/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
XP fryser efter opdatering
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 10:37

Hej i gruppen!

Jeg skynder mig lige at skrive inden min maskine fryser igen...

I forgårs opdaterede jeg min XP via Windows Update for at være på forkant
med Sasser osv., men nu fryser maskinen hele tiden. Det længste den har kørt
er ca. 20 minutter. Den kan finde på at fryse både når jeg arbejder og når
den viser pauseskærm. En enkelt gang også da den var ved at lukke ned. Da
jeg kom tilbage stod der stadig "Windows lukker" på skærmen.
Inden opdateringen har jeg haft installeret SP1, hvis det kan have
betydning.

Hvad kan der være gået galt?! Kan den reddes eller skal jeg til at
geninstallere/nyinstallere det hele?

Håber en af Jer har en idé. På forhånd mange tak!


--
Hilsen Jakob



 
 
kk (13-05-2004)
Kommentar
Fra : kk


Dato : 13-05-04 12:43


"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> wrote in message
news:40a341d3$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej i gruppen!
>
> Jeg skynder mig lige at skrive inden min maskine fryser igen...
>
> I forgårs opdaterede jeg min XP via Windows Update for at være på forkant
> med Sasser osv., men nu fryser maskinen hele tiden. Det længste den har
> kørt
> er ca. 20 minutter. Den kan finde på at fryse både når jeg arbejder og når
> den viser pauseskærm. En enkelt gang også da den var ved at lukke ned. Da
> jeg kom tilbage stod der stadig "Windows lukker" på skærmen.
> Inden opdateringen har jeg haft installeret SP1, hvis det kan have
> betydning.
>
> Hvad kan der være gået galt?! Kan den reddes eller skal jeg til at
> geninstallere/nyinstallere det hele?
>
> Håber en af Jer har en idé. På forhånd mange tak!
>
>
> --
> Hilsen Jakob
>
Hej,
Har du set efter, om det kan skyldes overophedning af CPU eller andet?
mvh
kk
>



J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 13:33

> Har du set efter, om det kan skyldes overophedning af CPU eller andet?

Det tror jeg næppe. Der har aldrig været problemer før, og det startede
samme aften som jeg opdaterede...
Hvordan gør man forresten det...? Kan man se temperaturen et sted?


--
Hilsen Jakob



kk (13-05-2004)
Kommentar
Fra : kk


Dato : 13-05-04 14:01


"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> wrote in message
news:40a36b17$1$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Har du set efter, om det kan skyldes overophedning af CPU eller andet?
>
> Det tror jeg næppe. Der har aldrig været problemer før, og det startede
> samme aften som jeg opdaterede...
> Hvordan gør man forresten det...? Kan man se temperaturen et sted
Ja, dertil kan du bruge Motherboard Monitor, som er et freeware program og
kan hentes på:

> http://www.3degs.net/

mvh.
kk
>
> --
> Hilsen Jakob
>
>



J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 17:12

> Ja, dertil kan du bruge Motherboard Monitor, som er et freeware program og
> kan hentes på:
>
> > http://www.3degs.net/

Den viser 37 grader i både "Case" og CPU. Det er vel ikke galt...?


--
Hilsen Jakob



J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 17:30

Jeg har været inde og kigge i Logbogen under Systemværktøjer:

Under "Program" melder den en fejl med en kilde (?) der hedder TrueVector
Service med følgende beskrivelse:

TrueVector engine: File "C:\WINDOWS\Internet Logs\JAKOB.ldb" was corrupt and
has been copied to "C:\WINDOWS\Internet Logs\xDB1A.tmp". File
"C:\WINDOWS\Internet Logs\JAKOB.ldb" was corrupt and has been deleted.

Under "System" melder den tre fejl samtidig med en kilde der hedder "acpi"
med følgende beskrivelse(r):

AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldig IO-portadresse (0x71), som
ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan
medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få
teknisk support.
AMLI: ACPI BIOS forsøger at skrive til en ugyldig IO-portadresse (0x70), som
ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan
medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få
teknisk support.
AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldig IO-portadresse (0xcfc), som
ligger inden for det 0xcf8 - 0xcff-beskyttede adresseområde. Dette kan
medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få
teknisk support.

Siger det jer noget?!


--
Hilsen Jakob



John (13-05-2004)
Kommentar
Fra : John


Dato : 13-05-04 18:25


"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40a3a290$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har været inde og kigge i Logbogen under Systemværktøjer:
>
> Under "Program" melder den en fejl med en kilde (?) der hedder TrueVector
> Service med følgende beskrivelse:
>
> TrueVector engine: File "C:\WINDOWS\Internet Logs\JAKOB.ldb" was corrupt
and
> has been copied to "C:\WINDOWS\Internet Logs\xDB1A.tmp". File
> "C:\WINDOWS\Internet Logs\JAKOB.ldb" was corrupt and has been deleted.
>
> Under "System" melder den tre fejl samtidig med en kilde der hedder "acpi"
> med følgende beskrivelse(r):
>
> AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldig IO-portadresse (0x71), som
> ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan
> medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at

> teknisk support.
> AMLI: ACPI BIOS forsøger at skrive til en ugyldig IO-portadresse (0x70),
som
> ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan
> medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at

> teknisk support.
> AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldig IO-portadresse (0xcfc),
som
> ligger inden for det 0xcf8 - 0xcff-beskyttede adresseområde. Dette kan
> medføre, at systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at

> teknisk support.
>
> Siger det jer noget?!
>
>
> --
> Hilsen Jakob
>
>

Tyder meget på virus i systemet... du må i gang med den store fluesmækker!
Held og lykke! John


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.684 / Virus Database: 446 - Release Date: 13-05-04



Jakob Griffel (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Griffel


Dato : 14-05-04 20:12

>Hvad står der så i loggen nu?

Eneste fejl jeg får nu er en med ACPI som optræder tre gange efter
hinanden (samme minut- og sekund). Det er tilsyneladende sidste
entry i loggen inden den går død.
Hvad er ACPI og hvorfor får jeg ligepludselig den fejl? Det har
vel med opdateringen at gøre ...(?)

--
Hilsen Jakob

P.S.: jeg skriver fra arbejdet ligenu, så jeg kan ikke tage en
kopi af fejlmeldingerne, men jeg prøver når jeg kommer hjem.


Jakob Griffel (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Griffel


Dato : 15-05-04 17:06

>Vejledningen går ikke ud på at slette noget. Den går ud på at
>stoppe nogle tjenester, som blot kan startes igen, hvis noget
>efterfølgende ikke virker.

Det var osse det jeg mente...

>Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg
>tror godt du kan koble de samme ting fra, som jeg har gjort.
>Siden du allerede har en firewall installeret, så kan du evt.
>prøve at starte fra en ende af med vejledningen og tage et
>skridt ad gangen, hvor du efter hvert skridt prøver af, om
>din internetforbindelse stadig virker. Hvis den ikke gør, så
>gå et skridt tilbage.

Ja, det vil jeg prøve

>> Jeg synes ellers at dem Norton Personal Firewall har givet mig
>> op til flere meddelelser om at den har stoppet et angreb af
>> f.eks. en trojansk hest. Den ville jeg jo ikke have fanget
>> selv, eller hvad?
>
>Det kommer nok an på, i hvilken forbindelse den er kommet med
>den meddelelse. Er der når du har surfet rundt på nettet eller?

Ja, og specielt hvis den bare har stået "åben" uden at jeg var der.

>Jeg kan fortælle, at jeg har kørt med den opsætning
>som beskrevet i vejledningen i over et år nu. Norton Antivirus
>Corporate Edition er installeret, fordi jeg ofte modtager filer
>fra folk, som jeg helst vil scanne, inden jeg åbner dem, men
>den kører ikke i baggrunden. Den bliver blot brugt til at
>scanne de filer jeg ønske at scanne og derudover er den stillet
>til at scanne alle diskene én gang om ugen. Den har indtil
>videre ikke fundet noget.

Det vil sige at den ikke scanner ind- og udgående email
automatisk, men kun når du beder den om det?


Jeg tror jeg er ved at nærme mig et resultat, men nu skal jeg lige
have geninstalleret ved lejlighed, for den er ikke holdt op med at
frys endnu. Og så vil jeg bruge fremgangsmåden fra vejledningen og
se hvad der sker...

Tak so far!


--
Hilsen Jakob


Thomas G. Madsen (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 13-05-04 20:42

J & P skrev:

> TrueVector engine: File "C:\WINDOWS\Internet Logs\JAKOB.ldb"
> was corrupt [..]

Så vidt jeg ved, så har TrueVector engine noget med Zonealarm at
gøre, eller den har du måske slet ikke installeret?

> AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldig IO-portadresse
> (0x71), som ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede
> adresseområde. Dette kan medføre, at systemet bliver ustabilt.
> Kontakt din systemforhandler for at få teknisk support.

Opdater bundkortets BIOS til nyeste version, hvis du har mulighed
for det. Fejlen er typisk for ældre BIOS-versioner, men har næppe
noget med dit problem at gøre.

--
Hilsen
Madsen

J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 21:18

> Så vidt jeg ved, så har TrueVector engine noget med Zonealarm at
> gøre, eller den har du måske slet ikke installeret?

Jo, den har jeg installeret. Skiftede til den for et styke tid siden i
stedet for BlackICE Defender, som ikke kørte særlig godt på min maskine.


> Opdater bundkortets BIOS til nyeste version, hvis du har mulighed
> for det. Fejlen er typisk for ældre BIOS-versioner, men har næppe
> noget med dit problem at gøre.

Nu er lidt af en amatør på det plan, så hvordan gør man det? Det lyder meget
dybt nede...
Jeg gætter mig til at man kan hente en opdateret version på producentens
hjemmeside, men skal den så bare installeres som et hvilken som helst andet
program?


--
Hilsen Jakob



Thomas G. Madsen (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 13-05-04 21:32

J & P skrev:

[Zonealarm]

> Jo, den har jeg installeret. Skiftede til den for et styke tid
> siden i stedet for BlackICE Defender, som ikke kørte særlig
> godt på min maskine.

Ok. Det gør Zonealarm tilsyneladende heller ikke. :)

[Opdatering af BIOS]

> Jeg gætter mig til at man kan hente en opdateret version på
> producentens hjemmeside, men skal den så bare installeres som
> et hvilken som helst andet program?

Der er typisk også en installationsvejledning på producentens
hjemmeside. Nogle gange skal man opdatere BIOS ved at boote fra
en diskette og skrive en kommando og andre gange kan man gøre
det imens Windows kører. Det varierer fra den ene producent til
den anden.

--
Hilsen
Madsen

J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 21:42

> Ok. Det gør Zonealarm tilsyneladende heller ikke. :)

Åbenbart ikke, hvis det ér den der driller...

> Der er typisk også en installationsvejledning på producentens
> hjemmeside. Nogle gange skal man opdatere BIOS ved at boote fra
> en diskette og skrive en kommando og andre gange kan man gøre
> det imens Windows kører. Det varierer fra den ene producent til
> den anden.

OK, jeg prøver sgu...
Hvis i ikke hører fra mit et stykke tid, så ved i hvorfor...

Tak for hjælpen so far!!


--
Hilsen Jakob



Thomas G. Madsen (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 13-05-04 21:55

J & P skrev:

>> Ok. Det gør Zonealarm tilsyneladende heller ikke. :)
>
> Åbenbart ikke, hvis det ér den der driller...

Har du prøvet at slå den helt fra? Hvis computeren ikke fryser
når den er slået fra, så har du jo fundet synderen. Der findes
meget skrammel-software derude og software-firewalls halter
ikke just bagefter på den konto.

--
Hilsen
Madsen

J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 22:15

> Har du prøvet at slå den helt fra? Hvis computeren ikke fryser
> når den er slået fra, så har du jo fundet synderen. Der findes
> meget skrammel-software derude og software-firewalls halter
> ikke just bagefter på den konto.

Jeg har slået den fra nu, så må vi se, inden jeg foretager mig mere...

Baggrund:
Jeg har lige (for en måned siden) fået bredbånd og fik anbefalet at
installere en ekstra firewall (udover min Norton Personal Firewall) for at
være på den sikre side, når jeg nu var "på" så meget. Først installerede jeg
BlackICE, men den voldte som sagt problemer. Nu har jeg desuden fået fat i
en router der jo osse har en firewallfunktion, så måske er det lidt
overdrevet med ZoneAlarm, Norton OG en router? Det skal siges at jeg har en
forbrugsafregnet bredbåndsforbindelse, så jeg deaktiverer min forbindelse
når jeg ikke bruger den - også for en sikkerheds skyld. Så er man jo ikke
helt så udsat som hvis man er på hele tiden...
Er det godt nok med Norton og en router?

--
Hilsen Jakob



John (13-05-2004)
Kommentar
Fra : John


Dato : 13-05-04 22:30


"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40a3e564$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Har du prøvet at slå den helt fra? Hvis computeren ikke fryser
> > når den er slået fra, så har du jo fundet synderen. Der findes
> > meget skrammel-software derude og software-firewalls halter
> > ikke just bagefter på den konto.
>
> Jeg har slået den fra nu, så må vi se, inden jeg foretager mig mere...
>
> Baggrund:
> Jeg har lige (for en måned siden) fået bredbånd og fik anbefalet at
> installere en ekstra firewall (udover min Norton Personal Firewall) for at
> være på den sikre side, når jeg nu var "på" så meget. >
> --
> Hilsen Jakob
>
>

Uha Jakob.... to kørende firewall's på samme system er næsten at tigge om
ulykker (risiko for konflikter). Også to kørende anti-virus programmer kan
være problematisk af samme grund. Mvh John


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.684 / Virus Database: 446 - Release Date: 13-05-04



J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 23:04

Hej Thomas og John!

Jeg har vist forstået, at min opsætning ikke er den bedste.
Udfra de andre meddelelser du linkede til og Thomas' kommentarer er det lidt
klart.

Men hvilken opsætning vil i så anbefale? Den perfekte findes jo nok ikke men
man kan vel prøve at nærme sig. Er en router (hardwarefirewall) og en Norton
(softwarefirewall) ike ok?
Jeg er en almindelig bruger (med en lille smule udvidet kendskab, synes jeg
selv), der surfer og kommunikerer i nyhedsgrupper og downloader en lille
smule (jeg har jo forbrugsafregnet forbindelse p.t. ...), og afbryder
forbindelsen når jeg ikke bruger den.

Jeg har forresten nu afinstalleret ZoneAlarm helt og vil prøve at
virusscanne igen...


--
Hilsen Jakob



J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 23:28

> Jeg har forresten nu afinstalleret ZoneAlarm helt og vil prøve at
> virusscanne igen...

- Uden held. Den frøs igen. D*mn...
Den trænger nok til den helt store tur. God jeg fik gemt og brændt alle mine
dokumenter mv.


--
Hilsen Jakob



Peter Loumann (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 13-05-04 23:05

"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev:

>[...] har lige (for en måned siden) fået bredbånd og fik anbefalet at
>installere en ekstra firewall (udover min Norton Personal Firewall) for at
>være på den sikre side, når jeg nu var "på" så meget. [...] Nu har jeg
>desuden fået fat i en router der jo osse har en firewallfunktion,
>så måske er det lidt overdrevet med ZoneAlarm, Norton OG en router?

Det lyder voldsomt. Jeg er altid på nettet med bredbånd og har først
for nylig aktiveret Win Xp's egen indbyggede firewall, ingen
AV-software kører fast i baggrunden. Jeg har ikke haft snavs på min
maskine i mange år.

Må jeg spørge helt basalt - er ikke så klog på de dele:

Er en firewall ikke først og fremmest en indretning der skal holde to
eller flere netværk adskilte? Altså sådan at jeg ikke deler mit
lokalnet med det store stygge indernet? Betyder det så ikke at hvis
jeg ikke har noget LAN, så har jeg i princippet heller ikke brug for
en firewall?

Jeg forudsætter her at man har slået Ms Network og dets fildeling fra,
selv om jeg heller ikke ved om det har betydning når man ikke har et
lokalnetværk.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://pedalo.dk/thailand/

John (13-05-2004)
Kommentar
Fra : John


Dato : 13-05-04 23:35


"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:3mr7a01dq2ss8iarukk1dtplngitqmtqq1@4ax.com...
> "J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev:
>
> Må jeg spørge helt basalt - er ikke så klog på de dele:
>
> Er en firewall ikke først og fremmest en indretning der skal holde to
> eller flere netværk adskilte? Altså sådan at jeg ikke deler mit
> lokalnet med det store stygge indernet? Betyder det så ikke at hvis
> jeg ikke har noget LAN, så har jeg i princippet heller ikke brug for
> en firewall?
>
> Jeg forudsætter her at man har slået Ms Network og dets fildeling fra,
> selv om jeg heller ikke ved om det har betydning når man ikke har et
> lokalnetværk.
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
> http://pedalo.dk/thailand/

Hej pl! Jeg giver dig en link til c-net, hvor du overskueligt kan læse om én
af de mest downloadede (gratis) fire-walls. Her kan du se antallet af
downloads og procent-delen af tilfredse/utilfredse brugere, samt læse "users
opinion". Der er også link til producentens hjemmeside på:
http://download.com.com/3000-2092-10282359.html?tag=lst-0-2

Du bør ikke køre mere end én firewall på dit system.

Jeg deltager IKKE i debatten pro eller kontra, det må hver især selv tage
stilling til.

Mvh John


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.684 / Virus Database: 446 - Release Date: 14-05-04



Peter Loumann (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 13-05-04 23:40

"John" <nogen@tdcspace.dk> skrev:

>Hej pl! Jeg giver dig en link til c-net, hvor du overskueligt kan læse om én
>af de mest downloadede (gratis) fire-walls.

Tak! Men hvad skal jeg bruge det til? Mit udgangspunkt er at jeg
egentlig slet ikke har brug for en fw og i hvert fald har nok i win
xp's egen.

>Her kan du se antallet af downloads og procent-delen af
>tilfredse/utilfredse brugere, samt læse "users opinion".

Joh - men hvad siger det?

>Du bør ikke køre mere end én firewall på dit system.

Det er jeg enig i. Men mener også som udgangspunkt at [se ovenfor]

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://pedalo.dk/thailand/

John (13-05-2004)
Kommentar
Fra : John


Dato : 13-05-04 23:55


"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:u5u7a0dih9gqlfn4q1q4rcovtb3o1ohhpu@4ax.com...
> "John" <nogen@tdcspace.dk> skrev:
>
> >Hej pl! Jeg giver dig en link til c-net, hvor du overskueligt kan læse om
én
> >af de mest downloadede (gratis) fire-walls.
>
> Tak! Men hvad skal jeg bruge det til? Mit udgangspunkt er at jeg
> egentlig slet ikke har brug for en fw og i hvert fald har nok i win
> xp's egen.

> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
> http://pedalo.dk/thailand/

Jamen det er da storartet! Brug trygt XP's egen, eller måske slet ingen. Mvh
John


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.684 / Virus Database: 446 - Release Date: 14-05-04



Thomas G. Madsen (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 13-05-04 22:29

J & P skrev:

> Jeg har slået den fra nu, så må vi se, inden jeg foretager mig
> mere...

Okay.

> Baggrund:
> Jeg har lige (for en måned siden) fået bredbånd og fik
> anbefalet at installere en ekstra firewall (udover min Norton
> Personal Firewall) for at være på den sikre side, når jeg nu
> var "på" så meget.

Dårligt råd hvis du spørger mig.
Se f.eks.: <news:slrnca7llt.5k6.apj@slartibartfast.nerd.dk>
og <news:40a24684$0$128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>.

> Nu har jeg desuden fået fat i en router der jo osse har en
> firewallfunktion, så måske er det lidt overdrevet med
> ZoneAlarm, Norton OG en router?

Ja, det vil jeg helt klart mene.
Se evt.: <news:4095617D.1FA06F96@du.kan.finde.den>.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 14-05-04 00:52

J & P skrev:

> - Uden held. Den frøs igen. D*mn...

Hvad står der så i loggen nu?

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 14-05-04 00:52

J & P skrev:

> Men hvilken opsætning vil i så anbefale?

Jeg ville personligt vælge at lukke ned for alle unødvendige
tjenester og på den måde få lukket af for de sårbarheder, som
en standardinstallation af Windows lider under. Når det er
gjort, er der ikke det store man kan bruge en software-firewall
til, medmindre man ligefrem kan lide at kigge i log-filer efter
portscanninger og andet totalt ligegyldigt information.

En anden fordel ved at lukke for unødvendige tjenester frem
for blot at hælde en tilfældig firewall på er, at man får en
hurtigere og mere "velsmurt" Windows ud af det. Hvis der er
noget der trækker ned i ydelsen så er det software-firewalls
og antivirussoftware, som hele tiden står og arbejder i
baggrunden.

> Den perfekte findes jo nok ikke men man kan vel prøve at
> nærme sig. Er en router (hardwarefirewall) og en Norton
> (softwarefirewall) ike ok?

Efter min mening er det mindst en for meget, men det er så
blot min mening selvfølgelig.

--
Hilsen
Madsen

J & P (14-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 14-05-04 09:18

> Jeg ville personligt vælge at lukke ned for alle unødvendige
> tjenester og på den måde få lukket af for de sårbarheder, som
> en standardinstallation af Windows lider under.

Hvad er unødvendige tjenester? Messenger f.eks? (Undskyld jeg spørger lidt
meget...)

> En anden fordel ved at lukke for unødvendige tjenester frem
> for blot at hælde en tilfældig firewall på er, at man får en
> hurtigere og mere "velsmurt" Windows ud af det. Hvis der er
> noget der trækker ned i ydelsen så er det software-firewalls
> og antivirussoftware, som hele tiden står og arbejder i
> baggrunden.

Ja, jeg _har_ bemærket at den tilsyneladende har mere at lave nu, end den
havde tidligere.


> > Den perfekte findes jo nok ikke men man kan vel prøve at
> > nærme sig. Er en router (hardwarefirewall) og en Norton
> > (softwarefirewall) ike ok?
>
> Efter min mening er det mindst en for meget, men det er så
> blot min mening selvfølgelig.

Skåret ud i pap: Min router og lidt påpasselighed samt opdatering af XP med
f.eks. anti-Sasser-patches er nok?

--
Hilsen Jakob



Peter Loumann (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 14-05-04 11:07

"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev:

>Hvad er unødvendige tjenester?

Madsen har lavet en udmærket vejledning:

http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://pedalo.dk/thailand/

Thomas G. Madsen (14-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 14-05-04 14:59

J & P skrev:

> Hvad er unødvendige tjenester? Messenger f.eks?

Det er jo så spørgsmålet, for det kommer an på ens behov.
Mange bruger Windows Messenger, men Messenger-tjenesten,
har de færreste brug for. (Windows Messenger og Messenger-
tjenesten er ikke det samme).

> Skåret ud i pap: Min router og lidt påpasselighed samt
> opdatering af XP med f.eks. anti-Sasser-patches er nok?

Ja, det vil jeg mene og hvis du så samtidig lukker af for de
tjenester, du ikke har brug for, er du endnu bedre stillet.
Faktisk så ville jeg hverken kunne få Sasser eller Blaster,
selvom jeg ikke havde installeret de patches som beskytter
imod dem, for ormene kan ikke komme ind. Blaster smutter ind
af TCP 135 og den udnytter en sårbarhed i DCOM. TCP 135 er
lukket her og DCOM er koblet fra (livrem og seler), så uanset
om jeg har patchen installeret eller ej, kan Blaster ikke
gøre nogen skade. Sasser forsøger at smutte ind af TCP 445,
som er lukket her.
Alligevel vælger jeg dog at installere de forskellige patches,
efterhånden som de bliver frigivet fra Microsoft, men jeg
nægter at installere en software-firewall trods det at de
såkaldte sikkerhedseksperter i radio og tv siger, at det er
den eneste måde man kan beskytte sig på.

--
Hilsen
Madsen

J & P (15-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 15-05-04 12:36

> Faktisk så ville jeg hverken kunne få Sasser eller Blaster,
> selvom jeg ikke havde installeret de patches som beskytter
> imod dem, for ormene kan ikke komme ind. Blaster smutter ind
> af TCP 135 og den udnytter en sårbarhed i DCOM. TCP 135 er
> lukket her og DCOM er koblet fra (livrem og seler), så uanset
> om jeg har patchen installeret eller ej, kan Blaster ikke
> gøre nogen skade. Sasser forsøger at smutte ind af TCP 445,
> som er lukket her.

Wow - nu er vi ude i noget jeg aldrig har hørt om før... TCP 135 og DCOM osv
.....
Men jeg har læst den vejliedning, som Peter henviste til. Den kan jeg
sikkert godt finde ud af (for det er jo skåret ud i pap...).
Den passer fint til min opsætning, bortset fra at den gælder hvis man ikke
har en router. Det har jeg jo, så måske skal jeg ikke slette alle
tjenesterne (?).


> Alligevel vælger jeg dog at installere de forskellige patches,
> efterhånden som de bliver frigivet fra Microsoft, men jeg
> nægter at installere en software-firewall trods det at de
> såkaldte sikkerhedseksperter i radio og tv siger, at det er
> den eneste måde man kan beskytte sig på.

Jeg synes ellers at dem Norton Personal Firewall har givet mig op til flere
meddelelser om at den har stoppet et angreb af f.eks. en trojansk hest.
Den ville jeg jo ikke have fanget selv, eller hvad? Eller vil NAV finde den
bagefter når jeg scanner systemet?


--
Hilsen Jakob



Thomas G. Madsen (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 15-05-04 13:18

J & P skrev:

> Men jeg har læst den vejliedning, som Peter henviste til. Den
> kan jeg sikkert godt finde ud af (for det er jo skåret ud i
> pap...). Den passer fint til min opsætning, bortset fra at den
> gælder hvis man ikke har en router. Det har jeg jo, så måske
> skal jeg ikke slette alle tjenesterne (?).

Vejledningen går ikke ud på at slette noget. Den går ud på at
stoppe nogle tjenester, som blot kan startes igen, hvis noget
efterfølgende ikke virker. Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg
tror godt du kan koble de samme ting fra, som jeg har gjort.
Siden du allerede har en firewall installeret, så kan du evt.
prøve at starte fra en ende af med vejledningen og tage et
skridt ad gangen, hvor du efter hvert skridt prøver af, om
din internetforbindelse stadig virker. Hvis den ikke gør, så
gå et skridt tilbage.

> Jeg synes ellers at dem Norton Personal Firewall har givet mig
> op til flere meddelelser om at den har stoppet et angreb af
> f.eks. en trojansk hest. Den ville jeg jo ikke have fanget
> selv, eller hvad?

Det kommer nok an på, i hvilken forbindelse den er kommet med
den meddelelse. Er der når du har surfet rundt på nettet eller?

> Eller vil NAV finde den bagefter når jeg scanner systemet?

Måske. Jeg kan fortælle, at jeg har kørt med den opsætning
som beskrevet i vejledningen i over et år nu. Norton Antivirus
Corporate Edition er installeret, fordi jeg ofte modtager filer
fra folk, som jeg helst vil scanne, inden jeg åbner dem, men
den kører ikke i baggrunden. Den bliver blot brugt til at
scanne de filer jeg ønske at scanne og derudover er den stillet
til at scanne alle diskene én gang om ugen. Den har indtil
videre ikke fundet noget.

Jeg har også Ad-aware og Spybot installeret. Det sker at
Ad-aware finder nogle dataminer-cookies, som jeg tilsyneladende
støver op, når jeg surfer rundt på nettet, men dem ser jeg nu
ikke som den store trussel.
Det er muligvis forkert, men jeg har en teori om, at min
popup-stopper har en god andel i, at jeg ikke får alt muligt
ragelse ind, når jeg surfer rundt på nettet. Tit og ofte får
man jo noget uønsket ind, fordi der pludselig åbnes utallige
browservinduer, når man besøger en side, men chancerne for
at noget kommer ind, burde nu være meget små, hvis systemet
er opdateret med sidste nye sikkerhedsopdateringer.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (15-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 15-05-04 14:41

Thomas G. Madsen skrev:

> Siden du allerede har en firewall installeret

Og den kunne vist godt misforstås.
Jeg mente din router, som jo fungerer som firewall, hvis man skal
tro de kloge i bla. dk.edb.sikkerhed.

--
Hilsen
Madsen

Karsten Jensen (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 13-05-04 13:47

J & P skrev bl.a:

> Hej i gruppen!
>
> Jeg skynder mig lige at skrive inden min maskine fryser igen...

>
> Hvad kan der være gået galt?! Kan den reddes eller skal jeg til at
> geninstallere/nyinstallere det hele?

Har du prøvet at afinstallere de opdateringer du fik ind sidst, for at se om
det er en af dem der er årsagen?.

--
Mvh.

Karsten Jensen

...ved svar pr email, fjern "123".





J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 16:14

> Har du prøvet at afinstallere de opdateringer du fik ind sidst, for at se
om
> det er en af dem der er årsagen?.

- Øh, nej. Kan man det? Ja, jeg er ikke så bevandret.... Hvordan gør man?


--
Hilsen Jakob



Karsten Jensen (13-05-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 13-05-04 16:17

J & P skrev:

> - Øh, nej. Kan man det? Ja, jeg er ikke så bevandret.... Hvordan gør
> man?

Det kan man vist heller ikke i alle tilfælde. Men i Kontrolpanel/
Tilføj/Fjern Programmer, har du uden tvivl nogle opdateringer liggende.

--
Mvh.

Karsten Jensen

...ved svar pr email, fjern "123".




John (13-05-2004)
Kommentar
Fra : John


Dato : 13-05-04 16:33


"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40a390aa$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Har du prøvet at afinstallere de opdateringer du fik ind sidst, for at
se
> om
> > det er en af dem der er årsagen?.
>
> - Øh, nej. Kan man det? Ja, jeg er ikke så bevandret.... Hvordan gør man?
>
>
> --
> Hilsen Jakob
>
>
Hej Jakob! Du kan med følgende gratis program checke, om opdateringer er
korrekt installeret, eller om nogle er ødelagte og bør gen-installeres:

http://www.belarc.com/free_download.html

Mvh John


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.684 / Virus Database: 446 - Release Date: 13-05-04



J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 16:53

> Hej Jakob! Du kan med følgende gratis program checke, om opdateringer er
> korrekt installeret, eller om nogle er ødelagte og bør gen-installeres:
>
> http://www.belarc.com/free_download.html

De ser fine ud allesammen. Ingen røde krydser...

--
Hilsen Jakob



John (13-05-2004)
Kommentar
Fra : John


Dato : 13-05-04 17:45


"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40a399d2$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Hej Jakob! Du kan med følgende gratis program checke, om opdateringer er
> > korrekt installeret, eller om nogle er ødelagte og bør gen-installeres:
> >
> > http://www.belarc.com/free_download.html
>
> De ser fine ud allesammen. Ingen røde krydser...
>
> --
> Hilsen Jakob
>
>

Hmm... so far so good. Du har formentlig allerede kørt en fuld
virus-scanning med din opdaterede anti-virus... I "drev C" ligger nogle
reparations-værktøjer (dobbeltklik på "denne computer", højreklik på lokal
disk C, klik på "egenskaber"). Check også lige "enhedshåndtering" (højreklik
"denne computer" egenskaber/ hardware), og se, om alle drivere har det godt
(ingen gule spørgsmåls-tegn). En ødelagt eller fejl-installeret driver kan
få computeren til at "fryse".

Endelig er der jo system restore... Mvh John


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.684 / Virus Database: 446 - Release Date: 13-05-04



J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 18:29

Hej John!

Kan du bruge de fejlmeldinger jeg sendte i den anden svartråd til noget?
Kan de have noget med virus at gøre...?


--
Hilsen Jakob



kk (13-05-2004)
Kommentar
Fra : kk


Dato : 13-05-04 19:14


"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> wrote in message
news:40a3b071$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej John!
>
> Kan du bruge de fejlmeldinger jeg sendte i den anden svartråd til noget?
> Kan de have noget med virus at gøre...?
>
>
> --
> Hilsen Jakob

Hej igen,
Mener at have set noget om at ACPI kan lave den slags numre, men jeg husker
ikke om det er, hvis den er disabled ller enabled.
Har også haft noget i den retning selv engang.
Spørgsmålet må derfor være: Hvordan installerer SP1 sig f.s.v angår ACPI?
For mit eget vedkommende ved jeg bare, at jeg allerede for meget lang tid
siden satte ACPI til on i BIOS og installerede winsp pro. Siden har jeg
inst. SP1 og SP2 (RC1) og har ikke set problemer af den art som du nævner.
Men, der var godt nok noget for meget længe siden.
Hvis ovenstående er for langt ude i hampen, så klip og glem..
mvh
kk
>
>



J & P (13-05-2004)
Kommentar
Fra : J & P


Dato : 13-05-04 21:15

> Mener at have set noget om at ACPI kan lave den slags numre, men jeg
husker
> ikke om det er, hvis den er disabled ller enabled.

- Øh, hvad er ACPI overhovedet?! Har set det første gang i denne
fejlrapport...
Prøvede forresten at scanne for virus for lidt siden (med NAV Pro), men den
frøs midt i processen - igen...


--
Hilsen Jakob



John (13-05-2004)
Kommentar
Fra : John


Dato : 13-05-04 22:16


"J & P" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40a3d751$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Mener at have set noget om at ACPI kan lave den slags numre, men jeg
> husker
> > ikke om det er, hvis den er disabled ller enabled.
>
> - Øh, hvad er ACPI overhovedet?! Har set det første gang i denne
> fejlrapport...
> Prøvede forresten at scanne for virus for lidt siden (med NAV Pro), men
den
> frøs midt i processen - igen...
>
>
> --
> Hilsen Jakob
>
>

Stakkels Jakob.... Alt tyder på virus i systemet med alle de ødelagte filer.
Du kan næppe reparere dig ud af problemet. Prøv om du kan fuldføre fuld
virus-scan i "safe-mode" (tryk F8 under opstart) Mvh John


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.684 / Virus Database: 446 - Release Date: 13-05-04



N/A (14-05-2004)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 14-05-04 20:12



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409073
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste