MS Windows
briani 27239
Hænger ved start hvis der er en skive i et~
Fra : Jesper Sloth

Dato : 13-05-04 19:42

Hej jeg har ovenstående problem på en helt ny indstalleret maskine med XP
pro, der sidder et Aopen cdr drev og et dvd drev fra Asus, og hvis der
sidder en skive i et af disse drev ved opstart eller genstart, fryser
systemet, og hvis jeg så fjerner disken, starter windows helt. Hjælp søges!!

Mvh

Jesper

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-05-04 21:58

"Jesper Sloth" <sloth@FJERNtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidder en skive i et af disse drev ved opstart eller genstart, fryser
> systemet, og hvis jeg så fjerner disken, starter windows helt. Hjælp

Det tyder på, at den er sat op i bios til først at boote på cddrevene.
Du kan evt. lægge din win cd i og prøve at starte. Så kan du se om ikke det
er det, som sker.
Når den så finder en cd, som ikke er bootbar, bliver den forvirret og prøver
nok flere gange at finde bootsektoren på den cd, hvor bootsektoren ikke
findes. Først når den opgiver, booter den videre på din harddisk.
Så ind og kig i bios og skift evt. rækkefølgen for boot.

Kurt

Fra : J & P

Dato : 14-05-04 09:00

> Så ind og kig i bios og skift evt. rækkefølgen for boot.

Er rækkefølgen generelt underordnet? Det må den vel egentlig være, for hvis
den ikke finder noget det ene sted så hopper den vil bare videre til den
anden, eller er jeg forkert på den?

--
Hilsen Jakob

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-05-04 22:14

"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
hvis
> den ikke finder noget det ene sted så hopper den vil bare videre til den

Tja - hvis man vil forsinke sin opstart, så skal man bare sætte den til at
boote på alle andre drev end harddisken med bootpartitionen først, idet den
jo så vil søge der til ingens verden nytte.
Hvis den f.eks. booter på a-drev først, vil den typisk lave en fejl, hvis
der sidder en diskette i, som ikke indeholder en bootpartition. Altså må man
boote forfra. Ved cd risikerer man det, som jeg beskrev osv. Så man kan lige
så godt sætte den til at boote fra typisk sit c-drev, da den skal ende der
alligevel og det vil spare tid.
På de fleste nye pc.er er der iøvrigt kommet den facilitet, at man under
boot via en F-tast kan kalde en bootmenu frem, så man kan komme til at boote
på diskette eller cdrom drev, når man undtagelsesvis har brug for det.
Tidligere skulle man altid ind og ændre i bios, så det er blevet noget
lettere.

Kurt