Stillingsbetegnelser
Fra : Peter Buch

Dato : 10-05-04 14:52

I folketællingen 1803 finder jeg denne familie:

Samtlige personer i husstanden
toender, Hviding, Skærbæk, Dorfs Mehlbye, , , 3, FT-1803
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jens Greisen Beck, 56, Verheir., Hausvat., Kate,
Ellen Mari Jenses, 52, Verheir., Frau, ,
Güde Mari, 16, Unverheir., Tochter, Knippelt,
Anna Jenses, 45, Unverheir., Hausvat. Tochter, ,

Hvad betyder kate ?

Hvad betyder knippelt - er det syerske ?

På forhånd tak

Peter Buch

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-05-04 15:07

Scripsit Peter Buch:

> Hvad betyder kate ?

På de kanter kaldtes husmænd undertiden kådnere, på tysk Käthner og
jeg vil tro det er en måske fejllæst forkortelse af det.

> Hvad betyder knippelt - er det syerske ?

"knipler", det er vel det hun gør...

Lars Erik Bryld

Fra : aafe

Dato : 10-05-04 15:13

On Mon, 10 May 2004 15:51:59 +0200, "Peter Buch" wrote:

>Hvad betyder kate ?

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad Kate betyder i din sammenhæng,
men nogle af mine ældre slægtninge i Holstein har forklaret mig, at
begrebet Kate som det forekommer i vores holsteinske dokumenter
betyder en lille tilbygning eller lille selvstændig bygning, der
typisk tjener som aftægtsbolig.

Men, om det også er dette der menes i dit tilfælde, kan jeg ikke
udtale mig om.

mvh
Arne

Fra : aafe

Dato : 10-05-04 15:24

On Mon, 10 May 2004 16:13:01 +0200, aafe wrote:

> [...]
>begrebet Kate som det forekommer i vores holsteinske dokumenter
>betyder en lille tilbygning eller lille selvstændig bygning, der

Eftersom trafikken pt. er lav i gruppen, vil jeg tillade mig at bringe
et lille tekstuddrag, hvori begrebet Kate som aftægtsbolig forekommer:

"Der Vater Hans Eckmann übernahm um 1900 den Bauernhof von seinem
Bruder Claus Jürgen Eckmann und seiner Ehefrau Anna geb. Struck. Diese
Ehe war Kinderlos und Claus Jürgen fühlte sich krank. An den Umzug der
Familie ins Bauernhaus konnte sich Hans E. erinnern. Vorher lebete die
Familie ebenfalls in Jevenstedt an der strasse nach Rendsburg. Claus
Jürgen und Ehefrau Anna zogen in die Kate auf dem Hof."

mvh
Arne

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-05-04 16:04

Scripsit aafe:

Jeg kunne (uden at vide det præcist) godt gætte på at Käthner er
beboeren af et sådant Kate. Jeg har tidligere læst at en kådner var en
person som lejede jord til sit hus af en fæstebonde til forskel fra en
inderste som lejede sin jord af en selvejerbonde. Senere blev
begreberne mudret sammen i ordet indsidder som betegnede enhver som
boede til leje under en hvilken som helst form, som regel også sådan
at de lejede huset selv (lejehusmand).

Lars Erik Bryld

Fra : aafe

Dato : 10-05-04 17:22

On Mon, 10 May 2004 17:03:48 +0200, Lars Erik Bryld wrote:

>Jeg kunne (uden at vide det præcist) godt gætte på at Käthner er
>beboeren af et sådant Kate.

Ja, det skal jeg ikke kunne sige, idet jeg i sin tid fik begrebet
forklaret i forbindelse med at ordet optrådte i slægtens gamle papirer
- aftægtskontrakter, overdragelser og den slags.

Men, jeg synes også det er nærliggende at formode, at en lejer af en
Kate blev kaldt en Käthner, hvis der fulgte en brugsret til lidt jord
med: For Eckmann familiens vedkommende blev gårdens kate imidlertid
brugt som aftægtsbolig.

Hvis det er tilfældet med Kate, må det tilsvarende begreb i Slesvig
vel være en Kåd. Jeg ved dog ikke om dette begreb
eksisterer/eksisterede i Slesvig.

mvh
Arne

Fra : annelise christensen

Dato : 10-05-04 19:39

Da jeg mener, at jeg er indtasteren på den aktuelle fkt. kan jeg bekræfte at
manden er kådner og at datteren knipler.

med venlig hilsen
annelise

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 10-05-04 23:31

"Peter Buch" skrev i en meddelelse:

> Hvad betyder kate ?

Ifølge min udmærkede lille: Ordbog for slægtsforskere af Heini Madsen, er et
kåd = et husmandssted.

Venligst Jytte Frank Dekov