Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til valg af digital kamera ?????
Fra : S.T.A.R.

Dato : 09-05-04 08:20

Vi har i vores lokale foto foretning set den nye Nikon D70 med 28-80G
objektiv til en pris på 9.995.-kr
er dette noget af det bedste til prisen eller skal vi lede andetsteds, obs
den kan osse købes med et 18-70DX objektiv til en pris på 12.999.-kr ????
hvad er bedst til prisen ,,,,hvad gør en tosset ....der ikkke har forstand
på isenkrammet.....

Er der f.eks meget stor forskel på dette kamera i forhold til Canon EOS 300D
18-55 objektiv ...pris 9.995.-kr

Vi skal bruge dette kamera til hestefotografering i bevægelse og det er
nødvendigt at det er digitalt til viderebrug på vores pc.

--
Slet XXX fra min E-mail adresse
Hilsen Claus Nielsen

Fra : Tommy Jensen

Dato : 09-05-04 08:31

On Sun, 9 May 2004 09:20:21 +0200, "S.T.A.R." <claus@XXXmail.dk>
wrote:

> [...]
>
>Vi skal bruge dette kamera til hestefotografering i bevægelse og det er
>nødvendigt at det er digitalt til viderebrug på vores pc.

Prøv at læse reviews af begge på dpreview.com

Nikon D70:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/

Canon EOS 300D
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

Og bedøm selv. Mange foretærkker D70 og mange foretrækker 300D.

Selv har jeg en 300D og er godt tilfreds med den.

MVH Tommy

Fra : S.T.A.R.

Dato : 09-05-04 08:51

Hej Tommy

Tusind tak for dit hurtige svar, men idet vi ikke har spor forstand på
spejlrefleks kamera, har i mange år brugt "alm." digital kamera, får vi ikke
så frygteligt meget ud af hvad de skriver på siden du anbefaler. Vi skal
have det udpenslet så selv en tosse kan forstå det.

Mvh
Betina Nielsen

Fra : Tommy Jensen

Dato : 09-05-04 09:26

On Sun, 9 May 2004 09:50:40 +0200, "S.T.A.R." <claus@XXXmail.dk>
wrote:

> [...]
>så frygteligt meget ud af hvad de skriver på siden du anbefaler. Vi skal
>have det udpenslet så selv en tosse kan forstå det.

Jeg kender ikke Nikon D10 så der kan jeg ikke udtale mig så meget om
funktionalitet og kvalitet. Så jeg kan kun udtale mig om Canon EOS
300D.

Som sagt er jeg godt tilfreds med det, du kan se nogle af mine
billeder her: http://www.klein-jensen.dk/ee andre har taget billeder
der er meget flottere end mine så jeg synes bestemt kvaliteten er i
top.

Kameraet har dog nogle begrænsninger.

Kontinuerlig autofokus er kun slået til i program sport og man er
derfor næsten tvunget til at anvende det program hvis man skal tage
billeder af action hvor det er nødvendigt med kontinuerlig fokus. Når
man er i dette program kan man så ikke selv bestemme ISO eller om man
vil skyde billedet i RAW. RAW formattet har nogle fordele i forhold
til jpeg, det finder man ud af efterhånden som man lærer kameraet at
kende.

En anden begrænsning som du skal være opmærksom på er at 300D kun kan
tage 2,5 billeder i sekundet og bufferen har kun plads til 4 billeder
før de skal skrives på memory kortet. Til sammenligning har det nye
Canon 1D MK II en buffer så stor at det kan tage 8,5 billeder i
sekundet i 8 sekunder før bufferen er fuld - men det koster også 4-5
gange mere end 300D.

En fordel til 300D i forhold til D10 er at Canon har ISO 100 og det
har Nikon ikke, Nikon har som laveste ISO 200. Det siges også at Canon
giver et mere støjfrit billede end Nikon.

MVH Tommy

Fra : S.T.A.R.

Dato : 09-05-04 09:31

Hej Tommy
Takker igen, jeg ved ikke om det bare er en skrivefejl, men det er et Nikon
D70 kamera, vi har set på er det også den du mener når du skriver D10?

Mvh Betina

Fra : Tommy Jensen

Dato : 09-05-04 09:43

On Sun, 9 May 2004 10:30:32 +0200, "S.T.A.R." <claus@XXXmail.dk>
wrote:

>Hej Tommy
>Takker igen, jeg ved ikke om det bare er en skrivefejl, men det er et Nikon
>D70 kamera, vi har set på er det også den du mener når du skriver D10?

Ups, ja jeg mener selvfølgelig D70. D10 er et andet Canon kamera.

MVH Tommy

Fra : Deaster

Dato : 09-05-04 10:12

Tommy Jensen wrote:

> Ups, ja jeg mener selvfølgelig D70. D10 er et andet Canon kamera.

Nope, det hedder 10D

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Tommy Jensen

Dato : 09-05-04 10:18

On 09 May 2004 09:12:28 GMT, "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote:

>Nope, det hedder 10D

Tjaa det er jo hvad der kommer ud af producenternes forvirrende
navngivning

MVH Tommy

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 09-05-04 11:30

"S.T.A.R." <claus@XXXmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så frygteligt meget ud af hvad de skriver på siden du anbefaler. Vi skal
> have det udpenslet så selv en tosse kan forstå det.

Så vil jeg hellere foreslå at i køber en godt "point n' shoot" kamera i
stedet, der er ingen grund til at købe et dslr kamera hvis i kan finde ud af
at bruge det. Det er penge ud af lommen.

Glenn

Fra : Frederik Thorup

Dato : 09-05-04 22:36

Glenn [Odense] wrote:
> Så vil jeg hellere foreslå at i køber en godt "point n' shoot"
> kamera i stedet, der er ingen grund til at købe et dslr kamera hvis
> i kan finde ud af at bruge det. Det er penge ud af lommen.

Nu er canon 300D at betragte som et point and shoot kamera! Jeg har selv et,
og jeg er blevet _meget_ positivt overrasker over hvor gode billeder det kan
tage, når det får lov til at styre alt selv.

De flest billeder jeg har taget det var noget teknisk galt med, har det
været min egen skyld, jeg havde pillet ved indstillingerne. Min kæreste der
ikke interesser sig for legetøjet og derfor ikke gider indstille noget som
helst, tager fremragende billeder. Ihvertfald det syntes vi selv, og da det
stort set kun er for os selv, og så den nærmeste familie, vi tager
billederne for, så burde det være godt nok...

Så jeg kan på det varmeste anbefale en canon 300D, selv til helt
nybegyndere, der ikke vil instille alt for meget "bare for lige at tage et
par billeder..."

Bufferen er mindre end Nikon D70, og det lyder bare federe når det skyder,
men... har man egenligt brug for det? Jeg fylder meget sjældent bufferenmed
4 billeder.

MVH
Frederik

Fra : Tommy Jensen

Dato : 10-05-04 06:26

On Sun, 9 May 2004 23:35:41 +0200, "Frederik Thorup"
<frederik@odense.kollegienet.dk> wrote:

>Nu er canon 300D at betragte som et point and shoot kamera! Jeg har selv et,
>og jeg er blevet _meget_ positivt overrasker over hvor gode billeder det kan
>tage, når det får lov til at styre alt selv.

Det er jeg ikke enig i. Ganske rigtig kan 300D sættes til 100% auto og
dermed fungere som et P&S men det er et spejlrefleks.

Og der er mange brugere som har bevist at det tager bedre billeder når
man selv tager kontrollen, men det kræver selvfølgelig at man ved
hvordan man skal vælge indstillingerne korrekt.

Men jeg er enig det er et kanon kamera og kan tage kanon billeder også
på automatik, prøv at se dette billede jeg tog i går i Zoo

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=73426

Det er taget på sports program, efterfølgende er det justeret en lille
smule med shadows / highlights i PS CS, ikke ret meget bare en anelse.

MVH Tommy

Fra : Frederik Thorup

Dato : 10-05-04 20:50

Tommy Jensen wrote:

> Det er jeg ikke enig i. Ganske rigtig kan 300D sættes til 100% auto
> og dermed fungere som et P&S men det er et spejlrefleks.

Jo men nu ville spørgeren jo nettop ikke have et alt for avanceret kameraq,
og den funktion er 300D faktisk god til, dvs automatikken

> Og der er mange brugere som har bevist at det tager bedre billeder
> når man selv tager kontrollen, men det kræver selvfølgelig at man ved
> hvordan man skal vælge indstillingerne korrekt.

Ja, det er måske endnu bedre på manuelt, men det tager lidt tid at lære...

> Men jeg er enig det er et kanon kamera og kan tage kanon billeder
> også på automatik, prøv at se dette billede jeg tog i går i Zoo
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=73426

Absolut nydeligt. Men har du ikke også liige sat et andet stykke glas foran?

MVH
Frederik

Fra : Tommy Jensen

Dato : 10-05-04 20:53

On Mon, 10 May 2004 21:50:10 +0200, "Frederik Thorup"

>Absolut nydeligt. Men har du ikke også liige sat et andet stykke glas foran?

Jo og det er jo lige netop det der adskiller dette og andre
spejlrefleks kameraer fra P & S kameraer.

MVH Tommy

Fra : Frederik Thorup

Dato : 10-05-04 21:17

Tommy Jensen wrote:

> Jo og det er jo lige netop det der adskiller dette og andre
> spejlrefleks kameraer fra P & S kameraer.

Men nu diskuterede vi brugervenligeden, og det er vel ikke sværre ar bruge
med nyt glas foran?

Jeg holder stadigvæk på at 300D er et glimrende ponit&shoot kamera. At det
kan vokse med fotografen og tilpasses med nyt udstyr er bestemt ikke en
ulempe. Men det gør det altså ikke mere bøvlet når man lige får det med
hjem.

MVH
Frederik

Fra : Martin Sommer

Dato : 09-05-04 08:59

S.T.A.R. wrote:
> Er der f.eks meget stor forskel på dette kamera i forhold til Canon
> EOS 300D 18-55 objektiv ...pris 9.995.-kr

Det lyder da dyrt. Det er vel samme kamera og objektiv som nedenstående,
ikke?

Mvh. Martin Sommer

Fra : S.T.A.R.

Dato : 09-05-04 09:10

Hej Martin, jo jeg tror du har ret, kender du noget til de 2 i forhold til
hinanden, eller andre for den sags skyld?
Betina

Fra : HKJ

Dato : 09-05-04 09:19

"S.T.A.R." <claus@XXXmail.dk> wrote in message
> [...]
> hvad er bedst til prisen ,,,,hvad gør en tosset ....der ikkke har forstand

Nogle vigtige forskelle på de to objektiver:
18-70 er et AF-S objektiv, det betyder hurtigere fokusering.

18 betyder også at objektivet ser rimelig bredt, noget mere widevinkel end
et almindelig lille digicam (28 svarer nogelunde til den bredeste
indstilling på almindelige digicam's).

> Er der f.eks meget stor forskel på dette kamera i forhold til Canon EOS
300D
> 18-55 objektiv ...pris 9.995.-kr

Den store forskel ligger i at D70 har væsentlig flere muligheder
(indstillinger), men som begynder er det ikke nødvendigvis en fordel.

Jeg ved ikke hvor god 300D er til at stille skarp på ting i bevægelse, D70
har en speciel indstilling til formålet (kaldet AF-C).

> Vi skal bruge dette kamera til hestefotografering i bevægelse og det er
> nødvendigt at det er digitalt til viderebrug på vores pc.

For at få det absolutte bedste resultat fra D70, skal der bruges et ekstra
program (Nikon capture til cirka 1000kr). For at bruge dette program skal
man gemme billederne i RAW format, hvilket betyder at der kun kan være cirka
90 billeder på et 512MB kort.

Hvis der ikke er brug for det bedste, så kan D70 sagtens indstilles til
mindre billeder, som stadig vil være i god kvalitet.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 09-05-04 09:30

On Sun, 9 May 2004 10:18:57 +0200, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>For at få det absolutte bedste resultat fra D70, skal der bruges et ekstra
>program (Nikon capture til cirka 1000kr). For at bruge dette program skal

Kan det virklig være rigtigt at RAW konvertering ikke følger gratis
med Nikon? Det er da så en 1000 kr fordel til Canon da raw
konvertering følger gratis med til dette.

MVH Tommy

Fra : HKJ

Dato : 09-05-04 09:32

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> Kan det virklig være rigtigt at RAW konvertering ikke følger gratis
> med Nikon? Det er da så en 1000 kr fordel til Canon da raw
> konvertering følger gratis med til dette.

Der følger en RAW konvertering med, men det er næsten kun en konvertering.
Nikon capture har en del funktioner til at justere billedet med.

Fra : HKJ

Dato : 09-05-04 09:28

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
>
> 18 betyder også at objektivet ser rimelig bredt, noget mere widevinkel end
> et almindelig lille digicam (28 svarer nogelunde til den bredeste

Jeg kan også lige tilføje (alle sammenlignet med et almindelig digicam):
55 mm svarer nogelunde til en 2.5 gange zoom
70 mm svarer nogelunde til en 3 gange zoom
80 mm svarer nogelunde til en 3.5 gange zoom

Hvis du har brug for væsentlig mere zoom, har Nikon et billigt 70-300mm
objektiv og 300 mm svarer nogelunde til en 12 gange zoom.

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-05-04 09:55

HKJ wrote:

> Jeg kan også lige tilføje (alle sammenlignet med et almindelig digicam):
> 55 mm svarer nogelunde til en 2.5 gange zoom

Jeg går udfra du mener 'forstørrelse' og ikke 'zoom' ? Ellers er det
forkert brug af begreber.

'* zoom' er forsellen på længste og korteste mulige brændvidde på
objektivet.

Derudover er der ikke noget 'almindeligt' ved brændvidde/billedvinkel på
et digitalkamera. Der findes mange forskellige størrelser af billedchip
(CCD/CMOS/whatever), og det er den størrelse der har betydning for
'forstørrelsen'.

Hvis du vil beregne 'forstørrelsen' af en given brændvidde på et givent
kamera, vil man normalt beregne det som brændvidde/billedchipdiagonal.

> Hvis du har brug for væsentlig mere zoom, har Nikon et billigt 70-300mm
> objektiv og 300 mm svarer nogelunde til en 12 gange zoom.

et 70-300mm er et 4,3 * zoom objektiv (300/70). På f.eks et D70 vil det
forstørre ~2,5 - 10,6 gange (70/28,37 hhv. 300/28,37), da diagonalen på
CCD'en i D70 er 28,37mm.

--
Don't waste space

Fra : HKJ

Dato : 09-05-04 10:05

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message

> Jeg går udfra du mener 'forstørrelse' og ikke 'zoom' ? Ellers er det
> forkert brug af begreber.

Nej jeg mener zoom, næsten alle digicams har en billedvinkel svarende til 35
mm i bredeste indstilling.

Derfor vil et objektiv der kan gå op på 55 mm cirka give samme billedvinkel
som et digicam med 2.5 gange zoom.

Selvfølgelig er det ikke 100% korrekt mål, men det kan give et godt indtryk
af et objektivs formåen, for dem der er ikke kender noget til mm, i
forbindelse med objektiver.

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-05-04 10:29

HKJ wrote:

> [...]
> mm i bredeste indstilling.
>
> Derfor vil et objektiv der kan gå op på 55 mm cirka give samme billedvinkel

Jeg tror du har misforstået hvad 'gange zoom' dækker over.

'gange zoom' fremkommer ved at dele længst mulige brændvidde med
korteste ditto.

et 10- 30mm zoomobjektiv er '3 gange zoom'
et 70-210mm zoomobjektiv er '3 gange zoom'

Men de har (selvf.) ikke samme billedvinkler.

--
Don't waste space

Fra : HKJ

Dato : 09-05-04 11:04

> Jeg tror du har misforstået hvad 'gange zoom' dækker over.

Nej.

> 'gange zoom' fremkommer ved at dele længst mulige brændvidde med
> korteste ditto.

Jeps.

> et 10- 30mm zoomobjektiv er '3 gange zoom'
> et 70-210mm zoomobjektiv er '3 gange zoom'

Men ingen af dem vil have samme billedvinkel som et almindeligt digicam,
derimod vil et 24 - 70 mm objektiv, på et D70, have en billedvinkel der er
meget tæt på alle digicams med 3 gange zoom.

> Men de har (selvf.) ikke samme billedvinkler.

Netop og når med ved at de fleste digicam har en billedvinkel modsvarer 35
mm på et 35 mm SLR, som den ene ende af deres zoom, så er det ret let at
beregne hvad andre mm svarer til af zoom på et typisk digicam.

Fra : S.T.A.R.

Dato : 09-05-04 09:39

Hej HKJ
Tusind tak, se det er noget vi andre også kan forstå, håber jeg.

Som jeg forstår det, virker det som om, at du hælder mest til D70 til vores
formål?

Mvh
Betina

Fra : HKJ

Dato : 09-05-04 09:55

> Som jeg forstår det, virker det som om, at du hælder mest til D70 til
vores
> formål?

Så forstod du ikke helt rigtigt. Jeg har et D70 og er meget glad for
kameraet, men da i ikke kender så meget til foto, er 300D måske lettere for
jeg at bruge (Besøg 2-3 fotohandlere, få dem demonsteret og prøv at bruge
dem i forretningen).

Hvis i tror at i kan styre D70, så vil jeg dog anbefalde det. D70 har
heldigvis funktioner, som kan redde en nybegynder (Tryk to knapper
samtidig=Standard indstillinger valgt).

D70 har også en stor hastigheds fordel sammenlignet med D300:

Kan tage billeder hurtigt, i lang tid.

Selvom man er ved at studere et billede på LCD skærmen (eller roder i menu
systemet), så vil et let tryk på udløseren skifte til fotomode.

Generelt kan man siget at D70 aldrig blokere, fordi den skal gemme et
billede, alle knapper er altid aktive og virker øjeblikkelig.

Fra : S.T.A.R.

Dato : 09-05-04 10:07

Så tror jeg faktisk at det er det rigtige kamera for os, godt nok kender vi
ikke noget til spejlreflex (endnu) men alle kan jo lære lige så længe man
lever, og vi gider ikke at skulle skifte ud igen om 1 år, når vi finder ud
af at vi kunne have fået mere i D70'eren.

Vi læser og læser meget gerne i en manual, og prøver og prøver meget gerne
alle funktioner af, indtil vi kan finde ud af at bruge det

Tusind tak for svarene.

Fra : ab

Dato : 09-05-04 12:06

> [...]

> hvad er bedst til prisen ,,,,hvad gør en tosset ....der ikkke har forstand

Jeg pressede vores lokale fotoforretning ned til kr. 11.800,- og tror
sagtens jeg kunne have presset lidt yderligere - så lad være med at bide på
den første den bedste pris. Forretninger er i dag klar over, at alternativet
er køb syd for grænsen o.s.v.

> Vi skal bruge dette kamera til hestefotografering i bevægelse og det er
> nødvendigt at det er digitalt til viderebrug på vores pc.

Er der tale om at udskiftelige objektiver er nødvendigt, ja, så er D70 meget
god, men har i på forhånd besluttet jer for at f.eks. 8 x zoom er nok, ja så
ville jeg absolut vælge f.eks. Nikons CP-5700. Den fylder væsentligt mindre
(D70 og lignende er nogle store klodser), koster det halve og giver absolut
et resultat, der kan sammenlignes.

Yderligere mener jeg personligt, at folde-ud-søgeren er rigtig god på 5700.
Det er skuffende, at mini-lcd´erne på diverse D-SLR kun er til efterfølgende
kontrol af resultatet.

- Og RAW-konvertering er med i pakken både til 5700 og D70.

ab