Barton 2500+ på ASUS A7N8X - problemer
Fra : The Amazing Grace

Dato : 15-05-04 14:50

Hej gruppe(r),

jeg har lige opgraderet fra en XP1700+ Thoroughbred til XP2500+ Barton.
MB er et ASUS A7N8X Deluxe, PCB rev. 1.04 med BIOS 1004

RAM'en er 3 x 256 MB Samsung PC3200.

Min gamle XP1700 er en god stepping fra watercooling.dk, som kører 1900
MHz på 1,65 Volt, (9,5 x 200 MHz FSB).

MB skulle understøtte Barton fra PCB rev. 1.04 og BIOS 1004, men det
opfører sig mærkeligt. Jeg har forsøgt at opgradere til BIOS 1007 og
1006, begge
melder dog forkert filstørrelse. Jeg har sørget for at hente den BIOS
der
passer til PCB 1.04, og har naturligvis husket at unzippe filerne!
Desuden har jeg hentet filerne flere gange - kunne jo have været et
dårligt download.

Men hvadenten jeg bruger den gamle eller den nye CPU under opdateringen,
virker det ikke.

Så jeg hænger altså på BIOS ver. 1004, og systemet fungerer godt og
hurtigt, der er bare nogle mærkelige ting, som jeg håber at gruppen kan
hjælpe med:

1)
Jeg er nødt til at vælge FSB=133 for at få systemet til at køre FSB=166
MHz. Alle andre valg af FSB (100, 166 og 200) giver sort skærm og en
stemme der
melder at CPU'en er OC.

Med den gamle CPU kan man vælge FSB i 1-MHz-trin, og frekvensen bliver
det,
man indstiller den til.

2)
2500+ burde køre med 1833 MHz (11 x 166 FSB), men min melder 2000 MHz -
hvilket sandsynligvis er 12 x 166.

3)
POST-skærmen skriver at CPU er en 2400+, selvom det er en 2500+.

4)
Jeg er nødt til at indstille RAM til "By SPD" - man kan ikke vælge
hastighed manuelt. (Systemet indstiller RAM til 200 MHz). Det gælder
uanset om jeg har 1,2 eller 3 RAM-klodser i.

Med den gamle CPU kan man sætte hastigheden til 100%, hvilket skulle
give bedre ydelse.

5)
POST melder at der er 256 kB L2-cache - Barton har 512.

Er der nogen der har fundet løsninger på nogle af tingene, vil jeg meget
gerne høre fra Jer!

Venligst,

Mads Hansen

--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Per Sørensen

Dato : 16-05-04 14:27

Har du prøvet at udelade det ene RAM-modul ? Der kan tit opstå
stabilitetsproblemer med 3 moduler ved høj RAM-hastighed.

PC2700 og derover fraråder at montere mere end 2 moduler af hensyn til
stabiliteten.

Mvh. Per
www.etotal.dk

Fra : The Amazing Grace

Dato : 22-05-04 19:36

Hej gruppe,

jaja, alt har en forklaring...

Det var ikke så mærkeligt at jeg havde problemer.

Forretningen var kommet til at give mig en XP2400+ i stedet for en
XP2500+.

Så er det jo klart at den blev genkendt "forkert", og ikke ville køre
som den "skulle".

Problemet med at jeg ikke kunne vælge FSB i 1-MHz-trin var min egen
skyld, jeg havde lavet et forkert valg i BIOS.

Fønix Computer byttede CPU'en uden vrøvl, og nu har jeg en XP2500+
kørende som den skal (11 x 166 FSB). Jeg er ikke begyndt at OC den
endnu, men det kommer

VH

Mads Hansen
--
Nothing is so smiple that it can't get messed up.