Opera og Mozilla: CSS problemer
Fra : inga schmidt

Dato : 11-05-04 12:17

Undskyld jeg gentager mig selv, men der var fejl i adressen i
første forsøg.
Denne testside validerer uden problemer - såvel CSS som html.
Alligevel går det galt i både Opera og Mozilla, som ikke viser
baggrundsbillederne. Er der en god forklaring?
Siden kan ses her: http://www.initiaweb.dk
Mvh
Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 12:32

inga schmidt skrev:

>Denne testside validerer uden problemer - såvel CSS som html.
>Alligevel går det galt i både Opera og Mozilla, som ikke viser
>baggrundsbillederne. Er der en god forklaring?

Er det images/logo3.gif og images/underskrift3.gif du mener ikke
vises? Begge billeder ses fint i såvel Opera 7.2 som 7.5.

--
Bertel

Fra : inga schmidt

Dato : 11-05-04 12:39

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Er det images/logo3.gif og images/underskrift3.gif du mener
ikke
> vises? Begge billeder ses fint i såvel Opera 7.2 som 7.5.

Nej, du er kommet ind på 'index' i stedet for 'andex'. I
førstnævnte er de ikke lagt ind som baggrundsbilleder, det er de
i den anden, og det er det, der ikke virker. Jeg skriver lige
adressen igen:
http://www.initiaweb.dk/andex.html

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 11-05-04 12:57

inga schmidt wrote:

> [...]
> førstnævnte er de ikke lagt ind som baggrundsbilleder, det er de
> i den anden, og det er det, der ikke virker. Jeg skriver lige

Prøv at gør dit vindue i Opera og Mozilla mindre så den mørke blå boks
kommer helt ud til venstre. Så burde dit billede gerne dukke op.

Det skyldes at du bruger fixed position af dine baggrundsbilleder. Fixed
er ikke understøttet af IE, derfor viser den billederne.

En anden ting - din side tricker quirks-mode fremfor standard-mode.
Det er at fortrække at benytte standard-mode, da det gør at browserne
prøver at overholde standarderne. Hvilket gør det nemmere at få siden
til at se ens ud i de forskellige browsere.
Det kan du se ved at trykke CTRL+i, når du ser din side i Mozilla. (Står
under render-mode)

Det eneste du skal gøre for at tricke standard mode at at tilføje en URI
til din DOCTYPE.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Hintzmann c",)

Fra : inga schmidt

Dato : 11-05-04 13:29

Martin Hintzmann Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det skyldes at du bruger fixed position af dine baggrundsbilleder. Fixed
> er ikke understøttet af IE, derfor viser den billederne.

Tak for hjælpen. Men er det så ikke en fejl, at siden validerer, når jeg
har brugt fixed position?

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 11-05-04 13:39

"inga schmidt" <inga_schmidt@getget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for hjælpen. Men er det så ikke en fejl, at siden validerer, når
jeg
> har brugt fixed position?

Nej, fixed position er netop inkluderet i standarderne, som der
valideres efter.

IE kan bare ikke finde ud af det, selv om det er standard.

Mikkel

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-05-04 13:40

inga schmidt <inga_schmidt@getget2net.dk> wrote:

> Tak for hjælpen. Men er det så ikke en fejl, at siden validerer,
> når jeg har brugt fixed position?

Nej, det er ikke en fejl. At dit CSS-ark validerer betyder blot at den
kode, du har skrevet, er velformet/syntaktisk korrekt - altså at den
overholder de givne specifikationer.

At visse browsere så ikke understøtter de forskellige attributter er en
helt anden sag.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 14:33

inga schmidt skrev:

>Tak for hjælpen. Men er det så ikke en fejl, at siden validerer, når jeg
>har brugt fixed position?

Nej. Valid kode er ingen garanti for at siden fungerer. Det er
blot en garanti for at ordentlige browsere kan tolke koderne -
altså at syntaksen er korrekt.

Her er et eksempel på validt sprog:

   Græd ikke så aflangt du grønne ansjos.
   Endnu kan dit træben vel spille.

Alle de sytaktiske regler er overholdt, men der er ligesom noget
galt alligevel.

--
Bertel

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 11-05-04 12:35

inga schmidt wrote:

> [...]
> Alligevel går det galt i både Opera og Mozilla, som ikke viser
> baggrundsbillederne. Er der en god forklaring?

For mig ser siden ens ud i IE, Mozilla og Opera.
I din CSS har jeg ikke kunnet finde nogen background-image.
Og på din forside ser jeg kun 2 billeder logo og underskrift.

Kan du ikke forklarer hvilke baggrundsbilleder det er som går galt?

Evt. lave nogle screendumps hvor det går galt, som du uploader så man
kan se dem.

Hintzmann c",)

Fra : inga schmidt

Dato : 11-05-04 12:54

Martin Hintzmann Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kan du ikke forklarer hvilke baggrundsbilleder det er som går galt?

Undskyld, jeg havde ikke fået den pågældende underside med første gang:
http://www.initiaweb.dk/andex