Skærme
Fijala 3554
Erfaringer med skærme
Fra : Jeppe

Dato : 12-05-04 08:35

Hej!

Jeg har kigget og kigget og kigget, og det er godt nok svært at vælge
den helt rigtige fladskærm!!! Jeg synes nu at have indkredset nogen
lunde hvilke skærme, som er interessante for mig:

- Samsung 172X
Jeg har kun læst gode ting om denne skærm, så den virker som et sikkert
valg. Minus er at det kun en 17".

- Samsung 193P
Minus er ingen OSD! Dernæst er den så ny at der ikke findes ret mange
anmeldelser. De par stykker jeg har set er ikke overvældende positive,
men heller ikke negative.

- NEC Multisync LCD1980SX
Den bliver rost til skyerne på hardware.no. Andre anmeldelser er svære
at finde.

- Viewsoniv VP201
Lyder som om man får rigtig meget for pengene. Ift. de øvrige skærme jeg
har nævnt ligger den i den dyre ende, men spørgsmålet er, HVOR godt de
ekstra skillinger er givet ud? Det virker ikke superskærmen i
20"-klassen, men ift. prisen er der vel ikke noget bedre?

NEC 2080UX ser også rigtig lækker ud, men den er da lidt dyr... :(

Mine behov er som følger:
- Internet/Mail
- Programmering (Visual Studio/SQL m.m.)
- PhotoShop
- Musikproduktion (ProTools)
- Spil (Age of Kings - er et strategispil (kører 1280*1024)
- Film

Er der nogen er Jer, som har erfaringer med ovenstående skærme? Kan de
dække mine behov?

Selv om Samsung 172X er et sikkert valg, er jeg mest nervøs over
størrelsen. Jeg arbejder pt. på en Sony G420 el-lign., og 172X er måske
nok NÆSTEN samme størrelse, men alligevel... En 19" kunne måske være
bdre, også selv om man ikke ser mere på en 19" end en 17", så bliver
tingene vel større/mere tydelige.

SPringet op til en 20" synes jeg er forholdsvist stort, men det jeg er i
tvivl om de ekstra penge er godt givet ud, og om en 20" er på højde med
fx Samsung 172X?

Det sværeste er, at når man lige synes man har fundet en god skærm, så
falder man over nogle negative anmeldelser. Det er jo nok kun een selv
der kan vurdere, men måske kan I hjælpe på vej.

Fra : JSB

Dato : 12-05-04 08:57

Hej Jeppe.

Efter min mening bør du også overveje Eizo Flexscan L767 (19") i dine
overvejelser. Det er en gennemført TFT-skærm med et super billede - skarpt
og farveægte. Jeg er kun blevet positivt overrasket og begejstret efter min
investering.

Skærmen er senest blevet testvinder i PC World DK april samt i en stor norsk
sammenlignende test (se reference i mit tidligere indlæg).

VH
Jesper

Fra : Jeppe

Dato : 12-05-04 09:11

JSB wrote:

> Hej Jeppe.

Hej Jesper

> [...]
> og farveægte. Jeg er kun blevet positivt overrasket og begejstret efter min

Jeg må indrømme at jeg også meget lun på denne skærm! Du skulle vel ikke
have mulighed for at tage nogle billeder af skærmen
(film/spil/billeder)? Jeg er specielt interesseret i om der er "slør" i
film og om den er god til at skalere i ikke-native-opløsninger (sltså
hvor godt bliver billedet hvis man fx har et spil der kører 1024x768
eller 800x600).

> Skærmen er senest blevet testvinder i PC World DK april samt i en stor norsk
> sammenlignende test (se reference i mit tidligere indlæg).

Ja, jeg har godt læst den rosende anmeldelse på hardware.no, men jeg vil
også lige tjekke anmeldelsen i PC World.

Prisen er godt nok lidt høj, men man får jo oftest hvad man betaler for.
Jeg kan se på edbpriser at der findes to forskellige modeller: 1980SX
til 7.541 kr. (oprettet 18 marts) og 1980SX-BK (oprettet 29. april) til
7.869 kr. Det er vel førstnævnte, der er testet, så hvad er forskellen?

Mvh
Jeppe

Fra : JSB

Dato : 12-05-04 09:33

Hej Jeppe.

Det er http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38618, vi snakker om -
Flexscan L767. Prisen ved Uniteam i Køge er kr. 7495,- inkl. moms.

Jeg har ikke oplevet nogen mærkbare problemer med slør ved DVD-visning, og
jeg spiller ikke PC-spil. Visning af farver i Photoshop har endvidere været
perfekt (efter min vurdering).

VH
Jesper

PS: Og nej, jeg har ikke lige mulighed for at tage billeder af skærmen.

Fra : Jeppe

Dato : 12-05-04 09:42

JSB wrote:

> Hej Jeppe.
>
> Det er http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38618, vi snakker om -
> Flexscan L767. Prisen ved Uniteam i Køge er kr. 7495,- inkl. moms.

Hæhæ... Jeg må have fået en hjerneblødning! Jeg kigger på den!

> Jeg har ikke oplevet nogen mærkbare problemer med slør ved DVD-visning, og
> jeg spiller ikke PC-spil. Visning af farver i Photoshop har endvidere været
> perfekt (efter min vurdering).

Det lyder jo lækkert, jeg tjekker anmeldelserne.

> VH
> Jesper
>
> PS: Og nej, jeg har ikke lige mulighed for at tage billeder af skærmen.

OK np!

Fra : JK

Dato : 12-05-04 09:49

On 12 May 2004 10:32:36 +0200, "JSB" <suntum@hotmail.com> wrote:

>Hej Jeppe.
>
>Det er http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38618, vi snakker om -
>Flexscan L767. Prisen ved Uniteam i Køge er kr. 7495,- inkl. moms.

Det er min drømmeskærm.

Man kunne måske udsætte købet til efteråret. Det siges, at priser
falder drastisk p.gr.a. nye store fabrikker. Det er LCD TV, der skal
presse prisen ned. Dollaren skal ialfald stige virkelig meget for at
forhindre det. Alternativt hvis man kan undgå momsen på en eller anden
måde.

Jeg bruger Eizo 365 15", og er utrolig glad for den. Jeg købte den for
næsten 2 år siden for 6 1/2 tusinde. Jeg bruger ofte 2 pc'ere, og så
er det sagen med både analog og digitalt kabel. Man kan så skifte pc
med en trykknap på skærmen. Elegant !

mvh

John