Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program til at lave Panorama billeder med?
Fra : Brian Lund

Dato : 12-05-04 19:18

Hvad er det bedste (evt. freeware/shareware) program der findes lige nu, til
at lave panorama billeder med? - Hvis der er noget der hedder "det bedste"
;)

Har googlet, men der er så mange at jeg gerne vil have nogle personlige
råd/erfaringer.

Brian

Fra : Jens Christensen

Dato : 12-05-04 19:39

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> ;)
>
> Har googlet, men der er så mange at jeg gerne vil have nogle personlige

Hej!
Har du googlet efter det under grupper i google? Det er af og til oppe at
vende i gruppen. Håber det kan bruges...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Brian Lund

Dato : 12-05-04 20:01

> til

> Hej!
> Har du googlet efter det under grupper i google? Det er af og til oppe at
> vende i gruppen. Håber det kan bruges...

Netop, men det nyeste jeg kunne finde, som var relevant var fra maj 2003!

Der må da være nogen der laver panoramabilleder vha. programmer, eller
klippe-klistrer i virkelligt selv alt sammen? ;)

Brian

Fra : Jens Christensen

Dato : 12-05-04 20:18

> Netop, men det nyeste jeg kunne finde, som var relevant var fra maj 2003!
>
> Der må da være nogen der laver panoramabilleder vha. programmer, eller
> klippe-klistrer i virkelligt selv alt sammen? ;)

Det er der også...
Der har været en del indlæg siden da...
Du må prøve at søge efter noget andet end det du gør Hvis jeg får lidt
ekstra tid skal jeg nok lige kigge efter det..

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 12-05-04 21:11

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i melding
> [...]

Jeg bruker Photovista Panorama 3.0.
Jeg har testet en rekke panoramaprogrammer, og har funnet at det programmet
gir best resultat med minst mulig manuelt arbeid.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : KNL DtP

Dato : 12-05-04 20:14

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det bedste (evt. freeware/shareware) program der findes lige nu, til
> at lave panorama billeder med? - Hvis der er noget der hedder "det bedste"

PT Assembler er et godt bud: http://www.tawbaware.com/ptasmblr.htm

Det er sådan set ikke rigtigt et program, men nærmere en brugerflade fra det
avancerede Panorama Tools. Der er nogenlunde at gå til, men det er absolut en
fordel at læse guiden på ovenstående hjemmeside først:
http://www.tawbaware.com/ptasmblr_tutorial.htm

Programmet bruges primært til at sætte mange billeder sammen, og lavet ét
stort i meget høj opløsning. Fidusen er, ud over det enorme detaljeniveau, at
man kan opnå et helt andet perspektiv ved at anvende teleobjektiver til at
fotografere store landskaber. Se eksempler her:
www.tawbaware.com/maxlyons/

Her er et eksempel på mit eget panorama fra USA:
http://knl-dtp.dk/temp/bryce-canyon-stor.jpg Billedet er sat sammen af seks
optagelser, som tilsammen giver en opløsning på cirka 29 MegaPixels.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter C:\\>

Dato : 12-05-04 20:27

> [...]
> ;)
>
> Har googlet, men der er så mange at jeg gerne vil have nogle personlige

Jeg bruger PanoramaMaker 3.0
(Det fulgte med mit Nikon Coolpix)

Det har ikke 1000 forskellige fancy features, men det behøves heller ikke.
Det er ganske kvikt til at samle billeder, og skal vel egentlig ikke være
andet.

Til prisen ("gratis") får det min bedste anbefaling !

MVH Peter C:\

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 12-05-04 22:37

> [...]
til
> at lave panorama billeder med? - Hvis der er noget der hedder "det bedste"

Ja jeg ved ikke om det er det bedste men jeg bruger "COOL 360" det var med
Digital Foto for et stykketid siden....
Jeg er udemærket tilfreds med det men jeg kender PT heller ikke andre...

Skriv hvis jeg skal sende det til dig..... det fylder vel et par mega....
--
Jabbe

Kvinder: De er jo allesammen psykopater!
www.jabbe.marzman.dk

Fra : Lyrik

Dato : 12-05-04 23:39

> [...]
> ;)
>
> Har googlet, men der er så mange at jeg gerne vil have nogle personlige
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hvis man har et Canonkamera så følger der et program med som hedder
Photostitch.
Det er et meget godt program til panorama. Ud over det har (i hvert fald
nogle om ikke alle) Canonkameraer indbygget billedtilpasningsfunktion som
gør det lettere at sætte foto sammen.
I kombination er det suverænt godt.
Skægt nok berøres denne for mig meget vigtige mulighed stort set aldrig ved
valg af kamera!?

Hilsen
Jens

Fra : Brian Lund

Dato : 13-05-04 10:56

> [...]
> nogle om ikke alle) Canonkameraer indbygget billedtilpasningsfunktion som

Det er et HP Photosmart 850 :)

> Skægt nok berøres denne for mig meget vigtige mulighed stort set aldrig
ved
> valg af kamera!?

Jeg har valgt ikke at installere noget af HPs gøgl på min PC, jeg
foretrækker at bruge kameraet som USB-disk og bruge mine egne
fotoprogrammer! - Men det ku være jeg lige sku se efter hvad der er på
CD'en...

Brian

Fra : Claus Hastrup

Dato : 13-05-04 01:08

"Brian Lund" skrev i en meddelelse
> [...]
> ;)
>
> Har googlet, men der er så mange at jeg gerne vil have nogle personlige

Har ikke ret mange erfaringer - har kun prøvet at lave 360 graders
panoramaer med den software, der fulgte med til mit Olympus 750 UZ (som nu
er solgt...).

Men der er en ret god side om emnet: www.panoguide.com

Der er vist mange erfaringer, så hudt jeg visker, og desuden en del omtaler
af alskens programmer.

--
Claus Hastrup

Fra : TC

Dato : 13-05-04 22:48

> [...]
> ;)
>
> Har googlet, men der er så mange at jeg gerne vil have nogle personlige

Hej Brian

Ved ikke om der er nogle gratis programmer der er specielt gode til subj.
Men 360COOL fra ULEAD er ikke ret dyrt, men ufatteligt nemt, at bruge, og så
kan det lave billederne om til Quicktime, så man selv kan panorere rundt i
billedet, og zoome ind og ud, efter behag.
Se eksempel her:
http://www.sitecenter.dk/tommyc/nss-folder/mappe/PANO/3KRONERPAN.MOV

360 grader udsigt fra Trekroner. Billederne er taget med mit aller første
digicam, et 0,8Mpix discount kamera, håndholdt!
Et stativ er et must til den slags

Tommy

Fra : Allan Bojsen

Dato : 14-05-04 07:18

>til

Måske kan vores artikel hjælpe dig lidt videre:
http://www.nettips.dk/default.asp/KatId=129/id=1105/

Venligst Allan Bojsen