MS Windows
briani 27239
Internet efter virus.
Fra : Klaus

Dato : 05-05-04 21:57

Hejsa.
Min fars PC var blevet lidt vel langsom, og børnebørnene havde åbenbart
pillet lidt vel rigeligt.
Resultat - ingen firewall og udløbet antivirus program.
Online scanning ved virus112 gav sletning af 1806 filer w32/Netsky.....
Efterfølgende rensning med AdAware rensede yderligere 105 mistænkelige
nøgler , filer og mapper.
Maskinen kører meget hurtigere nu. Der er bare det problem, at selv om
den logger på Messenger og OE& tager post hjem, så kan IE6 ikke hente
hjemmesider. Jeg kan med andre ord ikke gå på nettet.
Jeg kan ikke se, hvad der er galt. Win98SE er blevet geninstalleret oven
i den gamle installation - uden resultat.
Winipcfg siger at netkortet er blevet tildelt en IPadresse.
Hvor skal jeg lede videre?

Klaus

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-05-04 11:53

Hej Klaus, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Der er bare det problem, at selv om den logger på Messenger og OE&
> tager post hjem, så kan IE6 ikke hente hjemmesider. Jeg kan med
> andre ord ikke gå på nettet.

Jo, du kan godt gå på nettet, da du ellers ikke kunne bruge de nævnte
netprogrammer

Jeg ved godt, at du mente noget andet med "gå på nettet." Men det ret
væsentlig ved fejlsøgning lige at skrive sig bag øret, at
netforbindelsen intet fejler. Det er altså ikke dér, der skal søges.

> Jeg kan ikke se, hvad der er galt. Win98SE er blevet
> geninstalleret oven i den gamle installation - uden resultat.

Det hjælper muligvis ikke, men slet lige midlertidige internetfiler
(Kontrolpanel => Egenskaber for internet - og her vælger du 'Slet
midlertige internetfiler _og_ sætter flueben i feltet med 'alt offline-
indhold, eller hvad der står).

Er det (evt. efter en genstart) ikke nok, kan du evt i første omgang
(for at tage det enkle og gå til det mere trælse, hvis det enkle ikke
er nok) prøve at kigge i
Kontrolpanel => Egenskaber for internet => Programmer-fanen
Tjek om der er flueben i "Internet Explorer skal kontrollere, om det er
en standardbrowser".

Hvis den stadig nægter: Prøv at genstarte i MS-DOS tilstand (ikke bare
et vindue, men "ren" DOS). Ved prompten skriver du:
scanreg /fix (efterfulgt af Enter-tasten, forstås)
Når den er færdig: Start Windows op (Win)

Hvis den stadig nægter: Du kan evt. prøve at afinstallere Internet
Explorer 6, _genstarte Windows_ og derefter installere IE 6 igen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-05-04 11:56

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvis den stadig nægter: Du kan evt. prøve at afinstallere Internet
> Explorer 6, _genstarte Windows_ og derefter installere IE 6 igen.

Hmm... Undlad at genstarte Windows. Genstart i stedet i MS-DOS (efter
afinstallation) og kør der en

scanreg /fix

inden du igen starter Windows og installerer IE 6.

Ellers ligger formentlig et saligt rod af defekte nøgler i reg.basen,
og man risikerer, at fejlen kommer retur.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Østerberg

Dato : 07-05-04 00:01

On Wed, 5 May 2004 22:56:35 +0200 skrev "Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> .

> [...]
>den logger på Messenger og OE& tager post hjem, så kan IE6 ikke hente
>hjemmesider. Jeg kan med andre ord ikke gå på nettet.

Hmmm....ingen firewall siger du. Måske er der stadig en firewall kørende på
maskinen (sådan i det skjulte). Du skriver ikke hvilken firewall der var på før,
vil foreslå en reinstallation af den firewall der var før, og så checke om den
er sat rigtigt op.

VH Martin

Fra : Klaus

Dato : 07-05-04 16:40

> [...]
var på før,
> vil foreslå en reinstallation af den firewall der var før, og så
Der var tale om ZoneAlarm.
Jeg kunne ikke få skidtet til at makke ret, så det blev 15 min. arbejde
med at genskabe via Ghost.

Tak for inputtene. Jeg prøvede dem - men desværre.

Klaus