6,5x55
Fra : Mogens Christensen

Dato : 01-05-01 15:07

Er der nogle som kan ladedata på Normas Oryx kugle 156 grain i 6,5x55 samt
fuld pratronlængde med kugle.
I Normas ladedata er der kun data for Vulcan & Alaska i denne vægt og de er
temmelig forskellige selv om det
drejer sig om samme vægt. Normas hjemmeside har heller ingen Oryxer i denne
kaliber.

MVH
Mogens

Fra : Andy P.

Dato : 01-05-01 16:23

Hej Mogens.
Det er fuldstændigt bedøvende ligegyldigt om du har lade data for den
pågældende projektil type. Selv om du skulle finde data for dette Oryx
projektil er det meget lidt sandsynligt at det skulle være det optimale til
lige netop din riffel.

Det væsentlige er at du har Lade data for den projektil vægt du ønsker at
anvende, og det har du. Prøv dig frem startende med laveste værdi og arbejd
dig op. Lav feks. 5 forskellige ladninger med 10 patroner i hver. Tag på
skydebanen og afprøv dem. Er du tilfreds med den bedste af test grupperne,
anvender du den fremover. Er du ikke tilfreds prøver du forfra med nye
ladninger.

Der findes ingen vidunder ladninger i bøgerne, disse er kun vejledende, og
tjener udelukkende det formål at sikre at hjemmeladeren ikke overskrider de
gældende grænse værdier og derved bringer sig selv og andre i fare. Jeg har
ladt i mange år, både til pistol og riffel og det er kun sjældent at jeg
anvender lige netop de data der står angivet i bøgerne.

Med hensyn til patronlængden kan du finde ud af det ved at farve det ønskede
projektil med en spritpen, placer projektilet i hylsterhalsen sådan at det
kan fast holde sig selv.

Læg patronen i kammeret og før den helt på plads med låsen.

Aflad riffelen igen, men vær opmærksom på at projektilet kan have sat sig
fast i riflingen hvorved kun hylstret trækkes ud. Hvis dette er tilfældet
tager du din rensestok og støder forsigtigt projektilet ud.

Du vil nu ved hjælp af sprit markeringen tydelig kunne se den nøjagtige
sættedybde for lige nøjagtig din riffel da sprit markeringen er blevet
skrabet af på "æggen" af hylsterhalsen.

Her efter kalibrere du dit lade apparat (RCBS selvfølgelig ) udfra den
netop fundne sættedybde.

Resten skulle være lige til.

Med venlig hilsen
Andy

Mogens Christensen <mogens_c@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:SpzH6.206$Qj7.12013@news.get2net.dk...

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 01-05-01 18:05

On Tue, 1 May 2001 17:22:36 +0200, "Andy P." <Timelapse08@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>lige netop din riffel.
>
>Det væsentlige er at du har Lade data for den projektil vægt du ønsker at

Dette er direkte feil, og kan i verste tilfelle være direkte farlig.
Husk at ladedata er utarbeidet for hver enkelt kule, ikke for hver
enkelt kulevekt.

To ulike kuler i samme vekt kan gi totalt ulikt trykk ved samme
ladning. Kulens form vil være avgjørende for hvor stor friksjon som
skapes mellom kulen og løpet. En raskt avsmalnende kule vil for
eksempel ligge mindre an mot løpet enn en rundneset kule, og dermed
vil trykket ikke bli det samme.

Samtidig kan godstykkelse i mantel, hardhet i blyet/kjernen og i
mantel, kulekonstruksjon (mellomvegg som i Nosler vil gi en
stivere/mer kompakt kule) mm være med på å gi ulikt trykknivå for
ulike kuler.

Boattails skal også gi høyere trykk enn kuler med flat ende.

Brukes derimot moderate ladedata for _like_ kuler, i samme kulevekt,
vil sjansene for katastrofen være langt, langt mindre. Helt sikkert er
det dog ikke...

Så kan man begynne å vurdere trykket på denne ladningen... Og husk for
all del at høyt trykk kan oppstå både ved for lave og for høye
ladninger, slik at tydelige tegn på for høyt trykk ved første forsøk
betyr at du ikke vet om du skal gå opp eller ned --> du avslutter
forsøket, og søker ny kunnskap... Og - selv om du ikke får solide
trykktegn i ditt våpen selv når du overstiger de data som står i
ladebøkene, betyr ikke dette at ladebøkene tar feil - det betyr kun at
den kombinasjonen du bruker av krutt, tennhette, kule, hylse _og_
våpen, gir et lavere trykk med en gitt ladning enn det man har ønsket
å oppgi i ladeboka...

Jeg anbefaler på det sterkeste at dere skaffer Våpenjournalens ladebok
(www.vjnett.no) og setter dere inn i teoristoffet, like mye som dere
bruker ladedataene i boka. Spesielt kapittelet om vurdering av trykk
er svært interessant lesning...

(Forøvrig handler jeg ikke alltid selv som jeg preker - i fjor høst
utarbeidet jeg egne ladninger langt over det som stod som maxladning i
ladebøkene, for min egen rifle, basert på vurdering av trykk mm. med
en kule/kulevekt jeg ikke fikk tak i ladedata for... To rådyr, en
hjort, en elg og tre rever fikk føle medisinen...)

Til slutt : et eksempel...
I Våpenjournalens Ladebok oppgis det for samme kaliber, samme
kulevekt, to ulike kuler, samme krutt, følgende ladedata:
Sierra SP : 50,0 - 53,0 gn
Barnes X : 47,0 - 49,0 gn

Altså er det eneste man har endret i dette tilfellet, selve kula. Det
er her snakk om to relativt like kuler i utseende (spisse kuler, uten
boattail) men med relativt ulik kulekonstruksjon. Dersom man her
brukte ladedata for den ene kulen, under lading av den andre, kunne
man i verste tilfelle få seg sitt livs (siste?) overraskelse på
skytebanen...

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Andy P.

Dato : 01-05-01 20:39

Hej Jon
Det er klart at det optimale er at bruge de originale data, men når de nu
ikke sådan er umiddelbart tilgængelige, mener jeg ikke der er noget galt i
at lade som beskrevet.

Min pointe er, at starter man med de laveste værdier inden for den angivende
kugle vægt går du ikke helt galt i byen, man skal selvfølgelig holde øje
med de sædvanlige tegn på et unormalt højt kammertryk men det gælder jo
uanset hvad man lader. Det er klart at der vil opstå forskellige trykværdier
ved anvendelse af forskellige projektiler uagtet at de har samme vægt, men
starter man med den laveste værdi mener jeg ikke der er chance for at nå ud
over grænse værdien.

Selv om de originale lade data følges kan der jo sagtens opstå for højt et
kammertryk, netop fordi så mange forskellige faktorer spiller ind. Det er jo
ikke kun projektilets beskaffenhed men også kammerets specifikationer og den
eksakte kaliber ned til hundrede dele millimeter, netop derfor er tolerancen
fra maximale tilladte ladning til en kammersprængning i værste fald
indtræffer, meget vide. Derfor kan det som du selv beskriver ofte lade sig
gøre at lade over grænse værdierne uden nogen skade til følge. Men det kan
absolut IKKE anbefales.

Tak for linket til Ladeboken, du kan så gå ind på dette link:
http://communities.prodigy.net/sportsrec/gz-762d.html
og se hvad der i værste fald er i vente hvis uheldet er ude. Det er en M14
M1A riffel kaliber .308 Winchester der har afskudt en fabriksladet patron og
der var intet fremmed legeme i piben!!! Riflen var bare godt brugt.

Konklusionen må være, at uagtet om man er hjemmelader eller skyder med
fabriksladet munition er der en risiko tilstede.
Med venlig hilsen
Andy.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 01-05-01 23:04

On Tue, 1 May 2001 21:38:55 +0200, "Andy P." <Timelapse08@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>ikke sådan er umiddelbart tilgængelige, mener jeg ikke der er noget galt i

Så lenge man er klar over hva man holder på med, og har et visst
kunnskapsnivå rundt dette med trykk og hva som påvirker dette. Jeg
sier ikke at jeg er noen ekspert - laaaangt der i fra - men jeg mener
jeg har sånn passelig kontroll. Nok til å lade til meg selv, i det
minste.

Det jeg forsøker å si, er at jeg er svært forsiktig med å gi tips om
slikt, når jeg ikke vet om den som får tipset har den nødvendige
kunnskap til å bruke tipset på riktig måte. Derfor mitt forrige
innlegg...

>Min pointe er, at starter man med de laveste værdier inden for den angivende
>kugle vægt går du ikke helt galt i byen,

Nei, men som sagt kan den laveste verdi for en kule, være den høyeste
i en annen. Får man trykktegn når man lader en minimumsladning, kan -
spesielt den uerfarne - dette lett oppfattes som overtrykk p.g.a for
lite, ikke for mye, krutt - og ladningen _økes_, med de dramatiske
konsekvenser det kan ha.

Dette er selvsagt "worst case scenario" ettersom det helt klart er
lagt inn store sikkerhetsmarginer fra de som utarbeidet ladningene...

<snip>
> [...]
>gøre at lade over grænse værdierne uden nogen skade til følge. Men det kan

Nei, for de aller fleste vil det være naturlig å legge seg på en
ladning noe under maksimum. Dette vil også, i de fleste tilfeller, gi
den ammunisjonen som gir minst rekyl, gir best presisjon, og gir best
økonomi (!!!) - selvsagt svært så generelt sagt !

> [...]
>
>Konklusionen må være, at uagtet om man er hjemmelader eller skyder med
>fabriksladet munition er der en risiko tilstede.

Ja, og da er det hver enkelt hjemmeladers eget ansvar å lade sikker
ammunisjon, og hver enkelt skytters eget ansvar å holde våpenet i god
stand - for å minimere denne risikoen så langt det er mulig... ; )