Sneglehuse, hvor?, pris?
Fra : Søren Lange

Dato : 01-05-01 11:49

Er snart klar til at omdanne mit selskabsakvarie til Cichlideakvarie. Jeg
skal bruge sneglehuse, men kan ike finde nogen i Århus. Har prøvet at finde
tomme vinbjergsneglehuse, men ingen har hverken tomme eller fyldte, hvad gør
jeg? Alternativer til Vinbjerg i lidt større format....?
Skal bruges til Neolamprologus: brevis, leleupi og Den skønne prinsesse af
burundi...
Håber nogen kan hjælpe med et par gode råd

--

MVH:
Søren Lange

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 01-05-01 12:19

On Tue, 1 May 2001 12:48:38 +0200, "Søren Lange"
<soeren-lange@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>burundi...
>Håber nogen kan hjælpe med et par gode råd

Har ingen erfaring med ovenstående. Har du overvejet at spise dig
igennem problemet med Nettos snegle klar til oven ting ?

\carsten
------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Thomas Neumann

Dato : 01-05-01 13:38

> Har ingen erfaring med ovenstående. Har du overvejet at spise dig
> igennem problemet med Nettos snegle klar til oven ting ?

Go idé - snegle smager fantastisk.

Jeg har dog set i Metro at man kan købe nærmest en spand med tomme
sneglehuse. Husene er dog beregnet til restauranter hvor de selv hælder
indholdet i. Men de kan vel også bruges til akvariet, og er så vidt jeg
husker meget fair i pris.

Thomas Neumann

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-05-01 14:36

Søren Lange <soeren-lange@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> [...]
> burundi...
> Håber nogen kan hjælpe med et par gode råd

Du kan også gå en tur langs stranden og finde nogle konksnegle huse.
De er noget større end vinbjergsneglehuse, som iøvrigt stille og roligt
forgår i akvariet,
tilsyneladende gnaver andre snegle i kalken som huset er lavet af.
Konkens hus er meget hårdere.

Du får aldrig Neolamprologus leleupi til at gå i sneglehuse, det samme
med Neo. brichardi.
Hvis nogen har fortalt dig det, så har de ledt dig på vildspor.

Carsten

Fra : Søren Lange

Dato : 01-05-01 18:31

Lyder da mærkeligt, kan da ikke forstå hvorfor cichliderne kaldes
sneglehuscichlider så ?????
Mon Gina Sandford har taget fejl???

Fra : Brian Christensen

Dato : 01-05-01 20:06

"Søren Lange" <soeren-lange@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Lyder da mærkeligt, kan da ikke forstå hvorfor cichliderne kaldes
> sneglehuscichlider så ?????
> Mon Gina Sandford har taget fejl???

Hej Søren

Brevis'en vil jeg kalde en sneglehusleger men de to andre er huleleger og
bruger heller end gerne en hule mellem sten eller en urtepotte.. Jeg vil
osgå sige at det skal være nogle velvoksne snegle huse for at huse dem. Og
jeg vil kalde brichardien og leulupien for klippekystciklider og ikke
sneglehusciklider.

så måske har Gina Sandford taget fejl ...iøvrigt hvad har hun skrevet,
kender hende ikke..

mvh
Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-05-01 23:34

Søren Lange <soeren-lange@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> Lyder da mærkeligt, kan da ikke forstå hvorfor cichliderne kaldes
> sneglehuscichlider så ?????
> Mon Gina Sandford har taget fejl???

Det vil jeg mene at hun har!
Du vil blive meget til grin hvis du kommer til nogle andre ciklide folk
og siger
at Neo. leulepi og brichardi er sneglehuslegere.
Som Brian skrev leger de i huler og lignende.
I naturen lever brichardier i store flokke.
Hvor har du hendes påstand fra??
Det kunne også være at du lige skulle checke hendes udtaleser med nogle
andre
forfatters.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-05-01 09:10

> [...]

> forgår i akvariet,
> tilsyneladende gnaver andre snegle i kalken som huset er lavet af.

Hvis du kender et sted, hvorfra der foregår noget garnfiskeri, skulle der
være en chance for at erhverve sig nogle sække konk-huse. Prøv at snakke med
en fisker.

> Du får aldrig Neolamprologus leleupi til at gå i sneglehuse, det samme
> med Neo. brichardi.
> Hvis nogen har fortalt dig det, så har de ledt dig på vildspor.

Meget meget enig. Jeg gad nok se det sneglehus mit ca 10 cm lange leleupipar
skulle entre. De klarer sig med en hule - en enkelt gang, da de var
mellemlandet i et "lagerakvarium" uden dekoration blev en revne under
filtret (en af de kendte blå svampe) renset og æggene lagt direkte på
glasbunden. Når man skal - så skal man altså .

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-05-01 10:37

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> [...]
> filtret (en af de kendte blå svampe) renset og æggene lagt direkte på
> glasbunden. Når man skal - så skal man altså .

Har du aldrig set huset fra en Congosnegl??
Det ligner et fra en vinbjerg snegl, men er 20 cm stort.
Mon ikke de skulle kunne bruge et sådant?
Det er så stort at selv nogle af de meget størrere Lamp. vil kunne få
status som
sneglehuslegere

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-05-01 11:15

> [...]
> Mon ikke de skulle kunne bruge et sådant?
> Det er så stort at selv nogle af de meget størrere Lamp. vil kunne få

Jeg bøjer mig i støvet - den tanke havde endog slet ikke faldet mig ind. Men
ved nærmere eftertanke kan jeg da godt se, at nogle af de meget store
konkylier, man har set på Discovery o.l. kunne fungere som bolig selv for en
Oscar

mvh
Jan

Fra : Torben

Dato : 01-05-01 15:08

Hej,
En rimelig velassorteret dagligvare forretning har tomme vinbjergsneglehuse.
Jeg købte mine i den lokale brugs. Så prøv nogle dagligvare forretninger.

Mvh

Torben

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 01-05-01 20:16

"Søren Lange" <soeren-lange@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> burundi...
> Håber nogen kan hjælpe med et par gode råd

Prøv at se efter snegle du lave gourmet middag med i delikatessebutikkerne.
Måske kan du bagefter bruge husene....
Ditte