Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Cf kontra Microdrive ??
Fra : Erik Borghus

Dato : 07-05-04 07:31

Da jeg er ny i den "digitale" fotoverden(og i nyhedsgrupperne),kunne jeg
godt tænke mig at høre jeres vudering.
Jeg har lige bestilt et Canon 300D, og så kunne jeg godt tænke mig at høre
om jeres erfaringer med CF-kort kontra Microdrive,
evt. nogle links til sites hvor man kan sammenligne dem, eller hvor der er
nogle test.
--
Hilsen Erik Borghus.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-05-04 08:13

In article <409b2d17$0$255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Erik Borghus wrote:
> [...]
> om jeres erfaringer med CF-kort kontra Microdrive,
> evt. nogle links til sites hvor man kan sammenligne dem, eller hvor der er

Ja:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6425

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Mic Holm

Dato : 07-05-04 08:33

Jeg har et 1GB Microdrive, og et 1GB Sandisk CompactFlash Ultra.

Sandisk kortet er en lille smule hurtigere. Sandisk kortet gik istykker for
en måneds tid siden, og er blevet ombyttet på garentien. Det slette
simpelthen billederne af sig selv.

Sandisk kortet kan ikke læses i min mors Sandisk CF Reader (go figure)

Microdrivet har altid kørt stabilt og har altid fungeret perfekt. Det bruger
ikke mere strøm, og er ikke mærkbart langsomere i almindelig brug. Der er så
meget juice i et 300D batteri at man kan tage 800 billeder på en opladning -
og så stopper man fordi der ikke er mere plads på kortet, ikke fordi
batteriet er fladt.

Min erfaring er at Microdrive er helt OK, og ikke så følsom som andre
påstår. Der kommer flere svar i løbet af dagen, hvor andre påstår at
Microdrive er meget mekanisk følsom, men dem der siger det har sjældent selv
eet, men kan ligesom føle at hvis det er mekanisk, må det være mere følsomt.
Det er noget vrøvl.

Tests på http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/ og
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

--Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-05-04 09:33

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> wrote in message

> [...]
selv
> eet, men kan ligesom føle at hvis det er mekanisk, må det være mere

Det er IKKE vrøvl. Et mekanisk drive har definitivt kortere levetid, OG det
tåler ikke vibrationer. Jeg har dræbt adskillige i mobile anvendelser i
bærbare måleinstrumenter. Tab et microdrive på et cementgulv fra 1 meters
højde, og der er stor sandsynlighed for at det ikke virker bagefter. Jeg har
aldrig mistet data fra almindelige flash kort.

Du påstår at Sandisk kort er hurtigere. Ja det er de, men hurtigere end HVAD
?

Din påstand om at de, der siger at mekaniske drives har kortere levetid /
større fejlsandsynlighed, kan du godt glemme. Det er også det, der står i
databladende for disse "vidundere"

Til almindelig fotografering er microdrives anvendelige, men pas på
temperaturer under frysepunktet, og brug dem ikke i høje bjerge. Det tåler
de heller ikke

Bo //

Fra : Mic Holm

Dato : 07-05-04 08:37

De er forresten begge CompactFlash kort. Det ene hedder "Solid State" og det
andet hedder Microdrive.

--M

Fra : SD

Dato : 07-05-04 10:31

Til jer der har Microdrive, har i købt kortet løst eller slagtet en Creative
Muvo ??
Jeg har overvejet det nemlig, men så læste jeg iøvrigt hos Digital4U at
deres Microdrive kort virkede i mange af Canons kameraer, men ikke i Canon
300d, kan det passe ??

Et Microdrive er jo en lille harddisk, iforhold til et Compactflash kort der
ikke har nogen bevægelige dele, kan den ikke tåle voldsomme rystelser, især
ikke når den er ved at læse og skrive !
Men det er jo alligevel ikke så smart at ryste voldsomt, når man tager
billeder

Jeg vil vove at påstå at hvis en bærbar PC kan tåle at komme lidt rundt i
verden, kan et kamera med Microdrive det også, de er vel nogenlunde lige
sårbare.

venlig hilsen
SD

Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-05-04 10:51

On Fri, 7 May 2004 11:30:44 +0200, "SD" <cmb41@hotmail.com> wrote:

> [...]
>deres Microdrive kort virkede i mange af Canons kameraer, men ikke i Canon

Det passer sikkert for nogle microdrives.

Jeg har for en uge siden købt et 2 GB Hitachi microdrive og det virker
fint i mit 300D. (Ja jeg er en kylling - jeg kunne have købt en Muvo2
for samme pris men jeg har det lidt problematisk med at smide 2K på
bordet og med det samme slagte den).

MVH Tommy

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 07-05-04 13:05

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har for en uge siden købt et 2 GB Hitachi microdrive og det virker
> fint i mit 300D.

Er du tilfreds med hastigheden? (ifht. et CF-kort) - og hvordan er det med
stabiliteten?

Overvejer nemlig selv at investere i et Microdrive - og har i forvejen et
Sandisk Ultra II CF-kort.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Tommy Jensen

Dato : 07-05-04 13:14

On Fri, 7 May 2004 14:05:22 +0200, "Thomas Sinkbæk"
<thomas@FjernDettesinkbaek.com> wrote:

>Er du tilfreds med hastigheden? (ifht. et CF-kort) - og hvordan er det med
>stabiliteten?

Jeg har egentlig ikke lavet nogen hastigheds sammenligning og jeg
mener ikke jeg vil få et kæmpe problem idet hastigheden først får
nogen reelt impact ved burst sekvenser når bufferen er fuld. Så kan
der godt gå 5-6 sekunder før man kan skyde det næste billede.

Mht stabilitet, ja det kan jeg næsten ikke udtale mig om endnu da
kortet knap er 2 uger gammelt men der har da ikke været problemer
indtil nu.

MVH Tommy

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 07-05-04 11:23

On Fri, 7 May 2004 11:30:44 +0200, SD wrote:
> [...]
> deres Microdrive kort virkede i mange af Canons kameraer, men ikke i Canon
Undertegnede har slagtet en Muvo 4G og bruger drevet i en Canon 300d!
/hjj

Fra : SD

Dato : 07-05-04 13:57

"Hans Jørgen Jakobsen" <hjj@wheel.dk> skrev i en meddelelse
Creative
Canon
> Undertegnede har slagtet en Muvo 4G og bruger drevet i en Canon 300d!
> /hjj

Lyder perfekt, vil købe en Muvo og pille disken ud.
Er der noget om at man skal have den nyeste firmware i kameraet for at den
se hele disken og ikke kun de 2 Giga ??

venlig hilsen
SD

Fra : Erik Borghus