Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd til køb af objektiv
Fra : Peter Skjelbo

Dato : 08-05-04 19:33

Jeg står for at skal købe et Canon EOS 10D kamera, og har brug for
lidt råd mht. objektivvalg.

Jeg vil meget gerne have et alsidigt objektiv, der samtidig er rimelig
lysstærkt. Det skal være et zoom-objektiv, og gerne rigeligt af det.

Jeg har kig på et EF 28-200mm f/3.5-5.6. Det har jo rigeligt med zoom,
og samtidig er det vel ok mht. lysstyrke?

Har i andre råd til hvad jeg skal købe, er jeg meget lydhør. Prisen må
helst ikke overstige de 4-5000,- som ovenstående koster.

Hilsen Peter

Fra : C.Stensgaard

Dato : 08-05-04 19:55

Jeg kan kun sige at de objektiver der oftest bliver solgt som del af et kit,
ofte er de objektiver som folk vokser fra meget hurtigt. Og med rette.

Et hurtigt kig i Den blå avis vidner om at netop det objektiv du nævner er
et sådan. Eller det er det ! Jeg valgte helt bevidst at købe mit 10D uden
objektiv - og så finde de objektiver som andre skamroser - og så købe dem.
Selvfølgelig ud fra mine behov og pengepung.

Men det omtalt objektiv holder altså ikke en meter hvis du spørger efter en
billedekvalitet du kan få andre steder.

Jeg vil mene at det er et af Canon´s dårligste objektiver (og nej det er et
postulat jeg ikke kan underbygge på andet end fornemmelse og de mange til
salg).

Mit første valg var en Canon 50/1.4 - som er ret godt til de portrætter hvor
man vil have sløret baggrund. Det kan varmt anbefales.

Dernæst en Canon 100/2.0 - også et fænomenalt portrætobjektiv i den billige
ende.

Så fulgte der 2 L objektiver - hhv. 17-35/2.8 (Waouuiiii) og en 28-70/2.8
(Tak for kaffe en kvalitet)

Det jeg mener du skal gøre inden du suser ud og køber hvad Canon har smidt
efter forbrugerne som et kit-sæt er at tænke dig lidt om - se på nogle
reviews, afdække dine behov.

For een ting er sikkert - du får svært ved at komme af med objektivet igen
til meget mere end en tusse. Spar hellere sammen til et ordentligt
startobjektiv. Det behøver jo ikke at være Canon - en Sigma 28-70/2.8 puster
Canon´s dyre L´er lige i nakken - uden dog at komme så tæt på at det er
farligt

Kvalitet koster - sådan er det. Og et dårlig startvalg går meget hurtigt hen
og bliver en særdeles dyr investering når man så finder ud af at man vil
have noget bedre.

Claus

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-05-04 22:36

"C.Stensgaard"
> [...]
> og bliver en særdeles dyr investering når man så finder ud af at man vil

Hvis jeg må komentere din komentar - 50/1,4 er genial, som du skriver
til portrætter og når du vil tage candid billeder på mørke dage eller indendørs
hvor flash ikke er så smart.
!7-35 super praktisk vidvinkel men waouuiiiii dyr. Når du har en 50'er en
100'er og en 17-35 kan jeg ikke se hvad du skal med 28-70??
Hedder den forøvrigt ikke 24-70??
Hvis Peter ikke vil kaste sig ud i det vilde med det samme (det kommer) så
er en Sigma 24-70/2,8 måske en gylden middelvej, foto magazin mener
den er super, det betyder nok den er ikke så dårlig. Næste objektiv kunne
så være en 100-400L is usm, så er du kørende som en prof.. -max-

Fra : C.Stensgaard

Dato : 08-05-04 22:47

Hej Max

Det er helt sikkert ikke uden tankevirksomhed at jeg har valgt som jeg har
gjort.

De faste brændvidder synes jeg man med fordel kan bruge til portrætter, hvor
jeg mener at Zoom ikke har sin berettigelse (med undtagelse af 28-70/2.8 som
har vist sig ganske god til dét)

Der er ingen tvivl om at jeg ville vælge min 100/2.0 som fast
portrætobjektiv fremfor næsten alle andre. Zoomobjektiver er mere mindede
til hverdagsbrug ude i forskellige situationer.

Den gamle hedder 28-70/2.8 - den nye hedder 24-70/2.8 og pakker den gamle
traver godt og grundigt ind i vat.

Ja en Canon 100-400/4 ville ikke være dårlig, men jeg har nu en Sigma
100-300/4 - som jeg faktisk ikke bruger. Den er fantastisk i
billedekvalitet, men jeg har simpelthen ikke behov for den - så det med
tankevirksomhed er ikke noget der altid kommer over mig før køb af objektiv

Claus

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-05-04 22:58

"C.Stensgaard"
> [...]
> tankevirksomhed er ikke noget der altid kommer over mig før køb af objektiv

Njae Canon er vidst kun 4,5-5,6 men med is..
Så din Sigma er en del hurtigere, men der er seføli
dumt bare at have den stående, den sku ikke være
svær at komme af med. -max-

Fra : Thor

Dato : 10-05-04 21:36

"C.Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedekvalitet, men jeg har simpelthen ikke behov for den - så det med
> tankevirksomhed er ikke noget der altid kommer over mig før køb af

- det er måske ligefrem et objektiv du vil sælge?

mvh Thomas

Fra : C.Stensgaard

Dato : 11-05-04 17:00

Ja jeg har det til salg

Fra : Jan F.

Dato : 09-05-04 06:56

> [...]
>
> Jeg har kig på et EF 28-200mm f/3.5-5.6. Det har jo rigeligt med zoom,
> og samtidig er det vel ok mht. lysstyrke?

f/3.5-5.6 er vel den ringeste lysstyrke der er på markedet.

> Har i andre råd til hvad jeg skal købe, er jeg meget lydhør. Prisen må
> helst ikke overstige de 4-5000,- som ovenstående koster.

Hvis du vil have et lystærkt og skarptegnende objektiv så tag Tamron AF
28-75 f/2.8 Di med i dine overvejelser. Jeg har desværre ikke erfaringer med
det endnu, men det skulle være det nærmeste man kommer Canon 24-70 f/2.8 L,
bare til en 1/3 af prisen (EUR 379,-) og den halve vægt.
http://www.tamron.com/di.htm

Hvis du absolut vil have Canon , så er der 24-85 mm.

--

Jan F.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-05-04 06:55

"Jan F."
> [...]
> bare til en 1/3 af prisen (EUR 379,-) og den halve vægt.
> http://www.tamron.com/di.htm
>
> Hvis du absolut vil have Canon , så er der 24-85 mm.

Der er stor forskel på 24mm og 28mm, på dslr svarer
billedvinklerne til ca. 36mm og 42mm, 42mm kan man
vel næsten ikke kalde vidvinkel.. -max-

Fra : Jan F.

Dato : 09-05-04 08:14

> Der er stor forskel på 24mm og 28mm, på dslr svarer
> billedvinklerne til ca. 36mm og 42mm, 42mm kan man
> vel næsten ikke kalde vidvinkel.. -max-

Nu skrev Peter ikke noget om at 24 mm var et krav, men du ret har i 28 mm
ikke er vidvinkel på DSLR, jeg får det nu til 38,4 (24) og 44,8 (28) dvs
6,4 mm forskel, det er nu heller ikke så meget når vi er oppe i det område.
Men hvis man vil spare penge må man indgå kompromiser..
... og jeg har endnu ikke fundet den ultimative normalzoom til Canon.

--

Jan F.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-05-04 07:30

"Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvis man vil spare penge må man indgå kompromiser..
> .. og jeg har endnu ikke fundet den ultimative normalzoom til Canon.

Jeg foreslog Sigmas 24-70 længere oppe i tråden, et eller andet
magazin kalder den super, men hvem hved hvad det dækker over,
super go' eller super dårlig.. )-max-

Fra : Peter Holm

Dato : 09-05-04 07:48

> [...]
> erfaringer med det endnu, men det skulle være det nærmeste man kommer
> Canon 24-70 f/2.8 L, bare til en 1/3 af prisen (EUR 379,-) og den

reviews:
http://www.photographyreview.com/PRD_171808_3128crx.aspx#reviews

Peter

Fra : John Friis Løndal

Dato : 14-05-04 17:20

De billige zoom objektiver bliver man hurtig træt af.
Som start objektiv vil jeg anbefale dig Canon 50mm 1.8 til ca. 1000
kr. Derefter kan du finde ud af om du bruger zoom eller vidvinkel
mest.
Jeg har lavet en lille minitest angående zoom på siden:
http://home3.inet.tele.dk/jloendal/Photo-test.htm