omgåelse af firewalls og routere ...
Fra : Morten

Dato : 12-05-04 17:19

Jeg hjælper en del forskellige mennesker via VNC (jeg "fjernstyrer" deres
computer fra min egen af).

Problemet er en del af dem har firewall/router/dyn.ip. som i en del tilfælde
gør det alt for besværligt.

Så var det jeg faldt over noget som kunne løse problemet.
En RPC-service, som ved hjælp af en "mellemliggende server" som "en af dem
som eks. har firewall", connecter til, og på den måde kan jeg så omgås deres
firewall. Se detaljer her: http://access-remote-pc.com/rpcservice.shtm
Problemet med lige den service, er at den vidst kun virker sammen med et
bestemt program ("access-remote-pc"), men også at den koster et abonnement
for hver enkelt som har firewall.

Så var det jeg tænkte, om ikke det er muligt på en eller anden måde selv at
lave en sådan RPC-service, altså så man selv har den der server de skal
connecte til.
Måske man kunne få et smart program eller noget til det.

Håber i forstod bare noget af det.

På forhånd tak.

Mvh

Morten

Fra : Peter Pan

Dato : 12-05-04 17:28

"Morten" <morten-klalsonbellsdon@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> connecte til.
> Måske man kunne få et smart program eller noget til det.

Sæt en VPN server op, det vil nemt kunne løse problemmet. Enten en hardware
kasse eller f.eks den indbyggede VPN server i Windows 2000/2003 server. (MS
kalder den RRAS)

Mvh
Anders

Fra : Sune Storgaard

Dato : 12-05-04 17:39

Peter Pan mumbled his insignificant opinion in:
c7tj6q$1cis$1@news.cybercity.dk

> [...]
>
> Sæt en VPN server op, det vil nemt kunne løse problemmet. Enten en
> hardware kasse eller f.eks den indbyggede VPN server i Windows

Smart, så skal kunderne bare lige sætte deres pc op til det og konfigurere
deres firewall....er man så ikke lige vidt?

Fra : Peter Pan

Dato : 12-05-04 21:18

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Smart, så skal kunderne bare lige sætte deres pc op til det og konfigurere
> deres firewall....er man så ikke lige vidt?

De fleste "bredbånds routere" (hvis ikke alle) jeg har stødt på har
automatisk PPTP passthrough, og så skal der intet sættes op hvis man laver
PPTP tunnel til f.eks en Win2000 server.
Og VPN klienten er indbygget i alle OS'er fra MS siden 1998. (Win98 FE og
op)

Mvh
Anders

Fra : Morten

Dato : 13-05-04 05:48

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in message
> [...]
> PPTP tunnel til f.eks en Win2000 server.
> Og VPN klienten er indbygget i alle OS'er fra MS siden 1998. (Win98 FE og

Jeg skal vidst lige have læst og researchet en HEL DEL (for at sige det
mildt) om VPN, PPTP m.m. før jeg kan kaste mig ud i det projekt!
Men mange tak for tippet, det lyder jo også som en lade-sig-gørelig løsning
(godt at have lidt at vælge i mellem)
Forresten; vil denne VPN-server virke med alle typer
remote-access-programmer ?
("remote-access-pc"-programmet er jo designet/programmeret til at arbejde
sammen med firmaets RPC-service)

Morten

Fra : Morten Christensen

Dato : 12-05-04 20:28

Morten wrote:
> [...]
> connecte til.
> Måske man kunne få et smart program eller noget til det.

Umiddelbart har jeg svært ved at forstå, at du ikke bare kan sætte din
viewer i listen-mode, og lade den fjernstyrede forbinde sig til dig med
add-new-server. Vi må jo forvente at du selv har styr på din
firewall/router-situation.

Ellers er UltraVNC-projektet i disse dage ved at lancere en repeater,
som skal placeres i en DMZ og skabe forbindelse mellem en vncviewer og
en vncserver der begge kan befinde sig bag firewall's og NAT.

Morten Christensen

Fra : Morten

Dato : 13-05-04 05:41

"Morten Christensen" <mc@mc.sletmig.cx> wrote in message

> [...]
> viewer i listen-mode, og lade den fjernstyrede forbinde sig til dig med
> add-new-server. Vi må jo forvente at du selv har styr på din

Det lyder interessant. Hvis jeg forstår dig rigtigt, så kan jeg altså
fjernstyre andres computere, selvom de har firewall, så længe jeg bare selv
har en port åben.
Men hvordan sætter jeg så min viewer i listen-mode? Er det noget langt de
fleste viewere understøtter? Jeg erindrer ikke at være stødt på funktionen i
eks. "Remote-access-pc", som jeg blandt andet har testet lidt.

> Ellers er UltraVNC-projektet i disse dage ved at lancere en repeater,
> som skal placeres i en DMZ og skabe forbindelse mellem en vncviewer og
> en vncserver der begge kan befinde sig bag firewall's og NAT.

Havde aldrig hørt om UltraVNC, men tak for tippet, da det så lader til at
blive den fremtidige løsning. Måske dette program også kan sætte vieweren
til listen-mode?
(det, kombineret med at der også er mulighed for at kryptere datastrømmen,
gør at jeg måske helt kan slippe for at investere i et kommercielt program
af samme type (som er helvedes dyre med flere licenser :))

På forhånd tak igen

Morten

Fra : Morten Christensen

Dato : 13-05-04 21:23

Morten wrote:
> [...]
> har en port åben.
> Men hvordan sætter jeg så min viewer i listen-mode? Er det noget langt de

Jeg går rundt og tror, det er en standard-feature i alle vnc-versioner,
men jeg er nu ensporet ultra-bruger.

Når jeg installerer Ultra, får jeg et menupunkt i
Start menu, Programmer, UltraVNC, UltraVNCviewer der hedder
Run UltraVNC viewer (Listen mode). Det er en genvej til
"vncviewer -listen".

Morten Christensen

Fra : Morten

Dato : 14-05-04 00:19

> [...]
> Start menu, Programmer, UltraVNC, UltraVNCviewer der hedder
> Run UltraVNC viewer (Listen mode). Det er en genvej til

Aha! Det lader efterhånden til at UltraVNC er løsningen på det hele! :)

Men jeg må desværre meddele at jeg stadig er en anelse forvirret.
Det jeg helt konkret gør for at få det til at virke, er at jeg installerer
Win/Realvnc-server på den computer som jeg skal fjernstyre.
På min egen installerer jeg så Ultra-vnc, og starter Ultra-vnc-viewer (liste
mode).
Hvad er det så jeg skal gøre der fra?
jeg kan se at vieweren i "listen mode" er sat til en default port 5500. Er
det den port som serveren (den fjernstyrede computer) skal connecte til på
min computer? Og hvordan ændrer jeg denne port til et andet portnummer?
Hvis du gad i MEGET korte skridt at beskrive hvad jeg skal gøre frem til den
endelige forbindelse mellem computerne ville jeg være dig evigt taknemmelig
(jeg må da være rimelig tæt på målet trods alt! :D)

Mvh

Morten

Fra : Morten

Dato : 14-05-04 06:26

"Morten" <morten-klalsonbellsdon@hotmail.com> wrote in message

> [...]
taknemmelig
> (jeg må da være rimelig tæt på målet trods alt! :D)

Ok, beklager utålmodigheden, men jeg fandt faktisk ud af det. Omend jeg ikke
er særlig sikker på hvad fanden der egentlig foregår :)
Det ser tilmed ud til at "repeateren" du omtalte er frigivet og efter
sigende skulle virke. Det må så være mit næste skridt ... men hvor jeg dog
savner en ordentlig manual (som jeg kan forstå en del andre brugere af
programmet også efterlyser). Indrømmmet, efter jeg fandt deres forum og faq
er det sikkert muligt at få resten af alle mine spm. besvaret - om end man
skal arbejde lidt for det selv (men jeg klager absolut ikke, jeg havde jo
egentlig regnet med at skulle ofre mindst et par tusinde på div.
kommercielle programmer).

Mvh

Morten

Fra : Morten Christensen

Dato : 15-05-04 22:48

Morten wrote:
> "Morten Christensen" <mc@mc.sletmig.cx> wrote in message

> selv

> de

> Aha! Det lader efterhånden til at UltraVNC er løsningen på det hele! :)

Ultra ER et godt produkt, men jeg tror nu -listen-parameteren kan bruges
på de fleste dialekter af vnc.

> [...]
> Win/Realvnc-server på den computer som jeg skal fjernstyre.

> På min egen installerer jeg så Ultra-vnc, og starter Ultra-vnc-viewer (liste

Du taler i telefon med ham, du skal hjælpe, og beder ham højre-klikke på
vnc-ikonet i nederste højre hjørne, vælge add-new-client og indtaste dit
domæne-navn eller offentlige ip-nummer.

Du skal så sikre, at porten er forward'ed i din router/firewall til din
arbejdsplads.

> [...]
> min computer? Og hvordan ændrer jeg denne port til et andet portnummer?

Serveren i den anden ende bruger automatisk port 5500, så det skal du
ikke lave om på, hvis brugerne er ikke-teknikere (og hvorfor skulle de
ellers have brug for din hjælp).

Hvis brugeren skriver domænenavn.dk:3 connecter den til port 5503 på dit
domæne, og du kan så forwarde den offentlige port 5503 til port 5500 på
din arbejdsplads.

Morten Christensen