Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
filter ?
Fra : s

Dato : 10-05-04 15:40

hej
Jeg har et canon 300d med det medfølgende objektiv EF-S 18-55mm f/3,5-5,6
Jeg er ofte på fototur tidlig morgen og snupper et billede af solopgangen
:)
Nu er det så jeg vil høre om der er nogen som har et godt råd ang. hvilket
filter
der er optimalt til den slags billeder, jeg er ofte ude for at himlen
(solen) brænder helt ud
- eller modsat, at vandet, landskabet, bliver alt for mørkt. Findes der et
filter der kan afhjælpe
noget af problemet?

mv. Helge

Fra : C.Stensgaard

Dato : 10-05-04 15:55

Ja det er ganske enkelt, men ret dyrt :

Du skal have fat i et cirkulært polfilter, og vær opmærksom på at der er
utrolig stor forskel på kvaliteten.

Jeg kan anbefale dig B&W, Heliopan - men du skal holde dig fra de billigere,
for så forsvinder kvaliteten af det opnåede resultat. Jeg går ud fra at du
har en ø på ca. 58mm og sådan et filter bør du kunne få for 500 kroner.

Det tager 2 blænder - hvis det vel og mærke er et af de kraftige polfiltre.

Claus Stensgaard

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-05-04 16:00

"C.Stensgaard"
> [...]
>
> Det tager 2 blænder - hvis det vel og mærke er et af de kraftige polfiltre.

Til lige netop det formål vil et gradueret filter være meget
mere effektivt. Desværre er der ikke mange amatører der
bruger dem, måske fordi de er så specielle, men faktisk
anvendelige til mange experimenterende formål. Jeg bruger
det ikke selv, så jeg slås også med hvide himmeler, som jeg
ikke altid vellykket prøver at redde i photoshop. -max-

Fra : s

Dato : 10-05-04 19:45

> [...]
> det ikke selv, så jeg slås også med hvide himmeler, som jeg
> ikke altid vellykket prøver at redde i photoshop. -max-

tak for svaret
Det lyder som noget jeg vil satse på!
Kender du noget til hvilken producent jeg skal gå efter?
mv Helge

Fra : HKJ

Dato : 10-05-04 16:08

"s" <hs@nomail.com> wrote in message
> [...]
> (solen) brænder helt ud
> - eller modsat, at vandet, landskabet, bliver alt for mørkt. Findes der et

En anden mulighed:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml

Fra : KNL DtP

Dato : 10-05-04 16:12

> [...]

> (solen) brænder helt ud - eller modsat, at vandet, landskabet, bliver alt

Et filter der helt sikkert ville kunne afhjælpe dette problem, er et gradueret
neutralt densitetsfilter - i daglig tale ND-filter med blød overgang :)

Øverst er filteret neutralt gråt, og dæmper derved lyset på f.eks. to
blændetrin. Den nederste den er gennemsigtigt, og gør det derved muligt at
bruge samme indstilling til hele billedet, selvom motivet har en enorm stor
forskel i lysstyrke.

Eksempel: http://www.robertwhite.co.uk/Pictures/Lee-ND-G-H.jpg

http://www.cokin.com/cokin-data/composants2/pages-filtres/filtre-121Sst.html

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-05-04 17:29

In article <409f9bd2$0$28881$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, KNL DtP wrote:
> [...]
> bruge samme indstilling til hele billedet, selvom motivet har en enorm stor

Det er ligesom gode solbriller :) Rigtigt gode skifter dog også farve
afhængigt af lyset.

> Eksempel: http://www.robertwhite.co.uk/Pictures/Lee-ND-G-H.jpg
>
> http://www.cokin.com/cokin-data/composants2/pages-filtres/filtre-121Sst.html

Han har en kit lense. Her er problemet at frontetn af objektivet driver
når der fokuseres, og dermed drejes filteret også. Så circulær polfilter
er nok bedste bud, medmindre RAW optagelser undereksponeret 1-2 blændetrin
kan gøre det i Photoshop (kombinere 2 eksponeringer).

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : KNL DtP

Dato : 10-05-04 18:04

meddelelse news:slrnc9vbdq.gr.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Han har en kit lense. Her er problemet at frontetn af objektivet driver
> når der fokuseres, og dermed drejes filteret også.

Man kan også bare købe et løst "plade" filter og så selv holde det op foran
objektivet - det bruger jeg selv, da jeg ikke ville spendere penge på en
holder og konverteringsring.

Da man sjældens vil placere overgangen i et gradueret ND-filter lige i midten
af billedet, vil et sådan filter ikke været specielt egnet til
gevind-montering.

> Så circulær polfilter
> er nok bedste bud

Ja, sådan ét bør næsten have en selvskrevet plads i fototasken. Mit sidder
næsten permanent på objektivet i sommerhalvåret :)

> medmindre RAW optagelser undereksponeret 1-2 blændetrin
> kan gøre det i Photoshop (kombinere 2 eksponeringer).

Ved vanskelige motiver, hvor højlyset har tildens til at brænde ud, anvender
jeg også den med at underbelyse 1 blændetrin, og så hive detaljerne i skyggen
frem ved "fremkaldningen" af RAW-filen.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-05-04 19:06

"KNL DtP"
> [...]
> jeg også den med at underbelyse 1 blændetrin, og så hive detaljerne i skyggen

Fremragende tip Kristian -max-

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 10-05-04 18:51

Det er et neutralt densitetsfilter som nævnt. David Noton
(http://www.davidnoton.com/) har skrevet noget om brugen i det nyeste nummer
af mit favoritmagasin "practical photography" som fås på en velassorteret
DSB-station (nummer fra maj: "Mastering Mono"). Som du kan se af hans site
har han ganske godt styr på det med landskaber.
Et polfilter kan booste noget sky, men ikke redde en for stor
kontrastforskel.
Du skal ganske vist fokusere før du drejer filtret på plads, hvis gevinnet i
fronten af linsen drejer rundt under fokusering (gælder for begge filtre).
Men det kan man overleve.
Mvh Ivan
PS. jeg har et abbonnement på bladet, da DSB tager sig særdeles godt betalt
for at hente det hjem.

Fra : s

Dato : 10-05-04 19:47

> [...]
> (solen) brænder helt ud
> - eller modsat, at vandet, landskabet, bliver alt for mørkt. Findes der et

Takker for de gode råd :)
Vil nok forsøge med et gradueret filter
håber så at nogen ved noget om hvilken producent
jeg skal gå efter ?
mv Helge

Fra : Thomas Kjær

Dato : 10-05-04 19:57

On 2004-05-10, s <hs@nomail.com> wrote:
> Vil nok forsøge med et gradueret filter
> håber så at nogen ved noget om hvilken producent
> jeg skal gå efter ?

Til graduerede filtre er f.eks. Cokins P-serie[1] ret rar. Det er dog
ca. umuligt at finde i butikker (jeg har fundet et par enkelte gamle
filtre i nogle butikker i Tyskland), så det skal nok bestilles hjem
fra nettet. F.eks. B&H Photo[1] har et ret stor sortiment af filtre
der passer til denne serie.

1) <http://www.cokin.com/>
2) <http://www.bhphotovideo.com/>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-05-04 04:18

"s"
> [...]
> (solen) brænder helt ud
> - eller modsat, at vandet, landskabet, bliver alt for mørkt. Findes der et

Faldt lige over den nye version af BreezeBrowser, som
har en feature du måske kan bruge hvis du skyder i raw
http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/combined.htm
BreezeBrowser har mange andre talenter, imo værd at
prøve.. -max-