Stamtavle-koder
Fra : dpl

Dato : 11-05-04 18:31

Hejsa, så har jeg brug for lidt eksperthjælp igen.

Denne gang handler det om stamtavlerne på mine to sibirer. Viktors
stamtavle er netop ankommet fra Darak, og jeg har siddet og kigget lidt
nærmere på både hans og Raisas. Foran stambogsnumrene står der på dem
begge FD RX, hvad betyder det?

På Viktors står der under farve: SIB ns 09 22 (Cs*) sort silver blotched
tab.hvi gruppe 8. Specielt "ns 09 22 (Cs*)" forstår jeg ikke?

Håber I kan hjælpe mig med at afkode...
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 11-05-04 18:58

Hej Dorthe,

juhuu - det er lige noget for mig

> Foran stambogsnumrene står der på dem
> begge FD RX, hvad betyder det?

FD betyder Felis Danica. Katte kan enten være registreret i hovedbogen,
Livre d'Origine, som forkortes LO, eller i "eksperimentalbogen",
Registre Initial et Experimental, som forkortes RIEX og RX.

Eftersom jeg tidligere har set Raisas stamtavle ved jeg at der er flere
maskede katte i hendes baggrund, dvs. at hun ikke er ren sibirer i
godkendte farver 4 generationer tilbage. Katten skal være "ren" i 4
generationer for at komme i LO-bogen, derfor står hun i RIEX. Ud fra
hvad du skriver om Viktor nedenfor vil jeg tro at det samme gør sig
gældende her...

> På Viktors står der under farve: SIB ns 09 22 (Cs*) sort silver blotched
> tab.hvi gruppe 8. Specielt "ns 09 22 (Cs*)" forstår jeg ikke?

SIB = Sibirer. ns = sortsølv, 09 = med hvid, og 22 = blotchedtabby. Hele
EMS-kode og nummersystemet står faktisk i stamtavlen, på næstsidste
side. Cs* betyder at Viktor er mulig bærer af maskegen - maskegenet er
jo recessivt og kan derfor "skjule" sig i et uanet antal generationer,
derfor skal det noteres, så man kender risikoen. Jeg kender et eksempel
fra perserkredse, hvor noteringen var smuttet et sted langt tilbage, og
som resultat blev der født bicolour colourpoint, dvs. en masket kat med
hvid, og den farve er altså ikke godkendt hos perseren. Men opdrætteren
var altså ikke klar over at hun havde parret to mulige "maskebærere"

Håber det var forklaring nok, ellers spørger du bare igen!

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Helle Madsen

Dato : 11-05-04 19:11

Hej Pernille

Jeg vil lige melde mig som lidt uvidende også. Når katten er opført i RX må
dne så godt udstilles i FIFe? Har hørt et eller andet om det engang, men kan
ikke helt huske det. Har jo Raisa's kuldsøster gående, så er ret nysgerrig
ang. det.

Dorthe: Der er en god oversigt over alle Emskoderne her
http://www.sitecenter.dk/dkcatcom/emskoder/

/potedask Helle

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 11-05-04 19:12

Hej Helle,

> Jeg vil lige melde mig som lidt uvidende også. Når katten er opført i RX må
> dne så godt udstilles i FIFe? Har hørt et eller andet om det engang, men kan
> ikke helt huske det.

Jo, katten kan sagtens udstilles i FIFe selv om den er i RX-stambogen.

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Helle Madsen

Dato : 11-05-04 19:25

Hej Pernille

Tak for dit svar, kunne ikke helt hsuke hvad det var jeg havde hørt

/Mange hilsner Helle

Fra : dpl

Dato : 11-05-04 19:44

Pernille og Jesper wrote:
> [...]
> var altså ikke klar over at hun havde parret to mulige "maskebærere"
>
> Håber det var forklaring nok, ellers spørger du bare igen!

Hej Pernille!
Tusind tak for forklaringen, det var lige hvad jeg skulle bruge.
Tænk, jeg slet ikke havde set koderne forklaret på indersiden af
omslaget *grin*. Men de fleste af dem kendte jeg dog godt. Cs* står kun
på Viktors stamtavle, selv om Raisa er den samme kombination af
sibirer/neva, underligt.

De er ganske rigtigt begge bærere af maskegen, så jeg kan regne med at
der dukker nevaer op før eller siden. Men de skal nu være velkomne, for
de er da også kønne, selv om de ikke kan bruges i avl.

Tak for hjælpen!
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/