Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digitalt spejlrefleks - overkill eller ?
Fra : Per Jensen

Dato : 13-05-04 09:25

hej,

Jeg skal på safari i november og tænkte derfor digitalt spejlrefleks kamera
(når jeg kommer hjem igen skal det bruges til ganske alm. fotografering af
småture, fødselsdage, når man fanger en fisk osv)
Jeg har ingen egentlig interesse i fotografering/kameraer og vil helst have
noget næsten-automatisk, ikke-besværligt, håndterbart etc... så jeg gik til
min foto forhandler og bad om rådgivning og han sagde at et spejlrefleks
kamera til sådan en som mig var overkill og jeg i stedet burde købe et
olympus C770 Ultra Zoom (10xOptiskZoom) som selv på safari tog rigtige
fornuftige billeder på større afstande.
Han sagde at et digitalt spejlrefleks kamera kunne give bedre billeder, men
at jeg formentlig ikke ville opdage det når det skulle fremkaldes som
"normal størrelse" billeder, det var mere besværligt/manuelt, større
kamera/taske/objektiver og at jeg nok ikke ville få fornøjelse af det
medmindre jeg interesserer mig for fotografing.

Jeg vil gerne kunne tage nogle fornuftige billeder på safarien, så to
spørgsmål...

1. har han ret i at et digitalt spejlrefleks kamera er overkill ?
2. og at C770 ultra Zoom er et godt kamera til opgaven ?

vh,
pj

Fra : Martin K. R.

Dato : 13-05-04 09:32

"Per Jensen" <per@cisco.com> wrote in message
> [...]
> spørgsmål...
>
> 1. har han ret i at et digitalt spejlrefleks kamera er overkill ?

Ud fra din beskrivelse synes jeg han har ret.

> 2. og at C770 ultra Zoom er et godt kamera til opgaven ?

Kender ikke lige det kamera, men på en safari kan du ikke få (optisk) zoom
nok!

Martin

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-05-04 10:17

"Per Jensen" <per@cisco.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1. har han ret i at et digitalt spejlrefleks kamera er overkill ?
> 2. og at C770 ultra Zoom er et godt kamera til opgaven ?

Hej Per

Han lyder ikke dum, så lyt til ham. Jeg kender heller ikke det nævnte
kamera, men kan da kun tilslutte mig, at zoom kan du ikke få for meget af.
Smut ned til butikken, så kan du sikkert prøve nogle skud udenfor, så du kan
se virkningen, og mærke om dig og kamera passer sammen. Det er lidt kedeligt
først at finde ud af det modsatte, når du er rejst.

M.V.H.....Benny..

Fra : Peter Schroeder

Dato : 13-05-04 10:30

"Per Jensen" skrev
> 1. har han ret i at et digitalt spejlrefleks kamera er overkill ?
> 2. og at C770 ultra Zoom er et godt kamera til opgaven ?

Jeg synes det lyder som om du har fået en
fornuftig vejledning.
Med en tele der svarer til 380mm kan du komme
forholdsvis tæt på. Martin har dog ret i at, jo større tele, jo
bedre, når vi snakker vilde dyr på safari.
Med små 4 mill pixels kan du beskære billedet noget, hvis
du mener du har fået for meget "udenoms" med.
Beskærer du til f.eks. 2 mill pixels svarer det til et billedudsnit
på en 760mm tele og langt de fleste klarer sig med mindre
teler på safari.
Jeg ville dog nok tage billederne i fuld opløsning og vente med en
evt. beskæring til jeg sad foran computeren. (I modsætning til
digital zoom, som er en beskæring foretaget i kameraet)
Olympus laver i øvrigt en forsatslinse som øger
brændvidden med 1,7X, hvilket svarer til at du får en tele,
hvad der svarer til 646mm (1292mm i 2 mill pixels),
uden tab af lysstyrke.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-05-04 11:57

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Olympus laver i øvrigt en forsatslinse som øger
> brændvidden med 1,7X, hvilket svarer til at du får en tele,
> hvad der svarer til 646mm (1292mm i 2 mill pixels),
> uden tab af lysstyrke.

Mon ikke du skulle nøjes med at gange med kvadratrod 2 når du beskærer til
det halve antal pixels?
Umiddelbart syes jeg i øvrigt at det lyder som nogle meget hurtige
lukkertider, hvis ikke billederne skal blive rystede.
Men der er selvfølgeligt også nok meget solskin på savannen .

vh
Jan

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-05-04 10:35

Hej

Per Jensen wrote:
> 1. har han ret i at et digitalt spejlrefleks kamera er overkill ?

Næh egentlig ikke. Hvis du på noget som helst tidspunkt kunne tænke dig
skarpere billeder, mere eller mindre zoom, så er det ikke spor overkill.
Desuden kan alle spejlreflekskameraer i dag betjenes som fuldautomatiske
kameraer. Hvis du så på et senere tidspunkt ønsker at skifte selve
kameraet kan du genbruge dine objektiver. Det vil sige at udgiften kan
fordeles over et stykke tid.

Til Canon kan du få et 28-200m objektiv eller et 28-300mm L-objektiv.
Med disse behøver du skal ikke skifte objektiv hele tiden. Så reelt skal
du blot have en taske hvori kameret sammen med objektivet kan være.

Ønsker du et lille kamera, så kan man supplere med et Isus eller
PowerShot S eller lignende kamera.

> 2. og at C770 ultra Zoom er et godt kamera til opgaven ?

Kender ikke kameraet, men umiddelbart vil jeg sige, at det er for stort
som lommekamera, så du smider det ikke bare i inderlommen alligevel. Du
kommer det i en taske som du bærer ved siden af.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Deaster

Dato : 13-05-04 11:59

Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> at udgiften kan fordeles over et stykke tid.
>
> Til Canon kan du få et 28-200m objektiv eller et 28-300mm L-objektiv.

Hrmmm, L objektivet ligger vist på en 12-15K, en lidt anden prisklasse
end Olympus 770.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-05-04 12:27

Hej

Deaster wrote:
> Hrmmm, L objektivet ligger vist på en 12-15K, en lidt anden prisklasse
> end Olympus 770.

Jep, men hvis en kunde kommer ind og spørger efter udstyr i 15k klassen
og forhandleren i stedte prøver at sælge et 5k kamera, så tænkte jeg at
pengene nok ikke var det væsentligste. Man kan jo også starte med
28-200mm objektivet til ca 3500,-. Så får man masser af ekstra til
samlet under 15k. Senere kan man så ofre de næste 15k til det bedre

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Deaster

Dato : 13-05-04 12:42

Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> tænkte jeg at pengene nok ikke var det væsentligste. Man kan jo også
> starte med 28-200mm objektivet til ca 3500,-. Så får man masser af

Jepski, meeen 200mm til safari er godt nok ikke meget.

> Senere kan man så ofre de næste 15k til
> det bedre

Gad fandeme godt have sådan en 28-300 L.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-05-04 13:29

Hej

Deaster wrote:
> Jepski, meeen 200mm til safari er godt nok ikke meget.

Så smid en konverterring på 1,4 eller 2,0 på

> Gad fandeme godt have sådan en 28-300 L.

Det gad jeg også. Men først skal jeg have kameraet til det

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : khs

Dato : 13-05-04 10:34

En ting der taler for et mindre (ikke-DSLR) kamera, er at objektiv skift
udendør i Afrika godt kan være en meget støvet affære. Har det lige regnet
er det OK, men er der tørke støver det ad h... til. Specielt når man er 10
meter fra 15 elefanter der danser rundt i støvet. Så er der rart at der ikke
skal skiftes optik.

Rent brændvidde mæssigt får du typist brug for noget der svarer til op til
300mm på format 135. Vidvinkel skal du også bruge rigeligt af nå giraffen
står ved siden af dig.

C770 har optik der svarer til 38 til 380mm. Der er meget passende. Du kan
kun gå op til 400asa og det kan godt være lidt lidt lige før solopgang, men
der er vel ikke mange af kompaktkameraerne der kan gå til 1600asa.

Tag rigelig med memory med og skyd i fuld opløsning. Overvej eventuelt et
kamera med samme brændvidde men med mulighed for microdrive. Slagt en muevo
og tag masser af billeder. Husk batterier....

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-05-04 10:55

"Per Jensen"
> [...]
>
> 1. har han ret i at et digitalt spejlrefleks kamera er overkill ?
> 2. og at C770 ultra Zoom er et godt kamera til opgaven ?

1.. Du vil kunne lave National Geographic kvalitet med
et Canon 300D eller Nikon D70 og et Sigma 50-500
zoom objektiv.. Der er blevet snakket om objektiv skift
og vidvinkel, glem det.

2.. Med det kamera eller lignende ultra zoom digicams
vil du kunne lave glimrende billeder, som de fleste vil
beundre og du sansynligvis selv vil være tilfreds med.

Din fotohandler har givet dig fornuftig vejledning, men er
du lidt skør, så ignorerer du det og vælger et dslr med
zoom til omkring 20k kr. Det er dine penge.. )-max-

Fra : Claus Smith

Dato : 13-05-04 11:07

Hejsa.

Dejligt at høre om en fotohandler som ikke bare vil sælge varen.

Det er blot et spørgsmål om smag, behag og økonomi hvad du skal vælge.

Som Max er inde på så er løsningen med et D-SLR og en Sigma 50-500 en ret
god løsning, men hvis du ikke lige har de penge til rådighed så kig efter et
digitalkamera med en stor zoom min. x10 og så muligheden for brug af CF
kort, så du kan købe et par af de store (512mb og derover) CF kort evt. en
af de små bærbare harddiske til opbevaring af billeder.

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge, men nu er mit behov for billeder også
helt sikkert et andet end dit.

Glæder mig da til at se dine billeder når du igen kommer hjem til Dannevang.

Claus Smith

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-05-04 11:12

Claus Smith wrote:
> Som Max er inde på så er løsningen med et D-SLR og en Sigma 50-500 en ret
> god løsning, men hvis du ikke lige har de penge til rådighed så kig efter et

og plads til rådighed... et Sigma 50-500 fylder svjv ret meget ? :)

// Hans, der godt kunne bruge sådan et 50-500.
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Frederik Thorup

Dato : 13-05-04 11:23

Per Jensen wrote:
> Jeg vil gerne kunne tage nogle fornuftige billeder på safarien, så to
> spørgsmål...

SÅ alt afhængig af hvor meget gadget-geek, dvs legetøj-fanatiker, du er så
køb det du føler mest for.

Det mest fornuftige er det fotohandleren, og måske pengepungen/konen,
foreslår. Men har man bare lyst til avanceret legetøj med mange knapper og
mange muligheder, så køb dog et DSLR. Men husk det koster ca 15k til 20k kr
at starte ud...

Selv med et engangskamera vil du kunne tage billeder der er gode og som du
vil kunne mindes turen med. Blot ikke så mange og der vil oftere gå noget
galt. Men er det for stemningen, så er det godt nok. Køber man sig fattig i
godt udstyr, kan man tage flere billeder, og flere blir gode. Der bliver
flere muligheder.

MVH
Frederik

Fra : NIL

Dato : 13-05-04 12:36

"Frederik Thorup" <frederik@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mange muligheder, så køb dog et DSLR. Men husk det koster ca 15k til 20k

Det behøver nu ikke koste "15k til 20k kr at starte ud". Der er da ingen
grund til at forskrække potentielle DSLR-købere mere end højst nødvendigt.
Jeg har selv købt mig et rigtig godt (meget lidt brugt) Nikon D1 til under
4000 kroner. Så det kan godt lade sig gøre at holde sig på et 'fornuftigt'
leje.
Så kan du naturligvis sige at et spejlreflekskamera på 'kun' ca. 3MP er
aldeles ubrugeligt. Det vil jeg i givet fald tage helt roligt. Jeg har set
de resultater der kommer fra dette kamera.

Med venlig hilsen
NIL

Fra : Martin K. R.

Dato : 13-05-04 13:19

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> aldeles ubrugeligt. Det vil jeg i givet fald tage helt roligt. Jeg har set
> de resultater der kommer fra dette kamera.

Joh, men husk at han har brug for en kraftig tele hvis han skal på safari.
Prisen på den skal jo lægges oveni.
Da han selv skriver "Jeg har ingen egentlig interesse i
fotografering/kameraer og vil helst have
noget næsten-automatisk, ikke-besværligt, håndterbart etc", så er det måske
liiiiige rigeligt at hive op af tegnedrengen...
Ganske vist kan interessen så komme når man først har prøvet det, men mon
ikke en billigere løsning er at foretrække i dette specifikke tilfælde?

Martin

Fra : Claus Hastrup

Dato : 13-05-04 12:54

> [...]
>
> 1. har han ret i at et digitalt spejlrefleks kamera er overkill ?
> 2. og at C770 ultra Zoom er et godt kamera til opgaven ?

Jeg ved godt, det lyder fuldstændig blasfemisk i Det Digitale Dynasti (har
selv et 300d - men du kunne også overveje at købe et analogt
spejlreflekskamera. Hvis du ellers ikke har den store interesse for
fotografi, så tror jeg til dels, at ekspedienten har ret: at DSLR vil være
overkill. Med et analogt spejlrefleks kan du tage lækre billeder på din
safari - og samtidig har du et kamera, som du ikke føler, du hele tiden SKAL
bruge, når du kommer hjem til Danmark (hvor elefanter begrænser sig til
flasker). Film er billige - og overskydende objektiv(er) kan du eventuelt
sælge igen, når du kommer hjem. Det vil stadig være et godt kamera at hive
frem til familiefester og andre fotolejligheder.

Har selv haft et Olympus C-750UZ (+ telekonverter) - og tror, at de fleste
af dagens analoge SLR overgår det i billedkvalitet. Tror - er ikke sikker.
Men som en anden skrev, så er der jo en del lys på savannen, så C770 kunne
være en løsning. Det er en lækker kompakt sag. Ulempen kan være, at der går
et øjeblik, fra man trykker på udløserknappen til billedet tages. Ikke
specielt praktisk, hvis næsehornet allerede HAR givet slip på den
forankørende Landrover, og du gerne ville have haft et billede af det. På
det område er et analogt SLR hurtigere.

Hvad angår mærke og model, må du spørge en anden end mig - har selv et Nikon
810s, som jeg er tilfreds med. Men har ikke videre forstand på
analogkameraer generelt.
Og hvis du insisterer på et digitalkamera, så hast videre til næste
meddelelse

Nå ja, god tur forresten. Hvor skal du hen?

--
Claus Hastrup

Fra : Per Jensen

Dato : 13-05-04 13:28

Hej alle, mange tak for Jeres værdifulde input.

Min holdning er tippet over til fordel for Olympus C770.

Jeg har fundet en arbejdskollega som har et Canon 300D og forskellige
objektiver og det har jeg fået lov til at prøve og så prøver jeg Olympus'en
hos foto forhandleren og så tager jeg den derfra, men jeg føler mig næsten
overbevist om at mit behov dækkes af C770.

Og jeg skal til Sydafrika, Krüger National Park, glæder mig helt vildt
allerede, så det bliver en lang sommer

vh,
pj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-05-04 18:59

In article <1084451148.712396@sj-nntpcache-5>, Per Jensen wrote:
> [...]
> overbevist om at mit behov dækkes af C770.
>
> Og jeg skal til Sydafrika, Krüger National Park, glæder mig helt vildt

Du kunne måske låne/leje et godt digicam og objektiver. Det vil
ihvertfald være en overvejelse værd. Turen er vel ikke noget du gør
hvert år.

Eller du kunne købe, og sælge med lidt tab. dSLR og god optik
holder prisen ret godt.

Nogle af Olympus C-7xx serien har haft fokusproblemer, så overvej
også nogle af de andre mærker (Canon, Nikon, Minolta)

Har selv været i Uganda og arbejde et par måneder, og klarede
mig nogenlunde med et 2 mpixel, 3x optisk zoom Canon A20, men
ønskede som altid mere zoom.

Synes ikke at 480mm er meget. (har et 100-300mm på min 300D, og
det svarer til 480mm på alm. 35mm).

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260