fødekasse - hvor stor?
Fra : Michael Wechter

Dato : 01-05-01 14:52

Hej allesammen,
vores Liva skal have killinger om 2 uger - og så skal den have en fødekasse.
Vi har kikket lidt på de brugte papkasser i Netto, Brugsen og Føtex.....
Hvor stor skal sådan en kasse helst være?

Gode råd ønskes

Hilsen Michael og Dorte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-05-01 15:41

tja, ca så stor...

regn med at der skal være så meget plads at missen kan ligge udstrakt i den
i bredden, og så lidt mere i længden, så de kære små også kan ligge ved
siden af i en bunke når den stakkels mormisser tager en pause og får lidt at
spise, jeg brugte selv en hjemmefabrikeret en på ca samme størrelse som en
banankasse, godt foret med et lagen eller dynebetræk...

jeg så lige i kattebogen at forfatteren anbefaler en kasse på 30 -35 cm i
bredden og ca 50 cm i længden..
evt kan i lave et tag af 3 af lågklapperne, eller et viskestykke...

vigtigt er det at i kan se hvad der sker og gribe ind hvis det bliver
nødvendigt !!!
Specielt omkring den sidste killing kan mormissen være så træt og optaget af
de andre at den ikke formår at rengøre og flytte den til en plads ved
dievorterne..

Melissa sender et spinbrum til Liva ;))
--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : marianne hellemose

Dato : 01-05-01 16:07

Hej Michael og Dorte
Jeg plejer at bruge de banankasser de har i
supermarkedet, låget siller jeg på højkant og skubber
ud over bunden bagfra, så bliver det som et "lille hus"
evt. med 1-2 stk. stof over også

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Ulla

Dato : 01-05-01 19:11

Regn nu ikke med at Liva vil føde sine killinger i kassen. Vi har flere gange lavet de fineste fødekasser til vores misser, men de ville selv bestemme. En af dem ville helst føde på min mands mave... - Det fik den nu ikke lov til En anden fødte godt nok i den kasse vi havde lavet, men efter fødslen var det ikke fint no længere... Faktisk flyttede den rundt på sine killinger hver dag, de første tre uger. Hver dag når vi kom hjem lå killingerne ikke længere der hvor de lå da vi tog afsted. Dette var bestemt ikke optimalt... en dagf havde missemor glemt at få den sidste killing med, fra sofatæppet til under sofaen. Vi ledte højt og lavt, gav til sidst op, og tænkte at den nok ville mjave, når den blev sulten. Jeg ryddede lidt op og vupti, da jeg ville ryste sofatæppet, røg den lille mis ned i sofaen. Heldigvis landede den blidt.
anyway...
de mål andre har givet på fødekasser lyder fine... Jeg har dog haft gode erfaringer med at ligge et sammenrullet håndklæde ned mellem missemors fødder og kassens kant, under fødslen - Sådan at hun har noget at stemme benene i mod når hun presser. -fik jeg forklaret det så det kan forstås?

Held og lykke med fødslen...

--
Med Venlig Hilsen Ulla og Rosin der er glad for at det ikke er hende der er højgravid.

"Alt hvad jeg behøver at vide har jeg lært af min kat"
Af: Suzy Becker

Fra : DK. True Trust

Dato : 02-05-01 01:29

Hej Micael og Dorte
Jeg ved at det ikke kan nåes til denne fødsel, men måske får I killinger en
anden gang, så jeg vil komme med et par gode ideer. Måske andre kan bruge
dem også.
Vi har bygget vores fødekasse i spånplader.
Mål :
højde 60 cm
dybde 40 cm
længde 95 cm
Den er bygget således, at låget er todelt, dvs. at der er sat hængsler
mellem de to stykker, så man kan nøjes med at åbne halvdelen af låget.
Fronten er også delt i to på langs, med hængsler til at samle de to stykker
med. Så kan man nøjes med at åbne halvt ned. Når frontstykket er oppe sættes
det fast med en lille krog.
Vi har lavet et hul i fronten på størrelse med en desert tallerkennæsten
øverst oppe, så missemor kan komme frit ind og ud.
Når killingerne er et par uger gamle begynder de jo at kravle lidt omkring,
og der er plads til at de kan kravle rundt i kassen.
Når killingerne viser lidt større interesse for at møde omverden noget mere,
har vi desuden bygget en kravlegård som er i målene B 150 cm x L 200 cm x H
70 cm, den sættes udenom fødekassen og frontklappen klappes ned, nu kan
killingerne frit komme ind og ud af fødekassen, men stadigvæk være lidt i
sikkerhed. Missemor kan stadigvæk komme op i kravlegården og ud igen. Som
blødt underlag i fødekassen har vi købt nogle babyrullemadrasser som er ret
tynde, og dertil har jeg syet nogle betræk.
Vi har lakeret begge dele med vandbaseret lak. Det er en god ide at gøre
dette et par måneder i forvejen, så laklugten kan forsvinde.
En anden mulighed er også, at man limer vinyl på alle flader inden man
samler kassen, så den kan vaskes i Rodalon eller Virkon S efter endt brug,
eller efter små uheld.
Vi har også et stykke vinyl lidt større end kravlegårdens størrelse, der
fungere som vaskbar bund, og det er en kæmpe fordel, når killingerne
påstarter deres nysgerighed omkring kattebakken og madskålene.
Håber ikke det lyder indviklet.
Mange miauuer fra Birgitte samt alle kattene
www.truetrust.dk