/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Deling af outlook express filer...
Fra : Peter Jensen


Dato : 13-05-04 22:54

Hejsa NG

Jeg har herhjemme et mindre netværk, bestående af 4 maskiner.
Er det muligt at få outlook express til at dele en fælles indbox,
adressekatotek etc.
beliggende på et netværksdrev

Eller har nogen kendskab til andre mailklienter der har fælles
filer, så man har mulighed for at benytte samme email konto på alle
computere.

Formålet er, at man ikke kun kan hente/sende e-mail's fra én
computer fra samme 'konto'

Skal man virkelig ud at invistere i en exchange server e.l.?

Mvh
Peter Jensen

P.S.Håber at spørgsmålet er postet i den korrekte nyhedsgruppe?



 
 
René Jensen (13-05-2004)
Kommentar
Fra : René Jensen


Dato : 13-05-04 23:22

Peter Jensen wrote:
> Jeg har herhjemme et mindre netværk, bestående af 4 maskiner.
> Er det muligt at få outlook express til at dele en fælles indbox,
> adressekatotek etc.
> beliggende på et netværksdrev
>
> Eller har nogen kendskab til andre mailklienter der har fælles
> filer, så man har mulighed for at benytte samme email konto på alle
> computere.
>
> Formålet er, at man ikke kun kan hente/sende e-mail's fra én
> computer fra samme 'konto'

I teorien burde det virke, hvis man har en server kørende, hvor man
vælger at gemme data til Outlook Express' indbakke. Herefter sættes
samtlige OE klienter op til at benytte indbakken på serveren. Jeg ved så
ikke lige om adressekartoteket også er indkluderet, men jeg vil næsten
tro at man kan lave samme trick, som indbakken.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Peter Jensen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 14-05-04 01:55

> I teorien burde det virke, hvis man har en server kørende, hvor man
> vælger at gemme data til Outlook Express' indbakke. Herefter sættes
> samtlige OE klienter op til at benytte indbakken på serveren. Jeg ved så

Hejsa Rene

Tak for svaret, men hvor i outlook flytter jeg placeringen af 'inbakken' og
de andre
Jeg har været igennem alle egenskaber for outlook express, men synes ikke at
kunne finde et punkt der giver mulighed for at flytte inbakken til et andet
fysisk drev
altså som du forslår på en netværksdrev ??

Mvh
Peter Jensen

P.S. Det var bl.a. derfor at jeg spurgte til andre mail klienter der havde
mulighed for
dette, med mindre jeg har overset punktet synes jeg at Outlook Express
dækker mine behov...




///JJ (14-05-2004)
Kommentar
Fra : ///JJ


Dato : 14-05-04 04:01

Peter Jensen wrote:
>
> Tak for svaret, men hvor i outlook flytter jeg placeringen af
> 'inbakken' og de andre

Options - Maintenance - Store Folder....

--


Mvh
///JJ



Peter Jensen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 14-05-04 11:31


"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message
news:40a43674$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Peter Jensen wrote:
> >
> > Tak for svaret, men hvor i outlook flytter jeg placeringen af
> > 'inbakken' og de andre
>
> Options - Maintenance - Store Folder....
>

Tak til både Rene og //JJ, har prøvet at flytte filerne. Det lader sige fint
gøre
så længe jeg vælger en anden placering på en lokal harddisk, men det er ikke
muligt på et netværksdrev - "OK" knappen er ikke 'aktiv', hvis jeg vælger
en skuffe på serveren ??

Mvh
Peter Jensen



Jan Vestergaard (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 14-05-04 12:26

Peter Jensen skrev i et indlæg på usenet:
> så længe jeg vælger en anden placering på en lokal harddisk, men det
> er ikke muligt på et netværksdrev - "OK" knappen er ikke 'aktiv',
> hvis jeg vælger en skuffe på serveren ??

Jeg har ikke prøvet det outlook Express - men følgende virker i en
"rigtig" Outlook:

Slet (efter at du har kopieret dem over på den nye placering) datafiler,
hvor de normalt ligger.

Når man så starter Outlook - så fortæller den at datafilerne mangler -
og den spørger så hvor de ligger i stedet - der klikker man sig så frem
til dem - og så giver den en fejl om at de er flyttet - og efter en
genstart ¨å kører den med de nye datafiler.

Men det er som nævnt med en alm Outlook ikke en Outlook Express......

Men du kunne da prøve

Jan

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.


René Jensen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : René Jensen


Dato : 14-05-04 10:08

Peter Jensen wrote:
> altså som du forslår på en netværksdrev ??

Ja, eller bare en delt mappe på serveren. F.eks.:

\\SERVER\OE_INDBAKKE

Med venlig hilsen,
René Jensen

Thomas G. Madsen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 14-05-04 16:00

Peter Jensen skrev:

> Det lader sige fint gøre så længe jeg vælger en anden
> placering på en lokal harddisk, men det er ikke muligt på et
> netværksdrev - "OK" knappen er ikke 'aktiv', hvis jeg vælger
> en skuffe på serveren ??

Prøv
http://www.google.com/groups?&as_umsgid=Gdkf6.14804$zw.253346@twister.sunsite.dk

--
Hilsen
Madsen

Peter Jensen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 14-05-04 21:06


> > Det lader sige fint gøre så længe jeg vælger en anden
> > placering på en lokal harddisk, men det er ikke muligt på et
> > netværksdrev - "OK" knappen er ikke 'aktiv', hvis jeg vælger
> > en skuffe på serveren ??
>
> Prøv
>
http://www.google.com/groups?&as_umsgid=Gdkf6.14804$zw.253346@twister.sunsite.dk
>


Hejsa Thomas

Jeg prøvede at følge opskriften, det fungere glimrende.

Man skal "bare" lige huske at være logget på netværksdrevet først,
men det løses ved at man 'mapper' drevet ved Windows opstart.


Mange tak for hjælen til alle som har bidraget

Mvh
Peter Jensen



Thomas G. Madsen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 14-05-04 21:19

Peter Jensen skrev:

> Jeg prøvede at følge opskriften, det fungere glimrende.

Ok. Rart at høre.

> Man skal "bare" lige huske at være logget på netværksdrevet
> først, men det løses ved at man 'mapper' drevet ved Windows
> opstart.

Ja, det er vigtigt at OE har adgang til lagringsmappe, for ellers
laver den bare en ny et andet sted.
Jeg deler pt. også lagringsmappe imellem to OE-installationer, men
dog ikke med lagringsmappen placeret på et netværksdrev. Mappen er
blot placeret på en anden harddisk. Jeg har bemærket, at de to OE-
versioner helst skal være sat ens op. Man kan f.eks. ikke hente
et par nyhedsgrupper ind i den ene OE og derefter regne med, at de
er synlige i den anden OE, og der skal også helst være oprettet de
samme konti i de to, for ellers kan der også meget nemt gå koks i
det. På det område er Outlook noget nemmere at have med at gøre,
fordi den har det hele samlet i en enkelt fil.

--
Hilsen
Madsen

Peter Jensen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 14-05-04 21:51

> det. På det område er Outlook noget nemmere at have med at gøre,
> fordi den har det hele samlet i en enkelt fil.


Jeps, bortset fra at man desværre ikke kan læse news i outlook

Mvh
Peter Jensen



Thomas G. Madsen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 14-05-04 22:18

Peter Jensen skrev:

> Jeps, bortset fra at man desværre ikke kan læse news i outlook

Nej, den bruger vist OE til det. :)

Har du også fundet ud af at dele adressekartoteket?

--
Hilsen
Madsen

Peter Jensen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 14-05-04 23:05

> Har du også fundet ud af at dele adressekartoteket?

Nej desværre ikke, måtte importere til de andre.

Jeg har forøvrigt et midre problem med en af computerene,
men det skyldes sikkert at den XP er på engelsk og de andre
benytter Dansk

Mvh
Peter Jensen



Peter Jensen (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 15-05-04 02:35

> Har du også fundet ud af at dele adressekartoteket?

Ja både og...

Jeg har prøvet at følge denne opskrift:

http://insideoe.tomsterdam.com/tips/movewab.htm

Men det fungere ikke her, måske du har bedre held?
igen tror jeg det er fordi jeg ikke bruger samme OE,
på alle maskiner - det er altid den engelske der driller


Mvh
Peter Jensen



Hans (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 15-05-04 09:10

Peter Jensen wrote:
>> Har du også fundet ud af at dele adressekartoteket?
>
> Ja både og...
>
> Jeg har prøvet at følge denne opskrift:
>
> http://insideoe.tomsterdam.com/tips/movewab.htm
>
> Men det fungere ikke her, måske du har bedre held?
> igen tror jeg det er fordi jeg ikke bruger samme OE,
> på alle maskiner - det er altid den engelske der driller
>
>
Du får det ikke til at virke som du gerne vil, da den første klient vil låse
dbx-filerne til den aktive OE.

/ Hans



Peter Jensen (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 15-05-04 13:16

> > Men det fungere ikke her, måske du har bedre held?
> > igen tror jeg det er fordi jeg ikke bruger samme OE,
> > på alle maskiner - det er altid den engelske der driller
> >
> >
> Du får det ikke til at virke som du gerne vil, da den første klient vil
låse
> dbx-filerne til den aktive OE.

Hejsa Hans...

Det er kun deling af adresse kartoteket der ikke fungere,
jeg kan fint dele ind-/udbakke på de andre maskiner (XP-DK)

Jeg er natuligvis klar over at indbakken etc. ikke er up to date,
før jeg har genstartet OE på en anden maskine.

Jeg sidder som regle også kun ved en af maskinerne ad gangen,
så det er fint at jeg nu kan have 'fælles' opsætning på dem alle
og at der ikke er en email på den ene af maskinerne som jeg ikke
har på nogen af de andre

Mvh
Peter Jensen



Hans (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 15-05-04 15:46

Peter Jensen wrote:
> > > Men det fungere ikke her, måske du har bedre held?
> > > igen tror jeg det er fordi jeg ikke bruger samme OE,
> > > på alle maskiner - det er altid den engelske der driller
> > >
> > >
> > Du får det ikke til at virke som du gerne vil, da den første klient
> > vil låse dbx-filerne til den aktive OE.
>
> Hejsa Hans...
>
> Det er kun deling af adresse kartoteket der ikke fungere,
> jeg kan fint dele ind-/udbakke på de andre maskiner (XP-DK)
>
> Jeg er natuligvis klar over at indbakken etc. ikke er up to date,
> før jeg har genstartet OE på en anden maskine.
>
> Jeg sidder som regle også kun ved en af maskinerne ad gangen,
> så det er fint at jeg nu kan have 'fælles' opsætning på dem alle
> og at der ikke er en email på den ene af maskinerne som jeg ikke
> har på nogen af de andre
>
> Mvh
> Peter Jensen

Nu er det svært at være to steder på én gang, men hvis du allierer dig med
en anden, og prøver at være aktiv begge steder, så vil i sansynligvis opdage
i ikke har adgang til filerne på samme tid, og i værste fald sidder i med
smadrede indexfiler. Alene det faktum at OE ikke accepterer lagerplacering
på et share, uden man skal ind og rode i registreringsdatabasen siger næsten
alt.

Jeg kunne også have fomuleret mig anderledes, f.eks.: Been there, done that,
så hvis jeres mail betyder det mindste for jer, så lad være.

/ Hans



Peter Jensen (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 15-05-04 16:57

> Jeg kunne også have fomuleret mig anderledes, f.eks.: Been there, done
that,
> så hvis jeres mail betyder det mindste for jer, så lad være.
>
> / Hans

Hejsa ...

Jeg vil give dig ret og har også oplevet smarede index filer, det er
måske også lidt "nørdet" - skulle man blive træt af det, har jeg naturligvis
eksporteret nøgleværdien til en .reg fil og efter restore, kan man kopier
filerne
(indbakke.dbx etc.) til den orginale placering på lokal drevet og man er
'kørende' igen.


Jeg kunne dog godt bruge en mailklient der giver mulighed for at dele
'fællesfiler'
fra et sharedrev. Måske du har kendskab til et sådant?

Mvh
Peter



Hans (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 15-05-04 17:06

Peter Jensen wrote:
> > Jeg kunne også have fomuleret mig anderledes, f.eks.: Been there,
> > done that, så hvis jeres mail betyder det mindste for jer, så lad
> > være.
> >
> > / Hans
>
> Hejsa ...
>
> Jeg vil give dig ret og har også oplevet smarede index filer, det er
> måske også lidt "nørdet" - skulle man blive træt af det, har jeg
> naturligvis eksporteret nøgleværdien til en .reg fil og efter
> restore, kan man kopier filerne
> (indbakke.dbx etc.) til den orginale placering på lokal drevet og man
> er 'kørende' igen.
>
>
> Jeg kunne dog godt bruge en mailklient der giver mulighed for at dele
> 'fællesfiler'
> fra et sharedrev. Måske du har kendskab til et sådant?
>

Hvis du har eget domæne, så er en mailserver som f.eks. Merak med webmail en
elegant løsning, for ellers er vi ovre i den tunge ende med Exchange, og det
er IMO både til at blive gammel og grå af.

/ Hans



Hans (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 15-05-04 15:56

Peter Jensen wrote:
>
> Jeg sidder som regle også kun ved en af maskinerne ad gangen,
> så det er fint at jeg nu kan have 'fælles' opsætning på dem alle
> og at der ikke er en email på den ene af maskinerne som jeg ikke
> har på nogen af de andre

Jeg glemte lige: Jeg kan se du også bruger OE til news. Bare vent til kommer
til den del, så vil du opleve "sagaen om de forsvundne gruppefiler", men det
kan du selvfølgelig løse ved at anvende en anden newsreader.

/ Hans



Thomas G. Madsen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 14-05-04 23:08

Peter Jensen skrev:

> Nej desværre ikke, måtte importere til de andre.

Ok. Hvis du finder ud af noget, så sig gerne til.

> Jeg har forøvrigt et midre problem med en af computerene,
> men det skyldes sikkert at den XP er på engelsk og de andre
> benytter Dansk

Det er sikkert derfor ja. I en dansk OE hedder indbakken
f.eks. Indbakke.dbx, men i en engelsk hedder den Inbox.dbx.

--
Hilsen
Madsen

Peter Jensen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 14-05-04 23:31

> Det er sikkert derfor ja. I en dansk OE hedder indbakken
> f.eks. Indbakke.dbx, men i en engelsk hedder den Inbox.dbx.


Tror jeg har fået løst problemet. Tog endnu engang en backup af det nye
"post" bibliotek. Slettede derefter alle filer. Fælles ".INI" fil for begge
versioner af XP ser ud til at være "Folders.dbx",den kopierede jeg tilbage
- derefter kunne jeg starte Outlook Express UK og (næsten) det hele
fungerede.

Jeg får nu en fejlmeddelse hvis jeg prøver at komprimere de enkelte mapper.
Selvom der kun er én OE startet skriver den at, filerne i øjeblikket
benyttes
af et andet program?


Mvh
Peter Jensen



Thomas G. Madsen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 14-05-04 23:49

Peter Jensen skrev:

> Fælles ".INI" fil for begge versioner af XP ser ud til at være
> "Folders.dbx",den kopierede jeg tilbage - derefter kunne jeg
> starte Outlook Express UK og (næsten) det hele fungerede.

Det er rigtigt at Folders.dbx er den fil der holder styr på,
hvilke mapper man ser inde i OE. Hvis man f.eks. har en gammel
lagringsmappe fra en tidligere installation, som man gerne vil
bruge på en ny installation af OE, kan man blot henvise den
nye OE til den gamle lagringsmappe, slette Folders.dbx og gen-
starte OE. Så opretter den selv en ny Folders.dbx og alle de
*.dbx-filer som ligger i den gamle lagringsmappe, vil nu være
synlige i den nye OE-installation. Jeg har gjort det en del
gange efterhånden, når jeg har skiftet fra den ene Windows-
version til den næste.

> Jeg får nu en fejlmeddelse hvis jeg prøver at komprimere de
> enkelte mapper. Selvom der kun er én OE startet skriver den
> at, filerne i øjeblikket benyttes af et andet program?

Det problem har jeg også her. Hvis jeg derimod komprimerer en
mappe ad gangen, så får jeg ingen fejlmeddelelse og kan typisk
få lov til at komprimere alle mapperne på én gang efterfølgende
uden at få meddelelsen, men nogle dage efter er det som regel
galt igen. Andre gange kan jeg undgå meddelelsen ved at gå
offline i Filer-menuen inden jeg komprimerer, men det er ikke
altid det virker. Problemet er dog ikke kommet i forbindelse
med, at jeg har valgt at dele lagringsmappen imellem mine to
installationer af WinXP SP1 og WinXP SP2 RC1. Det skete også
før det tidspunkt.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 15-05-04 13:18

Peter Jensen skrev:

> http://insideoe.tomsterdam.com/tips/movewab.htm
>
> Men det fungere ikke her, måske du har bedre held?

Hmm, det vil jeg lige kigge på engang indenfor den nærmeste
fremtid.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 15-05-04 14:08

Peter Jensen skrev:

> http://insideoe.tomsterdam.com/tips/movewab.htm
>
> Men det fungere ikke her, måske du har bedre held?

Jeg har OE 6.00.2800.1409 (WinXP SP1) installeret på drev C og
OE 6.00.2900.2096 (WinXP SP2 RC1) på drev D. Begge er engelske.
Har så prøvet at flytte adressebogen til E-drevet og har derefter
henvist til den i registreringsdatabasen på de to installationer,
som beskrevet på ovenstående link.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/oe/delt_adressebog.png>.
Jeg har prøvet at genstarte begge installationer et par gange
og de bliver ved med at huske placeringen. Hvis jeg tilføjer en
adresse på den ene installation, er den også synlig på den anden,
så det virker tilsyneladende fint her.

--
Hilsen
Madsen

Peter Jensen (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 15-05-04 15:01

> > http://insideoe.tomsterdam.com/tips/movewab.htm
> >
> > Men det fungere ikke her, måske du har bedre held?
>
> henvist til den i registreringsdatabasen på de to installationer,
> som beskrevet på ovenstående link.
>
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/oe/delt_adressebog.png>.
> Jeg har prøvet at genstarte begge installationer et par gange
> og de bliver ved med at huske placeringen. Hvis jeg tilføjer en
> adresse på den ene installation, er den også synlig på den anden,
> så det virker tilsyneladende fint her.
>

Det er dejligt at læse at du kan få det til at fungere....

Det er sikkert som jeg har skrevet før pga. at 2 forskellige
sprog versioner at det det ikke fungere her. De er åbentbart ikke
kompatible? - De danske version læser xx.wab'en fint, men hvis
jeg åbner den engelske er den ganske tom.

Du kan forøvrigt åbne den default'e adressebog på din computer
ved at skrive WAB i en commando prompt. Hvis du yderligere tilføjer
WAB /? får du en dialogboks med forskellige optioner op.

Det må være fordi at WAB.EXE er på 2 forskellige sprog at den
'fortolker' xxx.wab på hver deres måde. Vil dog ikke riskere at overskrive
den engelske wab.exe med den danske. og dog..... man kan jo lige lave en
backup først

Mvh
Peter




Thomas G. Madsen (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 15-05-04 15:20

Peter Jensen skrev:

> Du kan forøvrigt åbne den default'e adressebog på din computer
> ved at skrive WAB i en commando prompt. Hvis du yderligere
> tilføjer WAB /? får du en dialogboks med forskellige optioner
> op.

Den kendte jeg ikke. Det virker dog ikke her i en kommandoprompt,
men det virker i Start > Kør.

> Det må være fordi at WAB.EXE er på 2 forskellige sprog at den
> 'fortolker' xxx.wab på hver deres måde.

Det lyder meget sandsynligt.

> Vil dog ikke riskere at overskrive den engelske wab.exe med den
> danske. og dog..... man kan jo lige lave en backup først

Det kan jo da ikke gå helt galt, hvis backuppen er på plads. :)

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177512
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408599
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste