/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
valg af bil til mange km
Fra : tb


Dato : 11-05-04 22:09

Jeg skal til at køre 60.000km/år pga job

Jeg har pt en felicia med 200kkm på klokken, og den holder nok ikke evigt.

Jeg ønsker at have en bil billigst muligt, da biler interesserer mig minus,
men er et must for at komme på arbejde.,

Hvordan klarer jeg transporten billigst ?

skal jeg købe en 5 år gammel spand til en 40-50kkr eller skal jeg satse på
en ny ?

kan diesel overhovedet betale sig, når de typisk koster en 50k ekstra. Jeg
slider jo bilen op på 5 år (såfremt en bil klarer 300kkm)

Målet er blot, færrest kr pr md alt incl. Offentligt transport er
udelukket, da det ganske enkelt ikke eksisterer hvor jeg bor!




 
 
Fly Christensen (11-05-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 11-05-04 22:18

On Tue, 11 May 2004 23:09:27 +0200, "tb"
<REMOVEdsl142004@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg skal til at køre 60.000km/år pga job
>
>Jeg har pt en felicia med 200kkm på klokken, og den holder nok ikke evigt.
>
>Jeg ønsker at have en bil billigst muligt, da biler interesserer mig minus,
>men er et must for at komme på arbejde.,
>
>Hvordan klarer jeg transporten billigst ?

Jeg har engang downloadet følgende:

http://www.fly-christensen.de/biludgift.xls
Med lidt tilrettelser for grønne afgifter, skulle den nok kunne bruges.

Fly

Deaster (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 12-05-04 08:03

tb wrote:

> Jeg skal til at køre 60.000km/år pga job
>
> Jeg har pt en felicia med 200kkm på klokken, og den holder nok ikke
> evigt.
>
> Jeg ønsker at have en bil billigst muligt, da biler interesserer mig
> minus, men er et must for at komme på arbejde.,
>
> Hvordan klarer jeg transporten billigst ?
>

Jeg ville kigge efter en Skoda Fabia TDI eller Yaris diesel.

> skal jeg købe en 5 år gammel spand til en 40-50kkr eller skal jeg
> satse på en ny ?
>

Jeg ville satse på en næsten ny, eller find en som har kørt en
40-50000km, så har første ejer taget det værste værdismæk, selvom du jo
nok ikke skal sælge den.

> kan diesel overhovedet betale sig, når de typisk koster en 50k
> ekstra. Jeg slider jo bilen op på 5 år (såfremt en bil klarer 300kkm)
>


En moderne diesel kan sagtens holde længere end 300kkm. hvis den bliver
holdt vedlige.

> Målet er blot, færrest kr pr md alt incl. Offentligt transport er
> udelukket, da det ganske enkelt ikke eksisterer hvor jeg bor!



--
Mvh
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 08:16

> Jeg ville kigge efter en Skoda Fabia TDI eller Yaris diesel.

Enig - specielt Fabia TDi.

Kanon motor, kanon køreegenskaber, kanon slidstyrke, kanon ruststyrke.

> En moderne diesel kan sagtens holde længere end 300kkm. hvis den bliver
> holdt vedlige.

Sagtens - det kan en benziner nu også.

En TDi´er afskriver procentvist langsommere end en benzinbil, hvorfor den på
trods af højere indkøbspris reelt ikke er dyrere i afskrivning end
benzinbilen.

En TDi med 300.000 km på klokken er ikke usælgelig - det er en benziner
næsten.

--
/Jan W Nielsen






tb (12-05-2004)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 12-05-04 08:35

> > Jeg ville kigge efter en Skoda Fabia TDI eller Yaris diesel.
>
> Enig - specielt Fabia TDi.
>
> Kanon motor, kanon køreegenskaber, kanon slidstyrke, kanon ruststyrke.


så en 1,4 tdi er bedre (slidstyrke og reppris) end den noget simplere 1.9
sdi ?
20 kontra 22km/l er nærmest et fedt...



Jakob Jeppesen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 12-05-04 08:47


"tb" <REMOVEdsl142004@vip.cybercity.dk> wrote in message news:c7sk2o$681$1@news.cybercity.dk...
> > > Jeg ville kigge efter en Skoda Fabia TDI eller Yaris diesel.
> >
> > Enig - specielt Fabia TDi.
> >
> > Kanon motor, kanon køreegenskaber, kanon slidstyrke, kanon ruststyrke.
>
>
> så en 1,4 tdi er bedre (slidstyrke og reppris) end den noget simplere 1.9
> sdi ?
> 20 kontra 22km/l er nærmest et fedt...
>

Om den har bedre slidstyrke og rep. priser ved jeg ikke, men der er en
verden til forskel på en 64hk/125nm gammeldags diesel og en 75hk/195nm
moderne tdi motor <- klart den lækreste.

/Jakob



Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 11:45

> Om den har bedre slidstyrke og rep. priser ved jeg ikke, men der er en
> verden til forskel på en 64hk/125nm gammeldags diesel og en 75hk/195nm
> moderne tdi motor <- klart den lækreste.

De to motorer kan slet ikke sammenlignes.

--
/Jan W Nielsen






Jakob Jeppesen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 12-05-04 12:11

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message news:40a2001f$0$525$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Om den har bedre slidstyrke og rep. priser ved jeg ikke, men der er en
> > verden til forskel på en 64hk/125nm gammeldags diesel og en 75hk/195nm
> > moderne tdi motor <- klart den lækreste.
>
> De to motorer kan slet ikke sammenlignes.
>

Jeg ved hvad du mener Jan - men selvfølgelig kan de sammenlignes. De er jo
begge motorer der kan få bilen til at flytte sig fra A til B, de kører begge på
diesel og de kan begge fås i en Fabia. Derefter holder sammenligningen jo
så også op

/Jakob



Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 12:34

> Jeg ved hvad du mener Jan.

Jeg ved også, hvad dú mener - og jeg er helt enig med dig.

Min pointe er blot, at der er generationer til forskel på de to. Den ene er
desuden både markant mere kraftfuld (specielt ved lavere omdrejninger) og
samtidig mere brændstoføkonomisk.

--
/ Jan W Nielsen





Jakob Jeppesen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 12-05-04 12:56


"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message news:40a20b90$0$425$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jeg ved hvad du mener Jan.
>
> Jeg ved også, hvad dú mener - og jeg er helt enig med dig.
>
> Min pointe er blot, at der er generationer til forskel på de to. Den ene er
> desuden både markant mere kraftfuld (specielt ved lavere omdrejninger) og
> samtidig mere brændstoføkonomisk.
>

Uden tvivl!

Det undrer mig også i den grad at den stadig markedsføres med sdi motoren.
Prisforskellen på ca. 12kkr er imo minimal.

/Jakob



Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 12:58

> Det undrer mig også i den grad at den stadig markedsføres med sdi motoren.
> Prisforskellen på ca. 12kkr er imo minimal.


Det undrer også mig.

--
/ Jan W Nielsen






tb (12-05-2004)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 12-05-04 13:55

jae, men jeg tænker total økonomi.
T'et i TDI står vel for turbo. En sådan dims går i stykker og koster
sikkert kassen. Sådan en er der næppe i SDI. 12kkr er ikke væsenligt, men
hvad ender prisforskellen med at være.
Og kan en superkompakt moderne motor overhovedet vedligeholdes af mig uden
at have alverdens udstyr ?!

min 1.3 lxi felicia har 68 hypper og det er rigeligt til mit behov (har
netop hentet 1 ton grus på trailer efter bilen, og den havde ingen problemer
med at trække det), så det skal ikke være grundet til at vælge en 75hk'er

Fabia og Yaris havde jeg også luret på. Er der andre muligheder ? (må
gerne være st.car) og ABSOLUT max er 185kkr

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:40a21165$0$516$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Det undrer mig også i den grad at den stadig markedsføres med sdi
motoren.
> > Prisforskellen på ca. 12kkr er imo minimal.
>
>
> Det undrer også mig.
>
> --
> / Jan W Nielsen
>
>
>
>
>



Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 15:04

> min 1.3 lxi felicia har 68 hypper og det er rigeligt til mit behov (har
> netop hentet 1 ton grus på trailer efter bilen, og den havde ingen
problemer
> med at trække det), så det skal ikke være grundet til at vælge en 75hk'er

En Fabia er tungere end en Felicia. Samtidig ville jeg ikke være bekymret
for TDi´eren. De er meget slidstærke.

> Fabia og Yaris havde jeg også luret på. Er der andre muligheder ? (må
> gerne være st.car) og ABSOLUT max er 185kkr

Fabia TDi koster 189.000.


--
/Jan W Nielsen




goofy (12-05-2004)
Kommentar
Fra : goofy


Dato : 12-05-04 21:17

Hej tb!

Hvad med en fabriksny Hyundai Getz diesel med 100.000 km garanti til
158.000!

Ellers er der vist ikke nået der økonomisk slår at køre felicia'en indtil
den ikke kan mere.....

/he

"tb" <REMOVEdsl142004@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c7t6rl$t6k$1@news.cybercity.dk...
> jae, men jeg tænker total økonomi.
> T'et i TDI står vel for turbo. En sådan dims går i stykker og koster
> sikkert kassen. Sådan en er der næppe i SDI. 12kkr er ikke væsenligt,
men
> hvad ender prisforskellen med at være.
> Og kan en superkompakt moderne motor overhovedet vedligeholdes af mig uden
> at have alverdens udstyr ?!
>
> min 1.3 lxi felicia har 68 hypper og det er rigeligt til mit behov (har
> netop hentet 1 ton grus på trailer efter bilen, og den havde ingen
problemer
> med at trække det), så det skal ikke være grundet til at vælge en 75hk'er
>
> Fabia og Yaris havde jeg også luret på. Er der andre muligheder ? (må
> gerne være st.car) og ABSOLUT max er 185kkr
>
> "Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> news:40a21165$0$516$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Det undrer mig også i den grad at den stadig markedsføres med sdi
> motoren.
> > > Prisforskellen på ca. 12kkr er imo minimal.
> >
> >
> > Det undrer også mig.
> >
> > --
> > / Jan W Nielsen
> >
> >
> >
> >
> >
>
>



Roberto Saldo (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 12-05-04 12:39

Jan W. Nielsen wrote:
>>Om den har bedre slidstyrke og rep. priser ved jeg ikke, men der er en
>>verden til forskel på en 64hk/125nm gammeldags diesel og en 75hk/195nm
>>moderne tdi motor <- klart den lækreste.
>
>
> De to motorer kan slet ikke sammenlignes.

Altså hvis man uden smålig skelen til mekanikken sammenligner en
upumpet benzinmotor med en blæst dieselkværn kan man da sagtens
sammenligne de to ovennævnte ;)

--
Roberto Saldo

Jakob Jeppesen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 12-05-04 12:51


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message news:c7t2a1$9r5$1@news.net.uni-c.dk...
> Jan W. Nielsen wrote:
> >>Om den har bedre slidstyrke og rep. priser ved jeg ikke, men der er en
> >>verden til forskel på en 64hk/125nm gammeldags diesel og en 75hk/195nm
> >>moderne tdi motor <- klart den lækreste.
> >
> >
> > De to motorer kan slet ikke sammenlignes.
>
> Altså hvis man uden smålig skelen til mekanikken sammenligner en
> upumpet benzinmotor med en blæst dieselkværn kan man da sagtens
> sammenligne de to ovennævnte ;)
>

Hehe - hvor kommer den upumpede benziner ind i billedet?

/Jakob



Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 12:58

> Altså hvis man uden smålig skelen til mekanikken sammenligner en
> upumpet benzinmotor med en blæst dieselkværn kan man da sagtens
> sammenligne de to ovennævnte ;)

Man kan jo vælge sin "position/synsvinkel", når man beskriver et "felt".

For eksempel kan man jo vælge en synsvinkel på indkøbspris,
brændstofforbrug, effektudvikling eller lignende. Der er det muligt at
sammenligne - som Jakob ganske rigtigt påpeger.

"Ikke sammenligne" er heldigvis en almindelige talemåde, hvis betydning er
bredere end den umiddelbare semantiske betydning af de enkelte ord.

Men ellers har du ret - man kan ikke sammenligne en lam 1,6 Carina-motor med
116 hk med en sene-stærk 115 hk TDi. Der er en verden til forskel, og
1,6´eren kommer ud af den match som en døende lungekræftpatient, der vil
løbe om kap med Carl Lewis i sin storhedstid..



--
/ Jan W Nielsen




Jakob Jeppesen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 12-05-04 13:07


"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message news:40a21136$0$459$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Men ellers har du ret - man kan ikke sammenligne en lam 1,6 Carina-motor med
> 116 hk med en sene-stærk 115 hk TDi. Der er en verden til forskel, og
> 1,6´eren kommer ud af den match som en døende lungekræftpatient, der vil
> løbe om kap med Carl Lewis i sin storhedstid..
>

Ha! - det er snyd - man ved jo ikke hvad han (Lewis) har spist gennem
tiderne - måske er han jo også tvangsfodret

/Jakob



Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 13:34

> Ha! - det er snyd - man ved jo ikke hvad han (Lewis) har spist gennem
> tiderne - måske er han jo også tvangsfodret


Så sandt som det er skrevet..

--
/ Jan W Nielsen




Peter C. (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter C.


Dato : 12-05-04 13:59

> Men ellers har du ret - man kan ikke sammenligne en lam 1,6 Carina-motor
med
> 116 hk med en sene-stærk 115 hk TDi. Der er en verden til forskel, og
> 1,6´eren kommer ud af den match som en døende lungekræftpatient, der vil
> løbe om kap med Carl Lewis i sin storhedstid..

Altså....det lyder jo sjovt, men det bliver det bare ikke mere rigtigt af


Min 114 HK Corolla napper min brors Golf TDI (112 HK) med 0,1 sek målt over
402,25 meter
Vi prøvede 4 gange og resultatet var det samme hvergang.
(til gengæld gider jeg ikke konkurrere i 70-110 i 5´gear)

MVH Peter C:\




anders majland (12-05-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 12-05-04 14:25

> Min 114 HK Corolla napper min brors Golf TDI (112 HK) med 0,1 sek
> målt over 402,25 meter

Hvad er vægtforskellen på de 2 biler ....


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Peter C. (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter C.


Dato : 12-05-04 14:48


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:40a227cc$2$3047$14726298@news.sunsite.dk...
> > Min 114 HK Corolla napper min brors Golf TDI (112 HK) med 0,1 sek
> > målt over 402,25 meter
>
> Hvad er vægtforskellen på de 2 biler ....

Jeg ved det ikke, men det er næppe mere end ca. 50 kg
(Jeg mener Corollaen står til 1025 kg og jeg tror ikke Golfen er oppe på
1100kg)

MVH Peter C:\



Deaster (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 12-05-04 14:54

Peter C. wrote:

>
> "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev
> i en meddelelse news:40a227cc$2$3047$14726298@news.sunsite.dk...
> > > Min 114 HK Corolla napper min brors Golf TDI (112 HK) med 0,1 sek
> > > målt over 402,25 meter
> >
> > Hvad er vægtforskellen på de 2 biler ....
>
> Jeg ved det ikke, men det er næppe mere end ca. 50 kg
> (Jeg mener Corollaen står til 1025 kg og jeg tror ikke Golfen er oppe
> på 1100kg)
>

Golfen vejer 1200 kg, hvis det er en Golf IV vi snakker om, Corollaen
vejer 975 kg hvis det er 93-98 modellen.


--
Mvh
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Peter C. (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter C.


Dato : 12-05-04 15:03

> > > Hvad er vægtforskellen på de 2 biler ....
> >
> > Jeg ved det ikke, men det er næppe mere end ca. 50 kg
> > (Jeg mener Corollaen står til 1025 kg og jeg tror ikke Golfen er oppe
> > på 1100kg)
> >
>
> Golfen vejer 1200 kg, hvis det er en Golf IV vi snakker om, Corollaen
> vejer 975 kg hvis det er 93-98 modellen.

Det er en Golf III

Iflg. AutoWeek.nl vejer Corollaen 1040kg og Golfen 1097kg

MVH Peter C:\



Deaster (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 12-05-04 15:20

Peter C. wrote:

> > > > Hvad er vægtforskellen på de 2 biler ....
> > >
> > > Jeg ved det ikke, men det er næppe mere end ca. 50 kg
> > > (Jeg mener Corollaen står til 1025 kg og jeg tror ikke Golfen er
> > > oppe på 1100kg)
> > >
> >
> > Golfen vejer 1200 kg, hvis det er en Golf IV vi snakker om,
> > Corollaen vejer 975 kg hvis det er 93-98 modellen.
>
> Det er en Golf III
>
> Iflg. AutoWeek.nl vejer Corollaen 1040kg og Golfen 1097kg

Kan ikke umiddelbart få det til at passe med Corollaen hvis det 93-98
modellen. Den der Golf 3 er de 112 hk standard, jeg synes at kunne
huske at de kun blev lavet op til 90 hk ?


--
Mvh
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 15:37

> Kan ikke umiddelbart få det til at passe med Corollaen hvis det 93-98
> modellen. Den der Golf 3 er de 112 hk standard, jeg synes at kunne
> huske at de kun blev lavet op til 90 hk ?


Der blev lavet en Golf III TDi med 110 hk også.

Jeg kan ikke umiddelbart se den på f.eks. Biltorvet, men kan huske AutoBild
skrev om den som en "diesel raket".

--
/Jan W Nielsen




Peter C:\\> (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter C:\\>


Dato : 12-05-04 15:51


> Kan ikke umiddelbart få det til at passe med Corollaen hvis det 93-98
> modellen. Den der Golf 3 er de 112 hk standard, jeg synes at kunne
> huske at de kun blev lavet op til 90 hk ?

Sorry...det kunne jeg godt lige ha nævnt.
Det er en chipoptimeret 90HK´er.
Den er rullefeltsmålt til 112HK hos Gazella i Sverige

Jeg har fundet en af sedlerne fra tidtagerbordet, og kan se at de 0,1 sek
(som jeg kunne huske) er på 60feet.
Ved mållinjen er jeg jo hele 0,4 foran
(det varierer dog lidt fra gang til gang)

Den ligger her : http://www.pc8.dk/billeder%20-%20andre/vandel2001-05.jpg

MVH Peter C:\



Hans L. Jørgensen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 12-05-04 20:01


"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse
news:40a22e7f$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Det er en Golf III
>
> Iflg. AutoWeek.nl vejer Corollaen 1040kg og Golfen 1097kg
>

Og så vidt jeg husker skal der tillægges 40 kg for turbo.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Peter C:\\> (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter C:\\>


Dato : 12-05-04 20:22


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:Iwuoc.1999$lF6.675@news.get2net.dk...
>
> "Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse
> news:40a22e7f$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Det er en Golf III
> >
> > Iflg. AutoWeek.nl vejer Corollaen 1040kg og Golfen 1097kg
> >
>
> Og så vidt jeg husker skal der tillægges 40 kg for turbo.

Vægtangivelsen er fundet under modellen VW Golf CL TDi "90HK" så jeg vil da
umiddelbart tro at man har vejet bilen med turboen monteret, ligsåvel som
jeg går ud fra ät vægten for min Corolla er incl. alle 4 hjul

MVH Peter C:\



Fly Christensen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 12-05-04 14:53

On Wed, 12 May 2004 15:25:24 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>> Min 114 HK Corolla napper min brors Golf TDI (112 HK) med 0,1 sek
>> målt over 402,25 meter
>
>Hvad er vægtforskellen på de 2 biler ....

Nå, hov! Når en dieselhakker ikke længere er en bensinbil med samme HK
overlegen, så spiller vægten pludselig også en rolle...

Fly

anders majland (12-05-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 12-05-04 15:08

>> Hvad er vægtforskellen på de 2 biler ....
>
> Nå, hov! Når en dieselhakker ikke længere er en bensinbil med samme HK
> overlegen, så spiller vægten pludselig også en rolle...

Jeg er ikke religiøs hverken den ene eller anden vej i det slagsmål.

Men vægten er s** da altid særdeles interessant når man sammenligner 2
motorer på den måde. Men en forskel på +200kg & -2hk er 0.1 sekund da
ikke nogen stor forskel... Det kunne da være interessant at hælde et par
store gutter bag i corollaen så motorerne har lige meget at slæbe på,
men så kommer vi bare ud i at den enes gearing er mere oplagt til den
disicplin en den andens ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 15:20

> Hvad er vægtforskellen på de 2 biler ....

Benzineren er ofte hurtigere gennem gearene - i race.

TDi´eren har styrken i den almindelige hurtige kørsel, hvor du ikke hamrer
den ned i tredje gear ved 90 km/t for at komme lidt kvikt fremad.

En 1/4-mile har jo ikke en pind med normal kørsel at gøre.

--
/Jan W Nielsen






Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 15:13

> Min 114 HK Corolla napper min brors Golf TDI (112 HK) med 0,1 sek målt
over
> 402,25 meter

Det kan sagtens være - og jeg er helt bekendt med fænomenet. Blandet andet
derfor skrev jeg også, at jeg i min egen benzin-Vectra 2.0 let ville kunne
nappe en Stilo JTD i alle den slags discipliner, hvis jeg ville.

Alligevel er der andre forhold, der bekræfter det, som jeg skriver. (Og vi
har været snakken igennem mange gang her i NG´en efterhånden).

Hvis din bror og dig kørte sammen gennem Europa ville du opdage, at du ofte
ville skulle sidde og skifte ned i gear for at følge med ham. Dette fordi
dine kræfter primært er til rådighed mellem 4500 o/min og 6.000 o/min, hvor
du formentlig ikke normalt kører.

Golfen har som en moderne TDi de fleste af sine 112 (?) til rådighed hele
tiden. Han trykker blot på speederen for at der "sker noget".

I praksis ville dit naturlige tempo derfor alt andet lige være lavere end
brormands. (Læg mærke til alt andet lige-betragtningen. Måske er du en
dødsdriver from hell, der kører langt mere hidsigt end din bror, men det er
der altså taget højde for)

> Vi prøvede 4 gange og resultatet var det samme hver gang.
> (til gengæld gider jeg ikke konkurrere i 70-110 i 5´gear)

En del af det, som jeg beskriver.

Eksempel: Der er svag stigning på motorvejen. En lastbil trækker ud. Den
trækker ind igen, og Golfen foran trykker på speederen. Du ville i din
Corolla skulle ned i 3. eller 4. gear for at følge ham op i fart igen. Hvis
man kører meget, gider som man regel ikke dette, men kører "som nu bilen
magter det".

1,6´eren med lungekræft magter ikke ret store stigninger og accelerationer,
før hosten indtræder.

--
/Jan W Nielsen




Peter C:\\> (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter C:\\>


Dato : 12-05-04 16:01


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40a230ff$0$505$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Min 114 HK Corolla napper min brors Golf TDI (112 HK) med 0,1 sek målt
> over
> > 402,25 meter
>
> Det kan sagtens være - og jeg er helt bekendt med fænomenet. Blandet andet
> derfor skrev jeg også, at jeg i min egen benzin-Vectra 2.0 let ville kunne
> nappe en Stilo JTD i alle den slags discipliner, hvis jeg ville.
>
> Alligevel er der andre forhold, der bekræfter det, som jeg skriver. (Og vi
> har været snakken igennem mange gang her i NG´en efterhånden).
>
> Hvis din bror og dig kørte sammen gennem Europa ville du opdage, at du
ofte
> ville skulle sidde og skifte ned i gear for at følge med ham. Dette fordi
> dine kræfter primært er til rådighed mellem 4500 o/min og 6.000 o/min,
hvor
> du formentlig ikke normalt kører.
>
> Golfen har som en moderne TDi de fleste af sine 112 (?) til rådighed hele
> tiden. Han trykker blot på speederen for at der "sker noget".
>
> I praksis ville dit naturlige tempo derfor alt andet lige være lavere end
> brormands. (Læg mærke til alt andet lige-betragtningen. Måske er du en
> dødsdriver from hell, der kører langt mere hidsigt end din bror, men det
er
> der altså taget højde for)
>
> > Vi prøvede 4 gange og resultatet var det samme hver gang.
> > (til gengæld gider jeg ikke konkurrere i 70-110 i 5´gear)
>
> En del af det, som jeg beskriver.
>
> Eksempel: Der er svag stigning på motorvejen. En lastbil trækker ud. Den
> trækker ind igen, og Golfen foran trykker på speederen. Du ville i din
> Corolla skulle ned i 3. eller 4. gear for at følge ham op i fart igen.
Hvis
> man kører meget, gider som man regel ikke dette, men kører "som nu bilen
> magter det".
>
> 1,6´eren med lungekræft magter ikke ret store stigninger og
accelerationer,
> før hosten indtræder.
>
> --
> /Jan W Nielsen


Yes yes...jeg er såmænd helt enig......men siden du nu rent til fældigt
valgte nøjagtig DE to motorer jeg har et rimelig godt grundlag for at
sammenligne, og måske især fordi du valgte en analogi med SPRINTER-kongen
Carl Lewis, og måske især fordi du endte med at konkludere at min bil har
lungekræft måtte jeg lige bringe et lille modargument.

Corollaen ER hurtigere.....men det er af akademisk interesse, og til daglig
virker Golfen klart kvikkere (med sine 255 Nm ved 1931 omdr )

MVH Peter C:\



Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 16:42

> Carl Lewis, og måske især fordi du endte med at konkludere at min bil har
> lungekræft måtte jeg lige bringe et lille modargument.

1,6´eren fra Toyota var ved sin indførelse en helt kanon overlegen perle,
IMO. Så godt ord igen om din Corolla.

Den snurrer som en mis.

--
/Jan W Nielsen






Mogens Knudsen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 12-05-04 16:48

On Wed, 12 May 2004 17:41:45 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>1,6´eren fra Toyota var ved sin indførelse en helt kanon overlegen perle,
>IMO. Så godt ord igen om din Corolla.

Som GT, ja

/Mogens

Peter Weis (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 12-05-04 17:09

"Peter C:\\>" <pede_71@hotmail.com> wrote:

> Corollaen ER hurtigere.....men det er af akademisk interesse, og
> til daglig virker Golfen klart kvikkere (med sine 255 Nm ved 1931
> omdr )

Mon ikke man i den type dueller vinder noget ved at benzin motoren kan
trække længere ud i gearene?
Hvis man kan undlade et gearskifte på de 400 m, så er der jo sparet
lidt tid.

mvh
Peter

Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 16:51

> Min 114 HK Corolla napper min brors Golf TDI (112 HK) med 0,1 sek målt
over
> 402,25 meter

Hvis man modregner reaktionstiden er forskellen nede på 4 hunderede-dele -
itte møj..

I øvrigt er min Vectra med 115 hk mere end et halvt sekund hurtigere end dem
begge - målt både på Vandel og med G-tech. Jeg kørte på 17,25 ved
Peugeot-klubbens arrangement sidste år. Dette selvom Corolla´en skulle være
0,5 sek hurtigere.

Det er dog ret normalt, at Opeler fra de årgange har lidt mere "skud i
bøssen", end Opel opgiver.

--
/Jan W Nielsen




Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 16:58

> Dette selvom Corolla´en skulle være
> 0,5 sek hurtigere.

... altså 0,5 sek hurtigere allerede fra 0-100 km/t. Min Vectra har en uegnet
gearing til quartermile, da dens tredje gear bringer den over 160 km/t. Den
taber med andre ord pusten, når jeg forlader andet gear. Jeg ville skulle
køre 600 meter for at det ville være egnet til min gearing.

Ift bjørns Kadett 2.0i er jeg lidt hurtigere fra 0.100 men igen 0,5 sek
langsommere på en 1/4-mile, da Kadetten har et lavere tredje gear.


--
/Jan W Nielsen




Peter C:\\> (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter C:\\>


Dato : 12-05-04 20:10


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40a247f8$0$532$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Min 114 HK Corolla napper min brors Golf TDI (112 HK) med 0,1 sek målt
> over
> > 402,25 meter
>
> Hvis man modregner reaktionstiden er forskellen nede på 4 hunderede-dele -
> itte møj..

Man skal ikke modregne reaktionstiden.
Den begynder først at tælle tid når forhjulet bryder fotocellen ved
startstregen.

Sagt på en anden måde, ville jeg stadig have den hurtigste tid, selvom jeg
blev holdende f.eks. 1 sekund længere.
Jeg ville godtnok komme sidst ned i den anden ende, og dermed tabe
dragracet, men på papiret ville min tid være den samme.

Det kan være lidt forvirrende, men det er fordi man egentlig ikke
konkurrerer om at være hurtigst på de 402,25 m......man konkurrerer om at
komme først.

> I øvrigt er min Vectra med 115 hk mere end et halvt sekund hurtigere end
dem
> begge - målt både på Vandel og med G-tech. Jeg kørte på 17,25 ved
> Peugeot-klubbens arrangement sidste år. Dette selvom Corolla´en skulle
være
> 0,5 sek hurtigere.

Så hvis jeg skulle nappe dig skulle jeg være "vaks ved lågen" og køre 0,5
sek før dig (uden at redlight´e forstås)
På den måde kunne jeg måske komme først over stregen, og dermed vinde, men
på papiret ville man stadig - med rette - opfatte din bil som hurtigst.


> Det er dog ret normalt, at Opeler fra de årgange har lidt mere "skud i
> bøssen", end Opel opgiver.

Med Toyota er det vist nærmest omvendt.... :-/

MVH Peter C:\



Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 20:22

> Med Toyota er det vist nærmest omvendt.... :-/

Til gengæld lyder og føles min gamle Opel-motor som en traktor-kværn.

Motorer fra Toyota lød allerede i 1988 som symaskiner. Jeg havde i 1993 en
Carina 2.0 fra 1991.

Jeg byttede gerne min motor og gearkasse med en motor fra en Carina 2.0.

--
/Jan W Nielsen





Peter Weis (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 13-05-04 15:02

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in
news:40a2795d$0$511$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

>> Med Toyota er det vist nærmest omvendt.... :-/
>
> Til gengæld lyder og føles min gamle Opel-motor som en
> traktor-kværn.

Er det ikke også en slags traktortræk i diskuterer

mvh
Peter

Ukendt (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-05-04 15:26

> Er det ikke også en slags traktortræk i diskuterer

Jo, det kan man vel godt kalde det...

Det er knap så meget jord på støvlerne - men omtrent den samme mængde jord i
hovedet.

Men det er nu også meget sjovt i ny og næ.

--
/Jan W Nielsen





Peter Weis (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 13-05-04 18:44

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

> Men det er nu også meget sjovt i ny og næ.

Men en af de fornøjelser der kan være lidt svære at dyrke i Picassoen.
Det kræver i hvert fald lidt psykologi, ikke mindst da 1. gear er ret
kort.
Men hvis man med det samme falde af, så kan man få modstanderen til at
tro at man strækker våben. Det passer som regel med tidspunktet hvor
man er kommet i 3. gear og har fået tryk på turboen.
Den taktik har givet anledning til et par fjogede ansigtudtryk.

mvh
Peter

Mogens Knudsen (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 13-05-04 18:48

On 13 May 2004 17:44:15 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:

>Den taktik har givet anledning til et par fjogede ansigtudtryk.

Tror jeg gerne

/Mogens

Kim Kristensen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 12-05-04 19:15


"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:40a21136$0$459$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

>
> Men ellers har du ret - man kan ikke sammenligne en lam 1,6 Carina-motor
med
> 116 hk med en sene-stærk 115 hk TDi. Der er en verden til forskel, og
> 1,6´eren kommer ud af den match som en døende lungekræftpatient, der vil
> løbe om kap med Carl Lewis i sin storhedstid..
>
>
>
> --
> / Jan W Nielsen
>
>
>
Jeg syntes nu aldrig jeg har set Carl-drengen stille op til konkurrence med
iltapparat eller anden form for kunstig åndedræt, derimod har jeg da set
folk med lungeproblemer benytte sig af den slags anordninger.

Med venlig hilsen Kim



Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 20:19

> Jeg syntes nu aldrig jeg har set Carl-drengen stille op til konkurrence
med
> iltapparat eller anden form for kunstig åndedræt, derimod har jeg da set
> folk med lungeproblemer benytte sig af den slags anordninger.

???

Men nu har en TDi jo en turbolader.

Prøver du at gøre det til en snak om, hvorvidt diesel eller benzin er mest
kraftfuldt "alt andet lige" - for det er ikke det, som jég taler om.

Benzin er naturligvis mest eksplosivt - den debat er hurtig ovre - og i
øvrogt ret uinteressant, IMO.



--
/Jan W Nielsen






Kim Kristensen (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 12-05-04 21:21


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40a27895$0$437$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jeg syntes nu aldrig jeg har set Carl-drengen stille op til konkurrence
> med
> > iltapparat eller anden form for kunstig åndedræt, derimod har jeg da set
> > folk med lungeproblemer benytte sig af den slags anordninger.
>
> ???
>
> Men nu har en TDi jo en turbolader.
>
>
>
>
> --
> /Jan W Nielsen
>
>
>
>
>
Netop, TDI har jo "iltapparat".

Med venlig hilsen Kim



Ukendt (12-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-04 21:31

> Netop, TDI har jo "iltapparat".

Ja, det er jo svært at lyve sig fra. Ellers var det jo ikke en TDi.. )

--
/Jan W Nielsen





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408672
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste