Forårsrengøring af vandtank.
Fra : Per \(8620\)

Dato : 10-05-04 15:14

Hej gruppe .

Hvordan sikrer jeg mig en bakteriefri vandtank og slanger i min CV inden
start på ny sæson.
Rodalon - Klorin,eller noget helt andet, oghvilket blandingsforhold??

vh Per.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 10-05-04 15:39

"Per (8620)" <hund@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
inden
> start på ny sæson.
> Rodalon - Klorin,eller noget helt andet, oghvilket blandingsforhold??

Så absolut Rodalon og blandingsforholdet står på flasken. Skyld både tank og
slanger igennem med Rodalon'en og lad det virke 4-5 timer. Skyld derefter
igennem med friskt vand til vandet ikke skummer mere.

Klorin kan ødelægge pumpen.

Mvh. Tommy

Fra : Jens U. K.

Dato : 13-05-04 09:34

"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> wrote in message

> "Per (8620)" <hund@mail.dk> skrev i en meddelelse

> inden
> >
> Så absolut Rodalon og blandingsforholdet står på flasken. Skyld både
tank og

Er det mig der husker forkert eller er Rodalon ikke ret
giftigt/allergifremkaldende.
Svjh så anbefaler man at undgå brug af Rodalon på steder der kan komme i
forbindelse med mad og herunder gælder vel også at det ikke skal puttes på
flader hvor rent drikkevand kommer i berøring med det?! Det anbefales vist
også at man har handsker på hvis man vasker ting af med det...

> slanger igennem med Rodalon'en og lad det virke 4-5 timer. Skyld
derefter
> igennem med friskt vand til vandet ikke skummer mere.

Man skal nok sørge for at skylle rigtig godt og grundigt igennem så.

/Jens Ulrik

Fra : Tommy Hansen

Dato : 13-05-04 15:59

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flader hvor rent drikkevand kommer i berøring med det?! Det anbefales vist
> også at man har handsker på hvis man vasker ting af med det...

Ja, du husker meget galt. Det er noget nonsens du skriver.

Jeg måtte lige på nettet og søge

Jeg fandt tilfældigt følgende vejledning for Sønderborg Sygehus:
http://www.infektionshygiejne.dk/01_05.pdf hvor der på side 9 og 10 står om
Rodalon.

Der står bl.a.:"Kan anvendes i ventilation- og vandanlæg for at hæmme vækst
af alger og legionella"

"Opløsninger i brug er holdbare 1 døgn"

Toxicitet over for mennesker og dyr: "Utoksiske i færdige brugsopløsninger"

Beskyttelsesforholdsregler for personale: "Ingen specielle"

Efter dette vil jeg fortsat ikke være bange for at bruge Rodalon i mit
vandsystem - og så er det bare effektivt.

Selvfølgelig skyller man godt igennem bagefter.

Mvh. Tommy

Fra : Jens U. K.

Dato : 14-05-04 08:44

"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> wrote in message

> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Ja, du husker meget galt. Det er noget nonsens du skriver.

Tjah, jeg husker bare at have læst det på etiketten af en Rodalon-flaske,
men som du du så politisk korrekt skriver, så husker jeg da måske forkert.
Ved lejlighed skal jeg undersøge hvad der står på etiketten, og hvad det
evt. er for et rengøringsmiddel jeg så forveksler det med.

> [...]
>
> Efter dette vil jeg fortsat ikke være bange for at bruge Rodalon i mit
> vandsystem - og så er det bare effektivt.

Du glemte følgende

Bivirkninger: Koncentrerede opløsninger og længere tids brug af fortyndede
opløsninger kan fremkalde hudirritation.
Toxicitet: Der kendes kun meget få dødeligt forløbende forgiftninger for
mennesker.

Og et udklip fra Erhvervsakademiets laborantafdeling (se side 11):
<http://www.tss.dk/ak/Sikkerhedsmanual2001-2.pdf>

"Her på skolen bruger vi 0,5 % Rodalonvand til aftørring med papir før og
efter
arbejdet. Brug engangshandske (PVC), da Rodalon kan fremkalde allergi."

Så alle er åbenbart ikke enige om Rodalon... men hvis man fortynder det
"godt nok" kan det sikkert drikkes uden at man mærker noget til
det(ligesom Tuborg Super Light

> Selvfølgelig skyller man godt igennem bagefter.

Altid en rigtig god imo.

/Jens Ulrik

Fra : Tommy Hansen

Dato : 14-05-04 13:16

> Så alle er åbenbart ikke enige om Rodalon... men hvis man fortynder det
> "godt nok" kan det sikkert drikkes uden at man mærker noget til
> det(ligesom Tuborg Super Light

Yes, du har ret

Til rensning af vandtanke vil det nok også være for dyrt i koncentreret form

Mvh. Tommy

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 13-05-04 16:21

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message news:<eqGoc.54$qC1.7@news.get2net.dk>...

> [...]
> derefter
>
> Man skal nok sørge for at skylle rigtig godt og grundigt igennem så.

Hej Jens Ulrik!

Mit råd er, at man skal holde sig langt væk fra Klorin, Rodalon og
lignende giftige stoffer som man kan købe dyrt alle steder.

Brug det rigtigedet, det som garvede campister bruger....ATAMON !! det
er ugiftigt ! du kan drikke det ! det har INGEN bismag efter
behandlingen! det er MEGET billigt... 19 kr. ! og det er MINDST lige
så effektivt som alle andre præperater til sammen! man bruger det til
at konseverer MADVARER med verdenen over!! Det er lige så "giftigt"
for mennesker som nye danske kartofler ))

Hæld en flaske i tanken og fyld hele dit vandsysten op! tap lidt af
blandingen fra ALLE haner i vognen! og lad så blandingen stå natten
over ! Tøm systemet og skyl EEN gang og du er klar til en fantastisk
campingsesson UDEN vandproblemer på nær at du skal slæbe det til
vognen hver gang )) god campingsommer til dig og dine ))

Venlig hilsen
verner

Fra : Tommy Hansen

Dato : 13-05-04 17:16

<ven_hj@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at konseverer MADVARER med verdenen over!! Det er lige så "giftigt"
> for mennesker som nye danske kartofler ))

Se: http://www.alt-om-okologi.dk/leksikon/detaljeside.asp?ID=127

Her står:
Natriumbenzoat (Atamon) (E211)

Konserveringsmiddel. Kan give allergilignende symptomer; høfeber,
nældefeber eller astma hos følsomme, samt børneeksem og diarré. Hvis man får
allergilignende symptomer over for acetylsalicylsyre, kan man også reagere
på dette stof. Stoffet findes naturligt i frugter og bær, men indtag herfra
er lav sammenlignet med indtaget som tilsætningsstof.

begin 666 blank.gif
M1TE&.#EA"@`*`)'_`/___P```,# P ```"'Y! $```(`+ `````*``H`0 ((
*E(^IR^T/8RL`.P``
`
end

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 13-05-04 23:54

"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> wrote in message news:<40a39f43$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> på dette stof. Stoffet findes naturligt i frugter og bær, men indtag herfra
> er lav sammenlignet med indtaget som tilsætningsstof.

Hej Klavs!

Som du kan se har denne personage ikke fattet hvad og hvordan du skal
bruge ATAMON. Han tror man skal drikke det eller indtage det på andre
måder !! Han fatter NUL.
Garvede campister har anvendt ATAMON i mange år UDEN problemer. ATAMON
findes i dag stort set i ALT konserves og her INDTAGER du stoffet !!!
Kan du se hvad Tommy Hansen fatter???

Venlig hilsen
verner

Fra : Tommy Hansen

Dato : 14-05-04 13:28

> [...]
> Garvede campister har anvendt ATAMON i mange år UDEN problemer. ATAMON
> findes i dag stort set i ALT konserves og her INDTAGER du stoffet !!!

Tak for dit, som altid, venlige, intelligente og voksne svar - Bo Børgesen
(utroligt efterhånden hvad der kan bruges i det danske forsvar)

Hvem fatter hvad ?

Rigtige campister - hvor ved du det fra ?
Du har jo aldrig været campist, men bare en brokke-r.. !

Atamon hæmmer væksten af især gær- og skimmelsvampe og tildels bakterier.

Rodalon disinfekserer.

Men det er da sikkert fint at køre Atamon igennem vandsystemet - efter man
har disinfekseret sit system med Rodalon

Undskyld, jeg har fået ny PC og her glemte jeg at blokere dig i Outlook, men
det sker nu.

Trods alt - god sommer

Mvh. Tommy

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 14-05-04 21:36

"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> wrote in message news:<40a4bb6b$0$432$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> <ven_hj@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for dit, som altid, venlige, intelligente og voksne svar

Ja det er mit kendemærke )

- Bo Børgesen

Hvem er det?

> (utroligt efterhånden hvad der kan bruges i det danske forsvar)

Hvad er årsagen til at du blander krigsmagten ind i denne debat?
Bruger krigsmagten ATAMON? Eller plejer du bare dit lave
intelligentniveau?

> Hvem fatter hvad ?

Du fatter nul (som jeg skrev tidligere), du beskriver bivirkningerne
ved at indtage ATAMON !! Ingen har skrevet noget som helst om at man
skal indtage det!

> Rigtige campister - hvor ved du det fra ?

Fra mange af mine campingvenner og ved at tale med campister rundt om
i landet hvor jeg camperer!

> Du har jo aldrig været campist,

Det er måske "geniet" Tommy Hansen som bestemmer hvem som er
campister?

men bare en brokke-r.. !

Ja man skal ikke sige til "geniet" Tommy Hansen at han fatter nul
(hvilket jo er sandheden) så skal han faneme nok blive primitiv, som
han gør så tit.

Ja det er dit niveau, prøv at forholde dig til det vi debatterer
nemlig rensning af vandsystemet i vores campingvogne! tror du at din
hjerne kan finde ud af det? Jeg tror det ik.

> Atamon hæmmer væksten af især gær- og skimmelsvampe og tildels bakterier.

Nå noget har du dog fattet! Har du lært det udenad?

> Rodalon disinfekserer.

Hvem har sagt dig imod??? Din brokke-r... `s halvdel af din
intelligens?

> Men det er da sikkert fint at køre Atamon igennem vandsystemet

Ja det er det mange garvede campister gør.

- efter man
> har disinfekseret sit system med Rodalon

Dette er overflødigt hvis man anvender ATAMON.

> Undskyld, jeg har fået ny PC og her glemte jeg at blokere dig i Outlook, men
> det sker nu.

Du virker her fuldstændig latterlig, du bruger enhver lejlighed til at
forkynde for alle at du har sat dig på ignore, men din nysgerighed gør
at du gang på gang svarer på mine indlæg ! du virker stadig latterlig.
Når du svarer på indlæg så prøv at svare på det emne der debatteres!
det fremmer debatten!

> Trods alt - god sommer Det samme til dig og dine.
>
> Mvh. Tommy

Hilsen
verner

Fra : Søren

Dato : 14-05-04 13:32

lidt en overdrivelse, der er faktisk mange menesker der er overfølsomme
overfor konserverinsmidler. Jeg kender faktisk et par stykker.
Men vi andre indtager alligevel så store mængder af det, at lidt rodalon i
drikkevandet på en ferietur ikke gør det store fra eller til.

Jeg synes lige jeg vil indskyde at Rodalon renser ikke det konservere kun !

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-05-04 23:16

Søren wrote:

> Jeg synes lige jeg vil indskyde at Rodalon renser ikke det konservere
> kun !

Lidt af en påstand.

Ebbe.

Fra : Sten Bo

Dato : 15-05-04 07:11

Ebbe Rasmussen wrote:

> Lidt af en påstand.

Sprog - definitioner. Ved konservering blir midlet i det der skal
bevares - ved rensning fjernes midlet, processen, sammen med
restprodukter fra det der renses væk. Rensning er altså en tidsmæssig
afgrænset proces.

Sammen middel kan han begge funktioner, men ved rensningen indgår en
eller anden fjernelse af uønskede ting - kemisk - opløsning - eller
mekanisk.

F.eks. Renser roer. Hakker overflødige planter bort .(Lige fra den
stråtækte - andre har sikkert en anden forklaring).

Bortset fra det forstå jeg godt hvad der menes. Rodalon kan ikke bruges
sammen med sæbe til rengøring af almindelig tilsmudsede overflader.
Måske noget med konflikt i ph værdier. Der er dog løsning på det også.

Hvis man kikker på Databladet for Antikim (Rodalon ?)

Dosering 3 dl til 10 l. vand og da der er 10 l middel i dunken - 33,3
dl - nok til 333 l brugsklar opløsning.
ANTIKIM
Kemisk navn % Klassificering Einics/Elincs GV
Benzalkoniumklorid 1-5 Xn;R21/22 C;R34, N;R50 264-151-6
Øvrige indholdsstoffer: Isopropanol/ethanol (<0,5), komplexbinder og
vand.
Må ikke blandes med sulfo og sæbe, da den desinficerende virkning derved
ødelægges.

Firmaet har i stedet et andet produkt - med samme Benzalk...... (?)

RENSER/DESINFEKT
Benzalkoniumklorid 1-5 C;R34 N;R50 287-089-1
Øvrige indholdsstoffer: Nonioniske tensider (<5%), EDTA(<1%), glycerin
og parfume, i vandig opløsning
Indånding ..................: Ikke relevant.
Hud ...........................: Kan affedte huden.
Øjnene.......................: Kan irritere øjnene.
Indtagelse ..................: Kan irritere slimhinderne.

Øvrige indholdsstoffer: Nonioniske tensider (<5%), EDTA(<1%), glycerin
og parfume, i vandig opløsning
Miljøoplysninger.
Produktet indeholder et organisk stof (tensid), som er giftig for
organismer i vandmiljøet, men dog ultimativt
let nedbrydelig. Øvrige organiske stoffer i produktet er ultimativt let
nedbrydelige og skal ikke miljøfareklassificeres.

Hilsen Sten Bo

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 14-05-04 21:49

Hej Kim!

En flaske til 19 kr hældes i vandtanken, og fyld dit vandsystem op og
lad det stå natten over! (NB! husk lige at tappe lidt vand fra alle
haner i vognen. Jeg gør så yderligere det, at jeg sætter en prop i for
enden af afløbet så blandingen også står i hele afløbssystemet natten
over og så slipper man også for lugtgener fra afløbsrørene ))). Jeg
mener at en sådan flaske indeholder en 1/4 liter, og det er rigeligt.
Det skader ikke vandpumpen eller noget andet i dit vandsystem, og der
er ingen bismag efter behandlingen ). Jeg kender flere gamle
garvede campister som har anvendt ATAMON i over 20 år med et meget
tilfredsstillende resultat hvert år )

Venlig hilsen
verner

Fra : Sten Bo

Dato : 14-05-04 09:59

Per (8620) wrote:
> [...]
> inden start på ny sæson.
> Rodalon - Klorin,eller noget helt andet, oghvilket blandingsforhold??

Hejsa

Har nu kikket på tråden og hvis prisen på Rodalon hæmmer er her et klon,
vistnok samme grundsubstans, hos

http://www.knudedan.dk/1

nærmere bestemt

http://www.knudedan.dk/363/46

kik på

DESINFEKTION OG OPVASK
Varenavn Beskrivelse Enhed/Varenummer Info

ANTI-KIM desinfektion Desinficerer lokaler, redskaber, maskiner m.m.
Godkendt af Fødevaredirektoratet. 10 ltr. 40050301

Der er et PDF datablad som jeg desværre ikke kan se da en eller anden
cookies bliver blokeret - gider ikke rode - men ring selv til firmaet.

10 l koster en 100 kr. seddel + moms, fragt og en eller anden en
miljøafgift, men under 200 kr. Afdeling Øst, som jeg snakkede med,
ligger lige ud til motorvejen og man er velkommen til at hente selv.

Al disinfetion er giftigt - ellers virker det vel ikke - om Atamon er
der, hos nogle, tvivl om det dækker lige så bredt som rodalonen.
Det handler altså om at respektere anvisningerne og la være med at
sjusse på målet.

Selv har jeg et par gange brugt klor - elsker lugten - og med de mængder
man ellers anvende i svømmehaller og industri sikkert helt uden relevans
at bekymre sig om min 20 liters vandunk og 5 meter slange. Pumpen
virker da endnu . men om den ad åre blir lidt sløv skal jeg ikke afvise.
Rodalon har vist også nogle forbehold over visse metaller - men da jeg
ikke har databladet - tror jeg det var alumiliun (hjælp) men der er
altså
også noget med det. Metalsalte kan være giftige.

Hilsen Sten Bo - (der kender rengøringsmand med et par adresser).

Fra : Sten Bo

Dato : 18-05-04 06:28

Sten Bo wrote:

> [...]
> alumiliun (hjælp) men der er altså
> også noget med det. Metalsalte kan være giftige.

Jeg så et indlæg I mellem camp. hvor der var et datablad på kloramin
(klor)

http://www.infektionshygiejne.dk/01_05_09.htm

Man skal ikke blande tingene sammen Kom engang i rengøringsvanvid
til at mixe 3x salmiak og klor - en sjat af hver i en spand vand. Vores
naboer på læ side bemærkede straks en forandring i aromaen fra vore
kant. Spurgte om vi var ved at gasse kakkelakker og fluer. Krævede
lidt bod..

Hilsen Sten Bo

Fra : Ole

Dato : 18-05-04 10:51

> [...]
> naboer på læ side bemærkede straks en forandring i aromaen fra vore
> kant. Spurgte om vi var ved at gasse kakkelakker og fluer. Krævede

Hej Sten Bo
Du var heldig, at du slap med "lidt bod". Den cocktail du lavede er
simpelthen klorgas - nøjagtig det samme som der blev brugt under 1.
verdenskrig.

Moralen er: Bland ALDRIG Klorin med noget som helst, det er
livsfarligt!!!

Og så ved jeg godt, at det klor anvendes sammen med syre i
svømmebassiner, men der er altså også alle mulige og umulige
advarselsmærker osv. på emballagen.

Mvh
Ole

Fra : Sten Bo

Dato : 18-05-04 21:26

Ole wrote:

> Moralen er: Bland ALDRIG Klorin med noget som helst, det er
> livsfarligt!!!

Ja der er rengøringsfolk der er omkommet af blandingen. Huske et
tilfælde hvor man bragte en spand blandet, ind i en elevator og trykkede
op.. Kunne ikke komme væk og en af assistenterne døde. Man drukner, idet
lungevævet ætses og alle de små aveoler fyldes med væske.

Hilsen Sten Bo

Fra : Jørgen L

Dato : 15-05-04 09:27

> Hvordan sikrer jeg mig en bakteriefri vandtank og slanger i min CV
inden
> start på ny sæson.

Hvis du spørger mig så er ok at rengører den grundig en gang i mellem, men
der kommer hurtigt bakterier i, da de jo allerede er i små forhold i vandet
når du hælder det på.
Så jeg foretrækker at holde det nede konstant i stedet og jeg bruger ikke
rodalon eller lign.
Specielt ikke klorin da det kan gå forbindelse med aluminium som der er i
eks. trumas elvand varmer.

> Rodalon - Klorin,eller noget helt andet, oghvilket blandingsforhold??

Ang bakterier, bruger jeg nogle piller som giver 20 l. vand pr. stk.

Efter at vi er begyndt på det, er der aldrig mere den glatte fornemmelse når
man stikker hånden ned i tanken.
fordelen er at midlet som er i pillen jo også er rundt omkring i slangerne
så de heller ikke bliver belagt med bakterier.
Midlet hedder Aqua-clean og kan ses her
http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='310020'&page=&p_cat_id=&menuguid=2

De har ingen bismag og fungere i ca et ½ år, men normalt har vandet været
hældt af adskillige gange inden da.
Hvergang jeg hælder ca 15-20 l. vand på får den en pille.
Vi har ikke haft dårlig mave af at drikke vandet i udlandet efter at vi er
begyndt at bruge dem.
De koster godt nok i listepris 200 kr. for 100 stk. men det giver liter pris
på 10 øre.

Hilsen Jørgen

---