Hvad kan jeg fange i en Å???
Fra : Blah Blah

Dato : 10-05-04 13:38

Hejsa NG
Vi er nogen stykker, som gerne vil prøve og fiske i en å.
Så er det lige jeg vil høre hvad vi kan fange, og hvad for spinner og
forfang vi skal bruge???
Mvh
Henrik TB
p.s vi har kun fisket i Aalborg-havn. =D

Fra : David Konrad

Dato : 10-05-04 13:59

"Blah Blah" <Htb@stofanet.dk> wrote in message
> Hejsa NG
> Vi er nogen stykker, som gerne vil prøve og fiske i en å.
> Så er det lige jeg vil høre hvad vi kan fange, og hvad for spinner og
> forfang vi skal bruge???

Afhængig af åen kan man fange skaller, ål, aborrer, gedder, ørreder,
stalling, skrubber, ising, brasener, karper, sandart, laks og meget mere. Så
hvilken å er det?

Fra : Blah Blah

Dato : 10-05-04 16:37

Hejsa..
Det er Lindenborg Å. Tror nok det er ferskvand...
hehe ved ikke så meget om det her fiskeri
Mvh Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 18:39

On Mon, 10 May 2004 17:37:13 +0200, "Blah Blah" <Htb@stofanet.dk>
wrote:

>Det er Lindenborg Å. Tror nok det er ferskvand...
>hehe ved ikke så meget om det her fiskeri

Der kan du bla. fange store havørreder. Sidste år var rekorden vist
12+ kg.

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it - Life of Brian
Hent Webgallery V3 her.

Fra : Benny Fly

Dato : 10-05-04 19:02

Hej Henrik

Et godt all-round agn er regnorm på enkeltkrog med lille blybelastning og et
let flåd. Små spinnere med roterende blade er fine til rovfisk. Hvis du vil
øge dine chancer skal du fiske efter bestemte arter, og udvælge det, der er
bedst til disse.
Vær opmærksom på, at åen kræver fiskekort.
læs mere her:
http://www.sportsfiskeren.dk/info/fiskevand/Nordjyllands_Amt/lindenborg_aa/
mvh Benny

Blah Blah <Htb@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:409fa1aa$0$23149$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

Fra : Blah Blah

Dato : 10-05-04 22:34

Hejsa Benny..
Jeg tænkte på om du kan fortælle mig hvilke fisk,
som er rovfisk...! Og hvad jeg kan bruge udover
regnorme, haha ville ikke røre ved dem
Mvh
Henrik

Fra : Benny Fly

Dato : 11-05-04 20:22

I en å er rovfiskene f.eks. laks, ørred, aborre, sandart, gedde,
stalling.Disse kan fanges med efterligninger af små fisk
Fredfiskene er dem, der kan fanges på f.eks. majs, ærter, melklister, f.eks
skalle og brasen.
Hvis du ikke vil røre ved orm, kan du forsøge dig med rejer eller
fiskestykker.
Det ville måske være en idé at læse en grundbog om lystfiskeri, f.eks.
Lystfiskerens Felthåndbog af Steen Ulnits

Blah Blah <Htb@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:409ff563$0$23093$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

Fra : David Konrad

Dato : 11-05-04 10:30

> Hejsa..
> Det er Lindenborg Å. Tror nok det er ferskvand...
> hehe ved ikke så meget om det her fiskeri
> Mvh Henrik

Jeg har selv for 15 år siden eller så prøvet at fiske i Lindenborg å. Hvad
jeg særligt husker er de mange regnbueørreder - prøv at fiske med en prop og
orm, så tror jeg du kan få fisk - både regnbueørreder, bækørreder, havørred
hvis du er heldig eller skalle og stalling. Mindre stalling bider også på
orm, og de smager jo helt specielt.

Fra : Thomas Nyberg

Dato : 10-05-04 21:56

Hej David
Mener du helt seriøst at man kan fange skrubber i en å, hvorlangt op går
de????????
VH Thomas Nyberg.

---

Fra : ANS

Dato : 11-05-04 08:50

Hej Thomas
25. marts var jeg i Sneum Å (ved Endrupholm Gods ca. 15 km fra kysten) med
orm, og der fik jeg en skrubbe. Jeg har også hørt om det længere oppe, men
det her kan jeg da bevise.
http://www.sydvestjydsk.dk/Sider/Sneum%20å%20FR.htm

Fra : David Konrad

Dato : 11-05-04 10:35

> [...]
> Hej David
> Mener du helt seriøst at man kan fange skrubber i en å, hvorlangt op går

Ja, det er da ret almindeligt - jeg har sågar også prøvet at fange dem i
søer. Husk på, at der jo ikke er den store forskel på de indre danske
brak-farvande og regulært ferskvand, så fisk der er tolerante i den retning
kan findes begge steder. Det gælder jo i øvrigt også den anden vej, hvor
traditionelle ferskvandsfisk kan gå i havet - jeg har selv prøvet at fange
både skaller, brasen og rimte fra kysten - og det er typisk nogle ordentlige
krabater. Jeg ved ikke hvor langt op f.eks skrubber kan gå, men det er mit
indtryk der ikke er nogen grænse, og jeg tror mange skubber lever hele deres
liv i ferskvand - men der er naturligvis større sandsynlighed for at møde
dem nær umundingen end midt inde i landet.

Fra : Poul Krogh

Dato : 11-05-04 11:25

Der er nogle fisk der kan gå fra fersk til saltvand og visa versa. Alle
kender vel havørreden !? Her er et link der beskriver det mere detaljeret.
http://www.fiskemagasinet.dk/biolog/biologsvar/biolog20040503.php

Fra : Thomas Fischer

Dato : 11-05-04 11:38

Jeg har selv fisket meget i Lindenborg å for en del år siden og der tog vi
mange skrupper på det nederste stykke af åen. De bed gladeligt på regnorm.

Fra : David Konrad

Dato : 11-05-04 12:58

"Poul Krogh" <poulkrogh_vaek-med-dette@hotmail.com> wrote in message
> Der er nogle fisk der kan gå fra fersk til saltvand og visa versa. Alle
> kender vel havørreden !? Her er et link der beskriver det mere detaljeret.
> http://www.fiskemagasinet.dk/biolog/biologsvar/biolog20040503.php

Jeg vil nu hævde, at hans svar mht "Omvendt kan ferskvandsfiskene skalle og
brasen ikke leve i saltvand. Der findes dog fisk som både kan leve i
ferskvand og brakvand (fortyndet saltvand). Det er f.eks. gedde og aborre
som ofte fanges i den vestlige Østersø (Køge Bugt, Bornholm m.m.), hvor
saltholdigheden er ca. en trediedel af fuldstyrke saltvand." ikke er så
entydigt igen - jeg har egenhændigt som sagt fanget brasen, skalle og rimte
fra kysten (Bornholm/Lolland)

Fra : mikkel paulsen

Dato : 12-05-04 00:02

> [...]
> Hej David
> Mener du helt seriøst at man kan fange skrubber i en å, hvorlangt op går

jeg har taget en mikro skrubbe "på størrelse med en halv 100kr sedel"
15-20 km oppe i Uggerby å den nær Hjørring!

Lindeborg å er sgu da totalt død??? det har jeg hørt i en grejbutik
inde i aalborg!
er der ikke også frit fiskeri i åen?

Fra : Ole Jensen

Dato : 12-05-04 11:06

mikkel paulsen wrote:

> [...]
> 15-20 km oppe i Uggerby å den nær Hjørring!
>
> Lindeborg å er sgu da totalt død??? det har jeg hørt i en grejbutik

Den er langt fra død. Sidste/forrige år var der godt nok et tilfælde af
iltsvind i åen hvor der døde en masse fisk.

Og der er ikke frit fiskeri i åen. Nordjysk Lystfiskeriforening,
Støvring Fiskeforening samt et par andre foreninger har det meste af
fiskevandet. Nogle få steder kan der købes dagkort.

PS Jeg tror at Nordjysk søger nye medlemmer prøv selv at se på:
www.nl1917.dk, og se den flotte fisk der blev fanget i marts.

mvh
Ole-J