Turbomoment D vs B
Fra : Fly Christensen

Dato : 15-05-04 10:46

Det lader til , at jeg har misforstået et eller andet. Der tales hele
tiden om, at dieselbiler har et større moment end benziner. Jeg var af
den opfattelse, at dette skyldtes turboen. Udledt heraf troede jeg, at
en turbo benzin ville have nognelunde samme karakteristika som en turbo
diesel.
I forbindelse med, at jeg har prøvet den sidste nye Vectra, syntes jeg,
at dieselen havde et lang bedre bundtræk end bensinenren, hvilket
undrede mig, da begge har turbo og bensinbilen flere heste og, jeg
derfor troede, at turboen ville give mere moment end dieselen.
Efter at have kigget lidt på Opels hjemmeside, har jeg fundet følgende
data omkring de to motorer:

2.0i Turbo: (kW (PS) / min-1) 129 (175) / 5500
    Nm bei U/min   265 / 2500-3800
1.9 CDTi: (kW (PS) / min-1)   110 (150) / 4000
    Nm bei U/min   315 / 2000-2750

Hvad er det lige jeg har misforstået i denne forbindelse? Hvorfor har
dieselen stadig det større moment?

Fly

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-05-04 10:58

> [...]
> Nm bei U/min 315 / 2000-2750
>
> Hvad er det lige jeg har misforstået i denne forbindelse? Hvorfor har

Elementary dear Watson :

Dieselen har større ladetryk ved lavere omdrejninger, da den jo ikke har
problemer med tændingsbanken som en bensiner ville få - en 2,0i med
turbo og 175Hk er vel også at betegne som lavtryksturbo ? jeg vil tro
den har et maks ladetryk omkring 0,35bar, hvorimod oliebrænderen sikkert
er tættere på 0,8bar.

Noget andet er at dieselmotorer typisk har længere slaglængde end
benzinere, og derved pr. automatik får større moment.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Henrik B.

Dato : 16-05-04 20:06

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

>problemer med tændingsbanken som en bensiner ville få - en 2,0i med
> turbo og 175Hk er vel også at betegne som lavtryksturbo ?

Nej, det er en fuldtrykker.

> jeg vil tro
> den har et maks ladetryk omkring 0,35bar, hvorimod oliebrænderen sikkert
> er tættere på 0,8bar.

Opel benzineren kører med omkring 0,8 bar.

M.v.h.

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-05-04 22:24

> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er en fuldtrykker.

Okay.

> Opel benzineren kører med omkring 0,8 bar.

Så er der eddermugme noget galt med den !
Min RS Turbo kørte med 0,63 bar og gav 159Hk/220Nm fra en 1,6'er - det
lyder helt vildt i mine ører at en 2,0 med 30% større ladetryk giver
forholdsvist mindre moment og meget mindre litereffekt.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Henrik B.

Dato : 16-05-04 22:46

> [...]
> lyder helt vildt i mine ører at en 2,0 med 30% større ladetryk giver
> forholdsvist mindre moment og meget mindre litereffekt.

Kompression min ven, kompression.

Den gamle Saab 2,0 Turbo ydede også 175 Hk med 0,8 bar.
Min 2,3 Turbo yder 200 Hk med 1,0 bar.

M.v.h.

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-05-04 08:30

> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Kompression min ven, kompression.

RST'eren havde 8,2:1 i C/R - så må de nævnte biler være et stykke under
8:1, men det giver da en dårligere benzinøkonomi ved *normal* kørsel.
Jeg kunne lokke RST'eren til at gå næsten 16Km/l hvis jeg var flink med
speederen.

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-04 09:40

> [...]
> 8:1, men det giver da en dårligere benzinøkonomi ved *normal* kørsel.
> Jeg kunne lokke RST'eren til at gå næsten 16Km/l hvis jeg var flink med

Jeg mener at de ligger på 8,5:1 - dog ikke helt sikker.

Benzinøkonomien er også afhængig af gearing m.m., så det siger ikke så
meget.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 09:54

> [...]
> 8:1, men det giver da en dårligere benzinøkonomi ved *normal* kørsel.
> Jeg kunne lokke RST'eren til at gå næsten 16Km/l hvis jeg var flink med

Jeg går ud fra at den Vectra Turbo fly omtaler er en Vectra C.

Denne kører med forholdsvis høj kompression. Den er over 9,0:1 og under
9,5:1. Motorkoden er Z20NET, og kompressionsforholdet kan udlæses derfra,
hvis man ellers kender til motorkodernes opbygning.

--
Mvh Bjørn,
Pt. kørende i Avensis 1.8 '98

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-04 10:05

"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 9,5:1. Motorkoden er Z20NET, og kompressionsforholdet kan udlæses derfra,
> hvis man ellers kender til motorkodernes opbygning.

Det er den nye Vectra - går jeg ud fra. Og uanset motorkode, så kommer
motoren for Saab i Trollhättan. )

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 15-05-04 11:14

> Det lader til , at jeg har misforstået et eller andet.

Jep

Diesler er generelt mere momentstærke i forhold til benzinmotorer. Turbo
eller ej.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Landberg

Dato : 15-05-04 12:30

> Diesler er generelt mere momentstærke i forhold til benzinmotorer. Turbo
> eller ej.

Nej.

En VW 1.9SDi (altså en TDi uden turbo om man så kan sige) har 133nm. En
benzinmotor uden turbo har som tommelfingerregel motorstørrelsen i liter x
95-100 i moment. D.v.s. en 1.9 benziner ville have et moment på 180-190nm.
En Peugeot 106 1.5D har 95nm.
VW er lige kommet med den nye 2.0 diesel uden turbo. Den har 140nm.

Ergo er det altså de 0.8-1.5 bar moderne turbodieseler kører med som gør
tricket. En 1.8T benzin med diverse modifikationer kan godt komme over
400nm.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Olesen

Dato : 15-05-04 19:53

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej.
>
> En VW 1.9SDi (altså en TDi uden turbo om man så kan sige) har 133nm.

Hvad er tallene for en typisk Golf 2 GTD (gerne i rød)..
OG en Volvo 740 diesel, hvor der med flot svungne
bogstaver står "turbodiesel".

Noget siger mig, dette er diesel af den gamle skole
så det gør noget ?

Fra : phk

Dato : 16-05-04 05:33

> "Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er tallene for en typisk Golf 2 GTD (gerne i rød)..

133-135 stykker... har selv haft en.

--
Per, Esbjerg

Fra : Snusken

Dato : 15-05-04 12:56

Der må vist være et eller andet med kompessionsforholdet, som har
indflydelse på sejtrækningsevnen. Kompessionsforholdet er vist ca. det
dobbelte i diesel, alt andet lige..

mvh eric

Fra : Jens

Dato : 15-05-04 14:14

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote:

> [...]
> den opfattelse, at dette skyldtes turboen. Udledt heraf troede jeg, at
> en turbo benzin ville have nognelunde samme karakteristika som en turbo

Turboen hjælper da på begge typer. Men turbo eller ej, dieselmotorer
virker ved væsentligt højere tryk end benzinmotorer. To motorer med
samme geometri (boring & slaglængde) vil derfor præstere forskelligt,
således at dieslen giver et større moment pga. det større arbejdstryk.

> [...]
> undrede mig, da begge har turbo og bensinbilen flere heste og, jeg
> derfor troede, at turboen ville give mere moment end dieselen.

At benzinmotoren har flere heste beror på, at den kan "holde pusten" ved
et højere omdrejningstal, hvor dieselen mister pusten. Da antallet af
heste afhænger både af momentet og omdrejningstallet, bliver resultatet
som du har bemærket.

> [...]
> Nm bei U/min 315 / 2000-2750
>
> Hvad er det lige jeg har misforstået i denne forbindelse? Hvorfor har

Du har nok bare ikke lagt mærke til, at benzinmotorens max-ydelse er ved
et omdrejningstal, hvor dieselmotoren slet ikke når op.

Nogle foretrækker - som jeg selv - en momentstærk dieselmotor med et
solidt bundtræk, der giver sig til en tilbagelænet, afslappet kørestil,
hvor man ikke skal "røre i gryden" for at holde motoromdrejningerne på
et højt niveau for at have kræfter til rådighed.

Andre ser/hører oplevelsen af en motor der spinner op i omdrejninger som
en integreret del af en sportslig kørsel, der er idéen med at have bil.

Hver sin form for fornøjelse
--

/ Jens

Fra : Landberg

Dato : 15-05-04 17:16

> [...]
> samme geometri (boring & slaglængde) vil derfor præstere forskelligt,
> således at dieslen giver et større moment pga. det større arbejdstryk.

Er det et rent gæt? Vi mig en eneste sugedieselmotor med større moment i
forhold til kubik end en sugebenzinmotor.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 15-05-04 19:28

> Er det et rent gæt? Vi mig en eneste sugedieselmotor med større
> moment i forhold til kubik end en sugebenzinmotor.

Ved lavere omdrejningstal! Dieselen har oftest en langt fladere kurve for
drejningsmomentet. En benzinmotor vil Qua omdrejninger kunne opnå bedre maks
værdier.

Jeg kan sige at jeg har to Range Rovers. En med V8/3,5 liter og en med 2,5
TD og intercooler. Der er ingen som helst tvivl om bundtræk når du
sammenligner disse to. Dieselen trækker som et æsel helt fra bunden. Lang
tid før turboen giver tryk. Den sidder faktisk bare i vejen indtil den
trykker.

Men for sa.. Hvor lyder V8'eren da bedre. Suk!

Foc

Fra : Jens

Dato : 15-05-04 20:43

Landberg <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote:

> Er det et rent gæt? Vi mig en eneste sugedieselmotor med større moment i
> forhold til kubik end en sugebenzinmotor.

Gæt? Hvor vil du hen?

Min vurdering er baseret på almindelige fysiske betragtninger som f.eks.
at et større tryk på en given overflade giver anledning til større
kræfter - og dermed til større moment (i en motor med identiske
dimensioner)

Hvis det ikke er i overensstemmelse med den erfaring man gør sig med
motorer i praksis vil jeg da acceptere den erfaring - men fortsat
undres.

Jeg skal forsøge at undlade at kloge mig på sammenligninger - min
erfaringsbaggrund er på et felt, hvor benzin ikke er anvendt, nemlig
skibsmotorer.
--

/ Jens

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 15-05-04 21:11

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
> [...]
> Nm bei U/min 315 / 2000-2750
>
> Hvad er det lige jeg har misforstået i denne forbindelse? Hvorfor har

Hvornår begynder man at sammenligne effekter & momenter, som funktion af
hastigheder istedet for omdrejninger ??
Typisk gearer man en bil, så tophastigheden opnås ved omdrejningstallet
svarende til maksimaleffekten, og der er derfor ikke langgt til et tænkt
eksempel :
To motorer (Benzin vs. Diesella) med samme maksimaleffekt sidder i en bil.
Benzinens omdrejningstal er ca. 1,4 gange højere end dieselens ved alle
hastigheder i højeste gear, og momentet for benzinens kan derfor ganges med
1,4 fordi totalgearingen er lavere.

Dermed vinder "Benzina", men jeg vil vædde et utal virtuelle skumfiduser på,
at nogen stadig tror at diesella er hurtigst fordi "en diesel jo plejer at
have et kæmpe moment"

Mvh. Mikael

Fra : Jens

Dato : 15-05-04 21:27

Mikael Kristiansen <komposit@hotmail.com> wrote:

> [...]
> hastigheder i højeste gear, og momentet for benzinens kan derfor ganges med

Det er en rigtig betragtning - som også er irriterende, fordi fakta
altid er forstyrrende for en ordentlig diskussion

> Dermed vinder "Benzina", men jeg vil vædde et utal virtuelle skumfiduser på,
> at nogen stadig tror at diesella er hurtigst fordi "en diesel jo plejer at
> have et kæmpe moment"

Det er jo meget enkelt at strides om, hvem der har den største. Men også
ret kedsommeligt.

Set i mit perspektiv er det en fordel ved diesel (bortset fra
brændstoføkonomien) at momentet er til stede i det omdrejningsområde,
hvor jeg kører det meste af tiden (1500-3000 /min). Det kan godt være,
at der findes motorer indenfor min økonomiske rækkevidde, der kan yde
mere. De skal bare køres anderledes for rent faktisk at gøre det. Og det
"gider" jeg ikke.
--

/ Jens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-05-04 21:55

> [...]
på,
> at nogen stadig tror at diesella er hurtigst fordi "en diesel jo plejer at

Hvis vi forudsætter en "normal" gearing, så handler rå duel på acceleration
motormæssigt kun om eet ting - effekt.

Moment er i den samenhæng en ligegyldig mellemregning, der intet siger i sig
selv.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-05-04 23:34

> [...]
> motormæssigt kun om eet ting - effekt.
>
> Moment er i den samenhæng en ligegyldig mellemregning, der intet siger i

Det er nogen gange så anstrengende at argumentere med dig, at vi må skiftes
til at tage over.

Ja, du har ret i din påstand, men det du ikke vil forstå er, at vi er en del
mennesker der ikke skal bruge rå dueller i acceleration til en hujende fis.

Det vi godt ka' li' er, at der er tilstrækkeligt med moment til at komme
hurtigt og ubesværet forbi, når vi ønsker at overhale, ligesom det er
dejligt ikke at skulle sidde og røre i brændstoffet når det går lidt op ad
bakke.

Det kan ikke afvises at det har at gøre med at vi er sluppet af med den
fedtede hud og bumserne, altså pubertetsproblemerne.

Nu er det jo ikke fordi jeg har direkte afsky for at køre stærkt, eller
accellerere lynhurtigt, men jeg har gjort op med mig selv at mit behov
ligger mere til momentet, og mange med mig.

Jeg ved godt hvad du sidder og tænker nu. . Næste gang den tumbe køber
bil, er det sikkert én med pløreturbine.

Ja, det kan meget vel tænkes. Jeg vil ikke engang vide hvor mange gearskift
jeg har lavet gennem tiderne. Det er fanneme ikke så få.

En helt anden ting. Hvilken bensindrevet bil kan du få til at køre
fuldstændigt rykfrit i tomgang i 1. gear, når der er stockende verkehr på
betonstien. Ikke en eneste. De hopper og danser som gale, fordi
motorstyringerne ikke kan finde ud af det.

Den evne er næsten alle pengene værd.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-05-04 23:54

> Det er nogen gange så anstrengende at argumentere med dig, at vi må
skiftes
> til at tage over.

Den er god med dig, Folmer.

> Ja, du har ret i din påstand, men det du ikke vil forstå er, at vi er en
del
> mennesker der ikke skal bruge rå dueller i acceleration til en hujende
fis.

Jeg vil da hellere have en TDi end en almindelig benzinbil. Vi har det helt
ens.

Fordi jeg nævner en ting, betyder det ikke, jeg synes, dét er fedt.

Det er blot en nøgtern konstatering.

> En helt anden ting. Hvilken bensindrevet bil kan du få til at køre
> fuldstændigt rykfrit i tomgang i 1. gear, når der er stockende verkehr på
> betonstien.

Det er nu ikke SÅ skide få - men du har ret - det er ulideligt at have en
bil, der ikke kan det. Min egen hopper af sted som en kænguru.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 16-05-04 13:05

> [...]
> betonstien. Ikke en eneste. De hopper og danser som gale, fordi
> motorstyringerne ikke kan finde ud af det.

Unoen kan på en god dag med standardmotorstyring, men den skal lige være i
humør til det. Med MS-motorstyring er det bare at give den første pind og
slippe koblingen. Så triller den glad afsted uden gad og uden at lege et
lille fint australsk dyr. Jeg var imponeret første gang jeg oplevede det i
Anders Møllers :)

Mine forældres Hyundai Matrix kan faktisk også, men af en eller anden grund
opfører den sig også som en dieselbil på trods af at det er den grønne
pistol man tanker med. Der sker så heller ikke noget, når man giver den
nogle snoninger. Akurat som med en diesel ;)
--
Claus Fabritius
Uno Turbo i.e. Racing

Fra : Peter G C

Dato : 16-05-04 13:16

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> pistol man tanker med. Der sker så heller ikke noget, når man giver den
> nogle snoninger. Akurat som med en diesel ;)

LOL - det har du jo ret i. - Har du ikke prøvet en den matrix-printer, dér.

/Peter

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 16-05-04 07:31

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
> [...]
> motormæssigt kun om eet ting - effekt.
>
> Moment er i den samenhæng en ligegyldig mellemregning, der intet siger i

..... og så husker i jo også på, at dieselens store drejningssmoment
forårsager en stor effekt ved det aktuelle omdrejningstal...... At en bil
accelererer skyldes altid tilførsel af energi (effekt), hvis man går sig
antagelser om, at alt foregår i det horisontale plan.....

Det er altid effekten det handler om, også ved lave omdrejninger.......

Jeg ville ønske at folk istedet begyndte at tale om, at jeg har 100 heste,
allerede ved 2500 omdr/min, fordi det ville give et meget klarere billede
af, hvad bilen reelt kan ved de aktuelle omdrejninger.... På rullefeltet
plotter vi kun momentkurven for at se om vi har ramt rigtigt med
"dobbeltresonanskarakteristikken" (een ved 4000 & en ved 8000 omdr/min), men
vi sammenligner kun effektkurverne, også for gadebiler......

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : phk

Dato : 16-05-04 15:55

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er altid effekten det handler om, også ved lave omdrejninger.......

right.

> Jeg ville ønske at folk istedet begyndte at tale om, at jeg har 100 heste,
> allerede ved 2500 omdr/min, fordi det ville give et meget klarere billede
> af, hvad bilen reelt kan ved de aktuelle omdrejninger....

Jeg ville hellere høre om hvor mange HK bilen havde ved 80 km/timen -
hvilket er den hastighed man kører med når man kører med
anhænger/campingvogn. Det ville være langt mere relevant for campister.

Men så bliver der nok solgt for mange dieselbiler ;)

--
Per, Esbjerg