BT og motorjournalistik ???
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 15-05-04 09:34

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=276322/

<citat>
Det er primært VW-koncernen, som bruger motorer med direkte
benzinindsprøjtning. Men Opel og Ford har også hver en enkelt motormodel med
et lignende system - og de samme problemer med benzinen.

</citat>

Hmm, jeg var ikke klar over at min BMW ikke havde direkte indsprøjtning, vil
det sige jeg kører rundt i en bil fra 99 med karburator? :))

Fra : bme

Dato : 15-05-04 09:41

> </citat>
>

> Hmm, jeg var ikke klar over at min BMW ikke havde direkte indsprøjtning,
vil
> det sige jeg kører rundt i en bil fra 99 med karburator? :))

Din bimmer har indsprøjtning, men ikke "direkte indsprøjtning". Direkte
indsprøjtning er hvor benzinen sprøjtes direkte ind i cylinderen, alm.
insprøjtning er når benzinen blandes med luft i insugningsmanifolden og
derefter suges ind i motoren.

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-04 09:54

> [...]

vil
> det sige jeg kører rundt i en bil fra 99 med karburator? :))

Nej, det vi sige, at du kører rundt i en bil med almindelig elektronisk
indsprøjtning - ikke direkte indsprøjtning.

Til gengæld mener jeg ikke, at Opels motorer med direkte indsprøjtning er
helt så følsomme overfor den megen svovl i dansk benzin, som VWs. Men de vil
begge gerne have noget mere oktan - det samme gælder Fords SCi-motorer.

Faktisk siger Opel, at effekten i deres Direkt-motorer er opgivet med 95
oktan - og at ydelsen hæves yderligere, hvis man smider 98 oktan i tanken.

VW har begået en PR-mæssig brøler her.

Man har præsteret at få bad-will på en i grunden helt kanon motor, der om et
par år vil have en formidabel kombination af effekt og sparsommelighed. 150
hk/200 Nm og over 14 km/ltr. Det har ingen gjort før med en benzinmotor -
som jeg husker det.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Johnt

Dato : 15-05-04 19:40

> Faktisk siger Opel, at effekten i deres Direkt-motorer er opgivet med 95
> oktan - og at ydelsen hæves yderligere, hvis man smider 98 oktan i tanken.

Hvis det er FSI motorer eller lignende du taler om, så kører de bedst på 100
oktan, som man desværre kun kan købe i Tyskland.

Hilsen

Johnt

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-04 08:43

> Hvis det er FSI motorer eller lignende du taler om, så kører de bedst på
100
> oktan, som man desværre kun kan købe i Tyskland.

Det er korrekt - men de kører også bedst på svovlfattig benzin.

Dette er mindst lige så stort et problem som utilstrækkeligt oktan.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-05-04 07:24

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> VW har begået en PR-mæssig brøler her.

Ja det er UTROLIGT de ikke er klogere . De har gjort nøjagtigt som
Mitsu., og fået nøjagtigt samme resultat, engangimellem tror d'herrer i
Wolfsburg at de kan gå på vandet .

> [...]
150
> hk/200 Nm og over 14 km/ltr. Det har ingen gjort før med en benzinmotor -

Så-så sælg ikke bjørnen før den er skudt!!, foreløbig er det eneste som
passer,det med bad-will'en. De skulle have holdt mund til der var VIRKELIG
nyt, eller valgt en anden markedsføring. Deres fejl er at de begynder den
inden projekterne er nået til slutfasen, gået i produktion, vi ser det fx
med Bugatti'en.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-05-04 20:08

> [...]
150
> hk/200 Nm og over 14 km/ltr. Det har ingen gjort før med en benzinmotor -

Min gamle Saab 9000 2,3I med 150 Hk / 212 Nm kunne jeg da, trods 1375 kg,
også få til at køre 14 km/l.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-05-04 21:59

> Min gamle Saab 9000 2,3I med 150 Hk / 212 Nm kunne jeg da, trods 1375 kg,
> også få til at køre 14 km/l.

Og Jan fra Stevs´s hedengangne Taunus kører 16 km/ltr som "Europa-krydser".

Jeg snakker officielle opgivelser.

--
/Jan W Nielsen