Firkantet blåt skilt hvor der står Max. 12~
Fra : Mikkel

Dato : 15-05-04 09:41

På Køge Bugt motorvejen er der lige syd for Køge blevet opsat et stort
firkantet blåt skilt hvor der står "Max. 120 km." og nedenunder en lille
oplysning med at det drejer sig om de næste "400-800 m."!

Hvad betyder dette skilt?

Normalt plejer en hastighedsbegrænsning at være et rundt hvidt skilt med med
en rød ring rundt i kanten og hastigheden plejer også at være skrevet med
rødt, altså en forbudstavle. De blå skilte med hvid skrift plejer at være
når der er et påbud om en mindstehastighed man skal køre og derfor bliver
jeg forvirret når det pludselig er et blåt påbudsskilt hvor der så står en
max. hastighed som jo så egentlig er et forbud!!!

Fra : Rene Joergensen

Dato : 15-05-04 09:46

Mikkel <ingen@ingen.dk> wrote:

> jeg forvirret når det pludselig er et blåt påbudsskilt hvor der så står en
> max. hastighed som jo så egentlig er et forbud!!!

Det betyder max. anbefalet hastighed 120 km/t, men du må godt køre 130.

<http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=79558>

--
-René

Fra : bme

Dato : 15-05-04 09:45

Det blå skilt er en anbefalet hastighed.

/bo

Fra : Bernhard Ege

Dato : 15-05-04 09:46

"Mikkel" <ingen@ingen.dk> wrote in message
> [...]
står en
> max. hastighed som jo så egentlig er et forbud!!!

De blå skilte er da ikke påbud om mindstehastighed (ikke at jeg
nogensinde har hørt om det)...

De blå skilte er da blot oplysningsskilte i stil med P-skilte. Sålænge
der ikke er skiltet med de rød/hvide hastighedsskilte så skal du ikke
nedsætte hastigheden til 120km/t. Men man gør klogt i at være specielt
opmærksom og evt. nedsætte hastigheden til max 120km/t.

mvh Bernhard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-05-04 11:52

On Sat, 15 May 2004 10:45:38 +0200, "Bernhard Ege"
<bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

>Men man gør klogt i at være specielt opmærksom og evt.
>nedsætte hastigheden til max 120km/t.

Det er det største pengefrås i nyere tid - der er ingen steder, hvor
man ikke kan fortsætte med 130 km/t. Optrækkeri af format, IMO.
10 km/t - HA !

/Mogens

Fra : Bernhard Ege

Dato : 15-05-04 13:24

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Det er det største pengefrås i nyere tid - der er ingen steder, hvor
> man ikke kan fortsætte med 130 km/t. Optrækkeri af format, IMO.
> 10 km/t - HA !

Enig, jeg opfatter da også de skilte som en indikator på at man skal
være mere opmærksom på uventede forhindringer end normalt.

mvh Bernhard

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 15-05-04 10:10

Mikkel griflede i news:40a5d784$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> [...]
> firkantet blåt skilt hvor der står "Max. 120 km." og nedenunder en
> lille oplysning med at det drejer sig om de næste "400-800 m."!

De runde blå er påbudsskilte om min. hastighed, bruges fx ved krybespor op
af lange bakker, som du også skriver (har for en sikkerheds skyld lige slået
op i min gamle teoribog). De firkantede med hastighed står ikke nævnt i den
(den er fra '98), der er kun dem med fx 30 km/t zone...
Men så vidt jeg husker at have hørt, så betyder dem på motorvejen, at de
anbefaler at man højest kører 120, men at man godt *må* køre 130. Ligesom de
skilte i skarpe sving, der anbefaler en max hastighed (men som egentlig kun
er vejledende)...

--
Hygge...
Daniel

Fra : Brian

Dato : 15-05-04 10:18

Hejsa

Mikkel skrev:
> På Køge Bugt motorvejen er der lige syd for Køge blevet opsat et stort
> firkantet blåt skilt hvor der står "Max. 120 km." og nedenunder en
> lille oplysning med at det drejer sig om de næste "400-800 m."!

Samme type skilt står ved Ejer Bavnehøj afkørslen.....

> Hvad betyder dette skilt?

Som de andre siger, er det en anbefalet hastighed.
Jeg er dog rimelig sikker på, at skiltet ved Ejer Bavnehøj, står i en en
zone der ellers er begrænset til 110km/t ?!

/Brian

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-05-04 11:28

Brian wrote:

> Som de andre siger, er det en anbefalet hastighed.
> Jeg er dog rimelig sikker på, at skiltet ved Ejer Bavnehøj, står i en en
> zone der ellers er begrænset til 110km/t ?!

Nej.

110 km zonen starter nede ved Skanderborgsøen. Mod nord.

Mvh. Jørgen

Fra : Brian

Dato : 15-05-04 18:18

Hejsa

Jørgen Rasmussen skrev:

> 110 km zonen starter nede ved Skanderborgsøen. Mod nord.

Aha, det er jo også det mest logiske

I det hele taget finder jeg de nye regler, lidt trælse.
Jeg har indimellem svært ved at overskue, hvornår man må køre 110 og
130km/t. Jeg har flere gange grebet mig selv i at ligge og ralle med 110,
i det der pludselig (eks. et af de nævnte 120km/t skilte) viser sig at være
en 130 zone.

Måske det bare er mig, men jeg synes sgu man skal sige 130 hele tiden,
eller 110 hele tiden.

/Brian

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-05-04 19:43

"Brian" <brian@FJERNDETTEpost5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
være
> en 130 zone.
>
> Måske det bare er mig, men jeg synes sgu man skal sige 130 hele tiden,

Hvorfor ikke fri hastighed, så har du da ikke noget der er "træls".;-/

Der jo blot sket det i alle går og hyler for, hastigheden på motorvej er
generelt på motorvej hævet fra 110 til 130.

At der så er nogle med magt på strategiske positioner som har gennemtrumfet
at nogle strækninger er for farlige til 130 kmt. er for jer "træls";-/

Har ikke endnu mødt et 110 kmt. skilt på noget tilkørselsramper til
motorvejen, hvilket er ensbetydende at man indtil man møder et skilt med
hastighedbegrænsing må køre 130 kmt.

fortsat god aften

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Brian

Dato : 15-05-04 21:24

Hejsa

Hans L. Jørgensen skrev:

> Hvorfor ikke fri hastighed, så har du da ikke noget der er
> "træls".;-/

Hvorfor træls i "-", er du ikke selv jyde ?

> Der jo blot sket det i alle går og hyler for, hastigheden på motorvej
> er generelt på motorvej hævet fra 110 til 130.

Om det er 110 eller 130 gør ikke den store forskel i mine øjne.
Jeg siger bare, at jeg ville foretrække at den tilladte hastighed
var den samme overalt.
Hvis det så skulle falde ud til 130km/t's fordel, er det da fin-fin med mig

> Har ikke endnu mødt et 110 kmt. skilt på noget tilkørselsramper til
> motorvejen, hvilket er ensbetydende at man indtil man møder et skilt
> med hastighedbegrænsing må køre 130 kmt.

Netop det har jeg også bidt mærke i.... skiltningen er generalt noget skidt.
Mon man kan diskutere sig ud af en evt. bøde, ved at argumentere med
den detalje ?

> fortsat god aften

Lige over

/Brian

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 15-05-04 12:49

Forklaring: http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=79558

--
-------
mvh Jakob Houkjær

Fra : Henning

Dato : 15-05-04 14:47

On Sat, 15 May 2004 10:40:52 +0200, "Mikkel" <ingen@ingen.dk> wrote:

> [...]
>firkantet blåt skilt hvor der står "Max. 120 km." og nedenunder en lille
>oplysning med at det drejer sig om de næste "400-800 m."!

Så vidt jeg husker fra min teori - du må køre hvad du plejer, men
kører du stærkere end den anbefalede hastighed risikerer du at slå dig
ihjel...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk