Bad - Hvor tit
Fra : J. Jensen

Dato : 12-05-04 13:53

Jeg har en lille korthåret hund.
Jeg har læst at man kun skal give en hund bad hvert halve år.
Men hvad ligger der i " SKAL ".
Betyder det at man ikke MÅ eller ikke BØR give den bad mere end 2 gange om
året.
Jeg kunne godt tænke mig at bade den en gang om måneden , for den kan lide
det.
Tager den skade af det. ??????

J.J.

Fra : Tjinca

Dato : 12-05-04 14:57

"J. Jensen" <no@adresse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> året.
> Jeg kunne godt tænke mig at bade den en gang om måneden , for den kan lide

Jeg har i årevis vasket mine langhårede med 1-2 måneders mellemrum uden
problemer. Jeg har sågar kendt en hundeejer der vaskede sine 1 gang om ugen,
hvor både pels og hud så fint ud.

Jeg tror ikke, at det er så meget et spørgsmål om hvor tit de må vaskes, men
nærmere hvilken shampoo man bruger. Man kender det vel lidt fra eget brug og
vask. En billig elendig shampoo eller sæbe har det med at tørre huden ud,
hvorimod en mild, parfumefri baby shampoo normalt ikke giver problemer.

Hvad føntørring angår, så plejer jeg, normalt om vinteren, at tørre dem
grundigt med et håndklæde og føntørre bagefter, for at sikre mig at de er
gennemtørrede. Men om sommeren, hvis vejret er varmt nok til det, får de lov
til at løbe sig tørre. Det lyder måske lidt vanvittigt, men de har immervæk
i flere år, dagligt hoppet i en sø og plasket gladelig rundt, selv når der
er isflager på!!!.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 12-05-04 15:02

Det med bad kommer helt an på hvilken hund du har, og hvad den får lov til!
En trimmehund bader man normalt ikke, da det ødelægger dens gode trimmepels,
hvis den bliver våd (derfor bør disse også så vidt muligt holdes væk fra
regn). En langhåret hund (Afgahner, Beardieser osv.) bør vaskes og føntøres
mindst en gang om ugen/hver 14. dag, da de bliver meget filtrede og hvis de
ikke bliver føntøret, kan de få problemer med huden! En alm. kælehund
(f.eks. lab kryds), bør vaskes lidt flere end et par gange om året... hvis
din hund bader på stranden, i sø'er eller andet, bør hunden selvfølgelig
vaskes når den kommer hjem, så alt sand, forurening m.m. er helt væk fra
hundens pels og hud.

Ingen hund med normal hud/pels osv. (andet end trim-hunde, og andre hunde
med en speciel pels) tager skade af et bad, hvis bare man bruge en ordenlig
shampoo... Kate W. produkter er ganske glimrende....

Hvis du er i tvivl om hvor vidt DIN hund bør og må vaskes, så ta' kontakt
til en hundefrisør- de kan forklare dig alt! En god en er:
sylvias-hundesalon@sol.dk.... spørg hende!

Heidi

Fra : simon leth jensen

Dato : 12-05-04 15:17

Hej med jer
Jeg vil ærlig tilstå at jeg aldrig har asket min hund med shammpoo hun er 3
år og kun blevet skyllet med vand når hun har badet i havet eller åer.
Hendes pels er ikke fedtet eller ulækker og hun ruller sig ikke i noget så
jeg ser ingen grund til at vaske hende.
Hilsen Tina

Fra : Heidi Jensen

Dato : 12-05-04 15:30

En skyldning er ofte nok, når man kommer fra stranden af, men der kan være
meget forurenet i en sø, derfor (for hundens og ikke ejerens skyld) bør den
vaskes med en mild shampoo, efter disse badeture!

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 21:31

hej
jeg vasker aldrig min hund i shampoo , hvis hun komme med hjem fra jagt , og
har været i mudder , og det sker , får hun lov til at ligge på sit tæppe og
tørre og dagen efter , er hun ren ,
dyr er bedst til at holde sig selv rene
kab

Fra : Claudio Adam

Dato : 12-05-04 17:08

J. Jensen <no@adresse.dk> skrev:
> [...]
>Men hvad ligger der i " SKAL ".
>Betyder det at man ikke MÅ eller
>ikke BØR give den bad mere end 2 gange om

- besidder en sort schæfer
den får flot pels af en tur i moser søer og i den dur
det skal nævnes at dette ikke forgår under tvang,
tværtimod
--
med venlig hilsen
Adam

Fra : J. Jensen

Dato : 13-05-04 07:01

> [...]
> året.
> Jeg kunne godt tænke mig at bade den en gang om måneden , for den kan lide

Foruden at hunden får mere velvære efter et bad, fælder en stuehund ikke så
meget .
Alle de løse hår bliver skyllet væk.
Og hvis den er i løbetid , ryster den sig heller ikke så meget , og det
resulterer i
færre stænk af blod op ad væggene.
Så for en selvskabshund , er det en god ting at blive vasket en gang om
måneden.

J.J.

Fra : x Vuf x

Dato : 13-05-04 11:03

Thu, 13 May 2004 08:01:23 +0200, J. Jensen wrote:
>"J. Jensen" <no@adresse.dk> skrev...

Er den pløret, så skyl den af i stedet for at vaske den. Al den sæbe
har hunden ikke godt af, så hvor man kan nøjes med skyl, så gør dét!
Det sparer også på den dyre hundeshampoo.

>Foruden at hunden får mere velvære efter et bad, fælder en stuehund ikke så
>meget . Alle de løse hår bliver skyllet væk.

Normalt vil man ta' de løse hår med børste eller kam.

>Og hvis den er i løbetid , ryster den sig heller ikke så meget , og det
>resulterer i færre stænk af blod op ad væggene.

Nu har jeg da aldrig... Jeg har 9 tæver, der er i løbetid hvert ½ år.
Der er altså aldrig nogen af dem, der har stænket blod op af væggene!!!
Kun én, der er for fedt til at nå ned til numsen, efterlader blodpletter
i sin seng eller hvor hun nu ser sit snit til at lægge sig.
(Ja Leyna; det er Glennie!) *G*

>Så for en selvskabshund, er det en god ting at blive vasket en gang om
>måneden.

For INGEN hunde er det en god ting! De får hudproblemer.
Skæl eller voldsomt fedtende hud! Så la' vær!!!

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Der findes ikke så stort et problem,
at det ikke kan løses. Citat SEJ

Fra : Heidi Jensen

Dato : 13-05-04 15:26

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospamsonpet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> (Ja Leyna; det er Glennie!) *G*

> For INGEN hunde er det en god ting! De får hudproblemer.
> Skæl eller voldsomt fedtende hud! Så la' vær!!!

Ej Sonja for fanden da!!!! Tænk dig dog om!!! Nogle racer SKAL have deres
ugentlige bad... ellers går pelsen nemlig helt i vask.... Der er for mange
som nøjes med kun at børste sin hund en gang i mellem, og det resulterer i
en meget slidt og knækket pels...

Ja selvfølgelig vasker man ikke sin hund i menneske shampoo eller
opvaskemidddel, men der er nu lavet en masse (både dyre og billige)
shampoo'er som er god for hunde! De hunde du må have mødt det med de
hudproblemer du omtaler, må da blive vasket med forkert shampoo ellers er
den ikke blevet skyllet ordenlig ud....

Jeg har selv langhårs race, som bliver vasket med en uges mellemrum..... Jeg
vil slet ikke tænke på hvilken pels de havde haft, hvis det ikke blev
gjort!! OG JEG VASKER DEM MED SHAMPOO OG BALSAM HVER GANG!

Heidi

Fra : x Vuf x

Dato : 13-05-04 16:13

Thu, 13 May 2004 16:25:39 +0200, Heidi Jensen wrote:
> [...]

>som nøjes med kun at børste sin hund en gang i mellem, og det resulterer i

Hvad er det for racer? Som du ved (måske), har jeg papilloner.
De er dét, man kalder semilanghårede. Der findes forskellige børster, kamme
og karter, som du jo nok ved, og ingen af mine hunde har nedslidt pels.
Tværtimod har de altid fået topudtalelser hvad angik pelskvalitet!

>De hunde du må have mødt det med de hudproblemer du omtaler,
>må da blive vasket med forkert shampoo ellers er den ikke
>blevet skyllet ordenlig ud....

Hunde er forskellige, som også vi mennesker. Nogle tåler dette,
og andre tåler hint.

>Jeg har selv langhårs race, som bliver vasket med en uges mellemrum..... Jeg
>vil slet ikke tænke på hvilken pels de havde haft, hvis det ikke blev
>gjort!! OG JEG VASKER DEM MED SHAMPOO OG BALSAM HVER GANG!

Hver sin lyst!

Fra : Heidi Jensen

Dato : 13-05-04 17:11

> [...]
> og karter, som du jo nok ved, og ingen af mine hunde har nedslidt pels.
> Tværtimod har de altid fået topudtalelser hvad angik pelskvalitet!

Jep kender godt din race er selv vokset op med dem.... og de kræver ikke det
helt store hvad pelsen angår!!! Min mor har jo så opdrættet dem, men det er
ved at være godt 15 år siden! Nu har jeg jo så selv Bearded Collier....

> Hunde er forskellige, som også vi mennesker. Nogle tåler dette,
> og andre tåler hint.

Ja men som du selv skrev... INGEN HUNDE tåler vask med shampoo en gang om
måneden!

Jeg

> Hver sin lyst!

Helt sikkert! Og vil så også påstå at jeg måske har et stører kendskab til
vaske hunde! Min søster er jo så oveni også hundefrisør, min mor har 7
afghanere, så der er megen hundevask i min fam. og vores omgangskreds!!!

Fra : Leyna

Dato : 13-05-04 17:15

On Thu, 13 May 2004 12:03:02 +0200, x Vuf x
<sonpetnospam@nospamsonpet.dk> wrote:

>Er den pløret, så skyl den af i stedet for at vaske den. Al den sæbe
>har hunden ikke godt af, så hvor man kan nøjes med skyl, så gør dét!
>Det sparer også på den dyre hundeshampoo.

Hvis hunden kan li' at komme i bad, så er det sikekrt også mere vandet
der trækker, og man kan sagtens give dem en grundig skylle en gang om
ugen hvis man har lyst til det.

Sæben ville jeg spare på a hensyn til evt. hudproblemer. Synes selv de
hurtigt får tør hud, hvis de har været for ofte i bad.
En hund der har rullet sig i gylle "dufter" altså alternativt!

>(Ja Leyna; det er Glennie!) *G*

Lille forsultede Glennie!

Men jeg har nu selv haft en fertil tæve, og der var heller aldrig
problemer med at hun efterlod blodpletter nogen steder... Ikke før hun
fik knuder i tarmen (som der gik hul på), men det stod nu ikke på ret
længe.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-05-04 08:52

>For INGEN hunde er det en god ting! De får hudproblemer.
>Skæl eller voldsomt fedtende hud! Så la' vær!!!

hva så hvis hunden ruller sig i rævelort 5 dage i træk ? eller de
der fine hunde med lang pels i snakker om kommer måske ikke i skoven ?

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 13-05-04 19:39

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> hva så hvis hunden ruller sig i rævelort 5 dage i træk ? eller de
> der fine hunde med lang pels i snakker om kommer måske ikke i skoven ?

Det ville da være synd hvis de ikke kom i skoven og fik lov til at rulle sig
i rævelort!!! Hmm :0) Mine langhårs hunde, kommer jævnligt i skoven, bader
i sø'er, på stranden osv. osv. Jeg mener, at selv om de har lang pels, skal
de stadig have lov til at være hunde! De er jo vant til, når de kommer hjem-
at de skal i bad, og så er de godt trætte bagefter... og mig også... :0)

Fra : x Vuf x

Dato : 13-05-04 21:11

Thu, 13 May 2004 19:52:16 -1200, Punish the deed, not the breed wrote:

>hva så hvis hunden ruller sig i rævelort 5 dage i træk ? eller de
>der fine hunde med lang pels i snakker om kommer måske ikke i skoven ?

Adddrrrr.....hehe
Nej er du da tosset mand! Tænk hvis de fik burrer i pelsen!
Ja jeg ville nødigt ha' det kæmpe arbejde med dem bagefter!
Har du aldrig set afghanere med hårnet?

Men hvor kommer disse hidsige indlæg om langhårshunde fra?
Det startede med en korthårshundeejers spørgsmål om vask af hund!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-05-04 21:50

On Thu, 13 May 2004 22:10:47 +0200, x Vuf x
> [...]

>Nej er du da tosset mand! Tænk hvis de fik burrer i pelsen!
>Ja jeg ville nødigt ha' det kæmpe arbejde med dem bagefter!

,,nej dog ikke, men jeg har nu heller aldrig set sådan en hund lege
med andre hunde, og da slet ikke set sådan en rende rundt ude i
skoven, men måske der er en skov for fine hunde et sted ?

>Men hvor kommer disse hidsige indlæg om langhårshunde fra?
>Det startede med en korthårshundeejers spørgsmål om vask af hund!

,,,,,jeg ved det heller ikke, jeg vasker min hund jævnligt, især når
han har rullet sig i noget klamt ude i skoven, der er fandme ulækkert
ude i skovbunden har jeg fundet ud af og er glad for at han er
korthåret

Fra : x Vuf x

Dato : 14-05-04 21:04

Fri, 14 May 2004 08:49:48 -1200, Punish the deed, not the breed wrote:

>,,nej dog ikke, men jeg har nu heller aldrig set sådan en hund lege
>med andre hunde, og da slet ikke set sådan en rende rundt ude i
>skoven, men måske der er en skov for fine hunde et sted ?

Det tror jeg nu ikke, men jeg har skam set afghanere lege.
Dog ikke i en skov, men i en træningshal under pausen.

Fra : Winther

Dato : 14-05-04 07:11

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> hva så hvis hunden ruller sig i rævelort 5 dage i træk ? eller de
> der fine hunde med lang pels i snakker om kommer måske ikke i skoven ?

Tvivler på at de får lov til at rulle sig. Det er jo heller ikke sikkert, at
pyntehundene har lyst til det, det er vel avlet væk

Vh. Winther

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-05-04 21:47

On Fri, 14 May 2004 08:10:53 +0200, "Winther"
<Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> wrote:

> [...]
>>

>Tvivler på at de får lov til at rulle sig. Det er jo heller ikke sikkert, at
>pyntehundene har lyst til det, det er vel avlet væk

hehe ja de vil nok hellere rulle sig i hårlak

Fra : Heidi Jensen

Dato : 14-05-04 22:16

> hehe ja de vil nok hellere rulle sig i hårlak

HA HA!

Min mors affere hygger sig rigtigt med at rulle sig i døde dyr der ligger i
haven.... og hvad så om de får burrer i pelsen, de bliver da bare vasket og
føntøret! Så er de hurtigt væk igen!

Og hvor kommer det lige fra- at langhårs hunde er "fine" hunde? de er da
lige så meget hunde som alle andre! Og de skal have lov til at leve som
hunde, og ikke pyntedukker!

Heidi

Fra : x Vuf x

Dato : 14-05-04 21:06

Fri, 14 May 2004 08:10:53 +0200, Winther wrote:
>"Punish the deed, not the breed" skrev...

>Tvivler på at de får lov til at rulle sig. Det er jo heller ikke sikkert,
>at pyntehundene har lyst til det, det er vel avlet væk

Nej, det kan jeg garantere dig for, at det ikke er!
En hund er stadig en hund!