Deling af webspeed -distribution af hastig~
Fra : Onkel Ond

Dato : 10-05-04 23:55

Hej,
Jeg har TDC Webspeed 2Mbit/128Kbit, m. 2 XP maskiner koblet til via en
Linksys BEFSR41. Er det muligt at sætte en 1Mbit begrænsning på hver
maskine? På den måde er den ene maskine godt nok begrænset når den anden
er slukket, til gengæld burde jeg kunne få bedre hastighed når de begge
er tændt, end tilfældet er nu. Eller hænger det sammen med at upstream
er forholdsvis lav?
Problemet er, at har jeg en filoverførsel i gang på den ene maskine, så
er den anden maskine sindssygt sløv -og det er både online spil,
homebanking og generel netsurf. Jeg kunne jo godt tænke mig at
hastigheden lå stabilt på 1 Mbit/s downstream, på hver af maskinerne,
men sprøgsmålet er om det kan lade sig gøre, og i så fald hvordan?

Mvh.
Jakob Færch-Jensen

--
"Og hvis det er OT, så giv en venlig henvisning til rette sted,
istedet for at svinge det hellige sværd og starte en laaaang

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-05-04 05:42

Onkel Ond wrote:

> [...]
> er slukket, til gengæld burde jeg kunne få bedre hastighed når de begge
> er tændt, end tilfældet er nu. Eller hænger det sammen med at upstream

Du kan ikke direkte styre, hvordan din downstream
bliver delt mellem de to maskiner. Den beslutning
træffes af noget udstyr, der er udenfor din
rækkevide.

Hvad du kan styre er brugen af din upstream. Og hvis
hovedparten af trafikken er TCP vil hastigheden
hvormed data bliver sendt til dine maskiner ændres
afhængigt af, hvornår dine maskiner acknowledger
data.

Man kunne godt sætte en router op, som filtrerer
downstreamen således at hvis der kommer mere end
1Mbit/s til en af maskinerne smides pakkerne væk.

I første omgang vil det bare betyde, at den totale
båndbredde bliver mindre end 2Mbit/s. Alle de pakker,
der smides væk har du jo allerede "betalt" for.

De pakker, der ikke bliver acknowledged vil blive
retransmiteret, men samtidig vil afsenderen af
pakkerne sætte hastigheden ned.

ECN ville sikkert give en lidt bedre udnyttelse af
båndbredden end at smide pakker væk. Men der findes
udstyr, der stik imod standarden smider alle pakker
væk, der bruger ECN.

Men som du også selv antyder, kan problemet sagtens
ligge på upstreamen. Jeg har selv haft en webspeed
forbindelse med 128kbit/s upstream. Det største
problem er ikke, den lave upstream, men hvor dårligt
den bliver udnyttet.

Hvis man prøver at sende mere end 128kbit/s vil
kabelmodemet ikke smide pakkerne væk. I stedet vil
de blive sat i en kø, hvilket betyder større latens.
Kabelmodemet har tilsyneladende plads til ca. 256KB
i den kø. I hvert fald får man i det helt ekstreme
tilfælde en forsinkelse på 16 sekunder fra pakkerne
bliver sendt fra computeren til kabelmodemet til
der er ledig kapacitet på kabelmodemets upstream.

> Problemet er, at har jeg en filoverførsel i gang på den ene maskine, så
> er den anden maskine sindssygt sløv -og det er både online spil,
> homebanking og generel netsurf.

Prøv at bruge ping (eller noget ligende) til at
måle roundtriptider til en maskine et sted ude på
nettet. Normale roundtrip tider måles i
millisekunder. Er roundtrip tiden et sekund eller
mere tror jeg helt klart problemet ligger på din
upstream.

Den eneste løsning jeg kender på buffer problemet
på upstreamen er, at sørge for at computeren aldrig
sender mere end der er upstream kapacitet til. Det
betyder, at du nok bliver nødt til at holde
forbruget et stykke under 128kbit/s for at være på
den sikre side.

Jeg kender ikke nogen måde at se hvor fyldt bufferen
i kabelmodemet er, kun den indirekte måde at beregne
den fra roundtrip tiderne.

Et begrænse hver maskine til 7KB/s på upstreamen
burde forhindre kongestion i kabelmodemet, men det
er ikke den optimale løsning. Det ville være bedre,
hvis du havde en router som kunne konfigureres til
at maksimalt sende 15KB/s til kabelmodemet så du
faktisk udnytter kapaciteten fuldt ud selvom kun
den ene computer bruger forbindelsen.

> Jeg kunne jo godt tænke mig at
> hastigheden lå stabilt på 1 Mbit/s downstream, på hver af maskinerne,
> men sprøgsmålet er om det kan lade sig gøre, og i så fald hvordan?

At begrænse hvor meget downstream der må bruges kan
godt være en god idé. Men 1Mbit/s til hver computer
er nok lidt for stramt. Der kan være en pointe i,
at begrænse den ene computers forbrug til under
2Mbit/s, for der vil være en forsinkelse fra du
finder ud af, at downstreamen skal bruges til et
andet formål og indtil du faktisk får afsenderen af
data til at sætte hastigheden ned. En begrænsning på
1.5Mbit/s ville nok være et bedre valg.

Hvad der skal til af router for at kunne foretage
den shaping af pakker, jeg har foreslået, ved jeg
ikke. Hidtil har jeg selv klaret mig med at begrænse
upstream forbruget til 10 pakker i sekundet, hvilket
altid vil ligge under de 128kbit/s. Det er godt nok
ekstremt upræcist, men det gav væsentligt bedre
respons ved stort forbrug på upstreamen.

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.