Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon 18-70mm - flere modeller?
Fra : David List

Dato : 11-05-04 10:31

Har Nikon lavet andre 18-70mm objektiver end den kit-linse, der
tilbydes med Nikon D70?

Jeg spoerger fordi nogle forhandlere kun skriver det allermest
noedvendige (og endda mindre end det), og dermed ikke angiver om det
medfoelgende objektiv er det AF-S IF-ED, som jeg naturligvis oensker
at faa med.

Jeg kan ikke selv finde andre 18-70 objektiver fra Nikon, men jeg vil
gerne sikre mig inden en forhandler tager mig et vist sted.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Claus Smith

Dato : 11-05-04 13:16

Der skulle kun findes den ene model, men jeg har set andre steder hvor D70
er solgt med Sigma's 18-50DC og med Nikon's 28-80 G, men du skulle være i
sikker havn hvis dui vælger den med Nikon's 18-70.

Claus Smith

Fra : David List

Dato : 11-05-04 13:42

On Tue, 11 May 2004 14:15:31 +0200,
Claus Smith <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk>
wrote in <40a0c3fe$0$28850$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> Der skulle kun findes den ene model, men jeg har set andre steder hvor D70
> er solgt med Sigma's 18-50DC og med Nikon's 28-80 G, men du skulle være i
> sikker havn hvis dui vælger den med Nikon's 18-70.

OK - det regnede jeg ogsaa som udgangspunkt med. Lige en detalje af
hensyn til andre, der finder traaden og har spoergsmaal til 18-70
objektivet:

Det er faktisk ogsaa et G objektiv, hvilket overrasker nogle
(inklusive mig selv). Det viste sig, da jeg undersoegte det naermere,
at Nikon nu ikke blot laver "billige" objektiver uden blaendering -
altsaa G objektiver. De har angiveligt undersoegt anvendelsen af
blaenderingen blandt professionelle og fundet at det efterhaanden er
et faatal af fotografer, der benytter sig af muligheden for at justere
f.eks. dybdeskarphed med den, naar muligheden ogsaa findes paa
kameraet.

Tak for dit svar.

Fra : Claus Smith

Dato : 11-05-04 17:07

> [...]
> et faatal af fotografer, der benytter sig af muligheden for at justere
> f.eks. dybdeskarphed med den, naar muligheden ogsaa findes paa

Jeps på alle de nye huse fra F5 og F90 så indstiller man blænden på selve
kamerahuset.

Dette medføre at man kan forenkle objektivet og dermed gøre dem lettere.

Selvom G'erne er billige og mere plastificerede, så skal man ikke tage fejl
af disse, da de nu er ganske udemærkede. Har selv haft 28-100 og 70-300, men
arbejder idag udelukkende fra 18-50 og har derudover en 50 mm bl. 1.8. Da
jeg idag udelukkende laver reportage og lidt protrætter.

Claus Smith

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-05-04 17:15

"Claus Smith"

> [...]
> arbejder idag udelukkende fra 18-50 og har derudover en 50 mm bl. 1.8. Da
> jeg idag udelukkende laver reportage og lidt protrætter.

Host host - min 70-200AFSGVR var nu ikke specielt billig,
men det er rigtigt modlysblænden er af plastik -max-

Fra : Claus Smith

Dato : 11-05-04 17:41

> Host host - min 70-200AFSGVR var nu ikke specielt billig,
> men det er rigtigt modlysblænden er af plastik -max-

Nu går snakken på de billige G objektiver :)

Bortset fra det, så er VR objektiverne godt nok nogle lækre objektiver at
sætte på sit kamerahus.

Claus Smith

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-05-04 14:18

On Tue, 11 May 2004 11:31:29 +0200, David List wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke selv finde andre 18-70 objektiver fra Nikon, men jeg vil
> gerne sikre mig inden en forhandler tager mig et vist sted.

Tjek www.nikon.dk under "Autofokus objektiver"

Nikon laver et udmærket rost AF-S 24-120mm VR ED objektiv f3,5-f/5,6

Ligeledes et mindre rost IKKE-AF-S IKKE-ED glas 24-120mm objektiv
f/3,5-f/5,6, der formentlig er megt prisbillig

Så er der den helt dyre luksus tunge optik:

Nikkor AF-S 17-55mm DX f/2,8 - mindre rækkevidde, men til gengæld topklasse
skarphed - fås måske ikke bedre i nogen zoom overhovedet uanset mærke og
pris. Regn med en pris omkring de 10-12.000 kr for denne optik.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kenneth K.

Dato : 11-05-04 14:25

On Tue, 11 May 2004 11:31:29 +0200, David List <david@davidlist.dk> wrote:

> Har Nikon lavet andre 18-70mm objektiver end den kit-linse, der
> tilbydes med Nikon D70?

Nej.

> [...]
>
> Jeg kan ikke selv finde andre 18-70 objektiver fra Nikon, men jeg vil
> gerne sikre mig inden en forhandler tager mig et vist sted.

I nogle lande kan 18-70 fås med plastik bajonet, men ellers er der kun et
Nikon 18-70 objektiv.

Vh,
Kenneth