MS Windows
briani 27239
filsnyd i windows?
Fra : //zlgge

Dato : 13-05-04 22:22

Hej.

Jeg har fået sendt en fil fra en kammerat som er underlig... Han ville vide
hvad der foregår, men jeg er ham svar skyldig, så måske i kan hjælpe. Jeg
håber at det er den rigtige gruppe, da min "gut feeling" siger mig at det er
et windows hack eller trick, der gør det muligt?

Filen er en avi-fil der angiveligt fylder over 100Mb, men hvis man afspiller
den er der blot en animeret icon der drejer en omgang og så stopper filmen.
Jeg har så prøvet at køre DivFix på den og størrelsen angives til det samme,
men filmen består stadig af ca 30 billeder og vare et par sekunder.
Hvad sker der her?

Mvh
//zigge

Fra : René Jensen

Dato : 13-05-04 23:29

//zlgge wrote:
> [...]
> Jeg har så prøvet at køre DivFix på den og størrelsen angives til det samme,
> men filmen består stadig af ca 30 billeder og vare et par sekunder.

En mulighed kunne være at selve .AVI-filen ikke er blevet komprimeret,
hvilket vil sige at den gemmer samtlige billeder som bitmap. En video
med en opløsning på 352x240 i 24 bit farve og med 25 billeder pr. sek.
vil fylde ca. 181mb, hvis hvert billede vises i 1 sek.

Ellers kan du prøve at læse den ind i en hex-editor, og se om der ligger
et mønster for ekskverbare filer.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : //zigge

Dato : 14-05-04 00:10

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> med en opløsning på 352x240 i 24 bit farve og med 25 billeder pr. sek.
> vil fylde ca. 181mb, hvis hvert billede vises i 1 sek.

Det er ikke tilfældet, jeg prøvede at kopiere filen til en anden disk, og
den har ikke den pålydende størrelse efter hvad jeg kan bedømme. Hvad den
faktiske størrelse er er svært at sige...

> Ellers kan du prøve at læse den ind i en hex-editor, og se om der ligger
> et mønster for ekskverbare filer.

ok, nu er vi ved at nå derhen hvor jeg ikke kan være med længere. Hvis jeg
læser filen ind i en hex-editor, hvordan genkender jeg så sådan et mønster?
Og hvad betyder det hvis der er et? Kan det være en virus eller noget i den
retning???

Mvh
//zigge

Fra : René Jensen

Dato : 14-05-04 10:13

//zigge wrote:
> [...]
> Og hvad betyder det hvis der er et? Kan det være en virus eller noget i den

Ok, hvis filstørrelsen bliver ved med at ændre sig ved at kopiere den
til en anden computer, så ville jeg nok slette filen fra samtlige
computere, opdatere Windows med kritiske opdateringer, opdatere
antivirus og scanne samtlige computere for virus.

Hvis du kigger i starten af .EXE-filerne kan du se et bestemt mønster af
bytes, mener det er de første 8 bytes, som man kan genkende, fordi den
fortæller at filen er eksekverbar. Jeg kan ikke huske om mønsteret
ændres lidt afhængig af compileren, der har compilet programmet.

.... men stadig en fil burde ikke skifte størrelse ved en kopiering, det
lyder lidt mystisk at filen skulle ændre sin størrelse, det vil kun være
muligt hvis man benytter et program er konsekvent ændre filstørrelsen.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-05-04 22:21

> [...]
> computere, opdatere Windows med kritiske opdateringer, opdatere
> antivirus og scanne samtlige computere for virus.

Han har ikke skrevet noget om, at filen ændrer størrelse ved kopiering. Han
skrev, at den efter kopiering ikke havde den pålydende størrelse - som jo er
100 mb.
Altså har han en fil, som selv fortæller at den fylder 100 mb, men i
virkeligheden næsten ingenting fylder. Selv om han kopierer den, siger den
stadig, at den fylder 100 mb, selv om den stadig ikke gør det.
Jeg kan huske, at jeg har set netop denne problemstilling beskrevet før, men
kan desværre ikke huske svaret.

Kurt