Stress ?
Fra : Louis

Dato : 12-05-04 18:44

Jeg har en ellers dejlig og glad hund, men der skal næsten ingen ting til
før han stresser. Det er en 3 år gammel golden (hanhund), og hjemme går det
fint, ligeså vel som når vi træner alene. Så snart der er andre hunde i
nærheden, eller vi er på besøg andre steder, er han helt oppe at køre. Når
vi træner sammen med andre er han meget uopmærksom, snuser næsten konstant,
og er næsten umulig at komme i kontakt med. Slipper jeg ham løs, er det
næsten sikkert at han på et eller andet tidspunkt stikker over til de andre
hunde. Desuden trækker til tider voldsomt når vi går tur.
Jeg er beskæftiger mig dagligt med hunden 2-3 timer i form af træning,
løbeture, gåture og leg m.m.
Jeg ønsker ikke et svar som "manglende lederskab" da det er for nemt et
svar, og ikke hjælper mig meget, men noget mere konkret med lidt "kød" på.
Er der nogen som har et seriøst forslag som eventuelt kan hjælpe?

Mvh
Louis

Fra : Leyna

Dato : 12-05-04 19:22

On Wed, 12 May 2004 19:44:29 +0200, "Louis" <hflt@e-mail.dk> wrote:

>Desuden trækker til tider voldsomt når vi går tur.

Den har jeg selv prøvet og LØST.
Hver gang Vaks trak stod jeg stille, og vi bevægede os ikke en cm. før
han var kommet på plads ved siden af mig. Jeg kan selvfølgelig ikke
love at det virker for dig, men for os gjorde det. Han trækker ikke
mere, og skulle det ske, så stopper jeg øjeblikkeligt, og nu ved han
hvad det handler om, så han kommer hurtigt hen på plads, så vi kan
komme videre.

Det kræver altså meget tålmodighed, da en ganske kort tur godt kan ta'
en times tid. *G* Held og lykke med det!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 12-05-04 19:37

Leyna wrote:

> Den har jeg selv prøvet og LØST.
> Hver gang Vaks trak stod jeg stille, og vi bevægede os ikke en cm. før
> han var kommet på plads ved siden af mig.

Jeps det kan jeg tilslutte mig, det er primært også sådan jeg har lært Tyson
at gå pænt med og uden snor. Meget effektiv metode når det går op for
hunden hvad meningen er, når jeg går med Tyson løs i kvarteret og jeg synes
at han er kommet lidt for langt foran, så stopper jeg bare op så kommer han
straks fisende helt uden at jeg har sagt et ord

> Det kræver altså meget tålmodighed, da en ganske kort tur godt kan ta'
> en times tid. *G* Held og lykke med det!

Det er jo med den metode som med alt andet i hundeopdragelse, man skal ikke
opgive efter 14 dage bare fordi at det ikke virker endnu. Jeg kombinerede også
det med at stoppe op, med simpelthen at gå baglæns hvis han fortsat var for ivrig.

/Jens

Fra : Louis

Dato : 12-05-04 20:31

Jeg er i gang med denne øvelse, og det er rigtigt: det kræver MEGET
tålmodighed og det ta'r MEGET lang tid at gå blot en lille tur.

Jeg har tidligere prøvet at vende om når H begyndte at trække. Det gik også
fint når vi i modsat retning, men så snart vi vendte om og gik i den
oprindelige retning hang H i linen igen. Denne metode prøvede jeg ca. et
halvt år, uden resultat!

Jeg synes at stop-metoden som jeg har brugt i en lille uges tid nu, måske
virker lidt bedre, men turene bliver så ind til videre lidt kortere.
Rart at andre har haft succes med metoden, så jeg håber stadig.

Mvh
Louis

Fra : Lars

Dato : 13-05-04 06:12

Jeg plejer at kalde den "100 meter på 30 minutter" øvelsen, når jeg snakker
om den til mine kursister

Hilsen Lars

PS. Dermed også sagt at jeg føler også at den virker

Fra : Jimmy

Dato : 12-05-04 19:36

"Louis" <hflt@e-mail.dk> wrote in message
> Jeg har en ellers dejlig og glad hund, men der skal næsten ingen ting til
> før han stresser.

Hvorfor tror du det er stress?
Stress kan ses i deres øjne, som bliver helt røde.

> [...]
> og er næsten umulig at komme i kontakt med. Slipper jeg ham løs, er det
> næsten sikkert at han på et eller andet tidspunkt stikker over til de

Naturligvis - Han vil da helst lege med hundene.
Hvis han ikke er vant til at lege med andre hunde er det klart at han er
meget interesseret i dem når han får chancen.

Find en hundepark og luft ham der. Efter et stykke tid er andre hunde ikke
ekstremt interessante.

Tyson er ligesådan, og er stort set umulig at få til at gøre de ting han kan
derhjemme, når vi er i parken, men det kan jeg sådan set godt forstå.
Hvordan skulle jeg kunne måle mig med en hund, som han måske kan vinde over
i dominanskampe mm?

Mvh
Jimmy

Fra : Louis

Dato : 12-05-04 20:42

H har til tider røde øjne, men om det skyldes stress eller træk i linen, er
ikke altid nemt at afgøre.

Jeg lufter næsten dagligt H hvor der er mulighed for kontakt/leg med andre
hunde, og han leger da også med dem, men ikke så længe. Det er som om at
andre hunde er mere spændende når min hund er i snor, og vi skal træne lidt
seriøst.

Jeg har iøvrigt læst at for meget leg med andre hunde også kan være årsag
til stress, da hunde stresser når de leger eller jager, og ikke får
"afreageret" som man skulle tro.

Mvh
Louis

Fra : René Kofoed

Dato : 12-05-04 21:24

hunde. Desuden trækker til tider voldsomt når vi går tur.
> Jeg er beskæftiger mig dagligt med hunden 2-3 timer i form af træning,
> løbeture, gåture og leg m.m.

Hej Louis.

Kan det være overtræning ???

Det lyder som umiddelbart meget tid, hunden er i gang med at "arbejde".

Mvh Susanne.

Fra : Louis

Dato : 12-05-04 21:43

Nu er det ikke sådan at vi træner intensivt i de 2-3 timer. Det er bare den
tid hvor H er beskæftiget sammen med mig, og ikke sover.
Når H er alene 7-8 timer dagligt, synes jeg ikke at 2-3 timers aktivitet er
for meget.
Jeg har faktisk tænkt mere på om H kan være understimuleret.

Mvh
Louis

Fra : Holm

Dato : 12-05-04 21:39

> [...]
> vi træner sammen med andre er han meget uopmærksom, snuser næsten
konstant,
> og er næsten umulig at komme i kontakt med.

Hej Louis

Jeg er hundetræner i DcH , og har stiftet bekendtskab med en del af den
slags hunde , de kan sagtens ændres , men det kræver meget arbejde .

Jeg ville råde dig til at lave en masse "kontakt" øvelser med ham .
Det kan opleves som et gentaget råd , men jeg vil alligevel sige det igen og
igen ; Sid på en stol med hænderne bag ryggen ( de er fulde af godbidder ,
og når jeg snakker om godbidder så er det altså ikke kedelige tørkost -
bidder , men virkelig lækre kødstykker , pølse , engelsk bøf , leverposteg
tørret lever eller lignende )
I det øjeblik hunden kigger dig i øjnene skal han have en godbid .

Jeg havde en hund på mit hold som var ekstremt uopmærksom , og som ikke gad
tage godbidderne , ..indtil den dag jeg bad føreren om at tage en dåse
leverposteg med !!! Fra den dag var hun simpelthen langt mere spændende end
alt andet , så en ændring af godbidder KAN gøre underværker .

Derud over vil jeg råde dig til at lave sporarbejde , det er noget de fleste
hunde kan blive mentalt trætte af , for jo flere løbeture , jo mere leg og
gåtur ...jo mere energi får hunden . Det er altså hjerne gymnastik der skal
til i stedetfor .

Du skal gøre dig så interresandt at han ikke synes der er noget ved noget
andet , og det kan godt lade sig gøre .
Husk , du skal aldrig fodre ham den dag han skal træne , han skal være
sulten , og du skal være i godt humør , dette kombineret plejer at give et
godt resultat .

Held og lykke fremover .

Hilsen Holm

Fra : Leyna

Dato : 13-05-04 08:26

On Wed, 12 May 2004 22:38:45 +0200, "Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote:

> [...]
>tørret lever eller lignende )
>I det øjeblik hunden kigger dig i øjnene skal han have en godbid .

Jeg er altså _nødt_ til at kommentere dette...
Jeg fik Vaks da han var 12 uger gammel, og vi har haft øjenkontakt
lige fra den tid. Jeg har aldrig haft en hvalp før, og derfor søgte
jeg jo også div. råd, og fik det du lige nævner. Hvis jeg skulle
belønne ham med godbidder _hver_ gang (selv som hvalp) så havde han
været tromlefed i dag.

Det er bare vores naturlige måde at kommunikere på, og har været det
lige fra starten, og derfor har jeg fundet det ekstremt svært at
forstå, at hvis bare man fik kontakt til hunden, så var det meste af
arbejdet overstået. Det har bestemt ikke været min erfaring, og jeg
synes ikke at jeg kunne bruge de gængse råd til ret meget, så Vaks og
jeg besluttede os for, at vi nok var lidt udenfor normen, og så gjorde
vi det på "vores måde".
Det er også gået meget godt. Han kan de basale ting, og det er stort
set hvad jeg ønsker at han skulle kunne. Dog ville jeg ønske at jeg
kunne få ham afdækket på afstand, men hvordan jeg skal bære mig ad med
det har jeg desværre ingen anelse om, og så skal det lige siges, at
jeg jo nu har to hunde, og derfor er Vaks' opmærksomhed (når vi er ude
at gå tur) ofte rettet mod kammeraten mere end mod mig.

> [...]
>leverposteg med !!! Fra den dag var hun simpelthen langt mere spændende end
>alt andet , så en ændring af godbidder KAN gøre underværker .

Den _må_ jeg også lige kommentere.
Jeg har mine hunde løse når vi går tur, og det kan være lidt svært at
fange deres opmærksomhed (få dem kaldt ind) når de har fundet
spændende ting og dufte ude på markerne.
I går tog jeg så en håndfuld hundekiks (ja, de kedelige, som hunde
normalt ikke gider at æde!) med i lommen, for jeg ville prøve at se om
de også ville synes at det var sjovt at finde dem inde på markerne,
som pt er pænt tilgroede, så det kræver lidt snudearbejde...
Normalt styrter de begge ud ad døren og løber langt foran mig, men i
går løb de ganske vist ud, men begge hunde kom hurtigt retur og var
meget obs på mig, og det blev de ved med at være under hele "legen",
så for vores vedkommende, så duer de "kedelige hundekiks" altså også.
Generelt vil jeg dog give dig ret. Nogle godbidder _er_ mere spændende
end andre.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Holm

Dato : 13-05-04 21:52

> On Wed, 12 May 2004 22:38:45 +0200, "Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote:

Hej Leyna !
> [...]
> jeg jo også div. råd, og fik det du lige nævner. Hvis jeg skulle
> belønne ham med godbidder _hver_ gang (selv som hvalp) så havde han

Jamen jeg snakker også kun om indlæring , ikke stopfodring af hunde som
allerede mestrer øvelsen , vel ?

> [...]
> lige fra starten, og derfor har jeg fundet det ekstremt svært at
> forstå, at hvis bare man fik kontakt til hunden, så var det meste af

Jamen det er jo så heldigt for dig at I altid har haft den kontakt , det er
der mange der ikke har !
> [...]
> synes ikke at jeg kunne bruge de gængse råd til ret meget, så Vaks og
> jeg besluttede os for, at vi nok var lidt udenfor normen, og så gjorde

Fint nok , så længe det virker ! Jeg har heller aldrig sagt at alle øvelser
duer for alle hunde , der blev spurgt efter gode råd , og jeg giver dem der
virker bedst efter min mening ...du kan jo komme med nogle af dine råd også
!!

> [...]
> jeg jo nu har to hunde, og derfor er Vaks' opmærksomhed (når vi er ude
> at gå tur) ofte rettet mod kammeraten mere end mod mig.

Så kan du jo evt gå med én hund af gangen , det løser problemet !! ))
Så vil det sikkert også være lettere at lære ham at dække af på afstand ,
hvilket burde være en nem sag med den kontakt i ellers har ! ))

> Den _må_ jeg også lige kommentere.
Klip
> [...]
> så for vores vedkommende, så duer de "kedelige hundekiks" altså også.
> Generelt vil jeg dog give dig ret. Nogle godbidder _er_ mere spændende

Ja , al hundetræning går i bund og grund ud på at finde den belønning som
hunden bliver gladest for !!

Men ellers tak for kommentarerne ))

Venligst Holm

Fra : Leyna

Dato : 13-05-04 22:25

On Thu, 13 May 2004 22:52:13 +0200, "Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Jamen det er jo så heldigt for dig at I altid har haft den kontakt , det er
>der mange der ikke har !

Okay, jeg tror lige at du har opfattet mig forkert...
Jeg blev i sin tid forundret over at læse at man skulle øve og øve og
øve, for at få øjenkontakt med sin hund, for det har altid været
naturligt for Vaks og mig.

Jeg var slet ikke klar over, at det kunne være svært indtil jeg fik
Hansen. Han søger ikke øjenkontakt, men man _kan_ fange hans
opmærksomhed... hvis man er heldig!

> [...]
>virker bedst efter min mening ...du kan jo komme med nogle af dine råd også
Denne tror jeg også du har fået lidt galt i halsen. Jeg var ikke ude
på at nedgøre hverken dig eller de træningsmetoder du bruger, og da
jeg selv er nybegynder og faktisk lærer mine hunde det meste sådan på
fornemmelsen, så har jeg vist ikke så meget konkret at gi' af.

Jeg ville egentlig bare lige fortælle om den form for kontakt som jeg
har med Vaks og lige pointere, at jeg aldrig har øvet for at opnå den.
Jeg har så også ladet mig fortælle, at den kontakt vaks og jeg har er
ret unik, så det kan vist ikke bruges af så forfærdeligt mange andre.

>Så kan du jo evt gå med én hund af gangen , det løser problemet !! ))

Det skaber altid ballade når de kommer ud hver for sig. Den ene er sg*
mere jaloux end den anden, så jeg vil helst ha' dem samlet. Jeg burde
selvfølgelig lokke min mand til at træne den ene, mens jeg træner den
anden, men det er i den grad _mine_ hunde, såeh...

>Men ellers tak for kommentarerne ))

Og der var ingen af dem der var uvenligt ment!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Holm

Dato : 14-05-04 10:28

> Og der var ingen af dem der var uvenligt ment!

Hej Leyna..

Det troede jeg heller ikke ...jeg var vist lidt træt i går aftes...)

Man kan altid lære noget nyt , og det er min mening at ikke to hunde kan
trænes nøjagtigt ens , og det vil altid være meget svært at give de bedste
råd , for hvad der virker for en , virker måske ikke for andre ..

Min første hund ( som i øvrigt er 13 nu ) har aldrig gået til hundetræning ,
og jeg anede ikke ret meget om opdragelse dengang , eller træning ...men han
kan de samme ting som en trænet hund ...helt uden "faglig" viden , og på
fornemmelsen!!

Venlig hilsen Holm

Fra : Battlefield´s

Dato : 13-05-04 14:27

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tørret lever eller lignende )
> I det øjeblik hunden kigger dig i øjnene skal han have en godbid .

Hej
Haha, jeg må altså også lige kommentere dette. Hunden er en Retriever, det
bliver altså ikke let at sidde stille på en stol med en håndfuld godbidder
bag ryggen og så opnå øjenkontakt. Retrievere er generelt meget madglade så
min erfaring er at de vil kredse rundt om hånden bag ryggen og være totalt
ligeglad med alt andet
Hilsen Vibeke

---

Fra : Helle Jensen

Dato : 13-05-04 18:44

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> min erfaring er at de vil kredse rundt om hånden bag ryggen og være totalt

Ja, det må jeg så lige kommentere. Hvis hunden kredser om hånden, får den
naturligvis intet ud af det. Først når den skæver mod/kigger på føreren
udløses de lækre godbidder. Det kaldes hjernearbejde og shaping. Det varer
ikke ret længe inden hunden (-også retrievere) har fattet ideen.

Kontakt (øjenkontakt) er også for mig nøglen til alt træning med min hund.
Uden den ville vi ikke komme ret langt, da meget andet i verden vil være
mere spændende. Når hun har et sted hendes fokus skal være - ja, så er der
ikke ret meget at være i tvivl om.

Venlig hilsen

Helle

Fra : dsadas

Dato : 15-05-04 20:10

> [...]
> svar, og ikke hjælper mig meget, men noget mere konkret med lidt "kød" på.
> Er der nogen som har et seriøst forslag som eventuelt kan hjælpe?

Har selv en retriever på nu 7 mdr. Gik til træning i DCH, men droppede det
på grund af det godbid helvede som jeg mener det kan være, at side i
rundkreds med sin hund og dele godbidder ud, jaee måske et temparement
spøgsmål . Anyway det virkede ikke på min hund. Min hund trak og snuste
uanset om der var godbider eller ej, jeg kunne ikke få kontakt. Men efter
jeg stoppede i DCH og begyndte selv at træne gik det meget bedre. Det med at
trække løste jeg ved at holde den i kort snort, viklede remmen on hånden og
puttede hånden i lommen, således hver gang den trak skulle den mærke at den
skulle trække en voksen mand, efter 14 dage har det resulteret i at nu gå
den fin når den går med løs line. Så ikke noget med at stoppe men bare at gå
selvom den også ville snuse gik jeg bare videre, ville den trække gik jeg
bare videre i MIT tempo. Selvom en retriever er en sart hund psykisk, kunne
det lyde som om at du skal markere lidt mere med stemmen, det har også
hjulpet for mig (Sorry, det er det med lederskabet og efter jeg
markedere lidt mere kan jeg sagten få den kontakt jeg har brug for.

/Tralala