Behandling af træ
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-05-04 20:31

Hej NG

Tja... jeg har lige slebet brættet ned som min påhængsmotor sidder på, den
var tidligere lakeret, men lakken var begyndt at sprække m.v.

Så har jeg for nogen tid siden bedt om noget lak i en bådudstyrs butik, og
de fortalte venligt at jeg skulle bruge en "Jotun Benar Marine" til en værdi
af 192kr. den købte jeg og tænkte ikke mere på det.

Nu læser jeg så på dåsan at anvender man denne Benar direkte på træ... Ja,
så skal man sandlige lige købe noget Jotun Clipper, og der skal være 5 - 15
strøg af denne clipper inden Benar påføres...

Hmm... så blev jeg lidt knotten, dels fordi jeg ikke havde fået denne
vejledning i butikken, og dels fordi jeg atter skal op med læderet... og
skal det gøret helt korrekt skal læderet op flere gange, da man skal have
dit og dat at afrense med...

Så tænkte jeg et kort øjeblik på linolie... men det ser ud til at det er
mest anvendeligt indendørs... men man kan vist blande det med noget "Finsk
trætjære" = (Borup Lion trætjære) det skulle være noget med at linolie ikke
har nogen algedræbende virkning.... og så er jeg ikke sikker på at det
virker alligevel...

Så, er der nogen i gruppen der har gode trick til behandlinbg af træ,
motorbræt, rorpind etc.

Ja ja... jeg ved jeg kan følge producenternes anvisninger om det ene det
andet og det tredie produkt, men pludselig ender det jo ud i at det er
billigere at købe et nyt bræt...

Håber på nogle gode anvisninger, og gerne nogen der er afprøvet

Mvh
JR

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-05-04 21:15

Uheldigvis faldt Jan Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]

> med at linolie ikke har nogen algedræbende virkning.... og så er jeg
> ikke sikker på at det virker alligevel...

Det er ikke rigtigt, linolie er fremragende udendørs. Men det skal
påføres rigtigt, hvilket vil sige, at overskydende olie skal fjernes
med det samme. Den skal tørre *inde* i træet og ikke uden på træet.
Det er vigtigt at huske.

HUSK, at linolieklude er selvantændende!

Har du en Aldi i nærheden, så har de noget billigt træbeskyttelse, du
kan bruge. Ellers find noget Gori 22 eller 88 i skuret. Har du heller
ikke noget af den slags, så bland det med grilltændvæske..

1 del grilltændvæske til 3 dele linolie. Har du een eller anden form
for olie eller urethanlak eller oliebaseret træbeskyttelse, så bland
en del af det i også. Bare giv det tynde lag og lad det sidde og tørre
lidt. Fortsæt sådan 5-6 gange, indtil det holder op med at suge. Men
husk, at det må ikke danne hinde uden på.

Bagefter kan du bruge din Benar olie.

Linolie har i øvrigt aldrig været algedræbende, så skal du have fat i
noget, hvor der er tilsat fungisider, f.eks. Gori 22. Forresten kommer
der heller ikke alger inde i dit træbrædt, så det er ligegyldigt.

Claus