7-polet stik på bilen og 13-polet stik på ~
Fra : Robert

Dato : 12-05-04 15:46

Hej

Har fået ny campingvogn, der har et 13-polet stik, men min bil har kun et
7-polet stik.

Jeg er klar over man kan anvende en adaptor når vi kører med campingvognen,
men er der nogle fordele ved at skifte stikket på bilen ud med et 13-polet
stik?

Robert

Fra : Steen Larsen

Dato : 12-05-04 16:36

Robert wrote:
> [...]
>
> Jeg er klar over man kan anvende en adaptor når vi kører med
> campingvognen, men er der nogle fordele ved at skifte stikket på

Hej Robert

Jeg går ud fra at det 13 polet jæger du har monteret på din
campingvogn. Det er ent meget bedre stik uden problemer med ir, den
største forskel på 7 og 13 polet er mugligheden for at få togebaglys
på campingvognen hvis alså den er monteret med det.

Her kan du se hvad de forskellige ben bruges til
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Søren

Dato : 13-05-04 07:23

> [...]
> største forskel på 7 og 13 polet er mugligheden for at få togebaglys
> på campingvognen hvis alså den er monteret med det.

plus baklys hvis der du har det på din CV.
Du har desuden mulighed for at køre køleskab og batteri i CV på hvert sit
sæt ledninger fra bilen. Så undgår du at et fladt batteri forhindrer
køleskabet i at køle. Og at et tændt køleskab forhindrer et fladt batteri i
CV i at blive ladet op. Det tror jeg mange har prøvet når de har holdt i
længere tid på en rasteplads hvor de glemte at slukke for 12 volt til
køleskabet.

Fra : Robert

Dato : 13-05-04 08:07

> [...]
> CV i at blive ladet op. Det tror jeg mange har prøvet når de har holdt i
> længere tid på en rasteplads hvor de glemte at slukke for 12 volt til

Jeg får sat et relæ i, så der kun kan trækkes 12 volt ud fra bilen når
motoren kører, så jeg undgår at ikke kunne starte pga. et fladt batteri i
bilen. Måske monterer jeg også et batteri i CV.

Robert

Fra : Søren

Dato : 13-05-04 11:47

> Jeg får sat et relæ i, så der kun kan trækkes 12 volt ud fra bilen når
> motoren kører, så jeg undgår at ikke kunne starte pga. et fladt batteri i
> bilen. Måske monterer jeg også et batteri i CV.

Så husk at sætte køleskabet på gas når du holder stille i længere tid

Jeg vil nu foreslå at du får monteret et jægerstik nu du alligevel skal
igang. Så kan du købe et lille adapter til hvis du skal kunne køre med
trailer med 7-polet stik.

/Søren

Fra : Robert

Dato : 13-05-04 12:59

> Jeg vil nu foreslå at du får monteret et jægerstik nu du alligevel skal
> igang. Så kan du købe et lille adapter til hvis du skal kunne køre med
> trailer med 7-polet stik.
>
> /Søren

Jeg får også monteret et jægerstik, jf. mit indlæg igår kl. 19.04 (mit svar
til Tommy Hansen).

Men et jægerstik leverer vel også strøm selvom moteren ikke kører, medmindre
der monteres et relæ?

Robert

Fra : Søren

Dato : 14-05-04 11:45

> Men et jægerstik leverer vel også strøm selvom moteren ikke kører,
medmindre
> der monteres et relæ?

Ja, så kan du trække strøm til lys fra bilen batteri, hvis campingvognen
ikke har noget batteri og står uden 230 volt
Men pas på at slukket for køleskabet, ellers løber bilen tør for strøm. Det
har jeg vist sagt før

Sørg for at den ledning der bliver monteret imellem dit jægerstik og
bilensbatteri er så tyk som mulig. Gerne 4 kvardrat eller mere. Det samme
gælder stelledningerne.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 12-05-04 17:12

"Robert" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
campingvognen,
> men er der nogle fordele ved at skifte stikket på bilen ud med et 13-polet

13 polet Jaeger er et meget bedre stik med forbindelser til bl.a. tågelygter
og der er også seperate forbindelser til henholdsvis strømforsyning og evt.
ladning af batteri.

Jeg har haft disse stikforbindelser i fem år uden et eneste problem. Kan kun
anbefales.

Mvh, Tommy

Fra : Robert

Dato : 12-05-04 18:05

> [...]
evt.
> ladning af batteri.
>
> Jeg har haft disse stikforbindelser i fem år uden et eneste problem. Kan

Tak for svarene

Jeg skifter mit stik ud med et 13 polet Jaeger, så har vi også strøm til
køleskabet mens vi kører. Og da campingvognen er monteret med tågelys,
kommer det jo også til at virke.

Så mangler jeg lige trailerkortet, så er familien køreklar

Robert

Fra : phk

Dato : 13-05-04 12:06

"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
evt.
> ladning af batteri.
>
> Jeg har haft disse stikforbindelser i fem år uden et eneste problem. Kan

Og jeg har kørt med Multiconstik på Mondeo´en siden 97 og det kører uden
problemer. Det eneste jeg har gjort ved det er at have givet det lidt W40 en
gang i mellem.

--
Per, Esbjerg

Fra : Tommy Hansen

Dato : 13-05-04 15:40

> [...]
> problemer. Det eneste jeg har gjort ved det er at have givet det lidt W40

Jamen, det er rigtig godt, men det er ikke mine og mine bekendtes erfaringer
at det er så stabilt.

Derfor kan jeg kun anbefale Jaeger.

Mvh.

Tommy

PS - Har du prøvet Jaeger ?

Fra : phk

Dato : 13-05-04 18:08

"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> PS - Har du prøvet Jaeger ?

Nej. Men jeg skal have Multicon installeret på Golf´en, når jeg kommer over
det inden ferien.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 13-05-04 19:29

Hej Robert
Der er jo både gode og dårlige erfaringer med Jæger og Multicon/West stikket
Jæger er med 13 små pinde og Multicon er med 13 lidt større (pinde)kontakter
(som i dit 7 polede stik).
Multicon stikket behøves du ikke adapter til hvis du skal køre med trailer
kun med 7 polet , da de sidste ben ikke generer det 7 polede stik fra
traileren - Så her slipper du for en adapter !
Men Jæger stikket skal omformes med en adapter hvis du vil "leje" en trailer
e.lign.

Som andre har skrevet er de ekstra kontakter i de 13 polede til : Baklys ,
Tågelygter , fast strøm fra bilen , eventuelt en ladeledning.
Du kan se hvordan disse monteres på
www.campingstuff.dk under byg selv/artikler , lidt om 12 volt stik !

god fornøjelse .................

PS. Er selv meget tilfreds med Multicon/West stikket......

Kim

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-05-04 21:13

Kim Bonnesen wrote:

> Som andre har skrevet er de ekstra kontakter i de 13 polede til :
> Baklys , Tågelygter , fast strøm fra bilen , eventuelt en ladeledning.
> [...]

Direkte link:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

> PS. Er selv meget tilfreds med Multicon/West stikket......

Det tyder forresten på, at du får blandet Multicon og Multicon-West stillene
lidt sammen?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Sten Bo

Dato : 14-05-04 08:08

Carsten Stage wrote:

> Det tyder forresten på, at du får blandet Multicon og Multicon-West
> stillene lidt sammen?

Hejsa.

Ja, men det kan man vel også, den ene vej .? Han - M vest (små runde
ben 8-13) stikket passer i M hun stikket på bilen det med flade ben i
periferien.

Vi havde tidliger et M hanstik med flade tværstillede ben 8-13. Det
blev ødelagt og da jeg bad om et nyt fik jeg et med runde ben på 8-13 og
det må så være et M vest hanstik - virker fint.

Skal skifte på venners bil og autoelektrikkeren gav mig så et M vest
hunstik Altså med de små runde huller til 8-13.

Men det er måske en fordel at holde sig til M hun, da det også kan ta M
vest han.

Og så spekulerer jeg på hvad en adapter helst vil ha. Og gør. Min ven
troede at hans køleskab kom til at virke bare han købte en adapter til
det 7 polede Krogeen blev brugt til cykelstativ.

Støn.

Hilsen Sten Bo

Fra : Ole

Dato : 14-05-04 08:46

> Det tyder forresten på, at du får blandet Multicon og Multicon-West stillene
> lidt sammen?

Hej Carsten
Jeg er også en af dem der bruger Multicon stik, da jeg synes det er
smart at du kan køre med en trailer med 7-benet stik uden
mellemledninger eller andre finurligheder og Multicon og Multicon-West
passer faktisk sammen uden nogen problemer.

Da jeg købte ny bil i februar fandt jeg ud af, at Multicon-West ikke
er godkendt.
Men du kan faktisk ikke købe det "gamle" multicon stik mere, så hvis
du holder fast i Multicon-systemet er der kun mulighed for at bruge
Multicon-West.
mvh
Ole

Fra : Gismo

Dato : 14-05-04 20:41

En af de største fordele ved et 13 polet stik er at man kan få
en masse tid til at gå med monteringen, jeg har monteret stikket
efter bedste evne, som så ikke er nok, farverne på ledningerne
på CV passer ikke med det diagram som er på camping.dk

Når stikket er sat i bilen lyser baklyset konstant på bilen ;-(((
og der er ikke ret meget strøm i CV hvis jeg tænder køleskabet
forsvinder strømmen i lamper helt.....

Hvilke ledninger skal mon byttes ?

Gismo.

Fra : Sten Bo

Dato : 15-05-04 07:22

Gismo wrote:
> [...]
>
> Når stikket er sat i bilen lyser baklyset konstant på bilen ;-(((
> og der er ikke ret meget strøm i CV hvis jeg tænder køleskabet

Plus og minus

Skal i gang med den samme. Har lige købt et 13 polet til ny bil men 7
polede virker fint efter en ordentlig jordledning blev etableret. Fandt
dog ud af at skille (og montere) relevante paneler i bagagerum og det er
halvejs.

Har besluttet at der som i gamle bil skal etableres 12 volt udtag i
bagagerummet samtidig.
Den ekstra køleboks kører meget bedre når den fødes fra den fede ledning
direkte fra batteriet/relæ - end når den sættes til cigarstikket.
Ungerne vil også altid ha deres disman og spil sat til der - og konen
sir så at de skal ha eget 12 v stik ved deres sæder. Jeg Spør om de
ikke også vil ha bredbånd med det samme.

Hilsen Sten Bo

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 18-05-04 19:58

Hej Carsten
Fandt lige dette som vist rydder alt tvivl af vejen :
http://www.solifer.dk/elstik.htm

Btw :
En skriver noget om baklys ikke virker , det kan skyldes at baklyset er
lavet med en stelforbindelse (det samme som med tankmåleren) .
Ved dette tilfælde skal indskydes et "slave" relæ , = almindeligt 12 Volt
tilslutningsrelæ som kan købes i bilistbutikker. Dette relæ skal fødes med
en strømledning fra den eksisterende 12Volt faste strøm (ej lys m.m.) , som
derved tænder baklyset i Campingvognen når bakgears kontakten aktiveres i
bilen.
Man kalder vist disse relæer for gennemgangsrelæer.

relæfunktionen skydes ind i "serie" med baklyset og + ledningen (hugget ved
den faste 12Volt i nærheden af hængerstik) sendes ned gennem baklyset
(pæren) i campingvognen og til stel !
(Håber ikke det blev for kringlet ?)

Kim