-05-04 21:58

Størrelsen er vel ikke fuld?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-05-04 01:11

In article <40aa791d$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jens Jensen wrote:
> Størrelsen er vel ikke fuld?

Medmindre han har købt et 1 Mpixel kamera.