Admin side
Fra : Hansen

Dato : 10-05-04 08:25

Hej alle

Jeg har set at der er nogen der har en admin side hvor man kan gå ind og
indsætte tekst m.v. fra en alm. browser efter login.

Hvordan kan det mon laves.

Nogen gode forslag?

Mvh

Poul

Fra : Kasper Christensen

Dato : 10-05-04 09:11

"> Jeg har set at der er nogen der har en admin side hvor man kan gå ind og
> indsætte tekst m.v. fra en alm. browser efter login.
>
> Hvordan kan det mon laves.
>
> Nogen gode forslag?

Hej Poul

Det lyder somom du søger et CMS (Content Management System). Det er lavet i
php eller asp og man kan finde dem gratis rundt omkring, men kender dog ikke
nogen, da jeg plejer at lave mine egne.

Kasper Christensen
Multimediedesigner
http://www.kasperc.dk

Fra : Christian Epstein

Dato : 10-05-04 09:11

Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Jeg har set at der er nogen der har en admin side hvor man kan gå ind og
> indsætte tekst m.v. fra en alm. browser efter login.

Så skal du over i en server side teknologi... kig evt. på
http://html.dk/tutorial/asp/

/Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Britt Malka

Dato : 10-05-04 09:11

On Mon, 10 May 2004 09:24:30 +0200, "Hansen"
<pehansenREMOVE@stofanet.dk> wrote:

>Jeg har set at der er nogen der har en admin side hvor man kan gå ind og
>indsætte tekst m.v. fra en alm. browser efter login.
>
>Hvordan kan det mon laves.

Det kan du lave med PHP, men det lader sig ikke lige sådan forklare
her.

Alternativet er at hente en færdig PHP-portal som fx PHP Nuke. Der vil
du kunne gøre det.

Du kan læse om Nuke her: http://www.tips-og-tricks.com/tippet?post=18
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Stoffer

Dato : 10-05-04 19:48

> Det kan du lave med PHP, men det lader sig ikke lige sådan forklare
> her.

Hej, jeg sidder lidt i samme problem.. jeg vil smaddergerne have fat i CMS, men har ingen
penge til at købe noget, og har ikke haft held med at hente det fra nettet.. når du så
snakker om phpnuke, er det noget som jeg kan bruge i forbindelse med phpmyadmin, som ligger
på min server ? og hvis ja, kunne du evt. smide et link ?
Alternativet måtte jo blive at jeg lagde ting på min ftp server, skrev menuerne i .js, og
brugte SSI... i bund og grund bare besværligt.
mvh. Christoffer Buur

Fra : jopa

Dato : 10-05-04 19:55

Stoffer <christoffer@buur.info> skrev bla:
> Hej, jeg sidder lidt i samme problem.. jeg vil smaddergerne have fat
> i CMS, men har ingen penge til at købe noget,

Behøver ikke at koste
http://www.e-xoops.dk/public/modules/news/

Har jeg brugt i flere år

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 11-05-04 21:11

jopa wrote:
> http://www.e-xoops.dk/public/modules/news/

Laver den valid kode?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : jopa

Dato : 11-05-04 21:16

Mikael Nørrelund Andersen <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev bla:

> Laver den valid kode?

Nej, og med mindre du selv har mod på at lave et CMS skal du ikke regne med
at finde en så omfattende portal der er lavet med valid kode.
Til gengæld funker den i gængse browsere.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-05-04 21:38

jopa <j@jweb-templates.invalid> skrev:

> Nej, og med mindre du selv har mod på at lave et CMS
> skal du ikke regne med at finde en så omfattende portal
> der er lavet med valid kode.

Jeg har brugt meget lang tid på at rette i mange forskellige
cms-systemer, så de til sidst kunne generere valid kode, så
det kan altså lade sig gøre. Det er bare utroligt at producenten
ikke kan gøre det!

> Til gengæld funker den i gængse browsere.

Det gør valid kode vel også

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 11-05-04 21:52

Allan Vebel <spam@do.not> skrev bla:

> [...]
> cms-systemer, så de til sidst kunne generere valid kode, så
> det kan altså lade sig gøre. Det er bare utroligt at producenten

Når det drejer sig om open source er der som regel en bunke personer
indblandet
En så omfattende Portal som eks PHP Nuke eller E-Xoops ville kræve måneders
arbejde at "renskrive"
Så ønsker man en sådan Portal må man se bort fra validering

Har da selv bakset med et CMS så jeg ved hvad det kræver specielt når man
inkluderer tonsvis af moduler.
Men det er da rigtigt at det kan lade sig gøre at lave et "mindre" CMS med
valid kode.

> Det gør valid kode vel også

Ikke altid uden hjælp

Men personligt er ligeglad hvis det er en privat side.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-05-04 22:27

jopa <j@jweb-templates.invalid> skrev:

> ønsker man en sådan Portal må man se bort fra validering

Ikke fra min side - jeg fjerner bare al gammeldags kode og
erstatter det med css, så kører det.

> Men det er da rigtigt at det kan lade sig gøre at lave et "mindre"
> CMS med valid kode.

Jeg kender ikke grænsen mellem "mindre" og "større", men
dem jeg har arbejdet med hører nok til de større. Det er bare
at blive ved til man er færdig, ikke?

> Men personligt er ligeglad hvis det er en privat side.

Klart-klart!
Det er nok ikke ofte at private har brug for et cms-system - her
ryger vi ind i virksomheder og institutioner der har brug for at
flere personer har brug for at opdatere en hjemmeside, og så er
det ligegyldigt om det er større eller mindre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 12-05-04 22:43

Allan Vebel <spam@do.not> skrev bla:

> Ikke fra min side - jeg fjerner bare al gammeldags kode og
> erstatter det med css, så kører det.

Jo meeeen der er jo en grund til at alm dødelige vælger et sådant system.
Det er jo lavet og bliver løbende testet og forbedret.
Er man i stand til at renskrive koden på en så omfattende Portal som dem jeg
nævnte, kan man med fordel bygge sit eget op fra bunden.

> Jeg kender ikke grænsen mellem "mindre" og "større", men
> dem jeg har arbejdet med hører nok til de større. Det er bare
> at blive ved til man er færdig, ikke?

Jo men mener det er tidspilde som sagt at rense et så stort Forum så hellere
lave sit eget.

> Det er nok ikke ofte at private har brug for et cms-system -
Tror du fejler der Allan der er virkeligt mange private brugere af de kendte
CMS-ere hvilket blandt andet ses i deres supportforums.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-05-04 06:33

Allan Vebel skrev:

> Ikke fra min side - jeg fjerner bare al gammeldags kode og
> erstatter det med css, så kører det.

Joeh - problemet dér er bare at en del af dem som skal lave det her
mangler kompetencen til lige hurtigt at gøre det, og hvis der er
væsentlige mangler i standardoverholdelsen så bliver det svært at
automatisere dele af processen.

> [...]
> flere personer har brug for at opdatere en hjemmeside, og så er
> det ligegyldigt om det er større eller mindre.

Jeg tror der er flere og flere private som gerne vil have egen
hjemmeside for at publicere nogle data let, snarere end for at udtrykke
sig personligt kunstnerisk (som jeg har på fornemmelsen ligger som et
ubevidst motiv for en hel del af de personlige hjemmesider vi har set
hos private igennem årene).
Her kommer CMS'erne, og især de gratis pludselig på banen med en ny
aktualitet - som mange af dem godt nok ikke nødvendigvis er designet
til, men som ikke er mindre relevant at tage stilling til for det.

Jeg vil foreslå at man validerer CMS'ernes demosider - hvis de validerer
så er der også en chance for at den kode som CMSet laver gør det .

(og hvis ingen af CMS'erne kan lave validerende kode er det vist på høje
tid vi engagerer os i et af open-source-projekterne )

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-05-04 15:49

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

> Her kommer CMS'erne, og især de gratis pludselig på
> banen med en ny aktualitet

Hvis folks cms-systemer ikke kan lave valid kode, så kan
vi jo starte helt forfra her i gruppen. Vi bruger en masse tid
på at rette håndkodede fejl, men det bliver endnu værre
hvis det er systemerne der laver dem - og meget vanskeligere
at rette op på.

> Jeg vil foreslå at man validerer CMS'ernes demosider

God ide, det er bare de færreste der har demo-sider. Normalt
er man nødt til at hente det hele hjem, teste det og derefter
skrotte det hele igen af den ene eller anden årsag, skrive en
stor del af koden om eller starte på en frisk med sit helt eget
som er tilpasset kundens formål.

> og hvis ingen af CMS'erne kan lave validerende kode er
> det vist på høje tid vi engagerer os i et af open-source-
> projekterne )

Den ide kan jeg godt tilslutte mig.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 12-05-04 08:03

jopa wrote:
> [...]
> CMS skal du ikke regne med at finde en så omfattende
> portal der er lavet med valid kode.
> Til gengæld funker den i gængse browsere.

Okay, jeg har ellers ledt lidt efter et CMS system der
kan generere valid kode og der findes faktisk nogle,
jeg har dog ikke fået afprøvet dem endnu.
http://www.absolutengine.com/
http://sourceforge.net/projects/yawps/
http://sourceforge.net/projects/phpwebsite/

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : jopa

Dato : 12-05-04 08:10

> [...]
> kan generere valid kode og der findes faktisk nogle,
> jeg har dog ikke fået afprøvet dem endnu.

Det er meget almindeligt at de skriver at de laver valid kode.
Det modsatte opdager man når man har installeret den ))

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 12-05-04 08:33

jopa wrote:
> Det er meget almindeligt at de skriver at de laver valid kode.
> Det modsatte opdager man når man har installeret den ))

Det tænkte jeg godt, men har ikke fået nogen af dem til
at virke endnu - nok fordi jeg er en klovn til MySQL ;)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.