Hvilket digitalkamera er bedst ?
Fra : Bente Poulsen

Dato : 13-05-04 19:29

Hej i gruppen
Jeg ved ikke om dette er det rigtige forum, men jeg skal have købt et
digitalkamera, som jeg også kan bruge når jeg er på arkiv , til at
affotografere eks. skifter m.m.

Da jeg ikke har forstand på dette overhovedet, ville jeg blive meget glad om
nogen i dette forum kan give et bud på hvilket af disse to digitalkamera der
vil være bedst til formålet / at købe

Rollei DC 3100

3 Megapixels digitalkamera med 3x optisk zoom objektiv D- VarioApogon 6.2 -
18.6 mm med lys og vidio optagelse. Kameraet kan også bruges til webcam

Sony Cyber-Shot-P32

Digitalt kamera 3.2 mega pixel

Lader + Stamina batterier 3x digitalt zoom

På forhånd tak
Venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Heino Rost-Nielsen

Dato : 13-05-04 20:00

Hej Bente

Jeg har lige købt et HP 935 5.3 MP kamera i Kvikly til kr. 2400.-

Det er virkelig godt til at affotografere original arkivalier!

Hilsen

Heino Rost-Nielsen

Fra : Michael Schneiders

Dato : 13-05-04 19:57

Hej Bente

Bladet "digital foto" har et bud på et godt køb til 2500 kr.
Fujifilm FinePix A210 det har 3.1 mio. pixels.
Er ser på www.edbpriser.dk til 1449 Kr. som er samme pris klasse som sony.

--
Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 13-05-04 20:30

Bente Poulsen skrev:

> Jeg ved ikke om dette er det rigtige forum, men jeg skal have købt et
> digitalkamera, som jeg også kan bruge når jeg er på arkiv , til at
> affotografere eks. skifter m.m.

Det, du skal bruge et digitalkamera til, kræver et særdelse godt
objektiv.

Mange billigere kameraers objektiv har en tendens til, at rette
linier bliver enten tynde- eller pudeformet. Og det ser ikke så
godt ud, hverken hvis det er skrifter eller huse der indgår i
billedet.

Jeg synes, du skulle prøve at stille spørgsmålet i gruppen

Gør det helt klart, hvad kameraet skal bruges til, for at få et
godt svar. Jeg gætter på, at du bliver anbefalet enten Canon eller
Nikon i stedet for Rollei og Sony.

Jeg har et råd til dig: Du skal kræve at prøve kameraet af, før
du bestemmer dig. Vil fotohandleren ikke gå med til det, så find
en anden som vil lade dig afprøve et kamera

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-05-04 05:14

Svend Erik Bertelsen <nospamtomeseb@private.dk> wrote:

> Det, du skal bruge et digitalkamera til, kræver et særdelse godt
> objektiv.

Enig

derfor valgte jeg et Pentax Optio 555 - og er særdeles tilfreds! 5 mill
pixels - mulighed for faste indstillinger bl.a. tekstfotografering. Pris
over nettet: ca 4500,- (edbpriser.dk)

venlig hilsen

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : A.Bruun

Dato : 16-05-04 16:50

I Tænk & Test marts 2004 er der en sammenligning af forskellige digitale
kameraer. I lommestørrelse blev Canon Digital Lxus 400 den bedste - pris ml.
3499,- til 4599,-
Det er ikke altid, at antallet af pixel fortæller noget om billedkvaliteten.
Der er noget som hedder elektronisk støj eller det som man kalder
signal/støjforhold. Citat fra testen: " - en processor har nemlig et bestemt
støjniveau, og denne støj gør, at billederne ikke bliver klare og skarpe.
Men jo bedre processoren er, jo mindre støj er der på billederne.

A.Bruun

Fra : Erik R.N.

Dato : 14-05-04 05:36

Hej
Min erfaring siger 1) over 3megapixel, 2) autofocus, 3) blitzen skal kunne koples
fra (!), en hel masse zoom og makro skader ikke.
Så kan du tage billeder af dokumenter, uden blitz, med camaraet håndholdt; det har
jeg gjort ca. 10.000 gange.

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Bente Poulsen

Dato : 14-05-04 17:39

Hej alle
Tager lige en pause fra brylluppet. Tak for Jeres svar, nu har jeg da noget
at gå efter
Fortsat god dag
Hilsen Bente

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 14-05-04 21:27

"Bente Poulsen" skrev
> jeg skal have købt et
> digitalkamera, som jeg også kan bruge når jeg er på arkiv , til at
> affotografere eks. skifter m.m.

Fra www.edbpriser.dk
Canon PowerShot A300
3.2 Megapixel / 16 MB / CCD / Objektiv / CompactFlash
1.179 kr.

Har dog ingen optisk zoom men kun digital zoom
- og det er nok ikke så godt hvis du også skal bruge det til alm fotografering
- men til arkivaliefotografering har du ikke brug for optisk zoom.

Valgt fordi det skulle være billigt,
fotografere tæt på
(5cm mindste afstand
betyder det kan bruges til affotografering af glaspladenegativer:
http://www.tdalsgaard.frac.dk/foto/lieberkind/large/kasse1_0149.jpg
),
og robust.
(Optisk zoom er ikke robust - har oplevet flere haverier p.g.a. dette)
Blitz kan slås fra.

Har også købt 128 MB CompactFlash for at få plads til flere billeder
Se andre eksempler her
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a300_samples.html

Genopladelige batterier købte jeg også.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 15-05-04 10:57

Der vil der nok være (næsten) uendelig mange forskellige meninger om, så jeg
vil klart anbefale du støtter dig til ekspertenes vurdering. Der er flere
professionelle sammenligende test af digitalkameraer, herunder ...

http://www.magasinet-digitalfoto.dk/
(man skal rimeligvis være abonnement for at få adgang til deres tests, men
hvis du kan sige hvilken prisklasse du går efter skal jeg gerne checke hvad
de anbefaler som "bedste køb", og så kan du jo gennem fx. edbpriser.dk se
hvor du kan få det billigst)

http://www.fotoviden.dk/

Forbrugerstyrelsen har også denne type test, men indtil videre kun af
digitale videokameraer, men mon ikke de snart barsler med en med
digitalkameraer også: http://www.forbrug.dk/test/ (se under billed og lyd)

vh
Erik Pilgaard Vinther

Fra : Bente Poulsen

Dato : 15-05-04 11:25

Til Erik Pilgaard
Jeg tænker i prisklassen max 2000 kr, vil være taknemmelig hvis du vil
checke hvad der anbefales som " bedste køb"

Mvh
Bente Poulsen

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:40a5e976$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 15-05-04 19:56

netop fordi hvert kamera har både stærke og svage sider, og fordi det for
visse ting er et spørgsmål om hvad man individuelt prioriterer benævnes
digital-fotos anbefaling ikke som bedst køb, men et "godt køb".

i maj-nummeret anbefales Fujifilm FinePix A210 (3,1 MPixels, 3x optisk zoom)
som et godt køb i prisklassen op til kr. 2500. Jeg har netop checket
edbpriser.dk og her kan den fås så billigt som 1499,-

vh
Erik