Win2k / Linux - Ping-tider
Fra : Kristian Thomsen

Dato : 01-05-01 12:41

Hejsa...

Vi (Klan +35 - www.clan35.dk ) har en PIII-667 med 384 MB RAM stående som
Counter-Strike server. Umiddelbart sværger jeg her til Linux, pga. de mange
opsætningsmuligheder osv., men efter at have brugt Win2k, må jeg indrømme
at serveren faktisk kører bedre. Spillerne på CS-serveren har generelt
lavere ping!

Spørgsmålet er her, hvilket OS der har den bedste netværks/IP
understøttelse; Linux eller Win2k?
- Eller bunder problemet i virkeligheden i en dårligt programmeret
Intel-netdriver til Linux?

Maskinen indeholder et Intel EtherExpress Pro 100, og serveren kører på
Pro@ccess ADSL, 512/512 kbps.
Til CS-interesserede, kan jeg da nævne at med 14 spillere har de fleste med
512 kbps ADSL en pingtid på omkring 40-50. Serverens IP-adresse er
62.242.52.163:27015 .

Mvh

Kristian Thomsen

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 01-05-01 22:20

Kristian Thomsen wrote:

> [...]
> Til CS-interesserede, kan jeg da nævne at med 14 spillere har de fleste med
> 512 kbps ADSL en pingtid på omkring 40-50. Serverens IP-adresse er

Jeg ved ikke om det er dårlige netdrivere og jeg kan kun tale af egen erfaring.
Det er min erfaring at linux krævere mindre computere end windows2000. Du kunne
jo prøve at bytte netkortet i serveren og sætte en RTL netkort i, eller 3com
som har med sikkerhed nogle gode drivere. Har et eksempel med en k6-2 333 som kan
trække 12 spillere på engang. Jeg kan ikke huske
pingen, men jeg mener den på et lan nettet lå på 10-20ms. hvilket må siges
at være pænt nok.

Jeg ville foretrække linux, fordi det er kræver mindre af computeren.

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 02-05-01 14:02

> Jeg ville foretrække linux, fordi det er kræver mindre af computeren.

Det var jo også det jeg gik og troede - jeg bruger selv linux, og vil
betegne mig selv som "Øvet" linux-bruger.... Men på den samme maskine kører
Windows 2k altså bedre! Meget underligt!

Mvh

Kristian

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 02-05-01 14:11

Kristian Thomsen wrote:

> Maskinen indeholder et Intel EtherExpress Pro 100, og serveren kører på
> Pro@ccess ADSL, 512/512 kbps.

Hvilken driver bruger du i Linux? eepro100 eller e100?

Den første har jeg bedst erfaringer med, den anden er en
Intel har udviklet.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 02-05-01 20:12

> Hvilken driver bruger du i Linux? eepro100 eller e100?

eepro100 - den der følger med kernen, ikke?

> Den første har jeg bedst erfaringer med, den anden er en
> Intel har udviklet.

Hmm okay... Jeg bruger eepro100 - og jeg har prøvet både med kerne 2.2.16 og
2.4.2 under RedHat 7.0. Hvad med parametrerne "Optimize as router, not
host"? Skulle de måske kunne gøre noget positivt? Forslag modtages med
kyshånd!!

I øvrigt synes jeg at kunne huske, at eepro100-driveren hedder noget andet
under 2.4.2?

Mvh

Kristian

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-05-01 07:27

Kristian Thomsen wrote:

> eepro100 - den der følger med kernen, ikke?

Jo, men rh70(SVJH) og rh71 har patchet e100 ind i deres
distributionskerner.

> [...]
> 2.4.2 under RedHat 7.0. Hvad med parametrerne "Optimize as router, not
> host"? Skulle de måske kunne gøre noget positivt? Forslag modtages med

Er din maskine da router? Har den to netværkskort?

> I øvrigt synes jeg at kunne huske, at eepro100-driveren hedder noget andet
> under 2.4.2?

Nej.

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 03-05-01 14:07

> Jo, men rh70(SVJH) og rh71 har patchet e100 ind i deres
> distributionskerner.

Okay... Dvs. man kan bare skrive e100 istedet for eepro100 ind i
modules.conf ?

> Er din maskine da router? Har den to netværkskort?

Nix, men det kunne være den sendte pakkerne på en anden måde, hvis man
ændrede parametren... (sorry, dårligt quoted..)

> Nej.

Okay. Jeg må rode lidt med e100 og eepro100 ... Tak for hjælpen!

Mvh

Kristian

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-05-01 14:41

Kristian Thomsen wrote:

> Okay... Dvs. man kan bare skrive e100 istedet for eepro100 ind i
> modules.conf ?

Kun hvis du har e100 modulet. Den følger ikke med Linux kernen
fra ftp.kernel.org, du skal enten bruge en RH kerne eller selv
finde driveren hos intel og patche din kernesource.

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 03-05-01 15:50

> Kun hvis du har e100 modulet. Den følger ikke med Linux kernen
> fra ftp.kernel.org, du skal enten bruge en RH kerne eller selv
> finde driveren hos intel og patche din kernesource.

Jeg har modulet.. Jeg bruger RH7.1...

Mvh

Kristian