Start problemer - Ford Sierra
Fra : Elbarto

Dato : 13-05-04 18:30

Ja så er den gal med den gamle ford
Når dern er varm er det noget af et svin at få liv i
starteren kan godt køre i halvt minuts tid før den kommer igang choker
virker og den får benz (lugter ihvertfald)

Tilgengæld når den har stået natten over så starter den anden omgang
motoren tager.
Hvad går der lige galt for den ?

Ellers en skøn bil har so far kørt 10.000km i den og kun fyldt benzin +
olie (ca 1½ liter) samt sprinkler væske og en blinklys pære
Iøvrigt tilsalg hvis nogen er int.

Elbarto

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-05-04 18:54

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev :

>Når dern er varm er det noget af et svin at få liv i
>starteren kan godt køre i halvt minuts tid før den kommer igang choker
>virker og den får benz (lugter ihvertfald)

Du husker at pedal skal helt i bund, ved start af varm motor ?

Fra : Allan Olsen

Dato : 19-05-04 10:36

Hej Jan

Din bilmotor er meget slidt, det som gør at bilen har svært ved at starte
når den er varm, er at olien er blevet tynd efter at den er blevet varm, det
har den virkning at vakumet mellem stemplet og cylindervæggen aftager i takt
med at olien bliver tynder når den er opvarmet.

mvh
Allan Olsen
PS. Er selv Sierra ejer.

Fra : Olesen

Dato : 19-05-04 16:43

"Allan Olsen" <aho@abenghaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
takt
> med at olien bliver tynder når den er opvarmet.

Hvor meget forskel i viskositet er der på en driftsvarm motor
man lige stopper, og så samme motor, som har kølet af en time ?

Forsøget er gjort med en 5w-40 olie, hvor motoren
starter normalt efter en times tid, men normalt skal
ha' 5-7 sekunder med gennemvarm motor.

Hvis motoren er så slidt, det ligefrem har ændret 'vakum' så meget
det kan gi' så store 'problemer', så må motoren egentlig gå ret
dårlig i normal drifttilstand både i tomgang, kraftig acceleration
og jævn kørsel ?

Jeg hælder mere til en terori om en Ford-gørdetselv-kaburatorkonstruktion,
hvor benzinen fordamper når motoren står og varmer kaburatoren op,
eller den, at olien er sivet ned i cylindren, som derved har sværere
ved at antænde benzinen...men netop derfor bør den ikke starte
ved første forsøg næste morgen, da oliemængden må være væsentlig
mere tilstede, end bare 15 minutters stop.

-en mærkelig verden vi lever i *S*.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-05-04 18:54

Elbarto wrote:
> Ja så er den gal med den gamle ford
> Når dern er varm er det noget af et svin at få liv i
> starteren kan godt køre i halvt minuts tid før den kommer igang
> choker virker og den får benz (lugter ihvertfald)

Chokeren skal jo netop IKKE virke, når maskinen er varm, så hvis den er
slået til, så har du fundet fejlen.
Ellers kan det f.eks. være forkert svømmerstand i karburatoren.

> Ellers en skøn bil har so far kørt 10.000km i den og kun fyldt
> benzin + olie (ca 1½ liter) samt sprinkler væske og en blinklys pære
> Iøvrigt tilsalg hvis nogen er int.

Hvis den er så skøn, hvorfor sælger du den så ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Olesen

Dato : 13-05-04 18:55

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virker og den får benz (lugter ihvertfald)
>
> Tilgengæld når den har stået natten over så starter den anden omgang

Min gør det samme. Dog max 6-8 sekunder.
Har hørt, kaburatoren fordamper benzinen, og
der derfor skal 'suges' nyt ind før den starter.

En anden tese er, at oletyvene er slidte, og
motoren står og mættes med en smule olie,
som hindrer den springer igang med det samme.

En 3. ting kan være en ikke FOR fastspændt
kaburator..)

Det har IKKE noget med tænding mv. at gøre,
men dit tilfælde lyder lidt unormalt.

Har også hørt, visse Toyota'er sku gøre ca. det samme.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 16:58

> [...]
>
> En anden tese er, at oletyvene er slidte, og
> motoren står og mættes med en smule olie,
> som hindrer den springer igang med det samme.

I flg Fords opstartsprocedure for ældre drivagregater med mekanisk
kaburator, så skal speederen have et par (2-3) tryk i bund FØR
tændingsnøglen aktiveres.

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 19-05-04 19:53

> I flg Fords opstartsprocedure for ældre drivagregater med mekanisk
> kaburator, så skal speederen have et par (2-3) tryk i bund FØR
> tændingsnøglen aktiveres.

Jeg husker stadig min Polo, som hvert 2. år sku
ha renset kaburatoren for snadsk.
Gad vide, om kaburatoren i Ford'en også
ville ha' godt af en gennemblæsning/rensning
og en generel eftersyn. Hvordan afgøres,
om autochokeren virker helt som den skal ?

For 3 år siden kunne jeg gi' den et dask
med speederen så den faldt til ro. Det kan
jeg ikke længere. Kan sådan en mekanisme
slides eller direkte trænge til 'justering' ?
Hvad med bimetalfjederen til chokeren ?
-hvis den virker vha. en sådan.
Hvad kan 'sætte sig', eller slides i en
kaburator, som ellers virker perfekt ?

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 20:22

> [...]
> ville ha' godt af en gennemblæsning/rensning
> og en generel eftersyn. Hvordan afgøres,
> om autochokeren virker helt som den skal ?

Når motoren er kold (har stået i mange timer) så kan man kigge ned i
kaburatoren og se om luftspjældet er helt lukket. Når motoren er varm
checkes på samme måde og her skal spjældet være åbent.

--
Tom