Hjælp til kat
Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-05-04 06:46

Hej

Både vi og vores dyrlæge står lidt på bar bund, så vi ville høre om, der var
nogle, der havde nogle konstruktive forslag inden vi sætter en større
undersøgelse i gang.

Vi har en norsk skovkat - Zulu - på 1 år. Han er helt normalt og opfører sig
også sådan og er ikke påvirket af hans egen situation, men...

Han har tit tynd mave. Vi har prøvet med Zoo Lac og skånekost, men dette
løser ikke problemet.

Så efterlader han små blodspor i håndvasken på toilettet. Det er det eneste
sted vi kan se de små bitte prikker af blod - nok fordi håndvasken er hvid

Han har fået undersøgt sin urin og afføring - begge prøver var negativ, og
fået en ultralydsscanning. Han har fået en antibiotika kur og er nu startet
på en 14 dages penicilin kur.

Hvis dette ikke løser problemet, så snakker vi (dyrlægen og vi) om at næste
skridt måske er en tarmskylning. Og næste skridt igen vil måske være en
omfattende tarmundersøgelse, hvor dyrlægen bl.a. vil tage prøver fra selve
tarmen.

Men eftersom vi alle nu er nødt til at prøve os lidt frem, da vi ikke rigtig
ved hvad vi står med, og vi mener at have udelukket alle fejlkilder, så vil
vi gerne høre, om nogle har oplevet noget lignende eller har hørt om det.
Alle forslag modtages med glæde. da vi begge i huset er på SU og pt. står
uden penge i 2 måneder pga. vi er færdige med studiet og er bagudbetalt i
vores arbejde. Så vi vil gerne kunne rette os ind mod noget i stedet for at
skulle ned af flere gyder - og dermed en dyrere regning.

Så vi håber penicilin kuren klarer det.

Mvh

Jakob

Fra : Lene Hansen

Dato : 11-05-04 07:26

Hej.

Jeg har selv perserkatte, hvor jeg har haft problemer med at de havde tynd
mave. Til sidst blev jeg mere eller mindre enig med dyrlægen om at de måske
var mere disponeret for det, da de også kunne virke lidt nervøse. Men jeg
har skiftet foder til dyrlægens Hills c/d. Og nu har de fået dette foder i
3-4 måneder og jeg ser stort set ikke tynd mave mere hos dem. Men
kattemaverne skal lige vende sig til foderskiftet. Men hos mine katte er
resultatet forbløffende. Hos mine dyrlæger kan man få gratis prøveposer på
foder.

Jeg syntes personligt at en tarmskylning lyder voldsomt, hvis katten ellers
ikke virker syg. Hvad med orm, er der behandlet for det?

Når du nævner blodstænk i håndvasken, så tænker jeg altså på om det er loppe
ekskrementer! Hvis din kat har lopper og der drysser "lort" fra lopperne ned
på noget hvidt og fugtigt, så bliver det rødt (da det jo er blod lopperne
lever af. Har du en tættekam, så kan du se om der er lopper og Ekskrementer
i pelsen på katten.

Med venlig hilsen

Lene

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-05-04 07:47

Hej

Den er undersøgt for orm - både bændel og ringorm. Dette har den ikke. Den
har heller ikke lopper.

Den er blevet undersøgt for disse ting. Den er indekat ligesom vores anden
kat. Så chancen for lopper er lille, men det har den ikke.

Skånekosten har heller ikke gjort udslaget, så jeg ved ikke om et andet
produkt af samme kvalitet og pris kan gøre det. Vi køber kun dyrlægens
produkter (Royal Canin, Eukanuba) - vores katte er lidt kræsne

Ellers 1.000 tak for ideerne og evt. løsninger

Mvh

Jakob

Fra : Jytte

Dato : 11-05-04 08:44

Jakob Lyhne Thuesen wrote:
> [...]
> kræsne
>
> Ellers 1.000 tak for ideerne og evt. løsninger

Måske skulle du prøve med frisk mad. Mine birmaer får daggamle kyllinger og
råt kød, de har aldrig dårlig mave. Du kunne evt. starte med kogt kylling og
kogt ris (hvis ellers katten vil spise ris).
Tørfoder er jo unaturligt for en kat.

Hilsen
Jytte

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-05-04 09:42

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> wrote in message

> [...]
og
> kogt ris (hvis ellers katten vil spise ris).

Hej

De får nu også frisk kylling engang i mellem - ikke lige dagdøde kyllinger,
men mere råt kød.

Kogt kylling og ris er skånekost, og det virker ikke.

Men ellers tak

Mvh

Jakob

Fra : Stine

Dato : 11-05-04 13:04

"Jakob Lyhne Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> skrev i en meddelelse > Den er
undersøgt for orm - både bændel og ringorm. Dette har den ikke. Den
> har heller ikke lopper.

Hej.
Først : Ringorm er en "parasit" / "svamp" der sidder i huden - ikke en
indvoldsorm som bændelorm, piskeorm, hageorm og spolorm.
Har katten fået en ormekur ?? Og ået den gentaget et par gange med 2-3
ugers mellemrum ???

Inden du afviser vil jeg nemlig lige fortælle at en af mine hvalpe ( ja jeg
ved det er en hund :) ) døjede lidt med det du beskriver og ih.. den havde
fået ormekur for 1 mdr. siden og ejeren var ved at være ret desperat - havde
prøvet alt skånekost os. "prakket" på af dyrlægen og så var det i sidste
ende altså bare orm hunden havde.
Lopper kan man ofte undersøge for uden dog at opdage at katten har det -
så behandel alligevel :)

Og husk så lige på at der desværre er en del dyrlæger der "kun" (
tilsyneladende) er ude på at flå folk for penge :((

Så kræv en grundig tjek for alle slags orm en gang til :)

Og få evt. katten undersøgt for coccidiose - det har min kat haft og sympt.
var lidt som du beskriver.

held & lykke

Stine

PS : er der sket nogle ændringer i husstanden for nylig ??
Tænkte lig epå om katten kan være stresset. F.eks. ny bolig, ny kat, barn...
osv.

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-05-04 19:22

"Stine" <santippe@cityNOSPAM.dk> wrote in message

> [...]
> indvoldsorm som bændelorm, piskeorm, hageorm og spolorm.
> Har katten fået en ormekur ?? Og ået den gentaget et par gange med 2-3

Den har ikke orm - har vi tjekket den for.

> [...]
> ende altså bare orm hunden havde.
> Lopper kan man ofte undersøge for uden dog at opdage at katten har det -

De er indekatte begge 2 og de er tjekket for lopper.

> Og husk så lige på at der desværre er en del dyrlæger der "kun" (
> tilsyneladende) er ude på at flå folk for penge :((
>
> Så kræv en grundig tjek for alle slags orm en gang til :)

Der er 3 dobbelt tjekket

> Og få evt. katten undersøgt for coccidiose - det har min kat haft og
sympt.
> var lidt som du beskriver.

Hvad er det ?

> [...]
>
> PS : er der sket nogle ændringer i husstanden for nylig ??
> Tænkte lig epå om katten kan være stresset. F.eks. ny bolig, ny kat,

Der er sket ingen ændringer.

Mvh

Jakob

Fra : Jane

Dato : 11-05-04 16:13

Jakob Lyhne Thuesen skrev i <news:c7psrt$8p5$1@news.cybercity.dk>:

> Skånekosten har heller ikke gjort udslaget, så jeg ved ikke om et
> andet produkt af samme kvalitet og pris kan gøre det. Vi køber kun

Min kat kan ikke tåle skånekosten, den skal have det til "akut diarre"
har i overvejet at prøve i/d fra Hills måske?

Jane

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-05-04 19:25

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message

> Min kat kan ikke tåle skånekosten, den skal have det til "akut diarre"
> har i overvejet at prøve i/d fra Hills måske?
>
> Jane

Hej

Vi har ikke lige været alle skånekost mærkerne igennem, men den proces er vi
over, da vi er længere ude end dette. Så nej.

Mvh

Jakob

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-05-04 09:08

Hej Jakob

Du skriver ikke noget om hvad I fodrer med og om I har prøvet at skifte
foder, nogle katte kan have en "sart" mave
/fordøjelsessystem og der kan et foderskift hjælpe.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-05-04 09:44

De har fået Eukanuba med hairball control og så får de lige pt. Royal Canin
sensitive.

Vi er klar over det med sarte maver, men det burde skånekost og ris/kylling
samt Zoo Lac gøre noget ved, men det gør det ikke.

Er nu også de blodpletter, som vi er mest bekymret over og derfor vi har sat
denne undersøgelse i gang sammen med vores dyrlæge.

Men der er da klart at hans tynde mave spiller ind på den ene eller anden
måde.

Også mange tak til dig

Mvh

Jakob

Fra : Frodo

Dato : 11-05-04 09:35

> [...]
at
> skulle ned af flere gyder - og dermed en dyrere regning.

Jeg har haft 2 katte som havde tyndmave med lidt blod i.
Hos dem var der heller ikke nogen indlysende grund til at de skulle have
dårlig mave.
Men så læste jeg et sted at de bakteriekulture som er i A38, skulle have en
positiv indvirkning på kattemaver.

Og jeg må sige at det er afprøvet med held her i huset.

De fik ca. 1 dl. om morgnen og 1 dl. om aftenen til at starte med. Da jeg så
så en bedring, trappede jeg ned til 1 dl om morgnen.
Da jeg følte mig helt sikker på at deres maver var helt stabile stoppede
jeg, og nu er de på tørkost uden problemmer og uden A38.

/Frodo

--
Besøg:

www.Huskatte.dk

Denne mail er blevet scannet af Norton AntiVirus Copyright© 2000-2002
Symantec Corporation og indeholder ikke virus!

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-05-04 09:45

"Frodo" <det-er@min-fjerndette-postkasse.dk> wrote in message
> [...]

> Denne mail er blevet scannet af Norton AntiVirus Copyright© 2000-2002
> Symantec Corporation og indeholder ikke virus!

Hej Frodo

Det vil jeg da lige prøve at følge lidt op på og se om det kan fungere.

1.000 tak

Mvh

Jakob

PS: Flere ideer, erfaringer og forslag modtages stadig med kyshånd.

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-05-04 09:49

"Jakob Lyhne Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> wrote in message

> [...]

> Mvh
>
> Jakob
>
> PS: Flere ideer, erfaringer og forslag modtages stadig med kyshånd.

Snakkede lige med dyrlægen ang. det A38. På dårlige maver kunne det sagtens
have en indflydelse, men ved en evt. tarm der bløder, så ville det ikke
kunne gøre noget - andet end evt. at stabilisere den diarre, som der er.

Men det er jo heller ikke så sjovt for ham at have den diarre.

Så vi prøver A38 for hans diarre.

Mvh

Jakob

Fra : Jane

Dato : 11-05-04 16:15

> Men det er jo heller ikke så sjovt for ham at have den diarre.

PLEASE tag et kig på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
når du har tid.

Jane

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 11-05-04 10:17

> [...]
at
> skulle ned af flere gyder - og dermed en dyrere regning.

Du skriver at i har fået undersøgt afføringen og ikke fundet noget. Der er
parasitter man kan have svært ved at finde ved en enkelt test.

Er det gul, slimet, virkelig ildelugtende afføring sur), eventuelt med lidt
bitte små gryn (kerner) i, måske blod ? ..... men ellers en sund og rask
kat?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-05-04 11:25

"Nina, Tender Tribes" <mailNOSPAM@tendertribes.dk> wrote in message

> [...]
lidt
> bitte små gryn (kerner) i, måske blod ? ..... men ellers en sund og rask

Hej

Hans afføring lugter meget, men har ikke set nogen små bitteagtige gryn, og
farven på afføringen ser "normal" ud. Hans afføringsprøve viste ingen tegn
på blod, orm, parasitter, unormal ph værdi eller andet.

Vi er måske ude i en slimhinde, som der er hul på eller en rift i tarmen.

Hvad tænkte du på mht. afføringen ? Så kunne jeg forhøre mig hos dyrlæge.

Tak for svaret

Mvh

Jakob

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 11-05-04 11:52

> [...]
>
> Hvad tænkte du på mht. afføringen ? Så kunne jeg forhøre mig hos dyrlæge.

Det kan være svært med prøverne. Somme tider skal man sende afsted flere
gange. ..
Jeg har selv bokset med Giardia hos mine katte. Det er mere udbredt end man
lige går og tror, så det havde jeg i tankerne. Men det lyder bestemt ikke
som det du har, da der er ret karakteristiske symptomer.

Han er jo ikke så gammel, så du kan måske spørge opdrætteren hvor han kommer
fra, om han/hun har et bud? lidt et longshot, men det er da forsøget værd.
Jeg håber du finder ud af hvad det er og får det helbredt
Hilsen Nina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-05-04 12:35

On 2004-05-11 07:46:17 +0200, "Jakob Lyhne Thuesen"
<faril@DELETEfaril.dk> said:

> [...]
>
> Så efterlader han små blodspor i håndvasken på toilettet. Det er det eneste
> sted vi kan se de små bitte prikker af blod

Altså, måske er jeg "miljøskadet" pga af vores oplevelser i sin tid.
Men - det du beskriver lyder for mig mistænkeligt som tyktarmskatar.
Min tidligere dyrlæge kunne heller ikke gennemskue det, katten havde
tynd mave med blod på men var stort set upåvirket. Katteeksperten Raiku
Sarvå fastslog tyktarmskatar uden at blinke, det er ret almindeligt (!)
Jeg har beskrevet forløbet her:
http://siamis.com/Helse/aloevera.html
Måske der er noget der lyder bekendt?
--
Knus fra Ann R

Fra : Doris

Dato : 11-05-04 13:25

Altså Ann, bliver aldrig træt af at se på din flotte hjemmeside ;)

Fra : Doris

Dato : 11-05-04 13:26

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-05-04 13:49

On 2004-05-11 14:25:41 +0200, "Doris" <xdoris@mail.tele.dk> said:

> Altså Ann, bliver aldrig træt af at se på din flotte hjemmeside ;)

:rødme: Tusind tak..
--
Knus fra Ann R

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-05-04 17:24

> [...]
at
> skulle ned af flere gyder - og dermed en dyrere regning.

Hej Jakob
Jeg er lige kommet hjem fra dyrlægen (havde to, der skulle vaccineres), i
venteværelset så jeg en brochure angående diarre hos hund og kat. Midlet
hedder Canikur (canicur?) en slags granulat, der enten kan strøes på maden
eller bare gives som det er.
Det kan købes på apoteket, og skulle være rigtigt godt.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-05-04 19:27

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> eller bare gives som det er.
> Det kan købes på apoteket, og skulle være rigtigt godt.

Hej

Det vil jeg også lige kigge på.

1000 tak

Mvh

Jakob

Fra : Figaro

Dato : 11-05-04 17:57

Hejsa Jakob.

Hvilket foder fra RC giver i Zulu? Jeg kan MEGET varmt anbefale RC Light! Da
vi også var på bar bund og næsten havde opgivet det problem, sagde de inde
ved en dyrehandler, at de kendte flere der havde stor succes med tynd mave
og RC Light.

VH Stine

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 11-05-04 19:28

"Figaro" <sukkermel@sukkermel.dk> wrote in message
> [...]
> ved en dyrehandler, at de kendte flere der havde stor succes med tynd mave

De har fået Eukanuba Hairball Control, men er pt. på sensible fra RC.

Mvh

Jakob

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 13-05-04 18:55

Først mange tak for de mange indslag.

Vores bekymring er nu ikke diarreen, for den skal vi nok slippe af med -
især fra de mange gode forslag, der er kommet.

Vores bekymring er de små blodpletter - så hvis nogen har oplevet, læst,
erfaret eller andet lignende vil vi gerne høre mere.

Ellers mange tusinde tak for de allerede indkomne forslag.

Mvh

Jakob

Fra : Helle Larsen

Dato : 13-05-04 19:15

> [...]
> erfaret eller andet lignende vil vi gerne høre mere.
>
> Ellers mange tusinde tak for de allerede indkomne forslag.

Jo, jo, det jeg tænker på er, om katten kan have slugt noget, som sidder
og skærer i tarmen.

Endvidere tænker jeg på, om blodpletterne kommer fra TARMEN. Hvad med
urinvejene ???

Bare forslag.

Med venlig hilsen
Helle Larsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 14-05-04 09:04

"Helle Larsen" <besse.helleKATTE@BAKKEget2net.dk> wrote in message

> [...]
> og skærer i tarmen.
>
> Endvidere tænker jeg på, om blodpletterne kommer fra TARMEN. Hvad med

Urinvejene er undersøgt, urinen er undersøgt og han fik en ultralydsscanning
i forbindelse med det.

De viste intet.

Så vi er i gang med tarmen. Og vi tror også det er en rift i tarmen eller en
slimhinde der bløder.

Og han spiser næsten alt det lille kræ Også nullermænd...han er vist
lidt småtosset

Mvh

Jakob

Fra : Helle Larsen

Dato : 13-05-04 19:00

> [...]
> vores arbejde. Så vi vil gerne kunne rette os ind mod noget i stedet for at
> skulle ned af flere gyder - og dermed en dyrere regning.

Diarre KAN skyldes "forstoppelse". Forstå mig ret. Der KAN sidde noget i
tarmen et eller andet sted. Så en forstoppelse kan give "modsat"
symptom. Siger fagbøger.

Et andet godt middel mod ukompliceret diarre er Canikur eller Kanikur,
købes hos dyrlæge, og katten spiser det ad fire gange gennem et døgn, og
DEREFTER Etestinal fra R.C. eller Sensitive fra R.C. i nogle dage.

Af hjemmelavet mad kan nævnes kogt SEJ-filet (kan købes frosset i Aldi)
og kogte ærter, og derefter blended sammen. Altså kun som skånekost.
Ellers bliver det for eensidigt.

En person nævner på siderne, at katte ikke kun må få tørkost. Jeg er
ikke enig. Royal Canin (og andre firmaer) udvikler konstant deres
tørkost netop for, at den kan indeholde ALT, hvad katte har brug for.

Med venlig hilsen
Helle
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 14-05-04 09:06

> [...]
> ikke enig. Royal Canin (og andre firmaer) udvikler konstant deres
> tørkost netop for, at den kan indeholde ALT, hvad katte har brug for.

Vi piller ham ikke af tørkost, da det er anbefalet af både dyrlæger og
producenterne - især når det drejer sig om de gode produkter, som vores får.

Desværre, lige mht. diarreen, har ingen skånekost hjulpet på det, men
diarreen skal vi nok komme af med.

Tak for forslaget.

Mvh

Jakob