Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digikamera til maks. 5.000 kr?
Fra : Alex Jensen

Dato : 11-05-04 15:21

For at få lidt inspiration til nyt digikamera, kaster jeg lige dette
spørgsmål op. I behøves ikke nødvendigvis svare med lange argumenter, men
lige så gerne korte:

Hvis du/i havde 4.000 til 5.000 kr. at købe et digitalkamera for, hvilket
ville du så købe for at få det bedste kamera til pengene?

På forhånd tak!

AJ

Fra : Rene Asmussen

Dato : 11-05-04 15:29

Køb et brugt Canon Eos D30 .. det er kanont!

- René

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-04 20:25

"Rene Asmussen" <ross@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Køb et brugt Canon Eos D30 .. det er kanont!

"Kanont" og dit evindelige "cool". Kunne du ikke snart tale med din
sagsbehandler om at få et danskkursus?

--
-Jens B.

Fra : J.K.Arning

Dato : 11-05-04 15:33

Alex Jensen wrote:
> [...]
>
> Hvis du/i havde 4.000 til 5.000 kr. at købe et digitalkamera for,
> hvilket ville du så købe for at få det bedste kamera til pengene?

Canon Powershot G5 .. har det selv og det er i mine amatørøjne et
fedt kamera.

Regards

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-05-04 15:41

Alex Jensen wrote:

> Hvis du/i havde 4.000 til 5.000 kr. at købe et digitalkamera for,
> hvilket ville du så købe for at få det bedste kamera til pengene?

Sony T1 eller Kyocera SL400R, fordi de er så små at de kan være i en
almindelig bukselomme. Canon S1 IS fordi det har 10x zoom med billed-
stabilisering og (for et digitalkamera) glimrende videofunktion.

Hvad er det du vil have? Mulige prioriteringer i forbindelse med
kamerakøb?

Til gruppen: Det er måske værd at overveje at lave en miniFAQ om dette?
I modsætning til det traditionelle "Hvad skal jeg købe?"-spørgsmål,
ændrer det sig ikke på ugebasis.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Alex Jensen

Dato : 11-05-04 15:53

Der bliver lagt vægt på størrelse af optisk zoom, billedkvalitet (ude som
inde), videofunktion og "generelt håndværk".

AJ

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-05-04 15:59

Alex Jensen wrote:
> Der bliver lagt vægt på størrelse af optisk zoom, billedkvalitet (ude som
> inde), videofunktion og "generelt håndværk".

billedkvaliten inde er svær, fordi de fleste (og jeg siger ikke
alle) digitale kompakt-kamera har ret ringe ydelse ved iso-værdier
der ligger højere end den laveste mulige.

og videofunktionen er (så godt som, må jeg hellere sige) altid fraværende på
et dSLR, der giver de bedste muligheder for gode indendørs billeder.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Alex Jensen

Dato : 11-05-04 17:22

Det må da stadig være muligt at anbefale et godt kamera til maks. 5000 kr.
Videofunktionen er ikke et "must" men mere "nice-to-have".

AJ

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-05-04 20:11

Alex Jensen wrote:
> Det må da stadig være muligt at anbefale et godt kamera til maks. 5000 kr.
> Videofunktionen er ikke et "must" men mere "nice-to-have".

Et brugt D30 som tidligere foreslået, med et normalt zoom på en
20-80mm eller sådan, og evt. en Canon EF 50mm f/1.8, suppleret med
et lidt kortere fast objektiv med god lysstyrke senere ? :)

// Hans, der absolut ikke fortryder at han gik over til
// spejlrefleks.
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : emj

Dato : 11-05-04 17:23

On 11 May 2004 14:59:13 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>billedkvaliten inde er svær, fordi de fleste (og jeg siger ikke
>alle) digitale kompakt-kamera har ret ringe ydelse ved iso-værdier
>der ligger højere end den laveste mulige.

Jeg får glimrende billeder indendørs uden blitz med Olympus C5050, så
mon ikke at C5060 vil være et rigtig godt valg. Det kan opfylde alle
de krav, som efterspørges - selv prisen
Hilsen emj

Fra : Søren Friis

Dato : 11-05-04 17:26

Jeg ville vælge et Fuji S7000, hvad jeg faktisk også har gjort.

Semiprofessionelt med en masse indstillingsmuligheder.
6 MP sensor. 6x optisk Zoom. LANG batterilevetid.
Og fremfor alt: Hurtig reaktionstid!

/SF

Fra : Søren Friis

Dato : 11-05-04 17:27

Søren Friis wrote:

> [...]
>
> Semiprofessionelt med en masse indstillingsmuligheder.
> 6 MP sensor. 6x optisk Zoom. LANG batterilevetid.

Og forresten:
640x480 video med 30 fps. Ingen tidsbegrænsning udover dit korts størrelse.
Både xD-kort og CF-kort/Microdrive

/SF

Fra : Helge Olsen

Dato : 11-05-04 20:55

"Søren Friis" <soren@_REMOVE_friis.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Semiprofessionelt med en masse indstillingsmuligheder.
> 6 MP sensor. 6x optisk Zoom. LANG batterilevetid.

Hvis dere finner det til 5000 i .dk er det et godt valg. Jeg valgte S5000
fordi det var billigere og har autofokuslampe. Iblandt ønsker jeg meg 6MP
men det går fint å skrive ut 30*45 fra S5000 hvis man har RAWfil som
utgangspunkt og gidder å justere litt i Photoshop. Photoshop CS støtter
forøvrig begge kameraenes RAWfiler med nyeste versjon av Camera Raw plugin.
Genialt!

/Helge

Fra : Lyrik

Dato : 11-05-04 22:41

"Søren Friis" <soren@_REMOVE_friis.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville vælge et Fuji S7000, hvad jeg faktisk også har gjort.
>
> Semiprofessionelt med en masse indstillingsmuligheder.
> 6 MP sensor. 6x optisk Zoom. LANG batterilevetid.
> Og fremfor alt: Hurtig reaktionstid!
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Men den får en hårrejsende hård bedømmelse på Megapixelnet.
Dette skyldes at *.jpg formatet skulle være hårdt komprimeret, samt at det
mest ukomprimerede jpeg, samt raw formatet bliver udført med en tvungen
interpolering af billederne som i størrelse varierer fra 17 megabyte til 35
megabyte per billede!
Interpoleringen synes komplet fejlslagen da det ikke giver mening i et 6
megapixelkamera at interpolere billederne op til 12 megapixel, hvilket giver
"krummer" i billederne!? Megapixelnets kommentar til interpoleringen:
http://www.megapixel.net/html/issueindex.php?lang=en

Samlet fotografisk kvalitet på 7.8 er et meget lavt tal

Hilsen
Jens

Fra : Helge Olsen

Dato : 12-05-04 10:52

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
giver
> "krummer" i billederne!? Megapixelnets kommentar til interpoleringen:

Interpolering er nødvendig med sensorkonstruksjonen. Sensoren er rotert 45
grader og plasseringen av fotodiodene er gjort sånn at man må interpolere
for å gjøre bildet visbart på en skjerm. Hvis du tar en RAWfil fra Fuji
S5000 (og S7000 såvidt jeg har skjønt) opp i nyeste versjon av Irfanview med
pluginpakken installert vil du se dette (men ikke den egentlige kvaliteten
på en RAWfil)

/Helge