Skærme
Fijala 3554
Returnering
Fra : Jeppe

Dato : 10-05-04 17:34

Jeg har lige modtaget en fladskærm med posten. Da jeg åbnede pakken,
kunne jeg se at skærmen havde været åbnet før:
- Ingen af poserne var forsejlede
- Der var fire fedtede fingeraftryk på skærmen
- På kassen kunne jeg se, at der sad en seddel med een eller andens
afsenderadresse

Så jeg var naturligvis godt klar over at denne skærm højst sandsynligt
havde en pixelfejl, da skærmen åbentlyst havde været "ude".

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at benytte mig af mine 14 dages returret,
men jeg tænker på man kan forlange at en skærm (eller anden hardware
for den sags skyld) skal være HELT ny - altså ikke have været åbnet?

En anden ting er at de skærme, som indeholder pixelfejl sikkert florerer
indtil de havner hos sagesløse personer, som ikke opdager dem før det er
for sent... Det er jo helt hen i vejret!

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 19:11

Jeppe wrote:
> Jeg har lige modtaget en fladskærm med posten. Da jeg åbnede pakken,
> kunne jeg se at skærmen havde været åbnet før:

Er det den første du har modtaget?
Den første skal være ny, så der vil slet ikke være noget problem i at
sende den retur - og

> [...]
> Så jeg var naturligvis godt klar over at denne skærm højst sandsynligt
> havde en pixelfejl, da skærmen åbentlyst havde været "ude".

Test den dog, inden du skyder sælgeren.. æhm, bjørnen :)

> Jeg har selvfølgelig tænkt mig at benytte mig af mine 14 dages returret,
> men jeg tænker på man kan forlange at en skærm (eller anden hardware
> for den sags skyld) skal være HELT ny - altså ikke have været åbnet?

Der er to måder:
1) Gå hen i en butik, test den grundigt inden du køber den.
2) Bestilling over nettet; aftal med sælger *skriftligt*, at den skal
testes for, og være 100% fri for pixelfejl - det koster nok et par
hundrede ekstra, men de er godt givet ud.

> En anden ting er at de skærme, som indeholder pixelfejl sikkert florerer
> indtil de havner hos sagesløse personer, som ikke opdager dem før det er
> for sent... Det er jo helt hen i vejret!

Ja, sådan kører løbet.

Fra : Jeppe

Dato : 10-05-04 20:00

Jens C. Hansen [Odense] wrote:
> Er det den første du har modtaget?
> Den første skal være ny, så der vil slet ikke være noget problem i at
> sende den retur - og

Ja, det er den første.

> Test den dog, inden du skyder sælgeren.. æhm, bjørnen :)

Yep, det gjorde jeg, og ganske rigtigt: en stor, fed (jaja, hvor stor
kan den være?) lysende prik i bunden af skærmen.

> [...]
> testes for, og være 100% fri for pixelfejl - det koster nok et par
> hundrede ekstra, men de er godt givet ud.

Hvis jeg bestiller over nettet, kan jeg vel blot benytte mig af de 14
dages returret? Og jeg behøver vel ikke argumentere for hvorfor jeg vil
returnere varen?

> Ja, sådan kører løbet.
Suk!

Fra : Christian Dias Løgbe~

Dato : 11-05-04 19:55

On Mon, 10 May 2004 20:59:54 +0200, Jeppe wrote:
> Hvis jeg bestiller over nettet, kan jeg vel blot benytte mig af de 14
> dages returret? Og jeg behøver vel ikke argumentere for hvorfor jeg vil
> returnere varen?

Nej, men sålænge du ikke nævner, hvad der er galt med skærmen, så ved
sælgeren ikke at den er defekt. Så ligger den bare på lager, og så er
det da meget naturligt at sende den afsted til den næste kunde, der
bestiller et eksemplar

Mvh. Christian

Fra : Jeppe

Dato : 11-05-04 21:18

Christian Dias Løgberg wrote:
> [...]
> sælgeren ikke at den er defekt. Så ligger den bare på lager, og så er
> det da meget naturligt at sende den afsted til den næste kunde, der

Jamen det skal jeg da hjertens gerne gøre sælger opmærksom på NÅR jeg
har fået mine penge tilbage. Men du er da for naiv hvis du tror at
sælger ikke vil prøve at slippe af med skærmen. Eller du synes måske
ideen med containeren var god?

Fra : Esben

Dato : 10-05-04 20:47

"Jeppe" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Der var fire fedtede fingeraftryk på skærmen
> - På kassen kunne jeg se, at der sad en seddel med een eller andens

Hvad skulle de ellers gøre med varer der kommer retur, fordi folk
fortryder - smide dem ud?

--
Esben

Fra : Jeppe

Dato : 10-05-04 23:19

Esben wrote:

> Hvad skulle de ellers gøre med varer der kommer retur, fordi folk
> fortryder - smide dem ud?

Ja da, direkte ud i containeren.

Det er ikke så meget det at den har været åbnet, det er mere konceptet i
at fladskærme med pixelfejl bare sejler rundt mellem forbrugerne og at
producenter ikke vil tage de fejlbehæftede varer tilbage. Det er jo
totalt grotesk at man kan risikere at købe en vare til flere tusinde
kroner og ikke være sikker på at få en 100% i orden vare!

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 11-05-04 09:58

Jeppe skrev:
> [...]
> tilbage. Det er jo totalt grotesk at man kan risikere at købe en vare
> til flere tusinde kroner og ikke være sikker på at få en 100% i orden

Man kunne sige, at det ville være mere fair at sælge skærmene som første og
anden sortering.
Dem der er ligeglade med et par små pixelfejl kan så spare et par hundrede
kroner, mens de perfektionistiske kan få lov at betale et par hundrede
kroner mere. Men det ville jo kræve grundige undersøgelser af alle skærme og
dermed højere priser.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jeppe

Dato : 11-05-04 10:13

Jeppe Seidelin Dam wrote:
> [...]
> kroner mere. Men det ville jo kræve grundige undersøgelser af alle skærme og

Svjv. findes der allerede nogle standarder for hvor mange pixelfejl en
monitor må have. Problemet er at det ikke bliver markedsført. Jeg tror
du har ret i at det kunne gøre alle tilfredse, hvis det blev helt
tydeligt hvor mange pixelfejl en given skærm indeholdte. Det ville højst
sandsynligt betyde højere priser på "0 pixelfejl"-skærme, men det ville
gøre det langt mere gennemsigtigt.

Det er selvfølgelig svært at sige noget om, hvor mange mennesker der
accepterer pixelfejl, og hvor mange der er "perfektionister". Jeg hører
helt klart til i den sidste kategori, for jeg synes det langt ude, at
man kan risikere at få en vare med fejl i.

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-04 17:58

Jeppe wrote:
> Svjv. findes der allerede nogle standarder for hvor mange pixelfejl en
> monitor må have.

Rigtigt, det havde jeg faktisk glemt.
Den er beskrevet her:

http://www4.tomshardware.com/display/20030319/lcd_pixels-06.html

"The standard also defines four levels of quality. Class 1, the
highest, allows no defects at all."
"If they do not specify, the monitor is Class 1 by default and you can
have it changed at the smallest pixel defect."

Så må man jo spørge om den er ISO13406-2 Class 1, og evt. henvise til
den side..

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 11-05-04 16:41

> [...]
> totalt grotesk at man kan risikere at købe en vare til flere tusinde
> kroner og ikke være sikker på at få en 100% i orden vare!

Hej Jeppe
Nu er det jo sådan at "ingen" leverandør af paneler garanterer at der ikke
er pixel-fejl, såvidt jeg husker er der en Norm der beskriver hvormange
pixler der må lyse eller være slukket på skærmen, og hvis leverandøren lever
op til dette kan man i princippet ikke tillade sig at klage. Hvis man sender
en skærm tilbage med en pixelfejl som fortrudt køb ja så får den næste i
rækken denne skærm, for den "fejler" jo ikke noget.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Jeppe

Dato : 11-05-04 18:58

Paul Østerby Sørensen wrote:
> Hej Jeppe
Hej Paul :)

> [...]
> en skærm tilbage med en pixelfejl som fortrudt køb ja så får den næste i
> rækken denne skærm, for den "fejler" jo ikke noget.

Ja, der findes en ISO-standard, som Jens også referede til:
http://www4.tomshardware.com/display/20030319/lcd_pixels-06.html

Problemet er, som jeg også har påpeget før, at disse standarder ikke
bliver markedsført over for forbrugerne. Hvis det blev helt tydeligt
hvilken kategori den enkelte skærm tilhørte, ville der jo ikke være så
meget at diskutere.

Om man synes om ovenstående standard, kan jo diskuteres. Jeg kender ikke
til mange andre områder, hvor man finder sig i defekte varer. Hvis du
købte en radio, som ikke virkede i et bestemt frekvensområde, ville du
sikkert returnere den? Eller hvad med en 7-gears cykel, hvor 4. gearet
ikke fungerede? Eller hvad med et grafikkort, der ikke kan vise et
bestemt farveområde? Man kunne blive ved...

Desværre er der mange mennesker, der ikke er opmærksomme på problemet
med pixelfejl, men hvis alle nægtede at købe skærme med pixelfejl, kunne
det være at producenterne gad tage sig sammen. Det sker nok ikke.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 11-05-04 19:32

> [...]
> med pixelfejl, men hvis alle nægtede at købe skærme med pixelfejl, kunne
> det være at producenterne gad tage sig sammen. Det sker nok ikke.

Nu har jeg det problem at jeg arbejder med professionelt måleudstyr og
derfor ofte skal forklare kunder hvad der menes når der står at et eller
andet overholder en given norm så derfor kan jeg godt blive lidt sur hvis
kunder forlanger noget helt andet end det der er bestilt hint
normopfyldelse.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Jeppe

Dato : 11-05-04 21:22

> [...]
> andet overholder en given norm så derfor kan jeg godt blive lidt sur hvis
> kunder forlanger noget helt andet end det der er bestilt hint
Hej Paul
Ja, det er forståeligt, og det er absolut heller ikke et ukendt fænomen
Man bør dog undersøge de varer man bestiller, men nogle gange kan
det være temmelig svært at finde ud af. Os nørder kan jo sagtens, men
almindelige mennesker kan have det svært med alt det tekniske.

Hvis sælger gør sit arbejde ordentligt, er han jo også sikker på at få
tilfredse kunder, som har fået hvad de har bedt om

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-05-04 11:22

Uheldigvis faldt Jeppe over tastaturet og skrev derved følgende:

> Ja da, direkte ud i containeren.

Men den holdning, så burde nok ikke handle discount via postordre.....

Claus

Fra : Jeppe

Dato : 12-05-04 12:23

Claus Tersgov wrote:

> Men den holdning, så burde nok ikke handle discount via postordre.....
>
> Claus

Sarkasmen var nok ikke tydeligt nok...

Jeg ved ikke hvad du hentyder til, og hvad din definition er, når du
siger "discount". Det må du gerne forklare nærmere. Hvis du tror du får
bedre produkter af IKKE at handle over nettet, er du gået galt i byen,
men du er velkommen til at uddybe.