Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"watermark"
Fra : Tommy Fer

Dato : 12-05-04 19:04

Hej NG

Jeg tager nogen billeder i RAW format, de konverteres til TIF format, giver
billeder på 22,2 mb.

Jeg har brug for et program, der kan ligge en tekst over billedet i øverste
venstre hjørne, teskten skal være filnavnet uden efternavn.

Dette skal gøres med mange billeder.

Jeg har prøvet adskillige programmer der kan netop det. MEN

Når jeg har fået lavet min filer med teksten inde det rigtige sted osv. Så
har programmet " converteret" filen til stadig en TIF fil, men den fylder nu
ca 5mb (Ais Watermark) eller 11mb et andet program. Jeg har selvfølgelig
slået alle kompretioner fra, det betyder ikke noget om jeg vælger RGB eller
CMYK

Den forringelse i størrelse giver det en anledning til kvalitets tab. (Der
skal zoomes meget i billederne, så det er vigtigt at der ikke er nogen
kvalitets tab.)

Kender i nogen programmer der kan det jeg efterlyser? Altså ligge teksten
ind uden at ændre på filens sammensætning mht kompression osv?

--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-05-04 19:13

"Tommy Fer"
> [...]
>
> Kender i nogen programmer der kan det jeg efterlyser? Altså ligge teksten
> ind uden at ændre på filens sammensætning mht kompression osv?

Hvis du bruger photoshop er det vel bare at optage en action og så
gemme den som en droplet, hive den over i mappen med alle dine
billeder og dobbeltklikke...
Hvad der sker med dine tiffer er ikke til at sige, men at der ikke er
forskel i fil størrelse på rgb og cmyk filer kan ikke passe. Du behøver
ikke fravælge kompression af tiff filer det er lossles kompression, så
det kan du roligt gøre. -max-

Fra : Tommy Fer

Dato : 12-05-04 20:34

--
> [...]

> forskel i fil størrelse på rgb og cmyk filer kan ikke passe. Du behøver
> ikke fravælge kompression af tiff filer det er lossles kompression, så

hehe ja det med loss less kompression har jeg prøvet at forklare chefen, men
det mener han ikke kan lade sig gøre så skidt med det..

Det du siger med photo shop er en god ide. MEN kan man få den til at skrive
filnavnet selv? den kommando kan jeg ikke lige finde?

tak for hjælpen så langt.

mvh Tommy Fer

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-05-04 21:06

> [...]
>
> Det du siger med photo shop er en god ide. MEN kan man få den til at skrive
> filnavnet selv? den kommando kan jeg ikke lige finde?

Så vidt jeg husker, skal du inkludere "save" i din action, men så
overskriver den originalen, måske ikke så smart.. Måske andre
kan give et bedre svar, ellers stil spørgsmålet i dk.edb.grafik,
eller www.adobeforums.com i en af photoshop grupperne.
Eller læs hjælpefilen.. )-max-

Fra : KNL DtP

Dato : 12-05-04 21:24

> Så vidt jeg husker, skal du inkludere "save" i din action, men så
> overskriver den originalen, måske ikke så smart..

Bare vælg Save As... i stedet, og smid den nye fil i en ny mappe. Så kan du
fint bibeholde det originale filnavn. Efter at have trykket Save, får du også
mulighed for at indstille hvordan du vil komprimere din TIF-fil. Her vil jeg
anbefale at du sætter den til LZW, da dette er en tabsløst kompressions
algoritme.

MVH

Kristian

Fra : Tommy Fer

Dato : 12-05-04 21:29

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> anbefale at du sætter den til LZW, da dette er en tabsløst kompressions

Jo tak...

Det jeg egentligt mest eftersøger i denne sammenhæng er en streng der hiver
filnavnet ud af filen?