MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Bootdisk til NTFS.
Fra : Nowise

Dato : 11-05-04 16:26

Efterhånden som NTFS bliver mere og mere udbredt, savner jeg at kunne starte
let op på en diskette og få adgang til disken. Blandt andet for at kunne
lave en ekstern virusscanning.
Jeg har været inde på http://www.ntfs.com/ og hentet deres boot disk, men
den skal køre et specielt program for at få adgang til disken.
Jeg savner altså en bootdisk der bare giver mig en kommando-prompt (DOS/WIN)
med adgang til NTFS drev.
Findes noget sådan?

pft. John

Fra : complex-fjern-@pc.dk

Dato : 11-05-04 17:03

On Tue, 11 May 2004 17:25:43 +0200, "Nowise" <john.h@direkte.org>
wrote:

> [...]
>den skal køre et specielt program for at få adgang til disken.
>Jeg savner altså en bootdisk der bare giver mig en kommando-prompt (DOS/WIN)

Det savner vi alle, det er grund nok til at bruge fat32 og ikke ntfs

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 14:52

On Tue, 11 May 2004 18:02:42 +0200, complex-fjern-@pc.dk wrote:

>Det savner vi alle, det er grund nok til at bruge fat32 og ikke ntfs

Vås.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 19-05-04 15:03

On Wed, 19 May 2004 15:51:46 +0200, Jesper G. Poulsen <Has@none>
wrote:

>Vås.
>

>Med venlig hilsen
>Jesper G. Poulsen

Jeg må sige dit svar, er på et højt niveau, og meget gennemarbejdet,
men naturligvis du har jo kun haft 8 dage til at gennemtænke hele
problematikken.
Hvis du brugte et par måneder så var det ikke umuligt at du kunne
fremstille en hel sætning ! Jeg glæder mig meget til den 19 juli til
en hel sætning.

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 16:12

On Wed, 19 May 2004 16:03:14 +0200, complex-fjernes-@pc.dk wrote:

>Jeg må sige dit svar, er på et højt niveau, og meget gennemarbejdet,

Det er da bedre end dit.

>men naturligvis du har jo kun haft 8 dage til at gennemtænke hele
>problematikken.

Nu har jeg været væk fra usenet i over en uge... Hardwareproblemer.

Der er absolut _intet_ der taler for at anvende FAT32, fremfor NTFS.
De hardwareproblemer jeg har haft har givet voldsomme problemer med
mine harddiske. Chkdsk har været igang på både FAT32- og
NTFS-partitioner. De eneste partitioner der kunne reddes brugbare data
fra (vha recovery-tools) var NTFS-partitionerne (hvor jeg fik alle
tabte data tilbage). De dårlige data fra FAT32-partitionen var
uigenkaldeligt væk.

Derfor er det noget vås at anbefale FAT32 fremfor NTFS. FAT32 bør
anvendes i et absolut begrænset omfang.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 19-05-04 16:43

Din mulighed for at få data ud af dine HD har ikke noget med fat32
eller ntfs at gøre, det kunde lige så godt være omvendt.

og jeg ser mange fra begge systemer hvert år.

MVH
Lars der har kørt fat (fat12, fat16, fat32) i mere end 20 år, og
fortsætter hermed så længe det er muligt, alene det at kunne boote fra
een enkelt diskette. Men det er en spørgsmål der kan besvares lige så
enkelt som om man skal være muslim eller kristen, jeg foretrækker
kristen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-04 09:06

On Wed, 19 May 2004 17:43:21 +0200, complex-fjernes-@pc.dk wrote:

>Din mulighed for at få data ud af dine HD har ikke noget med fat32
>eller ntfs at gøre, det kunde lige så godt være omvendt.

Det har i høj grad noget med filsystemet at gøre, da der er forskel på
måden de forskellige systemer bliver defekte på. FAT32 bliver defekt
ved crosslink af filer (skriver 2 eller flere filer det samme sted på
disken - data _går_ tabt), hvor NTFS blot smadrer rundt i
indexeringen. Netop fordi NTFS er journaliserende, kan
recovery-værktøjer finde frem til de data der måtte være "gået tabt".

>Lars der har kørt fat (fat12, fat16, fat32) i mere end 20 år, og
>fortsætter hermed så længe det er muligt, alene det at kunne boote fra

Dig om det.

Jeg har stiftet personligt bekendtskab med FAT12, FAT16, FAT32, HPFS,
NTFS, ext2, ReiserFS og XFS. Skulle jeg vælge mit filsystem for
fremtiden uafhængigt af OS, ville det blive XFS.

Dernæst NTFS, så HPFS.

Jeg kan _ikke_ anbefale ReiserFS. ReiserFS er en kende ustabilt i sig
selv og man spiller russisk roulette ved anvendelse af dette filsystem
(og det er journaling).

>enkelt som om man skal være muslim eller kristen, jeg foretrækker
>kristen.

Jeg er ikke religiøs, og mine anbefalinger er derefter. Jeg anbefaler
efter hvordan de forskellige systemer håndterer opgaven.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-04 17:39

"Nowise" <john.h@direkte.org> skrev :

>Efterhånden som NTFS bliver mere og mere udbredt, savner jeg at kunne starte
>let op på en diskette og få adgang til disken.

ntfsdos.

En readonly er freeware
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/ntfsdos.shtml

Vil du både kunne læse og skrive, så koster det lidt (eller måske
nærmere meget).

http://www.winternals.com/products/repairandrecovery/erdcommander2002.asp
--
Knud

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 11-05-04 20:35

Knud Gert Ellentoft wrote:

> http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/ntfsdos.shtml

Det er et uundværligt program for os, som arbejder på
et edb-værksted. Kan kraftigt anbefales.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 11-05-04 18:52

Bootmaster 1.0
Der står godt nok at dette prog er til at genskabelse af boot sectoren men
det kan også bruges til det du forespøger.

http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=1059&Download=JA

Mvh. heinrich