Viftning med hale?
Fra : Karina Nielsen

Dato : 10-05-04 20:52

Hej,

er der nogle af jer herinde som kender til at jeres kats hale vifter med
halen når katten kommer hen til jer? Nu ved jeg ikke om vifter lige er det
rigtige ord, men lige det jeg kunne finde på:)

Alle de katte jeg er opvokset med har dog aldrig gjort det, og nu har jeg
Perle der gør det konstant når hun f.eks. skubber døren op til toilettet og
kommer ind til mor - så stryger hun pænt ind mellem mine ben og vifter med
halen.Hun gør det også når hun kommer gående hen imod mig og vil kæles:)

Da jeg var hos dyrlægen sagde hun til mig, at det er en form for at sige at
hun er "mors mis" og at det er hendes mor.... Men hun kunne ikke give mig en
reelt forklaring....:(

Venlig hilsen

Karina Nielsen

P.s. en stolt katteejer i denne uge på ugensdyr;)

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 10-05-04 23:19

> er der nogle af jer herinde som kender til at jeres kats hale vifter med
> halen når katten kommer hen til jer? Nu ved jeg ikke om vifter lige er det
> rigtige ord, men lige det jeg kunne finde på:)

Min perser decideret logrer med halen, når han er godt tilfreds, og det har
han altid gjort. Når han står og ælter ned i min mave, roterer halen som
jeg ved ikke hvad *S*

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Lyrik

Dato : 15-05-04 02:01

"Karina Nielsen" <Karina78@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> halen når katten kommer hen til jer? Nu ved jeg ikke om vifter lige er det
> rigtige ord, men lige det jeg kunne finde på:)
++++++++++++++++++++++++++++++++++
De bevæger halen når de er følelsesmæssigt berørt. Jo mere de gør det, jo
mere berørte er de.
De gør det også når de er følelsesmæssigt ophidsede af andre grunde, en kat
trænger ind på deres territorie for eksempel.
Så omstændighederne afgør om ophidselsen er positiv eller negativ.
Måske er det derfor hunde og katte har kontroverser ind imellem. De taler
ikke helt samme sprog.
Når hunde logrer er det altid et positivt signal. Men hvis en hund kommer
logrende imod en kat, vil katten på halens signal tro at hunden er
ophidset/vred på katten.
Sådan tænker jeg mig det i hvert fald.
Hvis katten kan lide dig lukker den langsomt øjnene i og bevæger ørene mens
den ser ufravendt på dig.
Så hvis et menneske der er bange for katte kigger undvigende og kniber
øjnene sammen, tolker katten det som:"Hun elsker mig" og nærmer sig den
angste kvinde/mand!
..
Hilsen
Jens