"Sandt eller falsk"-spørgsmål vedr. beagle~
Fra : Allan

Dato : 12-05-04 21:13

Hej

Jeg har besluttet mig for at anskaffe mig en beagle efter at have læst bogen
fra Dansk Kennel Klub om racen, men har lige hørt fra en jeg kender, at
beaglen er mere tilbøjelig til at få problemer med ryggen end andre
hunderacer.
Jeg ved ikke men håber, at der er beagle-guru'er her i ekspert-panelet, der
kan be- eller afkræfte ovenstående. Hvis der er mere at tilføje end bare et
sandt eller falsk, så skriv endelig løs

Mvh.

Allan

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-05-04 23:38

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> kan be- eller afkræfte ovenstående. Hvis der er mere at tilføje end bare

Hej Allan

Det med rygproblemer, har jeg ikke hørt om, at den skulle være værre end
alle andre racer.
Det er vist snarere ørerne den har problemer med....Øh altså det vil sige,
dens lyst til at bruge dem, eller sagt på en anden måde. Den lærte i en
meget tidlig alder, hvor on / off knappen sidder. Så den får alle chancer
for at gå sine egne veje, og blive kan & vil døv efter forgodt befindende.
Så du får lov til at sige, min hund lystrer
altid......-......-......-......Når den vil ...
Men at det er en pokkers charmerende hund, det kan ingen tage fra den.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jens

Dato : 13-05-04 11:30

> Det med rygproblemer, har jeg ikke hørt om, at den skulle være værre end
> alle andre racer.

Vi har selv haft beagle i nogle år nu, og har aldrig hørt om rygproblemer.
Det er heller ikke noget, der tales/skrives om i beagleklubben, så jeg
tvivler på, at beaglen skulle være værre en andre racer. Det er tværtimod
generelt sunde, robuste og hårdføre hunde, som kaster sig ud i lidt af hvert
for at have det sjovt med sine mennesker. Vores beagle er altid med på den
værste - til lands, til vands og i luften ,-)) Hun har en energi og
udholdenhed der gør, at vi altid kan have hende med på vandre- og cykelture
uden at skulle tænke på, at begrænse tempo eller distance aht. hunden. Hun
har én gang præsteret 35 km cykeltur i 35 graders varme - dog fordelt over
en hel dag. Hun sluttede dagen med en kilometers slutspurt, men så var hun
godt nok også træt...

> [...]
> altid......-......-......-......Når den vil ...
> Men at det er en pokkers charmerende hund, det kan ingen tage fra den.

Beaglen er selvstændig og har sit støverinstinkt i behold. Det er
charmerende og meget spændende, men kan også være vældig upraktisk... Den
kræver konsekvent opdragelse lige fra starten (ligesom andre hunde... og
børn ,-), men så får man også en herlig, underholdende og kærlig hund.

Med beaglehilsen
Jens

Fra : Lene Hansen

Dato : 13-05-04 12:20

Jeg kender også et par stykker der har en beagle, og har heller aldrig hørt
om rygproblemer, men til gengæld er det korrekt, det er en hund der helst
gør som den selv vil!!

Med venlig hilsen

Lene Hansen

Fra : Allan

Dato : 14-05-04 09:38

1000 tak for de gode svar vedr. rygproblemerne. Regnede også med at det var
en storm i et glas vand, men fik det allerede meget bedre ved at få det
bekræftet.

Mht. opdragelse har jeg godt nok læst, at den er lidt sin egen herre, hvis
ikke man har fokus på opdragelse fra dag 1., så det er skrevet bag øret

Hvis der eller er "opstarts"-fif vedr. beaglen, så kom endelig med dem. Jeg
har allerede læst et par bøger om beaglen, så det er nok mere de personlige
erfaringer, jeg fisker efter og ikke de generelle læreregler.

/Allan

Fra : Allan

Dato : 14-05-04 09:55

Har faktisk lige et spørgsmål mere.
Hvad er prisniveauet på en beagle med stamtavle (ca. min/max pris)?
Jeg skal selvfølgelig også selv forhøre mig med de forskellige kenneler, men
det kunne være rart at høre, hvad I mener er en rigtig pris.
Jeg er naturligvis villig til at betale det, der skal betales for en
ordentlig hund, men vil bare gerne danne mig et billede af, hvor vi ligger
mht. anskaffelsesprisen.