/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Syn på nødhjul...?
Fra : Martin / Fårevejle


Dato : 10-05-04 13:55

Nogen der ved hvad SBI vil sige til at man stiller med 1 nødhjul på?

- man er punktereret på vejen derud...

- Bilen er jo sådan set typegodkendt med det, så de kan vel ikke sige så
meget?
Eller tager jeg fejl?



 
 
Torben Scheel (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 10-05-04 15:16

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
news:409f7bb1$0$295$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nogen der ved hvad SBI vil sige til at man stiller med 1 nødhjul på?
>
> - man er punktereret på vejen derud...
>
> - Bilen er jo sådan set typegodkendt med det, så de kan vel ikke sige så
> meget?
> Eller tager jeg fejl?

Jeg tror at de kan brokke sig over at du ikke er kørt DIREKTE til værksted,
men at de vil godkende den betinget, hvis der ikke er andet.

vh
Torben





Ukendt (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-05-04 14:19

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:409f8963$1@news.carlbro.dk...
> "Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> news:409f7bb1$0$295$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Nogen der ved hvad SBI vil sige til at man stiller med 1 nødhjul på?
> >
> > - man er punktereret på vejen derud...
> >
> > - Bilen er jo sådan set typegodkendt med det, så de kan vel ikke sige så
> > meget?
> > Eller tager jeg fejl?
>
> Jeg tror at de kan brokke sig over at du ikke er kørt DIREKTE til
værksted,
> men at de vil godkende den betinget, hvis der ikke er andet.

Man kan vel altid sige at man tog chancen for at slippe for et
udeblivergebyr ;)


--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- nu med aluer
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Martin / Fårevejle (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Martin / Fårevejle


Dato : 10-05-04 14:31

Har mailet SBI, de må vel vide det ;)
"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
news:409f80d0$0$429$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:409f8963$1@news.carlbro.dk...
> > "Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> > news:409f7bb1$0$295$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > > Nogen der ved hvad SBI vil sige til at man stiller med 1 nødhjul på?
> > >
> > > - man er punktereret på vejen derud...
> > >
> > > - Bilen er jo sådan set typegodkendt med det, så de kan vel ikke sige

> > > meget?
> > > Eller tager jeg fejl?
> >
> > Jeg tror at de kan brokke sig over at du ikke er kørt DIREKTE til
> værksted,
> > men at de vil godkende den betinget, hvis der ikke er andet.
>
> Man kan vel altid sige at man tog chancen for at slippe for et
> udeblivergebyr ;)
>
>
> --
> Mvh Bjørn,
> Opel Vectra A CDX '94 <- nu med aluer
> http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1
>
>



Martin / Fårevejle (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Martin / Fårevejle


Dato : 10-05-04 14:29


> Jeg tror at de kan brokke sig over at du ikke er kørt DIREKTE til
værksted,
> men at de vil godkende den betinget, hvis der ikke er andet.

Usandsynligt men ikke umuligt:

Du kører et eller andet op i hjulet og dækket er først fladt i køen ved
synshallen, du sætter nødhjul på her...

hvad så?



Ukendt (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-05-04 14:34

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:409f8382$0$193$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Jeg tror at de kan brokke sig over at du ikke er kørt DIREKTE til
> værksted,
> > men at de vil godkende den betinget, hvis der ikke er andet.
>
> Usandsynligt men ikke umuligt:
>
> Du kører et eller andet op i hjulet og dækket er først fladt i køen ved
> synshallen, du sætter nødhjul på her...
>
> hvad så?

Så ville jeg på det givne tidspunkt gå ind og spørge... Såfremt du siger
det, og har det flade hjul med tror jeg ikke der sker noget... Du kan jo
ligesom ikke gøre for at du er punkteret; at det så er sket lige uden foran
synshallen er der jo så ikke rigtigt noget at gøre ved.

Det eneste jeg tænker på lige nu er hvor meget bilen vil skævbremse med et
nødhjul i den ene side, og et std. hjul i den anden....

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- nu med aluer
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Martin / Fårevejle (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Martin / Fårevejle


Dato : 10-05-04 14:38


> Det eneste jeg tænker på lige nu er hvor meget bilen vil skævbremse med et
> nødhjul i den ene side, og et std. hjul i den anden....
>


Hmm ja egenligt et godt spørgsmål... nogen kloge hoveder der ved hvad det
vil have af indflydelse på bremsetesten?



HC (10-05-2004)
Kommentar
Fra : HC


Dato : 10-05-04 15:39

> Hmm ja egenligt et godt spørgsmål... nogen kloge hoveder der ved hvad det
> vil have af indflydelse på bremsetesten?
>
>
Intet det er ikke friktion mellem dæk og vej man måler.
Det samme gør sig gældende med lufttryk det vil heller ikke indvirke ved
SBI's bremse test i ruller.

Mvh Hans
Mondeo 2003 1,8L



Kim Voss Schrader (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 10-05-04 16:04

Hej!

HC wrote:
>
> Intet det er ikke friktion mellem dæk og vej man måler.

Nødhjul er jo bare en del smallere end alm. dæk.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 30kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Martin / Fårevejle (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Martin / Fårevejle


Dato : 10-05-04 17:16


> OBS: Der kan max. attaches 30kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Måske du skulle overveje dig en mail-konto med lidt mere plads ;)



Kim Voss Schrader (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 10-05-04 17:51

Hej!

"Martin / Fårevejle" wrote:
>
> > OBS: Der kan max. attaches 30kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.
>
> Måske du skulle overveje dig en mail-konto med lidt mere plads ;)

Det er for at undgå div. virus-attachments. Kontoen kan rumme 10MB, men det
ønsker jeg ikke pt :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 30kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Hans L. Jørgensen (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 10-05-04 21:25


"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:409F99F8.69D50FD8@tdcadsl.dk...
> Hej!
>
> HC wrote:
> >
> > Intet det er ikke friktion mellem dæk og vej man måler.
>
> Nødhjul er jo bare en del smallere end alm. dæk.
>

For det første skal det ikke kunne påvirke bremsevnen.

Isoleret set må det ikke give anledning til omsyn (højst en bemærkning i
synsraporten)da det er en lovlig det af bilen som nødudstyr, mener i øvrigt
at det for mange bilmærker er nævnt i typegodkendelsen at køretøjet lovligt
kan køre til rep. med nødhjul og begrænset hastighed.´

Hvis du er i tvivl om du vil gennemføre synet kan du blot møde op i
synshallen og sige til asistenten at du ikke ønsker at gennemføre synet, så
hedder det synet ikke gennemført "kundeønske" hvilket ikke medfører
udeblivergebyr.

Er indført for at tilgodese fremstillere som eksempelvis på vej til synet
taber udstødningen, eller konstaterer at den på vej til synet er blevet
utæt, således at der ikke kan "miljømåles" på køretøjet.

Man skal blot inden synet går i gang fremføre ønsket, hvis først synet er
startet fanger bordet.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Kim Voss Schrader (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 10-05-04 21:29

Hej!

"Hans L. Jørgensen" wrote:
>
> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:409F99F8.69D50FD8@tdcadsl.dk...
> > Hej!
> >
> > HC wrote:
> > >
> > > Intet det er ikke friktion mellem dæk og vej man måler.
> >
> > Nødhjul er jo bare en del smallere end alm. dæk.
> >
> For det første skal det ikke kunne påvirke bremsevnen.

Nu er "skal" og "gør" jo to forskellige ting. Men det ville da være _rigtig_
smart hvis fabrikanterne gav disse dæk lige så stor/lille vejmodstand som alm.
dæk.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 30kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

///JJ (10-05-2004)
Kommentar
Fra : ///JJ


Dato : 10-05-04 21:52

Hans L. Jørgensen wrote:
> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:409F99F8.69D50FD8@tdcadsl.dk...

> Er indført for at tilgodese fremstillere som eksempelvis på vej til
> synet taber udstødningen, eller konstaterer at den på vej til synet
> er blevet utæt, således at der ikke kan "miljømåles" på køretøjet.


Da jeg var til syn i februar havde jeg (på forhånd undskyld og det er i
øvrigt væk igen!) en turbo-fløjte fra T-Hansen i mit udstødningsrør -
synsmanden kunne ikke få måle-pinden ind, så der blev ikke udført
"miljømåling" - han sagde ikke engang noget til det, og bilen blev godkendt.
Jeg undrede mig, for at det havde taget 5 sekunder at tage fløjten ud, men
det bad han ikke om.
--


Mvh
///JJ



Hans L. Jørgensen (10-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 10-05-04 22:32


"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:409feb6b$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Da jeg var til syn i februar havde jeg (på forhånd undskyld og det er i
> øvrigt væk igen!) en turbo-fløjte fra T-Hansen i mit udstødningsrør -
> synsmanden kunne ikke få måle-pinden ind, så der blev ikke udført
> "miljømåling" - han sagde ikke engang noget til det, og bilen blev
godkendt.
> Jeg undrede mig, for at det havde taget 5 sekunder at tage fløjten ud, men
> det bad han ikke om.

Afgørelsen om der skal gøres en undtagelse med hensyn til miljøtesten beror
på asistentens vurdering, du har så mødt en som har vurderet dit køretøj
helhedsmæssigt til UG og derfor undladt testen.




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408672
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste